Skip to main content
Vraag

KPN Box 12 nog steeds op sofware versie SGEJ1000060E

• July 6, 2025
  • 12 reacties
  • 171 keer bekeken

OID
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1

Vorige week heb ik de KPN Box 12 teruggeplaatst (i.p.v. de Fritz!Box 7583).  Nu na een aantal dagen heeft er nog steeds geen software update plaatsgevonden (ook niet na een restart en een factory reset). De software versie van de KPN Box 12 is nog steeds SGEJ1000060E. Versie SGEJ1000060E is al meer dan 2 jaar oud en sindsdien zijn er al een groot aantal software updates verschenen. Wat moet ik doen om de laatste software versie (V12.C.25.06.06) gedownload te krijgen? De telefonische helpdesk kon me niet helpen en vertelde me af te wachten tot dat ergens in de toekomst de software in de nacht geïnstalleerd zou worden.

Vanuit een veiligheidsstandpunt is het echt niet goed om zo'n groot aantal software updates achter te lopen. Ik vind het dan ook gek en een slechte zaak dat de laatste (of een na laatste) software versie niet direct beschikbaar is voor installatie. 

Oh ja, ik maak geen gebruik van  SuperWifi 2, SuperWifi 1 en/of Experia Wifi.

12 reacties

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • July 6, 2025

De uitrol van de nieuwe KPN Software gaat groepsgewijs. Je komt zoals de klantenservice medewerker al zei vanzelf aan de beurt. En je kan de update niet forceren. De firmwareversie op jouw Box 12 is wel ouder maar zeker niet onveilig of iets dergelijks. 

OID
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • July 6, 2025

Ik kan me niet voorstellen dat er in 2 tot 3 jaar tijd geen security bugs zijn gevonden en ondertussen zijn opgelost. Daarnaast zie ik, als je het vergelijkt met de laatste software, verschillende security gerelateerde verbeteringen en toevoegingen (toegevoegd tijdens de verschillende updates in de tussenliggende periode).

Ik blijf daarom bij mijn stelling:

Vanuit een veiligheidsstandpunt is het echt niet goed om zo'n groot aantal software updates achter te lopen. Ik vind het dan ook gek en een slechte zaak dat de laatste (of één na laatste) software versie niet direct beschikbaar is voor installatie. 

• July 6, 2025

't Zou mij niet verbazen als kpn het update proces op een laag pitje heeft gezet, zoals wel vaker in de zomer/vakantiemaanden, waarin diverse grote sportevenementen plaats vinden en het dus voor veel mensen belangrijk is dat er zo weinig mogelijk verandert om met name tv-verstoringen te voorkomen. 

• Deelnemer
  • July 8, 2025

Misschien een domme vraag, maar waarom worden modems nu nog uitgeleverd met een 2-3 jaar oude software versie? dit is de nieuwste box volgens KPN, maar de software is 2-3 jaar oud en zoals bekend geeft het enorm veel problemen. bellen met de helpdesk is zinloos, mijn box herstart 66x in een dag, ik zie zelf geen echte onderbreking. continu de meldingen zoals de connectie naar Hengelo en veel OWL meldingen met synchronisatie. hoe kan het dat de helpdesk geen basale kennis heeft, dit is een bekend probleem. verder heel veel problemen daardoor met Wifi. ik heb wel door het forum te onderzoeken eerst mijn box uitgezet daarna glasvezel (ISRA) punt herstart en dan de box weer opstarten dat ging een uur of 12 goed toen klapte in een keer de volledige verbinding eruit en volgens mij niet alleen bij mij maar bij veel KPN klanten in de wij want ik zag geen enkel KPN naam meer terwijl die na een half uur weer terug waren, ik heb gelijk mijn modem herstart en daarna was binnen een paar minuten weer de verbinding on-line, duurt het nog eens 10 minuten voor 3 wifi points. zeer teleurstellend en echt slecht dat nieuwe modems niet met de laatste firmware worden uitgeleverd. het is dat de aanschaf van een gelijkwaardig Fritz modem met extra wifi points (liefst wifi6) zo duur is.  Iemand nog ideeën? overigens twijfel ik ook aan de glasvezel verbinding aangezien ik de box niet echt aan en uit zie gaan zoals KPN mij verteld, ik kan het ook niet zien want je kunt geen gedetailleerd full export van je log files maken, iets wat volgens mij gewoon verplicht moet worden want je kunt als klant dan nooit iets aantonen bv een hack. Ik heb mijn kabel tussen ISRA en modem getest die is goed, morgen met de monteur weet ik al wel weer waar de eerste aandacht naar uit gaat!

• July 8, 2025

Misschien een domme vraag, maar waarom worden modems nu nog uitgeleverd met een 2-3 jaar oude software versie?

Omdat sommige klanten nog SuperWiFi's of Experia WiFi's hebben met oude firmware. Die zouden niet kunnen samen werken met een box waar de nieuwste firmware op staat.

continu de meldingen zoals de connectie naar Hengelo…

Dat is normaal. Dat hoort zo.

... ik kan het ook niet zien want je kunt geen gedetailleerd full export van je log files maken, iets wat volgens mij gewoon verplicht moet worden want je kunt als klant dan nooit iets aantonen bv een hack. 

De nieuwe firmware heeft niet eens een log meer. Helemaal niks.

