Skip to main content

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]
Toon eerste bericht

2331 reacties

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 11 december 2021

Bij dezen vraag ik ook een firmware rollback aan, aangezien mijn bekabelde verbinding dagelijks wegvalt.

Mij is eerder een rollback belooft via de KPN chat, dit zou overnacht gebeuren, maar helaas... Zeer bijzonder dat een rollback via eoa forum aangevraagd moet worden en dat het niet sneller opgepakt en opgelost wordt. 

• 1981 reacties
  • 11 december 2021

@wjb Daarom ben ik blij dat hier thuis het Honeywell Evohome Systeem wordt gebruikt. Ik vind persoonlijk dat Honeywell gewoon de moeder over alles is. En het blijft altijd werken. Heb toen we ons huis kochten verschillende merken thermostaten geprobeerd. Maar niets haalt het bij Honeywell. (en zo heel veel duurder dan dat verschrikkelijke Tado is dat helemaal niet) Mocht de hele rikketik uitvallen, dan kunnen we op elke kamer iig nog alles afzonderlijk blijven regelen, op de 1e woonlaag gewoon met de kamerthermostaat. En de andere 2 woonlagen gewoon bij de radiator zelf. Lekker oldskool als het nodig is :sunglasses:

Ik kan het inderdaad heel veel via internet regelen, en de aansturing van zonekleppen/kamers gaat inderdaad over het internet, maar wij hebben maar 1 zoneklep in huis. Als er op de 2e/3e woonlaag warmtevraag is (op welke kamer dan ook) dan wordt de aansturing op de 1e woonlaag tijdelijk afgesloten. (blijft wel op temperatuur) Als de kamer op temperatuur, gaat de zoneklep weer open en als er dan op de 1e woonlaag weer warmte vraag is, dan kan die daar gewoon zijn werk weer doen. Bij eventuele uitval is er dan nog geen ramp, want zonder Evohome werkt het ook prima, maar is het op de 2e/3e woonlaag niet optimaal geregeld. Leuk zo'n combi met vloerverwarming, en radiatoren (wel inmiddels convectorradiatoren) en die zijn echt wel fijn, en werkt ook heel een stuk beter!

Francoix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 509 reacties
  • 11 december 2021

Hier is alles ook gekoppeld aan de home automation

Echter is er ook een afstandsbediening waarmee je de aircos handmatig aan kan zetten.

Zelfde als de verlichting die kan als het moet ook nog met de schakelaars

Alleen het alarm systeem hangt voor de doormeldingen aan het internet. Lokaal zit er wel backup op dus achteraf is het wel terug te zien. 

Nee 100% afhankelijk van internet moet je niet willen zijn met je home security. Het is alleen wel heel vervelend als het niet werkt

wjb schreef:
Eduard Buelens schreef:

Vandaag (11-12-2021) tussen 00:40 en 01:40 is er weer een uitval geweest. Hierdoor is mijn gehele verwarming systeem (Tado) tijdelijk uitgevallen. 

Het kan toch niet waar zijn dat de werking van jouw verwarming afhankelijk is van een Internet verbinding. Ik zit al 35 jaar in de ICT en heb dus enorme technologische ontwikkelingen gezien maar de laatste tijd slaan we echt een beetje door en lijken technologische ontwikkelingen niet altijd tot functionele verbeteringen te leiden.

Het is er niet afhankelijk van, maar mijn ingestelde programma’s zijn daar wel afhankelijk van. Daarnaast moet je kijken naar oorzaak en gevolg. Als ik stabiel internet heb (waar ik ook voor betaal) is er geen probleem dat het programma gestuurde systeem voor mijn verwarming daar gebruik van maakt. Maar ik moet ik uit uw opmerking opmaken dat het normaal is om dagelijks meerdere malen uitval te ervaren?… 

Ik vraag simpelweg om een oplossing en heb niet zo veel aan opmerkingen over waar ik in mijn woning wel of geen gebruik van moet maken. Ik vraag om een oplossing zodat mijn internetverbinding weer stabiel wordt waar ik tenslotte voor betaal …

Francoix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 509 reacties
  • 11 december 2021

Waar je 100% gelijk in hebt alleen kpn denkt daar anders over.

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 11 december 2021
Eduard Buelens schreef:

Maar ik moet ik uit uw opmerking opmaken dat het normaal is om dagelijks meerdere malen uitval te ervaren?… 

Nee, uiteraard niet, je moet natuurlijk kunnen verwachten dat uitval vrijwel nooit voor komt. Als je mijn eerdere berichten in dit topic leest dat zou je zelfs kunnen lezen dat ik pleit voor een pro-actieve houding van KPN in het terugdraaien van de firmware update.

