Skip to main content

Sinds een aantal weken heb ik KPN (zelf overgestapt, kom vanaf XS4all).

De KPN Box 12 werkt verder goed maar sinds een paar dagen heb ik een probleem met één van de aangesloten apparaten namelijk een PC waar Home Assistant op draait.

Deze werkt al maanden maar het was nodig de PC zelf te vervangen. Niet de Home Assistant software maar de hardware. Op zich vrij simpel om te wisselen.

Het werkt ook maar nu komt het.
De PC heeft het IP adres 192.168.2.33 gekregen van de Box 12, prima.

Echter in de DHCP client lijst is deze PC met het IP adres NIET terug te vinden!

Ik wil dit IP adres reserveren dus vastzetten zodat het 192.168.2.33 altijd aan deze PC gekoppeld blijft. Bij Port Forwarding wil ik deze PC extern benaderen dus is een vast lokaal IP adres nodig.

Bij Port Forwarding kan ik het betreffende IP adres invullen, dat werkt ook goed.

Echter het is onzeker of dit IP adres zo blijft bestaan.

Kijk ik in de ARP tabel zie ik INCOMPLETE staan met het juiste MAC address van de PC maar de laatste kolom is leeg. Daar zou iets moeten staan als ETH3.

Ik heb de Box 12 al een reset (reboot) gegeven, helpt niets.

Ook twee dagen gewacht ivm het mogelijk verlopen van de DHCP lease.


 

 

Hoi @Heihaas!
Van port forwarding heb ik zelf niet zoveel kaas gegeten maar in het onderstaande topic staat uitgelegd hoe dit werkt op de box 12

 


Hoi @Heihaas!
Van port forwarding heb ik zelf niet zoveel kaas gegeten maar in het onderstaande topic staat uitgelegd hoe dit werkt op de box 12

 

Het probleem is niet Port Forwarding in te stellen maar om zeker te weten dat de cliënt hetzelfde vaste IPv4 adres krijgt. Vandaar dat de IP reservering nodig is.

Ik heb het nu maar handmatig opgelost door bij het MAC address zelf in te vullen.
Deze staat immers niet in de keuze lijst waardoor je het wel zelf moet invullen.

Dit lijkt wel geaccepteerd te worden.

Om het zeker te weten zou ik nog wat reboots moeten uitvoeren van de modem en client (PC).

Het vreemde blijft dat in de ARP tabel dit IP adres op INCOMPLETE blijft staan.

 

 


Dat is wel gek inderdaad. Ik heb er zo niet direct een verklaring voor maar als het werkt werkt het!
Heb je misschien nog iets aan dit kennisbank artikel?

 


Heeft je pc een statisch IP adres?

Dan krijgt het geen lease van de DHCP.


UOok twee dagen gewacht ivm het mogelijk verlopen van de DHCP lease.

De lease van een IPv4 adres verloopt standaard tussen de 6 en 8 dagen, twee dagen is voor een particulier netwerk erg kort waardoor de router elke twee dagen een nieuw IP adres aan je apparaten moet geven.


UOok twee dagen gewacht ivm het mogelijk verlopen van de DHCP lease.

De lease van een IPv4 adres verloopt standaard tussen de 6 en 8 dagen, twee dagen is voor een particulier netwerk erg kort waardoor de router elke twee dagen een nieuw IP adres aan je apparaten moet geven.

Ik kan nog een aantal dagen wachten en kijken of de DHCP leases en ARP tabel gaan wijzigen.

De PC staat op DHCP dus krijgt een IP adres van de Box 12.

Ik gebruik een gereserveerd IP adres in een router al jaren en heb daar nooit eerder problemen mee gehad. Op dit moment draait het gewoon door dus een urgent probleem is het niet.

Maar goed, je zou verwachten dat je op de normale manier een IP adres vast kunt zetten dmv de actie reserved address.


Inmiddels zijn er weer wat dagen verstreken.

Door een kleine stroomstoring in huis is de Box 12 opnieuw gestart.

Gelukkig is het IP adres hetzelfde gebleven.

Echter, nog steeds geen opname van dit IP adres in de DHCP leases tabel.

In de ARP tabel staat de PC wel echter nog steeds op INCOMPLETE.

Blijft vreemd want ondertussen is die PC ook al een paar keer opnieuw opgestart.

Aangezien het IP adres wel handmatig toegevoegd is aan de Reserved lijst wordt dit blijkbaar toch meegenomen en blijft het IP adres gelijk.

Uiteindelijk is dat het doel dus laat ik het maar zo.

Wellicht komt er een keer een firmware upgrade van de Box 12 en herstelt zich dit.


Hetzelfde probleem hier. Ik mis echt een heleboel IP's in de Client List. Kan ook geen DHCP adressen vastzetten wat echt heel irritant is. Als ik ze aanmaak en wil saven/apply, wordt ik uiteindelijk uit de web interface geknikkerd met een 404 error. En inderdaad de ARP list vol met Ïncompletes”, de IP's die ik niet zie in de "client list”. Doordat mijn Experia v9 de geest heeft gegeven ben ik opgezadeld met deze Experia V12. Dit is duidelijk geen verbetering aangezien hier in mijn ervaring heel veel bugs zitten (alleen al de web interface benaderen is een drama) , maar ook een beetje googlen op internet laat al zien dat hier echt veel problemen mee zijn. Dus KPN, wanneer komt er een fatsoenlijke firmware update? 


Hetzelfde probleem hier. Ik mis echt een heleboel IP's in de Client List. Kan ook geen DHCP adressen vastzetten wat echt heel irritant is. Als ik ze aanmaak en wil saven/apply, wordt ik uiteindelijk uit de web interface geknikkerd met een 404 error. En inderdaad de ARP list vol met Ïncompletes”, de IP's die ik niet zie in de "client list”. Doordat mijn Experia v9 de geest heeft gegeven ben ik opgezadeld met deze Experia V12. Dit is duidelijk geen verbetering aangezien hier in mijn ervaring heel veel bugs zitten (alleen al de web interface benaderen is een drama) , maar ook een beetje googlen op internet laat al zien dat hier echt veel problemen mee zijn. Dus KPN, wanneer komt er een fatsoenlijke firmware update? 

Dit is de opvolg firmware.