Skip to main content

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]
Toon eerste bericht

2331 reacties

wjb
Superuser
  • 74642 reacties
  • 28 januari 2022
kvheuv schreef:

Beste servicedesk,

Ik heb zojuist mijn update uitgevoerd op het modem maar ik krijg nog steeds de verbindingen in de log files te zien.. ik zal in de gate houden of de verbinding nog steeds instabiel is.

Met een vriendelijke groet,

Kees van Heuven

28.01.2022 16:33:41 Info SYS

TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed

28.01.2022 16:33:40 Info SYS

TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated

Daar is toch ook helemaal niets mis mee.

Waarom komt men hier toch telkens weer mee?

De V12 babbelt gewoon even met de beheeromgeving van kpn, laat hem toch.

wjb
Superuser
  • 74642 reacties
  • 28 januari 2022
AlexanderM schreef:

Ondertussen Box 12 op firmware 516 en SuperWifies op 14v2. Ik ervaar het volgende: mijn laptop wil maar geen 5ghz connectie houden met de Box 12. Hij valt steeds terug naar 2.4Ghz op 1 van de (veel) verder gelegen SuperWifies…

Meer mensen ervaring dat roaming niet werkt zoals het zou moeten?

Dat is een issue dat in jaren terug bij de pilot met de Experia WiFi's ook ervaren heb.

Staande naast een Experia WiFi in de woonkamer werd verbinding gemaakt met de Experia WiFi op de 2e verdieping waardoor het wifi netwerk volstrekt onbruikbaar werd. Ik ben toen gestopt met die pilot want er was niet mee te werken. Het verbaast me dat dit issue vandaag de dag ook speelt op de "super"WiFi's.

Er lijkt dan toch nog wel een probleem te zijn met de roaming functionaliteit.

Heb je dit met meerdere apparaten of één specifiek apparaat?

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 28 januari 2022
wjb schreef:
kvheuv schreef:

Beste servicedesk,

Ik heb zojuist mijn update uitgevoerd op het modem maar ik krijg nog steeds de verbindingen in de log files te zien.. ik zal in de gate houden of de verbinding nog steeds instabiel is.

Met een vriendelijke groet,

Kees van Heuven

28.01.2022 16:33:41 Info SYS

TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed

28.01.2022 16:33:40 Info SYS

TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated

Daar is toch ook helemaal niets mis mee.

Waarom komt men hier toch telkens weer mee?

De V12 babbelt gewoon even met de beheeromgeving van kpn, laat hem toch.

Wat mij betreft babbelt ie maar een einde weg zolang de verbinding maar stabiel is en ik vond het nodig om te melden voor de techies beetje feedback is nooit weg in dit soort gevallen.

wjb
Superuser
  • 74642 reacties
  • 28 januari 2022
kvheuv schreef:

Wat mij betreft babbelt ie maar een einde weg zolang de verbinding maar stabiel is en ik vond het nodig om te melden voor de techies beetje feedback is nooit weg in dit soort gevallen.

Voor een eindgebruiker zijn logmeldingen van het type Debug en Info niet interessant. Men diet er dan eigenlijk ook beter aan om die twee typen niet te tonen.

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 29 januari 2022

Na de update blijft het modem zich resetten. Elke dag minimaal 1x. Ben het helemaal zat. Hoe kom ik hier vanaf?

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+30

Ha @Gerardfh, ik zie dat jij inmiddels de laatste firmware hebt (de -516). Hoe staat het er nu voor? Ervaar je nu nog steeds dagelijks verbrekende verbindingen?

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 29 januari 2022
Marcia_ schreef:

Ha @Gerardfh, ik zie dat jij inmiddels de laatste firmware hebt (de -516). Hoe staat het er nu voor? Ervaar je nu nog steeds dagelijks verbrekende verbindingen?

Beste Marcia. Ik heb inderdaad nog last van onderbrekingen. Ontzettend lastig wanneer ik een teams meeting zit met mijn collega’s. 

• Helper
  • 43 reacties
  • 30 januari 2022

Hebben meer mensen het idee dat het signaal sterkte van de box 12 zwak is?

Heb hier twee superwifi's in huis. Die hebben een sterker signaal dan de box 12.

