Skip to main content

Als mijn zoekwerk klopt hoort de laatste modem router met IPV6 overweg te kunnen.

 

Gisteren en vandaag gaven de twee mij bekende test sites niet beschikbaar aan. Gisteren de box herstart toen draaide IPv6 weer goed vandaag niet. 

 

Behalve een eigen router wat niet mijn voorkeur heeft zijn er nog andere opties behalve elke dag de Sagemcom opnieuw op te starten.

Sgje10000516

 

Of dit mijn echte probleem is weet ik niet zeker, het kan ook in de Samsung Tab 8 zitten SM X200.

Deze lijkt af en toe de wifi verbinding kwijt te raken en andere vreemde zaken, waar andere apparaten geen last van hebben.

 

Wellicht moet ik ipv6 als test uitzetten in de Sagem.

 

Aanvullend stel ik mijn smartfoon in als hotspot heeft de genoemde tablet nergens last van dat verbaasd mij nog het meest.

WiFi op de KPN Box uit en een versterker boven is veel beter, netter en goedkoper.

Ik ben een andere mening toegedaan.

.....knip......

En of een extra switch in de meterkast duurder is dan een "versterker" boven ... nee, dat zal niet zo zijn.

Duurder zal inderdaad wel meevallen het is eenvoudiger, de accespunten (Experia Wifi) zijn al aanwezig uiteraard zijn er betere apparaten, ze voldoen voor ons doel. De tweede switch moet speciaal worden aangeschaft.


Op.één van de andere poorten van de switch in de woonkamer sluit je dan een LAN poort van de V12 aan.

waarom ook nog deze aansluiting dan raak ik dus een lan poort kwijt, 3 poorten is mogelijk 1 te weinig. Dan zou ik dus boven nog een tweede switch nodig hebben.

Je vergeet dat je de V12 nu ook in jouw woonkamer hebt staan en daar heb je dus ook nog drie LAN poorten op beschikbaar. In totaal heb je in de woonkamer dus 5 LAN poorten beschikbaar, 2 op de switch en 3 op de V12.

Heb jij vanuit jouw meterkast ook nog netwerkkabels naar andere plekken in jouw woning? Ik neem aan van wel want anders hoef je vlan 1 ook niet terug te leiden naar de meterkast en heb je die dus switches ook niet nodig.


Op.één van de andere poorten van de switch in de woonkamer sluit je dan een LAN poort van de V12 aan.

waarom ook nog deze aansluiting dan raak ik dus een lan poort kwijt, 3 poorten is mogelijk 1 te weinig. Dan zou ik dus boven nog een tweede switch nodig hebben.

Je vergeet dat je de V12 nu ook in jouw woonkamer hebt staan en daar heb je dus ook nog drie LAN poorten op beschikbaar. In totaal heb je in de woonkamer dus 5 LAN poorten beschikbaar, 2 op de switch en 3 op de V12.

Heb jij vanuit jouw meterkast ook nog netwerkkabels naar andere plekken in jouw woning? Ik neem aan van wel want anders hoeg je vlan 1 ook niet terug te leiden naar de meterkast en heb je die dus switches ook niet nodig.

Maar waarom die tweede kabel naar de v12 dat is mij niet duidelijk waarom niet alleen naar de wan poort?


Op.één van de andere poorten van de switch in de woonkamer sluit je dan een LAN poort van de V12 aan.

waarom ook nog deze aansluiting dan raak ik dus een lan poort kwijt, 3 poorten is mogelijk 1 te weinig. Dan zou ik dus boven nog een tweede switch nodig hebben.

Je vergeet dat je de V12 nu ook in jouw woonkamer hebt staan en daar heb je dus ook nog drie LAN poorten op beschikbaar. In totaal heb je in de woonkamer dus 5 LAN poorten beschikbaar, 2 op de switch en 3 op de V12.

Heb jij vanuit jouw meterkast ook nog netwerkkabels naar andere plekken in jouw woning? Ik neem aan van wel want anders hoeg je vlan 1 ook niet terug te leiden naar de meterkast en heb je die dus switches ook niet nodig.

Maar waarom die tweede kabel naar de v12 dat is mij niet duidelijk waarom niet alleen naar de wan poort?

Beantwoord dan eens de vraag in mijn vorige bericht.