Wat ik daarnaast ook wil aangeven is dat we moeten waken dat we te afhankelijk zijn van internet (cloud services) voor zaken als bijvoorbeeld de aansturing van de verwarming. Een paar dagen terug lagen de servers van Amazon plat waardoor video deurbellen, camera's van Ring en robotstofzuigers (iRobot) niet meer werkten. Dat is waarom ik mijn bedenkingen heb bij of technische "vooruitgang" ook altijd leidt tot functionele vooruitgang.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 11 december 2021

@OscarM : ik verwacht dat je maandag overgezet wordt. 

@Thijs P : Rollback aangevraagd.

@GKWilco : ook bij jou zie ik verbrekingen. Rollback aangevraagd.

@Eduard Buelens : Ik zie bij jou geen verbrekingen. De toevoer van het signaal wordt niet onderbroken. Daarmee wil ik jouw problemen absoluut niet bagatelliseren. De ontwikkelaars kijken mee en gebruiken de data om beter inzicht te krijgen in wat er misgaat. Ik ga dit even overleggen met @Erik_  want ik wil natuurlijk niet dat jij nu de hele tijd in de ellende zit. We komen er zsm op terug.

wjb schreef:
Eduard Buelens schreef:

Maar ik moet ik uit uw opmerking opmaken dat het normaal is om dagelijks meerdere malen uitval te ervaren?… 

Nee, uiteraard niet, je moet natuurlijk kunnen verwachten dat uitval vrijwel nooit voor komt. Als je mijn eerdere berichten in dit topic leest dat zou je zelfs kunnen lezen dat ik pleit voor een pro-actieve houding van KPN in het terugdraaien van de firmware update.

Wat ik daarnaast ook wil aangeven is dat we moeten waken dat we te afhankelijk zijn van internet (cloud services) voor zaken als bijvoorbeeld de aansturing van de verwarming. Een paar dagen terug lagen de servers van Amazon plat waardoor video deurbellen, camera's van Ring en robotstofzuigers (iRobot) niet meer werkten. Dat is waarom ik mijn bedenkingen heb bij of technische "vooruitgang" ook altijd leidt tot functionele vooruitgang.

Dan denken we daar hetzelfde over 😉

inderdaad zijn veel zaken in de cloud een risico. Daar ben ik ook bewust terughoudend mee, dus op dat gebied volg ik je zorgen ook wel

Erwin_ schreef:

@Eduard Buelens : Ik zie bij jou geen verbrekingen. De toevoer van het signaal wordt niet onderbroken. Daarmee wil ik jouw problemen absoluut niet bagatelliseren. De ontwikkelaars kijken mee en gebruiken de data om beter inzicht te krijgen in wat er misgaat. Ik ga dit even overleggen met @Erik_  want ik wil natuurlijk niet dat jij nu de hele tijd in de ellende zit. We komen er zsm op terug.

Oké, dank je wel!

Ik ben benieuwd waar het dan aan ligt aangezien ik zowel bedraad als draadloos (via super WiFi punten van KPN) uitval ervaar..

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 11 december 2021
Eduard Buelens schreef:

Ik ben benieuwd waar het dan aan ligt aangezien ik zowel bedraad als draadloos (via super WiFi punten van KPN) uitval ervaar..

Ervaar je ook uitval als je de "super"WiFi punten uit laat staan. Ik weet het, dat is natuurlijk geen oplossing maar kan wel richting geven aan het zoeken naar de oorzaak.

Hoe zijn de "super"WiFi's aangesloten, via wifi of met een netwerkkabel?

Heb jij wellicht Sonos apparatuur in huis?

wjb schreef:
Eduard Buelens schreef:

Ervaar je ook uitval als je de "super"WiFi punten uit laat staan. Ik weet het, dat is natuurlijk geen oplossing maar kan wel richting geven aan het zoeken van de oorzaak.

Hoe zijn de "super"WiFi's aangesloten, via wifi of met een netwerkkabel?

Heb jij wellicht Sonos apparatuur in huis?

Ik heb dat nog niet geprobeerd. Zal dat na het weekend even proberen. 
de super WiFi punten zijn bedraad aangesloten met behulp van switches uit de webshop van KPN. Ik heb geen Sonos apparatuur in huis. Er is in huis ook niets veranderd rondom het moment dat de problemen begonnen te spelen. Wel is er aan de weg gewerkt voor de deur waarbij meermaals de glasvezel beschadig en gerepareerd is. Sindsdien ervaar ik problemen, maar alle metingen wijzen uit dat het daar niet aan kan liggen. 
opvallend is wel dat hoe kouder het buiten is, hoe meer hinder ik ondervind. 

