Skip to main content
Antwoord

Kan ik mijn Experia Box V10 inwisselen voor een KPN Box 12?

• September 5, 2025
  • 16 reacties
  • 242 keer bekeken

Ik maak al jaren gebruik van de Experia v10 en heb bij mijn verhuizing 3,5 jaar geleden twee SuperWifi punten ontvangen. Nu wil ik echter gebruik maken van WPA3 en Wifi 6. Ik heb gelezen dat nieuwe klanten automatisch een KPN Box 12 ontvangen, maar ik wil als (jarenlange en trouwe) vaste klant ook overstappen naar een KPN Box 12. Hoe kom ik daarvoor in aanmerking?

Beste antwoord door JanD

Ik zou alleen van KPN zelf graag nog een reactie willen of er geen andere mogelijkheid is om de KPN Box 12 te krijgen ter vervanging van. WPA3 is tenslotte een betere beveiliging.

Beste ​@Steephievee bespaar je de moeite, gaat KPN niet aan meewerken, WPA2 is nog steeds het meest gangbare protocol en WPA3 wordt nog bij lange na niet door veel producten ondersteund, dus je bent echt niet minder veilig met alleen WPA2, gebruik wel echter uitsluitend WPA2-AES en nooit WPA-TKIP of een conbinatie van beide.

Wat beoog je te bereiken met wifi6?

Je schreef dat je een koperaansluiting hebt en een niet actieve glasvezel aansluiting, die is dan blijkbaar niet van KPN???

16 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 5, 2025

Dat heb je niet helemaal goed gelezen 😉.  Een modem wordt alleen vervangen als er sprake is van een defect. De v10 is een actueel modem en is of wordt binnenkort voorzien van nieuwe software. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 5, 2025

@Joep1965 Bedankt voor je reactie. Ik meen het goed gelezen te hebben op de Service pagina. Maar doet er niet toe, aangezien ik een bestaande klant ben dus dat is dan toch op mij niet van toepassing. :-)

Begrijp ik uit je reactie goed dat de v10 wordt voorzien van software om WPA3 en Wifi 6 mogelijk te maken? Ik had de indruk dat software alleen dat niet mogelijk maakt. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 5, 2025

Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Wellicht dat een mede forumlid dat kan vertellen of even kijken bij de informatie over de update. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 5, 2025

Bedankt ​@Joep1965, ik waardeer je hulp. En intussen hoop ik dat er inderdaad een mede forumlid meer kan vertellen. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 5, 2025

Beste ​@Steephievee de V10 kan niet voorzienworden van Wifi6 en WPA3, dat is een hardwarekwestie en de V10 mist simpelweg de hardware daarvoor.

Je hebt waarschijnlijk de SW#1, de witte ronde, en die ondersteunen maximaal Wifi5 AC en WPA2

De SW#2, de zwarte ronde, ondersteunen Wifi6 AX, zie onderstaande link voor de specificaties:

Zoals Joep schreef, worden alleen defecte modems vervangen en modems die niet meer aan de srtandaarden van KPN voldoen, zoals de V7, V8 en de V9.

De 10, 10a, 12 en 14 zijn de meest recente modems en worden nog regelmatig van de nieuwsrte KPN-software voorzien.

Als je de witte wifipunten hebt, kunt je overwegen de zwarte SW#2 met wifi 6 eerst te huren om te zien of dat aan je wensen voldoet en als dat bevalt de huur opzeggen en er 1 of meer kopen.

Heb je glasvezel en wat is je abo-snelheid, 50, 100, 200, 500 of 1000MB?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 5, 2025

@JanD bedankt voor je uitgebreide toelichting. Ik heb de SW#2, dus de zwarte ronde. Dus op dat vlak heb ik de ‘beste’ wifi-versterkers reeds in huis. Begrijp ik uit je uitleg dat ik met een Experia v10 als modem/router, met daarachter twee SW#2 versterkers toch Wifi 6 kan gebruiken? Ik vermoed van niet, maar ik hoop dat je dat kunt toelichten. En ik hoop dat ik het goed zeg dat de WPA2 ook niet WPA3 wordt door de SW#2, toch?

Ik heb wel een glasvezel aansluiting, maar geen glasvezel abonnement. Snelheid 200.

