Skip to main content

Hoi! Ik heb een Genexis glasvezel box van KPN, of “Dat zwarte kastje voor de glasvezel”, zoals mijn ma dat noemt lmao. Ik ben niet al te experienced in networking, maar ik ben bezig met een homelab. Ik zit zeg maar op het niveau dat ik weet hoe een TCP packet werkt, het verschil tussen RJ45 & SPF, & hoe je een PFSense router kunt instellen. Gewoon de basis dus. Maar ik vroeg mij dus af, zou ik niet technisch gezien de Genexis modem (Is het een modem? Of is het wat anders..) kunnen ontkoppelen en er bijvoorbeeld een HP Procurve 1810-24G J9450A neerzetten met een 10Gbit/s SPF module? Ik heb er niet al teveel verstand van nogmaals, maar zover ik het begrijp convert de Genexis box het signaal van analog signal glasvezel naar standaard digital signal RJ45. Mijn logica hierachter zou zijn dat ik (heel overkill) meerdere gateways in huis wil hebben, vooral voor testing & homelab funny business, om een aantal netwerken te bouwen. (Met behulp van switches routers gateways WLAN-gateways etc). Zou dit een mogelijkheid zijn? Zouden de televisie modules “De zwarte tv doosjes” (- mijn moeder) het dan ook nog doen? Gewoon compleet zonder de genexis box, alleen een aantal gateways & voor de TV’s de experiabox? Want volgensmij word het public IP geregeld door iets anders dan de router & modem met KPN.

Mvg

 

Hoi! @Nik Schaad 
Je kan inderdaad in plaats van het NTU (witte/zwarte glasvezel kastje) een eigen kastje gebruiken of bijvoorbeeld rechtstreeks op je eigen router aansluiten. Ik was hier ook nieuwsgierig naar, maar vind het (voorlopig) de moeite nog niet waard.

Betreft je VLAN idee, laat ik beginnen dat het niet overkill is; als je een kleine “Smart Home” hebt, is het het al waard vind ik. Mocht je ook IoT dingen uit china gebruiken, is het helemaal geen overbodige luxe. Maar ook alleen een PC ombouwen naar een (stoei) servertje, ik vind het geen overkill.

Dit doe je alleen vooral met een eigen router en heeft niet zo zeer met het NTU kastje te maken. Je kan ook het NTU kastje zo laten en de internetkabel in je eigen router stoppen. Ik heb zelf (nog) wel de KPN Box er tussen, omdat mijn router IPTV van KPN nog niet support. Er zijn routers die dat wel doen, dan zou het dus geen probleem zijn.

Kijk ook eens dit fantastische topic met veel bruikbare informatie:
 

 


Hoi! @Nik Schaad 
Je kan inderdaad in plaats van het NTU (witte/zwarte glasvezel kastje) een eigen kastje gebruiken of bijvoorbeeld rechtstreeks op je eigen router aansluiten. Ik was hier ook nieuwsgierig naar, maar vind het (voorlopig) de moeite nog niet waard.

Betreft je VLAN idee, laat ik beginnen dat het niet overkill is; als je een kleine “Smart Home” hebt, is het het al waard vind ik. Mocht je ook IoT dingen uit china gebruiken, is het helemaal geen overbodige luxe. Maar ook alleen een PC ombouwen naar een (stoei) servertje, ik vind het geen overkill.

Dit doe je alleen vooral met een eigen router en heeft niet zo zeer met het NTU kastje te maken. Je kan ook het NTU kastje zo laten en de internetkabel in je eigen router stoppen. Ik heb zelf (nog) wel de KPN Box er tussen, omdat mijn router IPTV van KPN nog niet support. Er zijn routers die dat wel doen, dan zou het dus geen probleem zijn.

Kijk ook eens dit fantastische topic met veel bruikbare informatie:
 

 

Bedankt! Dat is echt precies wat ik zocht haha.