Skip to main content

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]
Toon eerste bericht

2331 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

@wjb dan vraag ik m ook voor jou aan!

@dwiersma1 ah lastig! Je kunt nog proberen je box 12 te resetten, anders is het helaas toch echt even een kwestie van afwachten :(

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 19 januari 2022
Thomas schreef:

Dank je @Thomas, dan zal ik morgenavond of vrijdagavond kijken of ik de V12 even rechtstreeks op de NTU kan aansluiten om de nieuwe firmware te downloaden.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
wjb schreef:
Thomas schreef:

Dank je @Thomas, dan zal ik morgenavond of vrijdagavond kijken of ik de V12 even rechtstreeks op de NTU kan aansluiten om de nieuwe firmware te downloaden.

Helemaal goed! We lezen wel of het gelukt is :) 

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 166 reacties
  • 19 januari 2022

@Thomas ik wil ook graag firmware 516 gepushed hebben.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
TonM1965 schreef:

@Thomas ik wil ook graag firmware 516 gepushed hebben.

Hoi Ton, geen probleem, ik heb het verzoek voor je ingediend.

dwiersma1
Helper
Forum|alt.badge.img
  • 41 reacties
  • 19 januari 2022

@Thomas wat zou dit voor invloed hebben op de Superwifi?

ah lastig! Je kunt nog proberen je box 12 te resetten, anders is het helaas toch echt even een kwestie van afwachten :(

Want de Box12 heeft al de laatste firmware versie (SGEJ10000516) en dus één van de twee Superwifi punten is ook bij maar die ander niet :confused: .

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 19 januari 2022

Onze internetverbinding valt al weken vaak meerdere keren per dag weg. Ik heb het idee dat dit door het modem komt. We zitten op firmware: SGEJ10000448.

Zou de nieuwe update voor ons ook een uitkomst kunnen bieden, aangezien er iets is aangepakt met spontaan herstartende modems?

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+30
dwiersma1 schreef:

ah lastig! Je kunt nog proberen je box 12 te resetten, anders is het helaas toch echt even een kwestie van afwachten :(

Want de Box12 heeft al de laatste firmware versie (SGEJ10000516) en dus één van de twee Superwifi punten is ook bij maar die ander niet :confused: .

@dwiersma1 ik weet inderdaad niet helemaal of dit zin heeft. Stel dat de SuperWifi niet helemaal optimaal verbonden was bij het updaten, heeft ‘ie 'm misschien daarom niet binnengehaald. Dan zou je echt af moeten wachten totdat hij door ons gepushed wordt. 

ArjenKnopper schreef:

Onze internetverbinding valt al weken vaak meerdere keren per dag weg. Ik heb het idee dat dit door het modem komt. We zitten op firmware: SGEJ10000448.

Zou de nieuwe update voor ons ook een uitkomst kunnen bieden, aangezien er iets is aangepakt met spontaan herstartende modems?

@ArjenKnopper ik ga kijken wat ik voor je kan betekenen. Wil je je forumprofiel aanvullen met je adres en klantnummer en hier even laten weten dat je dat gedaan hebt?

dwiersma1
Helper
Forum|alt.badge.img
  • 41 reacties
  • 19 januari 2022

Want de Box12 heeft al de laatste firmware versie (SGEJ10000516) en dus één van de twee Superwifi punten is ook bij maar die ander niet :confused: .

En ook dit advies uitgevoerd zonder resultaat voor de Superwifi, zou ook wel bijzonder zijn als een reset van de Box12 een Superwifi firmware update zou triggeren.

Nou ja, zonder push mogelijkheid vanuit KPN is het dus afwachten zoals eerder gemeld is, dat vind ik dan persoonlijk wel een beetje gek.

Er word firmware gepushed als of het niets is in deze thread naar de Experiabox en Box 12 maar naar de Superwifi kan het dan niet. Opmerkelijk want die firmware op die andere is er toch ook heen gepushed, lijkt me niet dat de Superwifi zo slim is dat hij iedere week even kijkt of hij zich zelf nog moet bij werken.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 19 januari 2022
Marcia_ schreef:

@ArjenKnopper ik ga kijken wat ik voor je kan betekenen. Wil je je forumprofiel aanvullen met je adres en klantnummer en hier even laten weten dat je dat gedaan hebt?

