Skip to main content

Ik heb gebruik gemaakt van het aanbod van KPN om mijn Experia box V9 om te ruilen met een V12, maar sindsdien valt regelmatig het internet weg. Dit duurt soms een seconde en soms veel langer. Online gaming is zeer lastig geworden omdat de verbinding vaak verbroken wordt. Daar had ik bij de V9 maar sporadisch last van. Als test heb ik het V9 modem weer terug gezet en nu treden de problemen niet meer op.
Ik wordt door KPN aangespoord om mijn oude modem terug te sturen; maar met die V12 ben ik zeer ongelukkig. Is er een oplossing voor die V12 problemen of kan ik beter die V12 terugsturen? En wordt dit dan goed geadministreerd of wordt er dan vanuit gegaan dat ik een V12 in gebruik heb?

Welkom op het forum @Mark67, voordat we kunnen zeggen wat je het beste kunt doen moeten we eerst kijken wat er precies aan de hand is.

  • Je zegt dat de verbinding vaag wegvalt, wat voor verbinding gaat het dan over? Gaat het over draadloos of bekabeld internet?
  • Als het over de Wifi gaat, heb je de Wifi Manager dan al gedaan terwijl de Box 12 is aangesloten?
  • Op het moment dat het wegvalt, gebeurt er dan ook iets met de lampjes op het modem?

Als je ons er meer over kunt vertellen kunnen we met je meedenken.


Hallo Jasper,

Je hebt gelijk... Mijn post was niet specifiek genoeg, dus vandaag heb ik opnieuw geëxperimenteerd.

 

Ik heb om ong. 12:00 uur alle apparaten van de stroom gehaald, inclusief het glasvezel modem. Dit heb ik 5 minuten zo gelaten.

Vervolgens heb ik het glasvezel modem en de experiabox 12 aangezet en een laptop rechtstreeks bedraad aangesloten op de experiabox. Er was geen enkel ander apparaat aangesloten en ik heb de wifi van de experiabox uitgezet via het knopje op het apparaat.

Alles werkte, dus ik heb een voor een alle apparaten aangesloten. Aan de experiabox zit alleen een 1gb  switch. Aan die switch zitten een nas, een ip camera en een tp-link deco m9 (wifi mesh) en enkele andere switches met meer PCs, deco's, soundbars, tvs etc

Alles bleef werken en dat ging goed tot ongeveer 21:30. Plotseling was er een probleem met de verbinding en dat bleef zeker 10 minuten zo. Ik kon geen browserpagina laden of speedtest doen of ping uitvoeren. Via een laptop rechtstreeks aangesloten op de experiabox 12 heb ik geconstateerd dat er geen internet was. Op de v12 en het glasvezelmodem waren alle lampjes groen.

Via een telefoon een meting laten doen op via de webpagina van kpn. Daar werd geconstateerd dat de v12 niet goed werkte. Ik moest hem resetten via het paperclip-gat. Maar omdat ik dat al tig keer gedaan heb, heb ik dat genegeerd. Amper 1 minuut later blijkt de snelheidsmeting op de laptop weer te werken en ook de kpn meting op mijn telefoon geeft nu aan dat er geen problemen met de verbinding zijn…

Dit is een situatie die ik niet herken van de v9. Daar viel heel soms het internet ook wel eens uit, maar niet elke dag tig-keer.

 

Als ik naar mijn situatie kijk dan is de v12 alleen verbonden met mijn switch (en met mijn telefoon, want ik heb nog een "vaste lijn"). Als ik de v12 vervang met de v9 dan is er geen vuiltje aan de.lucht. Ik kan dat met mijn lekenlogica alleen constateren dat er iets mis is met die v12 in combinatie met mijn glasvezelmodem of met de wijkcentrale ... Ik zie op dit forum meer hints dat v12 en glasvezel niet lekker werkt. Is dit een bekend probleem en hoe los ik dit op?

 

Update: om 22:30 is er weer een internetuitval. Ik probeer via mijn telefoon (Xiaomi t11i)  de webpagina van de v12 te openen maar dat werkt niet via chrome. Er wordt steeds gerapporteerd dat het wachtwoord niet klopt en ik ben er 1000% zeker van dat ik het correct getikt heb. Als ik Firefox installeer is het in een keer goed. Ik heb dit al eerder gezien, dat chrome op Android niet kan inloggen in de v12. Via mijn pc kan het wel, en via Firefox blijkbaar ook…

Ergens in deze interface is een logging te zien, maar ik kan hem niet vinden. Gefrustreerd verwissel ik de v12 voor de v9 en hupsakee, probleemloos internet nota bene zonder het resetten/koud starten van welke modem/switch/wifi access point pc/tablet/smartphone dan ook.

 Wederom mijn lekenlogica: dit kan toch alleen maar aan de v12 liggen in combinatie met mijn glasvezel? Wie helpt mij verder?

 

 


Er gaat iets in ieder geval niet goed @Mark67, wat het precies is durf ik zo ook nog niet te zeggen. Zou je jouw forumprofiel volledig kunnen invullen en een seintje geven? Dan kan ik vanaf deze kant ook kijken wat ik kan zien over de verbrekingen van de Box 12.