Echter omdat de box 12 nu master is moet die ze aan sturen.

Daar gaat het bij soms mis geel lampje zo nu en dan dan rood dan weer groen.

Een superwifi staat zo'n 3 a 4 meter van de box af draadloos met alleen een houtenvloer ertussen.

Moet ook zeggen dat het altijd super heeft gewerkt voor de mesh update.

Na de update dus een superwifi die vlak bij de box 12 stond daar los gekoppeld en op een andere plek in huis neergezet. Daar is immers mesh toch voor gemaakt.

Daarom heb ik ook het idee dat de box niet op 100% signaalsterkte staat.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Community Manager
  • 7093 reacties
  • 30 januari 2022
Gerardfh schreef:
Marcia_ schreef:

Ha @Gerardfh, ik zie dat jij inmiddels de laatste firmware hebt (de -516). Hoe staat het er nu voor? Ervaar je nu nog steeds dagelijks verbrekende verbindingen?

Beste Marcia. Ik heb inderdaad nog last van onderbrekingen. Ontzettend lastig wanneer ik een teams meeting zit met mijn collega’s. 

Dat is inderdaad lastig, @Gerardfh. Ik wil je vragen om een eigen topic voor dit probleem aan te maken, zodat wij kunnen uitzoeken wat er aan de hand is. Geef in het nieuwe topic ook aan hoe je thuisnetwerk eruit ziet (wat is er allemaal bekabeld en/of draadloos aangesloten op het modem), ervaar je de onderbrekingen met alle aangesloten apparaten: alle informatie die je hebt is welkom!

Chip
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 36 reacties
  • 30 januari 2022

Mijn Box12 staat nog op de 312 firmware, 1 bekabeld superwifipunt heeft een firmware van 11v1 terwijl het 2de superwifipunt, die niet bekabeld verbonden is, heeft firmware 14v2.

Klopt het dat het bekabelde wifipunt nog niet voorzien is van de nieuwste firmware?

• Helper
  • 43 reacties
  • 30 januari 2022
Chip schreef:

Mijn Box12 staat nog op de 312 firmware, 1 bekabeld superwifipunt heeft een firmware van 11v1 terwijl het 2de superwifipunt, die niet bekabeld verbonden is, heeft firmware 14v2.

Klopt het dat het bekabelde wifipunt nog niet voorzien is van de nieuwste firmware?

Bekabelde wifipunt een factoryreset geven dan haalt deze ook de nieuwe firmware op.

Dit geldt ook voor box12.

wjb
Superuser
  • 74642 reacties
  • 30 januari 2022
Chip schreef:

Eigenlijk zouden beide "super"WiFi's voorzien moeten zijn van de nieuwste firmware maar helaas lijkt dat bij meerdere abonnees niet te lukken. Ik heb in mijn testopstelling van een V12 met twee Experia WiFi's precies hetzelfde ondervonden. De éne Experia WiFi werd wel geupgrade naar 1.00.34v2 terwijl de de andere de oude firmware behield.

Chip
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 36 reacties
  • 30 januari 2022
wjb schreef:
Chip schreef:

Eigenlijk zouden beide "super"WiFi's voorzien moeten zijn van de nieuwste firmware maar helaas lijkt dat bij meerdere abonnees niet te lukken. Ik heb in mijn testopstelling van een V12 met twee Experia WiFi's precies hetzelfde ondervonden. De éne Experia WiFi werd wel geupgrade naar 1.00.34v2 terwijl de de andere de oude firmware behield.

Bedankt voor je reactie.

Handmatig updaten lukt niet omdat er een melding komt dat dit (11v1) de laatse firmware is.

Resetten wil ik eigenlijk niet, het bekabelde wifipunt is in dit geval de master en verwacht daardoor een probleem.

Hoe krijg ik nu de laatste firmware op dit wifipunt, komt deze misschien mee met de update van de box12?

wjb
Superuser
  • 74642 reacties
  • 30 januari 2022
Chip schreef:

Hoe krijg is nu de laatste firmware op dit wifipunt, komt deze misschien mee met de update van de box12?

