Skip to main content

Ik krijg binnenkort glasvezel. Kan ik dan mijn eigen glasvezel modem aansluiten. Of moet ik een modem/ router met een netwerkkabel aansluiten. 

Ligt eraan op Welke techniek je glasvezel loopt

  • GOF: Dan is het theoretisch mogelijk de vezel zelf direct te terminaten
  • PON/XGSPON: is het nit mogelijk dit zelf te doen.

In beide gevallen kan je echter Prima een eigen router op met WAN poortje op het door KPN geplaatste NT/ONT aansluiten gezien deze slechts het lichtsignaal omzet/vertaald naar een Electrisch en verder parallel functioneert.

Dit is ook aan te raden omdat anders zou je zelf ook moeten beschikken over glasvezel reinigings materiaal ( bij iedere ontkoppeling dienen beide zijde gereinigd te worden ), Hierbij komt dat je dan zeer beperkt bent in routerkeuze en als dit d.m.v SFP gaat moet je die er ook wer bij hebben en precies de goede en zelfs dan als je tot de conclusie komt PON of XGSPON te hebben waar alles t.z.t naartoe gemigreerd zou worden zit je weer met de gebakken peren.

 


Ja maar, wat voor NTU glasvezel aansluiting levert KPN als ze glasvezel binnen brengen. Wat is standard ?

 


Ja maar, wat voor NTU glasvezel aansluiting levert KPN als ze glasvezel binnen brengen. Wat is standard ?

 

NOKIA
Genexis
ZTE

Bij de nieuwste aansluitingen worden NT´s geplaatst van NOKIA,ZTE of genexis.


Misschien is het verstandig om gewoon voor een modem/router te kiezen via de netwerk aansluiting in plaats van de fiber aansluiting. 

OK bedankt.


Bovenstaande antwoorden zijn sinds vandaag niet meer van toepassing. KPN heeft nu voor alle technieken mogelijk gemaakt eigen apparatuur toe te passen.

Onderstaande pagina is volledig aangepast en zou je alle antwoorden moeten kunnen geven.

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

 


Ok bedankt. Eindelijk


De modem en router kunnen los van elkaar gekozen worden. De modem kan je het beste laten zitten. Een eigen router kan wel handig zijn als je wat meer controle wilt of eigen wifi technologie.