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 11 december 2021
Erwin_ schreef:

@Eduard Buelens : Ik zie bij jou geen verbrekingen. De toevoer van het signaal wordt niet onderbroken. Daarmee wil ik jouw problemen absoluut niet bagatelliseren. De ontwikkelaars kijken mee en gebruiken de data om beter inzicht te krijgen in wat er misgaat. Ik ga dit even overleggen met @Erik_  want ik wil natuurlijk niet dat jij nu de hele tijd in de ellende zit. We komen er zsm op terug.

wanneer staat die dan klaar?

Rutger van KPN
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+15
  • Oud Moderator
  • 6908 reacties
  • 11 december 2021

@Thijs P Deze rollback wordt uitgevoerd door een andere afdeling, ik durf niet te zeggen hoe lang dit precies duurt. Het is in dit geval dus even afwachten. 

• Topper
  • 17 reacties
  • 11 december 2021

Bij dezen vraag ik ook een firmware rollback aan, aangezien mijn bekabelde verbinding dagelijks wegvalt. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 43 reacties
  • 12 december 2021
deadsilence schreef:

Ik heb de 448 firmware op mijn Experiabox v12 en alleen de tv in de woonkamer op 3m van het modem staan via WiFi en desktop bedraad.  So far so good, stabiel en kan tot nu toe zonder haperingen hele dag videobellen. Achter de Experiabox heb ik een TP link Archer AX73 gezet en op zolder een RE505X gemeshed met Archer router in woonkamer. Overal 130+ Mbit in huis, ook op zolder. Die verbinding is bij mij stabiel.

Echter naast modem 170 Mbit via WiFi via Experiabox en Archter en bedraad 202 Mbit. (Ik heb een VDSL 200/20 abonnement). Voor de update was dit 200 Mbit naast modem, ook via Archer. Dus er is wel iets achteruit gegaan.

Na de 448 update Superwifi gepakt voor de fun. Na 2 uur teruggebracht. Niet eens signaal op eerste verdieping. Geld netjes teruggekregen van KPN.

Advies: zet een router achter de Experiabox en gebruik die voor WiFi of mesh netwerken  WiFi Experiabox uitzetten.

Helaas te vroeg gejuicht. Net viel internet uit, bedraad en WiFi. Nooit eerder gehad afgelopen jaren op 312 firmware.

Lisa
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+17
  • Oud moderator
  • 7930 reacties
  • 12 december 2021

@Dhr.V Roll back aangevraagd

@deadsilence Jammer! Alles weer aan de praat gekregen en nu weer stabiel? Mocht het weer gebeuren, kun je dan je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Dan vragen wij een roll back voor je aan. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 43 reacties
  • 12 december 2021
Lisa schreef:

@Dhr.V Roll back aangevraagd

@deadsilence Jammer! Alles weer aan de praat gekregen en nu weer stabiel? Mocht het weer gebeuren, kun je dan je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Dan vragen wij een roll back voor je aan. 

Beste Lisa, dank voor reply. Alles heeft zichzelf hersteld. Ik houd het in de gaten. Komende week weer veel online werken, dus als ik dan haperingen heb, laat ik het snel weten!

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 12 december 2021

Doe mij ook maar de rollback naar 312. Die 448 werkt niet vlekkeloos. Verbinding valt regelmatig weg. 

Mvg,

Ronald 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14788 reacties
  • 12 december 2021

Wat scheelt er precies aan met jouw verbinding @Ronald H? Ik zie geen algemene verbrekingen terug, de verbinding met het modem blijft dus intact. Zou je uit willen leggen wat er precies wegvalt?

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 13 december 2021

Hoi,

Nou sinds een paar weken klaagt mijn zoon dat tijdens het spelen op zijn Playstation regelmatig ( 1 à 2x per 3 uur gamen) de melding verschijnt dat zijn LAN-verbinding verbroken is. Van mijn dochter hoor ik vrijwel hetzelfde als ze via WIFI bijvoorbeeld Videoland kijkt. Het zijn grote storingen, ze duren vaak niet langer dan 3 seconden. Gisteren tijdens de F1-race (via KPN kanaal 233) heb ik ook zo'n 4x een melding in mijn Arris VIP5202 decoder ontvangen dat de verbinding verbroken was (ook LAN). Die melding bleef zo'n 3 seconden staan waarna het beeld weer verder ging.