Helaas heeft kpn nog altijd niet de laatste versie van de firmware op de server gezet die gebruikt wordt voor handmatige upgrade. Ik hoop dat kpn dit op zeer korte termijn zal rechtzetten.

Het was naar mijn weten juist de bedoeling om eerst de firmware update voor de "super"WiFi's en Experia WiFi's door te voeren om vervolgens firmware 516 naar de V12 uit te rollen.

Overigens draaide mijn V12 al versie 516 toen één van de twee Experia WiFi's geupdate werd en de andere pas na twee factory resets voorzien werd van de nieuwe firmware.

Chip
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 36 reacties
  • 30 januari 2022
wjb schreef:

1)Helaas heeft kpn nog altijd niet de laatste versie van de firmware op de server gezet die gebruikt wordt voor handmatige upgrade. Ik hoop dat kpn dit op zeer korte termijn zal rechtzetten.

2)Het was naar mijn weten juist de bedoeling om eerst de firmware update voor de "super"WiFi's en Experia WiFi's door te voeren om vervolgens firmware 516 naar de V12 uit te rollen.

3)Overigens draaide mijn V12 al versie 516 toen één van de twee Experia WiFi's geupdate werd en de andere pas na twee factory resets voorzien werd van de nieuwe firmware.

ad 1) ik hoop dat KPN dit maandag as meteen gaat herstellen en ook beschikbaar stelt voor een handmatige update. 

ad2) zo heb ik het ook begrepen.

ad3) ik wil de reset vermijden omdat dit wifipunt de master is en de KPN heeft aangegeven dat het resetten in zo een situatie tot tot problemen kan leiden.

wjb
Superuser
  • 74642 reacties
  • 30 januari 2022

Ik ben sowieso tegen het resetten van apparatuur, dat zou naar mijn overtuiging nooit maar dan ook echt nooit nodig moeten zijn. Als een reset nodig is, dan ligt daar per definitie een tekortkoming in de software aan ten grondslag en dan is dat dus hetgeen waar naar gekeken zou moeten worden.

Chip
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 36 reacties
  • 31 januari 2022
wjb schreef:

Ik ben sowieso tegen het resetten van apparatuur, dat zou naar mijn overtuiging nooit maar dan ook echt nooit nodig moeten zijn. Als een reset nodig is, dan ligt daar per definitie een tekortkoming in de software aan ten grondslag en dan is dat dus hetgeen waar naar gekeken zou moeten worden.

Inmiddels de firmware versie 14v2 ook actueel op het 2de WiFi punt d.m.v. een handmatige update.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+24
  • Wijsgeer
  • 39483 reacties
  • 31 januari 2022
Chip schreef:

ad3) ik wil de reset vermijden omdat dit wifipunt de master is en de KPN heeft aangegeven dat het resetten in zo een situatie tot tot problemen kan leiden.

Even de stekker uit het stopcontact halen. Dan is vervolgens een andere SuperWiFi de master. Als je er tenminste meerdere hebt.

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 31 januari 2022
wjb schreef:
AlexanderM schreef:

Ondertussen Box 12 op firmware 516 en SuperWifies op 14v2. Ik ervaar het volgende: mijn laptop wil maar geen 5ghz connectie houden met de Box 12. Hij valt steeds terug naar 2.4Ghz op 1 van de (veel) verder gelegen SuperWifies…

Dat is een issue dat in jaren terug bij de pilot met de Experia WiFi's ook ervaren heb.

Staande naast een Experia WiFi in de woonkamer werd verbinding gemaakt met de Experia WiFi op de 2e verdieping waardoor het wifi netwerk volstrekt onbruikbaar werd. Ik ben toen gestopt met die pilot want er was niet mee te werken. Het verbaast me dat dit issue vandaag de dag ook speelt op de "super"WiFi's.

Nee, het zijn meerdere apparaten, met name de 2 laptops (HP & Dell) willen gewoon niet aan de 5Ghz. Soms zitten ze even op 5Ghz op de Box 12, maar meestal op 2.4Ghz op de SuperWiFi. 

wjb
Superuser
  • 74642 reacties
  • 31 januari 2022
AlexanderM schreef:
wjb schreef:
AlexanderM schreef:

Nee, het zijn meerdere apparaten, met name de 2 laptops (HP & Dell) willen gewoon niet aan de 5Ghz. Soms zitten ze even op 5Ghz op de Box 12, maar meestal op 2.4Ghz op de SuperWiFi. 