Ik heb mijn profiel aangevuld.

• Topper
  • 19 reacties
  • 19 januari 2022

Weet iemand hoe je de (interne) wifi-antenne van de v12 kunt loskoppelen, of los-solderen?

Ik ben helemaal klaar namelijk met die wifi van de v12, kan die ook niet uitschakelen, want dan worden mijn twee bedrade superwifi-punten ook uitgeschakeld.

Ook kan ik het zendvermogen van de wifi v12 niet meer naar beneden bijstellen (bijvoorbeeld naar 10%).

Grrr!! Ik ben dus nu verplicht om gebruik te maken van de wifi van de v12, die gewoon steeds storing geeft. Het was namelijk niet voor niks dat wij superwifi-punten hadden aangeschaft, júist om geen gebruik te hoeven maken van de wifi van de v12

Heb firmware-versie 516

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 19 januari 2022
Tonnie250 schreef:

Weet iemand hoe je de (interne) wifi-antenne van de v12 kunt loskoppelen, of los-solderen?

Ik ben helemaal klaar namelijk met die wifi van de v12, kan die ook niet uitschakelen, want dan worden mijn twee bedrade superwifi-punten ook uitgeschakeld.

Ook kan ik het zendvermogen van de wifi v12 niet meer naar beneden bijstellen (bijvoorbeeld naar 10%).

Grrr!! Ik ben dus nu verplicht om gebruik te maken van de wifi van de v12, die gewoon steeds storing geeft. Het was namelijk niet voor niks dat wij superwifi-punten hadden aangeschaft, júist om geen gebruik te hoeven maken van de wifi van de v12

Heb firmware-versie 516

Wat is het probleem dat jij met jouw V12 ervaart?

• Topper
  • 19 reacties
  • 19 januari 2022
wjb schreef:
Tonnie250 schreef:

Heb firmware-versie 516

Wat is het probleem dat jij met jouw V12 ervaart?

Wifiverbinding valt soms weg, dan krijg je op de laptop zo'n wereldbolletje te zien, ipv wifi-signaal-icoon

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 19 januari 2022
Tonnie250 schreef:

Wifiverbinding valt soms weg, dan krijg je op de laptop zo'n wereldbolletje te zien, ipv wifi-signaal-icoon

Hoe lang blijft die wifi verbinding dan weg?

Wat is de veldsterkte van al jouw wifi toegangspunten op de plek waar die laptop staat?

Deze kan je meten met de WiFi analyzer app op een Android telefoon of tablet.

Wat zijn de waarden van zowel.2.4GHz als 5GHz?

• Topper
  • 19 reacties
  • 19 januari 2022
wjb schreef:
Tonnie250 schreef:

Hoe lang blijft die wifi verbinding dan weg?

Wat is de veldsterkte van al jouw wifi toegangspunten op de plek waar die laptop staat?

Deze kan je meten met de WiFi analyzer app op een Android telefoon of tablet.

Wat zijn de waarden van zowel.2.4GHz als 5GHz?

Ik wil het graag bij mijn eerste vraag houden, en niet weer dag en nacht mijn tijd te verspillen aan vanalles uitzoeken en proberen, analiseren, etc.

Wifi van de v12 zou gewoon uit moeten kunnen. Daar zou ik mee geholpen zijn namelijk

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 19 januari 2022

@Tonnie250 ik heb ook eindeloos hiermee zitten rommelen. Wat uiteindelijk de oplossing was, is de volgende tip van een ander forum lid opvolgen:

Wat betreft Superwifi, misschien een ‘open deur’ vraag, maar heb je op de KPN Box 12 de complete wifi uitgezet, dus IP4V, IPv6 en alle ‘guest’ wifi? Het kan zijn dat de wifi die de KPN Box 12 uitzendt conflicteert met de wifi van de Superwifi punten. Misschien het proberen waard: eerst alle wifi op de KPN Box 12 uitzetten, dan de Superwifi punten aansluiten volgens de handleiding.

