Skip to main content

Een paar dagen geleden merkte ik weer internetproblemen en zag tot mijn verbazing dat de KPN Box 12 zich weer automatisch had gereset (niet hard reset denk ik). Ik heb Wifi punten van KPN, dus dat signaal werd verstoord door het wifi signaal van de KPN Box 12 die na reset weer aanstaat. Naast dat het wifi signaal dus op de modem weer aanstaat, zijn alle reserve IP's weg en is modem wachtwoord weer naar fabrieksinstellingen.

Aangezien ik veel smart home producten heb die op hetzelfde ip adres moeten blijven, is het heel onhandig dat er geen backup gemaakt kan worden en ook nog is dat de box zich dus reset na een tijdje en ik weer alles opnieuw moet instellen.

Er is niks veranderd op de dag dat alles begon, geen stroomuitval. Dus ik vraag mij af waarom de box denkt, laat ik mij na een maand weer mijzelf resetten naar fabrieksinstellingen?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 

Hoi @Rowin.S, helemaal gereset. Dit kan ik mijn bijna niet voorstellen. Dat kan eigenlijk niet. Meestal is dat door iemand thuis. Of wanneer je contact hebt met de klantenservice en die reset het modem voor je. Een herstart kan, maar een reset eigenlijk niet. Ik kan mij dat niet voorstellen dat het nog een keer gebeurt. Dat het vervelend is snap ik heel goed. Zeker nu je alles weer moet instellen. Mijn tip is dan ook maak screenshots van je instellingen. Dan kun je die weer overnemen als het weer gebeurd. 


Net toen ik dit gepost had, kwam ik erachter dat hij geen hard reset heeft gedaan (kon de titel niet meer aanpassen), want de ssid is hetzelfde gebleven. Echter staat er bij het inloggen op de modem dat het wachtwoord is gereset en al mijn reserved ip adressen zijn verdwenen. Kan het zo zijn dat dit komt omdat er een update is geweest?


Het SSID kan hetzelfde blijven. Die wordt uit een ander systeem gehaald. Dit kan ook handig zijn bij een modemwissel bijvoorbeeld. Ik vermoed dat dit wel gebeurt is. Alleen hoe. Bij een update wordt deze eigenlijk niet gereset, kan wel opnieuw opgestart worden. 


Hoi @Bart_Z , heeft @Rowin.S misschien de firmware update van de Box 12 naar versie SGEJ10000516 ontvangen? Dan wordt het inlog wachtwoord (en mogelijk meer instellingen) teruggezet naar fabrieksinstelling. Ook staat dan de wifi weer aan.

Er was een kleine groep klanten die de update nog tegoed hadden las ik (hier) in het Box 12 mesh topic.


Daar had ik helemaal niet aan gedacht, maar dat kan het zijn geweest inderdaad.Â