• Deelnemer
  • July 8, 2025

Met alle respect, klanten die oudere wifi punten hebben moeten zelf kunnen bepalen of ze naar de nieuwe software versie willen overstappen en dat moet mogelijk zijn! Dus als ze hun oudere punten willen blijven gebruiken dan dus niet. Maar het uitleveren van een modem met deze problemen en geen enkele mogelijkheid om de software te updaten is absurt.

Nee de continu meldingen waarbij hij het contact met Hengelo verbreekt of niet kan contacteren is niet normaal zoals ook de vele OWL meldingen absurd zijn.

Als de nieuwe sofware de klant nog minder inzicht geeft dan kun je binnenkort alleen nog maar betalen voor service ondertussen lever je niet de dienst die je beloofd hebt! 

Wel heel makkelijk bedacht Uw reacties de werkelijkheid een modem wat 66x herstart (KPN informatie niet van mij) maar wat door mij niet kan worden gezien in de log files. 

Er is iets serieus mis als je een modem uitlevert waar bugs en security issues inzitten  maar die je voor het gross klaarblijkelijk niet kan updaten overigens is wifi6 backwards compatible dus of er is een nog groter probleem! Maar uitleveren van een oude firmware op een kompleet nieuwe set is absurd en wat mij betreft toont dit maar aan in wat voor deplorable staat KPN op technisch niveau verkeert.  Een spotify licentie verandering wordt op een systeemfout of menselijke (KPN) fout afgeschreven maar onderzoek is niet nodig klant wacht 2,5 maand op herstel. De webpagina waar je je aanpassingen kan doen staat vol met leugens maar wordt niet aangepast ondanks herhaaldelijke verzoeken van 3e echelon van KPN. Als je dit al organisatie niet als een serieus probleem ziet en er in 3 jaar tijd geen verandering in aan kan brengen ben je gedoemd om te sterven! De klanten wachten gewoon 8-9 maanden hun contract uit om weg te kunnen gaan ze zijn murw van de helpdesk en anderen die niet kunnen helpen en dan geeft U even in 3 regels een nietszeggend “oplossing” antwoord/ info waar niemand iets aan heeft. 

OID
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • July 9, 2025

Gisteravond even voor 22:30 uur heeft KPN de software van mijn KPN Box 12 geüpdatet naar versie V12.C.25.06.06. 

Ben ik blij dat de nieuwe software geïnstalleerd is: Ja.

Ben ik blij hoe het gegaan is: Nee!

- Waarom update KPN de KPN Box 12 gedurende de avond?
- Waarom update KPN de KPN Box 12 zonder melding vooraf?
- Waarom heeft het zolang geduurd voordat software versie SGEJ1000060E geüpdatet werd?

Ik zie dat versie V12.C.25.06.06 de optie heeft om zelf de KPN Box 1 te upgraden wanneer er een upgrade beschikbaar is. Ik hoop dat KPN deze mogelijkheid gaat gebruiken zodat ik zelf het moment kan kiezen om de upgrade uit te voeren (om tijdelijke TV uitval en/of uitval van andere processen te voorkomen). 

• July 9, 2025

Met alle respect, klanten die oudere wifi punten hebben moeten zelf kunnen bepalen of ze naar de nieuwe software versie willen overstappen en dat moet mogelijk zijn!

Ik snap niet waarom je zo reageert op mijn reactie. Maar hoe dan ook: bij KPN kan je niets kiezen. KPN bepaalde wat er op hun apparatuur staat. Als je het er niet mee eens bent: koop zelf wat anders. Een Fritzbox ofzo.

Nee de continu meldingen waarbij hij het contact met Hengelo verbreekt of niet kan contacteren is niet normaal …

Dat is wel normaal. Zo werkt het systeem. 

• July 9, 2025

Ik zie dat versie V12.C.25.06.06 de optie heeft om zelf de KPN Box 1 te upgraden wanneer er een upgrade beschikbaar is. 

Deze knop staat er soms. Maar vaak zat ook niet of hij is grijs terwijl er al weken/maanden een update beschikbaar is. En opeens word vervolgens de update automatisch geïnstalleerd. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@OID, de batches voor de software upgrades naar de nieuwste KPN software zijn er op dit moment zeker. Ik begrijp dat jij heel lang een Fritzbox aangesloten hebt gehad. Hierdoor is jouw Box 12 de afgelopen tijd niet mee gegaan in de eerdere software upgrades. Op het moment dat jij besloot de Box 12 aan te sluiten, gaat dan de Box niet updaten omdat op dit moment meer de focus ligt op updates voor de modems die al de eerdere software upgrades hebben gehad vanaf versie SGEJ1000060E.

Gelukkig zijn er wel periodieke checks in de technische systemen op Box 12 apparaten die nog over de oude software beschikken en als die checks dan klaar zijn, wordt direct de nieuwe software aangeboden. 

OID
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • July 9, 2025

Hallo ​@Jeroen van KPN,

Maar waarom updaten in de avond (+/- 22:30 uur) en zonder melding vooraf?

Het lijkt het me geen goede zaak dat periodieke checks pas na een week de outdated software opmerkt. In dat geval heeft het gelijk updaten zonder waarschuwing vooraf niet echt zin.

Volgens mij moet KPN nog eens goed kijken naar het update proces (zie ook mijn eerdere opmerkingen).

• July 10, 2025

Maar waarom updaten in de avond (+/- 22:30 uur)

Kan zomaar wezen dat er toen een KPN medewerker handmatig bij jou de update geïnstalleerd heeft. Omdat da misschien via het automatische proces al een paar keer mislukt was.