Door deze volgorde aan te houden, gaat de WiFi van box12 niet meer aan en kun je zoals vanouds gewoon gebruik maken van 1 bedraad superwifi punt in de meterkast en een draadloze bijvoorbeeld op de eerste etage.

Hopelijk heb je er wat aan!

• Topper
  • 19 reacties
  • 19 januari 2022
Kimberley8 schreef:

@Tonnie250 ik heb ook eindeloos hiermee zitten rommelen. Wat uiteindelijk de oplossing was, is de volgende tip van een ander forum lid opvolgen:

Wat betreft Superwifi, misschien een ‘open deur’ vraag, maar heb je op de KPN Box 12 de complete wifi uitgezet, dus IP4V, IPv6 en alle ‘guest’ wifi? Het kan zijn dat de wifi die de KPN Box 12 uitzendt conflicteert met de wifi van de Superwifi punten. Misschien het proberen waard: eerst alle wifi op de KPN Box 12 uitzetten, dan de Superwifi punten aansluiten volgens de handleiding.

Thx. Ik had het zelfs zo gedaan: eerst alle wifi aan. Toen superwifi-punten uitgezet met de aan/uit knop. Toen via web-interface álle wifi van de v12 uitgeschakeld.

Toen weer de superwifi-punten aangezet.

Ik had toen eventjes werkende wifi-verbinding (plusmin halve minuut), maar dan lijkt het alsof het systeem zo inelkaar zit, dat de wifi van de superwifi wordt uitgeschakeld, omdat die van de v12 al uitgeschakeld is.

Ik neem aan dat de instelling ipv4 / ipv6 dan ook geen invloed heeft, omdát de wifi van de v12 al compleet uit staat.

Met firmware 448 lukte deze truck nog wel, nu dus niet meer.

Maar nu eerst op een oor ;-)

• Topper
  • 19 reacties
  • 19 januari 2022

<Door deze volgorde aan te houden, gaat de WiFi van box12 niet meer aan en kun je zoals vanouds gewoon gebruik maken van 1 bedraad superwifi punt in de meterkast en een draadloze bijvoorbeeld op de eerste etage.>

Misschien ga ik dat nog es proberen, dank je

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 19 januari 2022
Tonnie250 schreef:
Kimberley8 schreef:

Thx. Ik had het zelfs zo gedaan: eerst alle wifi aan. Toen superwifi-punten uitgezet met de aan/uit knop. Toen via web-interface álle wifi van de v12 uitgeschakeld.

Ik had toen eventjes werkende wifi-verbinding (plusmin halve minuut), maar dan lijkt het alsof het systeem zo inelkaar zit, dat de wifi van de superwifi wordt uitgeschakeld, omdat die van de v12 al uitgeschakeld is.

Ik neem aan dat de instelling ipv4 / ipv6 dan ook geen invloed heeft, omdát de wifi van de v12 al compleet uit staat.

Bij mij ging dat eerst ook zo dus je moet ze echt resetten alvorens je ze aansluit op het modem! 
Dus alles er af halen, wifi box 12 uitzetten, de superwifi punten resetten (ik moest het een paar keer doen, tot ze echt goed paars blijven branden) en dan 1 voor 1 aansluiten…

Bij mij heeft het weken gewerkt, tot de update van gisteren, toen was vanalles van slag. Superwifi punten opnieuw aan het modem gehangen voor update ook op de punten en nu werkt het weer top!

Succes 😀👍 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

@dwiersma1, we kunnen de software daarvoor niet pushen omdat hij hem uit zichzelf al goed op zou moeten halen. Zodra de wifiversterker verbinding maakt met onze server zou hij dat moeten doen. Vandaar ook de vraag om je experiabox te resetten om uit te sluiten of het daar mis gaat. Het lijkt erop dat je superwifipunt geen verbinding met ons maakt. Kun je toelichten hoe je je netwerk ingericht hebt? Hoe zit je superwifipunt aangesloten op je experiabox en gebruik je verder nog netwerkapparatuur?

dwiersma1
Helper
Forum|alt.badge.img
  • 41 reacties
  • 20 januari 2022

@Thomas 

Het lijkt erop dat je superwifipunt geen verbinding met ons maakt. Kun je toelichten hoe je je netwerk ingericht hebt?

Tuurlijk!

