Skip to main content
Vraag

Klopt het dat de KPN Box 12 hoge latency heeft van 10 a 20 ms?

• March 14, 2026
  • 2 reacties
  • 34 keer bekeken

Ik had gehoord dat de modem die je gratis bij je abbonent krijgt de KPN box 12 is en dat hij zomaar 10-20 ms latency erbij geeft, wat redelijk hoog is vergeleken met andere routers (1-3 ms). Klopt dit en kan ik dan gewoon een eigen router gebruiken die ik dus nog moet kopen en dan de kpn box 12 gebruik als modem of kan ik ook om een ONT vragen?

2 reacties

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7

wat was de bron daarvoor? 

en dit kun je simpel zelf testen door even in een Terminal een ping te doen naar bv 8.8.8.8

ps. dit lijkt me nl een broodje-facebook verhaal

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Isaac Talens . Welkom hier

De latency van je verbinding hangt vooral af van Type aansluiting ( glasvezel heeft doorgaans lagere en stabielere latency dan koper) , afstand tot de wijkcentrale (bij koper): hoe verder weg, hoe hoger de latency kan worden en de routing en drukte op het netwerk: dat zit grotendeels buiten je eigen huis. De modem/router zelf (zoals de KPN Box 12) voegt in de praktijk maar een hele kleine hoeveelheid latency toe. Dat zit meestal in de orde van 1–2 ms en niet ineens 10–20 ms extra. Als je zulke verschillen ziet, zit de oorzaak bijna altijd ergens anders.

Wat je wél kunt doen Je kunt dit eenvoudig zelf testen met een ping naar bijvoorbeeld 8.8.8.8, zoals hierboven ook al genoemd werd. (bij voorkeur bedraad via een ethernetkabel )

En dan je vraag over eigen apparatuur:
In het kader van vrije modemkeuze mag je bij KPN gewoon je eigen router gebruiken. Dat werkt prima.

Je hebt daarbij grofweg twee opties:

• De KPN Box 12 blijven gebruiken en daarachter je eigen router plaatsen (je kunt onze routers in DMZ zetten , maar je moet hierbij wel goed weten waar je mee bezig bent)

• Of bij glasvezel: een eigen router direct achter de ONT (glasvezelkastje). In sommige gevallen kun je de Box 12 dan helemaal weglaten.

Kortom: je zit niet vast aan de Box 12 als je iets anders wilt proberen. Verwacht alleen geen wonderen qua latency, want de grootste winst zit meestal in de aansluiting zelf en niet in de router.