Skip to main content

Ik heb een V10 modem van KPN en wil mijn WiFi verbeteren. Dit kan volgens de berichten met Super WiFi uit. Bij gebruik hiervan moet de WiFi van de V10 worden uitgeschakeld. Da’s natuurlijk best jammer, want je moet dan een extra WiFi zender bestellen, terwijl de WiFi functionaliteit ook al in het modem zit. Zijn er ook KNP modems, waarvan het WiFi gedeelte, deel uit kunnen maken van het Super WiFi netwerk en zo ja hoe kom ik daaraan?

Wat u bedoeld is mesh/fast roaming functionaliteit. U kunt namelijk elk wifi accespunt aansluiten zonder de noodzaak de wifi van de v10 uit te moeten zetten. Ook met de 'Super' wifi punten hoeft dat niet, echter bestaat dan de kans dat uw apparatuur niet naadloos overschakelt naar het punt met het beste wifisignaal en dat is alleen een probleem voor wifi apparatuur die niet op een vast punt worden gebruikt. Dit is wel de reden dat u altijd twee SuperWifi-punten nodig heeft. Met een wifipunt van welk merk dan ook is die noodzaak er niet, tenzij u dus mesh functionaliteit en met name die naadloze overgang nodig heeft.

 

Met de V10a en de Box 12 is wat u bedoeld mogelijk maar de v10 zal niet zomaar worden vervangen.

 


De wifi op de V10 wordt automatisch uitgeschakeld bij het aansluiten van KPN-versterkers, daar de V10 niet kan samenwerken (mesh) met de KPN-versterkers @Galdor68 en @deVille 

Daarom heb je altijd minimaal 2 KPN-versterkers nodig, 1 om de wegvallende wifi van de V10 op te vangen en de 2e versterker als aanvulling op het bestaande wifi netwerk.

Als je niet-KPN-versterkers aansluit op de V10, kan de wifi op de V10 wèl aan blijven staan en dan de versterkers dezelfde naam en wachtwoord geven als de wifi van de V10, maar daardoor wordt het nog geen mesh-netwerk.

 


De wifi op de V10 wordt automatisch uitgeschakeld bij het aansluiten van KPN-versterkers, daar de V10 niet kan samenwerken (mesh) met de KPN-versterkers @Galdor68 en @deVille 

Deze onvolkomenheid is mij bekend. 

Twee accespunten zijn niet altijd nodig, als de v10 in een meterkast zit dan kan je in zo'n geval ook net zo goed zelf de wifi uitzetten en een los wifipunt centraal plaatsen.

 

Terzijde wifi versterkers bestaan niet. 


Terzijde wifi versterkers bestaan niet. 

Klopt @Galdor68 , ik had wifipunten moeten schrijven, 1-0 voor jou

KPN stelt bij een V10 altijd 2 wifipunten voor, 1 om de uitgezette wifi van de V10 op te vangen en 1 punt als extra wifipunt ter uitbreiding van het wifinetwerk.

 


Terzijde wifi versterkers bestaan niet. 

Klopt @Galdor68 , ik had wifipunten moeten schrijven, 1-0 voor jou

KPN stelt bij een V10 altijd 2 wifipunten voor, 1 om de uitgezette wifi van de V10 op te vangen en 1 punt als extra wifipunt ter uitbreiding van het wifinetwerk.

 

Klopt, daarom noem ik dit bewust een onvolkomenheid. Waarom het in mijn ogen een onvolkomenheid is heb ik toegelicht.

 


Allemaal bedankt voor de reactie. Ik denk dat ik alles begrepen heb. KPN klantenservice geeft aan dat ik inderdaad minimaal 2 wifi-punten moet aanschaffen. Nieuwe abonnee’s krijgen 2 WiFi punten gratis, vermoedelijk ook een moderner modem en een forse korting op de abonnement-prijs. Bestaande klanten hebben voor KPN geen prioriteit blijkbaar.

Ik ga me beraden om over te stappen naar een andere aanbieder. Is wel veel werk maar op een bepaald moment moet je als klant iets doen anders verandert er nooit iets. Ik heb overigens niet de illusie, dat het bij een andere provider beter geregeld is. Het gaat me wel eenmalig iets in de kosten schelen.

Ik ga dit topic verwijderen uit mijn favorieten. Nogmaals dank voor de reactie.


Ik vind het allemaal een beetje overdreven om eerlijk te zijn. Als u in een kamer niet voldoende verlichting heeft dan moet u ook zelf een lamp kopen.  Niemand verwacht dat het electriciteitsbedrijf een schemerlamp gratis aan gaat bieden. Of dat het waterbedrijf gratis een buitenkraan aan komt leggen. Providers zouden volgens sommige mensen gratis wifiversterkers moeten leveren. Toch vreemd!!


Bij een Fritzbox is die de mesh master, en heb je aan 1 access point voldoende. Maar die moet je dan wel zelf kopen of de 7.50/maand hoger via KPN.

En ja, Wifi dat moet je zelf regelen, of je betaalt ervoor via je abonnement.


 

Ik ga me beraden om over te stappen naar een andere aanbieder. Is wel veel werk maar op een bepaald moment moet je als klant iets doen anders verandert er nooit iets. Ik heb overigens niet de illusie, dat het bij een andere provider beter geregeld is. Het gaat me wel eenmalig iets in de kosten schelen.

 

Dat is natuurlijk uw eigen beslissing. Maar wellicht radicaal. Aangezien u de Super wifi punten bij KPN zelf moet aanschaffen, kunt u voor het bedrag wat twee punten kosten mogelijk 1 goed wifi punt van een ander merk aanschaffen die uw hele woning kan dekken als deze centraal wordt geplaatst.

 

Ik heb al jaren een goed wifi punt eerst in combinatie met een V10 en nu met een box 12 en nooit  of zelden problemen bij het wisselen van verdieping.

 

Ik heb ook nog twee Experia wifi exemplaren echter die gebruik ik momenteel niet. Dat eigen Wifi punt heeft een beter bereik.