Hoe zit je superwifipunt aangesloten op je experiabox en gebruik je verder nog netwerkapparatuur?

De Box 12 is de master in het mesh-netwerk en beide Superwifi punten zijn bedraad geïnstalleerd en staan nu al maanden draadloos te zijn op verschillende plekken in huis.

Welke netwerk apparatuur bedoel je specifiek? Een andere router of switch, dan is er verder niets.

Tijdens de update van de ge-update Superwifi stond het andere apparaat ook aan op de zelfde wijze verbonden als het exemplaar wat geupdat is. Verbinding tussen de Box 12 en beide Superwifi punten is 1733Mbps, dus daar zal het niet aanliggen.

• 0 reacties
  • 20 januari 2022

Hallo @Thomas , ik zou van 448 naar 516 ge-upgraded worden, maar ze hebben me vanochtend teruggezet naar 312.

Is dat de normale procedure????:thinking:

Doe s.v.p. pas weer een aanpassing na 13u00 vandaag, 20-1, want mijn vrouw heeft vandaag vóór 13u00 een telefonisch consult met het ziekenhuis en dan kunnen we niet hebben dat de telefoon niet werkt.

• Topper
  • 19 reacties
  • 20 januari 2022
Kimberley8 schreef:
Tonnie250 schreef:
Kimberley8 schreef:

Bij mij ging dat eerst ook zo dus je moet ze echt resetten alvorens je ze aansluit op het modem! 
Dus alles er af halen, wifi box 12 uitzetten, de superwifi punten resetten (ik moest het een paar keer doen, tot ze echt goed paars blijven branden) en dan 1 voor 1 aansluiten…

Bij mij heeft het weken gewerkt, tot de update van gisteren, toen was vanalles van slag. Superwifi punten opnieuw aan het modem gehangen voor update ook op de punten en nu werkt het weer top!

Succes 😀👍 

Heb precies gedaan zoals jij had uitgelegd, dank je ook voor je uitleg. Groen lichtje nu.

Ook zie ik dat er een wifi-signaal erbij is gekomen hier in huis, met de naam van die van de superwifi.

Even later knippert het lichtje in allerlei kleuren, waarna het weer groen wordt.

Alleen nu géén wifi-signaal zichtbaar. Ik kan via wifi dus niet inloggen.

Toch dan maar de schaar in de wifi-antenne van de v12..?

R Wa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 64 reacties
  • 20 januari 2022
Thomas schreef:

@dwiersma1, we kunnen de software daarvoor niet pushen omdat hij hem uit zichzelf al goed op zou moeten halen. Zodra de wifiversterker verbinding maakt met onze server zou hij dat moeten doen. Vandaar ook de vraag om je experiabox te resetten om uit te sluiten of het daar mis gaat. Het lijkt erop dat je superwifipunt geen verbinding met ons maakt. Kun je toelichten hoe je je netwerk ingericht hebt? Hoe zit je superwifipunt aangesloten op je experiabox en gebruik je verder nog netwerkapparatuur?

Dus als ik het goed begrijp is het pushen van de nieuwste versie ook afhankelijk van hoe de apparatuur (superwifi) is aangesloten? Ik heb namelijk van de twee superwifi punten geen enkele direct aangesloten op de v12 box. Vanaf de V12 box loopt een cat6 kabel naar boven. Daar zit switch 1 (Netgear GS105E) met daaraan bekabeld superwifi punt 1 aangesloten. Vanaf switch 1 loopt weer een cat6 kabel naar de tweede verdieping naar switch 2 (Netgear GS105E) waar superwifi punt 2 bekabeld zit aangesloten.

Moet er soms 1 superwifi direct aan de v12 box zijn aangesloten?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

@JanD daar was even sprake van een misverstand. Je wordt alsnog overgezet naar de nieuwe!

@dwiersma1, dan hebben we alles wel echt uitgesloten en word het toch een kwestie van afwachten. Ik heb de vraag nog even neergelegd bij onze collega's achter de schermen. Zodra we daar meer over weten kom ik hierop terug!

@R Wa in principe moet dat wel werken maar dit kan soms even misgaan. En het direct aansluiten is dan de beste manier om dit uit te sluiten. 

Reageer