Ik hoor het graag van je.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 5, 2025

Beste ​@Steephievee ik ben nu niet thuis, maar kom er op terug.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 5, 2025

Beste ​@Steephievee het verstandigste is de wifi op de V10 uit te schakelen en uitsluitend de wifi op de SW#2 te gebruiken omdat de V10 geen wifi6 ondersteunt.

WPA3 weet ik niet of de SW#2 dat ondersteunt, volgens mij niet i.c.m. de V10, want de SW#2 neemt de gegevens over van de V10 en in de SW#2 kun je zelf niets instellen.

De V10 blijft bij uitgeschakelde wifi de master en de SW#2 slave, zie ook onderstaande link:

Alles over de SW#2 updates

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 5, 2025

Oke ​@JanD, dat maakt het dus in elk geval mogelijk om wifi 6 te gebruiken. Voor WPA3 zal ik dus minimaal een KPN Box 12 nodig hebben en die kan ik alleen krijgen als m'n v10 defect zou raken. Bedankt voor je ondersteuning en de moeite.

Ik zou alleen van KPN zelf graag nog een reactie willen of er geen andere mogelijkheid is om de KPN Box 12 te krijgen ter vervanging van. WPA3 is tenslotte een betere beveiliging.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • September 5, 2025

Beste ​@Steephievee bespaar je de moeite, gaat KPN niet aan meewerken, WPA2 is nog steeds het meest gangbare protocol en WPA3 wordt nog bij lange na niet door veel producten ondersteund, dus je bent echt niet minder veilig met alleen WPA2, gebruik wel echter uitsluitend WPA2-AES en nooit WPA-TKIP of een conbinatie van beide.

Wat beoog je te bereiken met wifi6?

Je schreef dat je een koperaansluiting hebt en een niet actieve glasvezel aansluiting, die is dan blijkbaar niet van KPN???

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 5, 2025

@JanD wat betreft WPA3 is het meer dat ik vooral van de laatste technologie gebruik wil maken, zeker als dat de veiligheid verbetert. Maar als je zegt dat het nog te vroeg is, ben ik gerustgesteld dat ik nog wel kan wachten.

Ik heb overigens wel een KPN glasvezelaansluiting, ik maak alleen geen gebruik van het abonnement. Ook qua wifi wil ik er het maximale uithalen wat er in zit, dus vandaar de wens voor wifi 6.

Ik krijg het gevoel dat ik teveel wil? 😅

• September 5, 2025

WPA3 zou de Experiabox v10 denk ik via een software update ook kunnen ondersteunen. Maar het is de vraag of je er iets aan hebt. De nieuwste smartfoons en laptops ondersteunen het wel. Maar enorm veel andere apparaten niet. Bijvoorbeeld printers op WiFi. Heel vaak geen WPA3 ondersteuning. Slimme lampen? Vergeet het maar. En heb je een RING deurbel? Geen WPA3. Dan kun je dus geen WPA3 instellen op het modem, want al deze apparaten werken dan niet meer.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 5, 2025

Beste ​@Steephievee je hebt glasvezel of je hebt geen glasvezel. Er bestaat geen apart glasvezelabonnement.

heb je je aansluiting op de rode WAN-poort van de V10 vanaf je aansluiting of heb je je aansluiting op de DSL-poort van de V10 vanaf je aansluiting???

• September 5, 2025

​Ik heb wel een glasvezel aansluiting, maar geen glasvezel abonnement. Snelheid 200.

Wat bedoel je hier mee? Er bestaat bij KPN namelijk geen "glasvezel abonnement". Alle abonnementen zijn gelijk, koper of glasvezel maakt niets uit.

200 mbit is haalbaar met WiFi 5 Ghz. Als jij niet sneller gaat dan 200 mbit heeft WiFi 6 geen zin 😉

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 5, 2025

@JanD ​@Marlon92 beide dank voor de uitleg, jullie hebben deze leek een stuk wijzer gemaakt. 😁 ook over mijn gebruik van termen, ik weet nu dat ik moet opletten dat ik de juiste termen moet gebruiken.

Voor de volledigheid, ja ik zit geplugd in de rode WAN-poort.

Nogmaals dank en fijn weekend!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 5, 2025

Dan ben je dus aangesloten op glasvezel. 

Ook een goed weekend. ​@Steephievee