Ik ga er vanuit dat dit wel duidelijk genoeg is genoemd. Ja er gaan netwerk kabels naar 2 andere ruimtes vanuit de meterkast.

Als ik het goed begrijp zouden de twee switches zelfs genoeg zijn als ik geen telefonie zou afnemen, of is dat te simpel gedacht.


Ik ga er vanuit dat dit wel duidelijk genoeg is genoemd. Ja er gaan netwerk kabels naar 2 andere ruimtes vanuit de meterkast.

Dat is waarom je de LAN zijde van jouw V12 (in de woonkamer) dus ook moet aansluiten op een poort van de switch in de woonkamer. Die wordt dan op vlan 1 teruggeleid naar de switch in de meterkast en daarmee kunnen die kabels naar die andere twee ruimtes ook aangesloten worden op het LAN van de V12.

 

Als ik het goed begrijp zouden de twee switches zelfs genoeg zijn als ik geen telefonie zou afnemen, of is dat te simpel gedacht.

Ik weet niet wat telefonie hiermee te maken heeft, dat doet helemaal niet terzake.


Ehm niet, telefonie moet toch ook via die twee switches naar de v12? 

Het is mij wel duidelijk dat een tweede netwerk kabel naar een switch beneden veel simpeler is.

Voorlopig kijk ik het aan of de tip van @Nick83 over de extra wifi voldoet.

 

 


Ehm niet, telefonie moet toch ook via die twee switches naar de v12? 

Dat is vlan 7.


Geen idee wat het nu was momenteel  werkt alles vooral de 'probleem' tablet naar behoren, ik had de tip van Nick nog niet getest, dat lijkt nu niet nodig.

 

Ik. zal het afwachten. 

 

De Box 12 kan dus met IPV6 overweg dat wist ik eigenlijk al, om een onduidelijke reden was een herstart van de Box nodig.


Heel bijzonder de IPv6 ondersteuning is weer weggevallen. 

Weer een reset moeten doen van de Box12 dat lijkt mij toch niet de bedoeling.


Heel bijzonder de IPv6 ondersteuning is weer weggevallen. 

Weer een reset moeten doen van de Box12 dat lijkt mij toch niet de bedoeling.

Draait v12 op versie 516 software?


Yep. En de aanwezige Experiawifi 1.00.34v2.


Yep. En de aanwezige Experiawifi 1.00.34v2.

Die experia wifi doet niets actiefs met ipv6. Echter de samenwerking tussen deze apparaten en de v12 op versie 516 geeft bij meerdere mensen problemen die soms resulteren in vastlopen en vervolgens automatisch herstarten van de v12. Nu kan het zijn dat na een dergelijke situatie dus ook ipv6 in de soep loopt. Als de v12 dan wordt gereset dan komt deze in contact met kpn managementsystemen waar vervolgens ook weer ipv6 opnieuw gezet wordt. Vandaar dat het na een reset weer werkt. 

Dit zijn problemen die in de software rechtgezet moeten worden. 


Dan maar eens afwachten wat 526 ons brengt.


Dan maar eens afwachten wat 526 ons brengt.

Nog niet veel veranderd met 528. De Sagemcom lijkt nog steeds de ipv6 verbinding te verliezen. Of dat dan mede komt door de Experiawifi geen idee, dit probleem had ik bij Ziggo niet, mijn dual stack ipv4/ipv6  verbinding was toch stabieler dan het nu lijkt te zijn.


Ondertussen ben ik verhuisd niet dat dit relevant zal zijn, ik heb momenteel enkel de Box 12 in gebruik. Zojuist de twee test sites weer eens bezocht en weer ligt ipv6 er uit althans volgens de twee sites.

 

Aanvulling ik kan gewoon de dingen doen die ik wil doen het blijft vreemd.


In tegenstelling tot mijn vorig bericht ligt ipv6 eruit kan ik met diverse apps op mijn Nokia X10 en Samsung A8 SM x-200 niet veel beginnen.

Schakel ik op.de telefoon wifi uit is er niks aan de hand.

Bijvoorbeeld mijn Bank app werkt niet via een wifi verbinding. Doorgaans  is dat Parralel met een weggevallen ipv6 verbinding. Die app zou in principe gewoon moeten werken zelfs als ipv6 eruit ligt wie het weet mag het zeggen.

 

Tijd voor een andere box12? De v10?