Wellicht belangrijke info over de configuratie: Vanuit de Experia V12 loopt er een kabel naar een TP-link switch (TL SG108E) die 30 cm lager gemonteerd is. Vanuit daar loopt er een kabel via de kruipruimte en buiten het huis om naar het dak waarna de kabel door het dak weer naar binnen gaat (is meegenomen bij aanleg zonnepanelen). Op zolder staat een 2 jaar oude WIFI-booster van Ziggo. Hiermee heb ik WIFI op zolder. Vanuit deze booster loopt er rechtstreeks een LAN naar de Playstation. Met een kabeltester blijkt dat in ieder de bedrading vanaf de Playstation tot aan de Experia correct is, geen onaangesloten of getwiste aders)

De TV in de woonkamer is via een TP-link switch (TL SG105E, naast de TV geplaatst) rechtstreeks verbonden met de TP-link switch (TL SG108E) die zich onder de Experia bevindt. Alle apparatuur is nog geen jaar oud en alle bekabeling is minimaal cat. 5e (het meeste is ondertussen al wel 6a).

Ook kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de snelheid van de Experia nu een stuk lager is dan voorheen. Met dezelfde smartphone (Samsung A6) had ik zojuist 0,77 MB download en 5,38 upload. Eerder was dit altijd minimaal 3,27 / 7,12 en was 12,3/ 13,1 meer een normale waarde.

Vriendelijke groeten,

Ronald

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28406 reacties
  • 13 december 2021

@Ronald H, klinkt inderdaad wel alsof er iets aan de hand is. ‘k Zet hem door voor roll back.

@Eduard Buelens, ik check even bij de modem mensen of ze vanuit jouw info hebben wat ze willen weten, zo ja, dan meld ik je aan voor roll back. Komen we even op terug.

Verder een algemene update:

In de afgelopen periode is veel werk verricht om de huidige issues rondom de Box 12 update op te lossen. We verwachten op korte termijn een nieuwe softwareversie klaar te hebben voor onze interne testgroep. Als dit naar verwachting is, kunnen we dit verder gaan uitrollen. Deze nieuwe softwareversie zal dan ook het eerder aangekondigde tweede SSID brengen. Dat tweede SSID is apart instelbaar van het mesh-SSID, en op te splitsen in 2,4 en 5GHz. Hierdoor kun je apparaten die niet goed werken op de mesh, en waarvoor roaming ook niet belangrijk is, met het tweede SSID verbinden. We houden je uiteraard op de hoogte.

Sinds de update van 9 november loopt onze router ( KPN 12 Box) meerdere keren per dag vast. Mijn vrouw en ik werken beide vanuit huis en hebben hier dus ontzettend last van. Vooral als midden in een videoconferentie zit is dit heel heel storend.

Wat gaat KPN doen?

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 14 december 2021
Erik_ schreef:

Verder een algemene update:

Deze nieuwe softwareversie zal dan ook het eerder aangekondigde tweede SSID brengen. Dat tweede SSID is apart instelbaar van het mesh-SSID, en op te splitsen in 2,4 en 5GHz. Hierdoor kun je apparaten die niet goed werken op de mesh, en waarvoor roaming ook niet belangrijk is, met het tweede SSID verbinden.

Betekent dit dat voor die tweede SSID mesh niet actief is en er ook geen smart/fast roaming van toepassing zal zijn?

Is het wellicht zelfs zo dat die tweede SSID alleen op de V12 zelf actief zal zijn en niet op de Experia WiFi's en "super"WiFi's?

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 14 december 2021

Hallo,

Voor mij ook het verzoek terug te zetten naar de stabiele firmware. Ik kan bijna geen team meeting meer hebben zonder uitval van de verbinding, of een tv programma kijken. Tijdens de F1 race wel 12 keer een herstart gehad. Thuiswerken wordt zo enorm lastig. Help a.u.b.

Francoix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 509 reacties
  • 14 december 2021

Ik heb geen vertrouwen in deze update als de volgende punten niet gerepareerd worden 

1. Bandscaling van de wifi. Een 2e ssid is een work around.

2. Dsl modem driver. Deze moet heel goed getest worden.

3. Er moet een bridge functionaliteit komen.

En verder moet die schil vrijgegeven worden zodat belangrijke zaken als het IP adres instelbaar worden.

Ook moet het verborgen ssid voor de superwifi uit wanneer niet in gebruik.

Reageer