Ik denk dat je er verstandig aan doet om een apart 5GHz wifi netwerk op te zetten zodat je jouw apparaten daar mee kunt verbinden.

• Topper
  • 10 reacties
  • 31 januari 2022

Bij de eigenschappen van je wifi adapter (in Windows) kun je vaak een Preferred Band opgeven. Heb je daarnaar gekeken en staat die op 5Ghz first?

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 31 januari 2022
wjb schreef:
AlexanderM schreef:
wjb schreef:
AlexanderM schreef:

Ik denk dat je er verstandig aan doet om een apart 5GHz wifi netwerk op te zetten zodat je jouw apparaten daar mee kunt verbinden.

Dat is een mogelijkheid, maar niet wat ik wil. En het zou ook niet nodig moeten zijn. Met de V10a werkte roaming perfect. 

wjb
Superuser
  • 74642 reacties
  • 31 januari 2022
AlexanderM schreef:

Dat is een mogelijkheid, maar niet wat ik wil. En het zou ook niet nodig moeten zijn. Met de V10a werkte roaming perfect. 

Snap ik. Ik gebruik overigens vrijwel geen 2.4GHz wifi meer. Ik heb nog drie apparaten die 2.4GHz nodig hebben (omvormer zonnepanelen en 2 bewakingscamera's) en daarvoor heb ik een apart 2.4GHz netwerk op mijn EDIMAX wifi accesspoints. Ik maak dan ook geen gebruik van bandsteering want alle andere apparaten zijn per definitie met 5GHz wifi verbonden.

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 31 januari 2022
wjb schreef:
AlexanderM schreef:

Snap ik. Ik gebruik overigens vrijwel geen 2.4GHz wifi meer. Ik heb nog drie apparaten die 2.4GHz nodig hebben (omvormer zonnepanelen en 2 bewakingscamera's) en daarvoor heb ik een apart 2.4GHz netwerk op mijn EDIMAX wifi accesspoints. Ik maak dan ook geen gebruik van bandsteering want alle andere apparaten zijn per definitie met 5GHz wifi verbonden.

Nu kan ik je even niet volgen. Bandsteering is net om te zorgen dat je apparaten met 5Ghz verbonden worden ipv 2.4Ghz. 

Maar ik denk dat ik gevonden heb waardoor het komt. Hoewel de 802.11ax standaard backwards compatible is lijkt het erop dat o.a. de laptops die niet WiFi 6 hebben hierdoor niet aan de Box 12 te willen connecten. 

Ik heb het idee dat het met de Wireless mode heeft te maken en de combinatie van standaarden - niet logische, dus maar even met trial en error kijken wat werkt.

wjb
Superuser
  • 74642 reacties
  • 31 januari 2022
AlexanderM schreef:

Nu kan ik je even niet volgen. Bandsteering is net om te zorgen dat je apparaten met 5Ghz verbonden worden ipv 2.4Ghz. 

Klopt, alleen leert de praktijk dat dat maar heel gebrekkig werkt en dat het dus vaak beter is om de 2.4GHz en 5GHz netwerken van elkaar te scheiden door ze een andere naam (SSID) te geven.

AlexanderM schreef:

Maar ik denk dat ik gevonden heb waardoor het komt. Hoewel de 802.11ax standaard backwards compatible is lijkt het erop dat o.a. de laptops die niet WiFi 6 hebben hierdoor niet aan de Box 12 te willen connecten. 

Ik heb het idee dat het met de Wireless mode heeft te maken en de combinatie van standaarden - niet logische, dus maar even met trial en error kijken wat werkt.

Goed dat je dat hier meldt. Het uitzetten van wifi 6 (802.11ax) kan inderdaad nog wel eens de oplossing zijn. Het zou eigenlijk niet nodig moeten zijn want, zoals je eigenlijk ook al zegt, wifi 5 (802.11ac) en wifi 4 (802.11n) zijn ook gewoon actief en daar zouden die apparaten gewoon mee moeten kunnen verbinden. 

Reageer