Skip to main content

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

• October 27, 2021
  • 2331 reacties
  • 144769 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

2331 reacties

wjb
Wijsgeer
  • February 3, 2022

Na de firmware update staat de WiFi instelling op 802.11a+n+ac. 80%,

En kan je dat nog aanpassen naar 802.11ax en 100%?

Chip
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • February 3, 2022

Ja, 802.11ax met 80mhz of 160Mhz

100Mhz is niet mogelijk ook niet bij de 802.11a+n+ac

wjb
Wijsgeer
  • February 3, 2022

En 80% naar 100%?

Chip
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • February 3, 2022

En 80% naar 100%?

Sorry, ik bedoelde net ook 80 en 100Mhz i.p.v. %

Kan geen % instellen.

Maar is het nuttig om 802.11ax in te stellen ipv 802.11a+n+ac?

• Helper
  • February 3, 2022

Ik heb na de update van de Box 12 (516) niet meer de meest stabiele wifi… 

De signaalkwaliteit lijkt ook achteruit te zijn gegaan en mijn telefoon (S10E) zit vaker op de 2,4GHz, dan de 5GHz. Ook als ik vlakbij het modem zit, zit ie vaker op de 2,4GHz dan op de 5GHz. Een reset naar fabrieksinstellingen lost het probleem niet op.

Wat ook opvalt is dat de snelheid tussen de S10E en het modem erg wisselend is. De ene keer zit de S10E op 1,2GBps, daarna weer op 144mbps bijvoorbeeld. Andere kanalen helpen niet. Wifi modus aanpassen naar 802.11 N op 2,4GHz en 5GHz naar 802.11 N+AC helpt ook niet helaas. Ik zit in alle gevallen vlakbij het modem. Dit probleem was duidelijk niet aanwezig bij versie 448 en 312…

Zelfs met de Super Wifi punten aangesloten speelt dit probleem...

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi @Wiebjuh, omdat er aardig wat verandert in de software en in de verhoudingen tussen je apparaten is het eigenlijk ook wel aan te raden alles opnieuw in te stellen. Zo kun je je Superwifipunten nu beter op een andere plek zetten omdat je Box 12 de master wordt.

• Helper
  • February 3, 2022

@Thomas klopt, en heb al vanalles gedaan, maar niks helpt.

Ik gebruik nu alleen de wifi van de Box 12, maar ook dat helpt niet helaas. Dezelfde onstabiliteit blijft, wat voorheen echt niet zo was.

Kan voor de zekerheid nog een KPN V10 aansluiten, om alles te kunnen uitsluiten….

• Nieuwkomer
  • February 3, 2022

Hoe is het mogelijk dat deze ellende al maanden gaande is en dat ik dan vannacht een update krijg waardoor mijn hele systeem plat ligt?! Niets werkt meer. Niet zo handig als je voor veel apparaten als een slimme thermostaat, een deurbel etc. vertrouwd op je WiFi netwerk.

Net gebeld met KPN, ze kunnen alleen in het modem kijken als ik mijn laptop via een ethernet kabel aan het modem hang en dan weer gebruik maak van mij mobiele telefoon voor een dataverbinding. Daarvoor heb ik dan weer een adapter voor mijn MacBook nodig die ik niet heb en moet gaan bestellen. Het alternatief is een monteur die begin volgende week langskomt.

Hoe nu verder?!11

dwiersma1
Helper
Forum|alt.badge.img
  • February 3, 2022

Nog één openstaande vraag

En uiteraard ben ik benieuwd waarom ik het menu van Box 12 N+AC kan selecteren voor 5Ghz en dit door de SuperWifi punten niet overgenomen word, maar die alleen een AC optie lijkt te hebben op 5Ghz?

Lijkt me handig als de WiFi 4 en/of WiFi 5 settings dan in het mesh netwerk door alle zenders overgenomen kan worden. Daar lijkt het nu niet op.

Iemand een idee?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

@Wiebjuh en @Oberdorf62 ik denk dat jullie hier allebei het beste even een nieuw topic voor aan kunnen maken om het overzichtelijk te houden. De oplossing hiervoor per situatie verschillend en we denken natuurlijk graag even mee maar dat is makkelijker in een eigen topic.

@dwiersma1 zou ik niet zo snel weten maar in de onderstaande topics kun je alles vinden over de superwifipunten :sweat_smile:

en hun updates

• Deelnemer
  • February 3, 2022

Hoe is het mogelijk dat deze ellende al maanden gaande is en dat ik dan vannacht een update krijg waardoor mijn hele systeem plat ligt?! Niets werkt meer. Niet zo handig als je voor veel apparaten als een slimme thermostaat, een deurbel etc. vertrouwd op je WiFi netwerk.

Net gebeld met KPN, ze kunnen alleen in het modem kijken als ik mijn laptop via een ethernet kabel aan het modem hang en dan weer gebruik maak van mij mobiele telefoon voor een dataverbinding. Daarvoor heb ik dan weer een adapter voor mijn MacBook nodig die ik niet heb en moet gaan bestellen. Het alternatief is een monteur die begin volgende week langskomt.

Hoe nu verder?!11

Ja je bent niet alleen hoor ook al was je optijd hier op het forum dan nog maakt het niet uit.  Ben aan het oriënteren voor een eigen modem dan kan dit in de toekomst niet meer gebeuren. Enige correcte oplossing 

dwiersma1
Helper
Forum|alt.badge.img
  • February 3, 2022

@Thomas bedankt voor de linkjes.

@dwiersma1 zou ik niet zo snel weten maar in de onderstaande topics kun je alles vinden over de superwifipunten :sweat_smile:

Uit een soort “verveling/nieuwsgierigheid” heb ik voor de 5Ghz opties van alle Wifi settings even bekeken en alleen de combi n+ac lijkt niet overgenomen te worden. Wellicht een punt om even bij het ontwikkel team neer te leggen. Ik kan niet meten of het niet overnemen ook betekend dat deze “snelheden/functionaliteit” niet word over genomen. 

Resume

• 802.11a   in het mesh netwek als   a
  • 802.11a+n    in het mesh netwerk als   a+n
  • 802.11n+ac   in het mesh netwerk als   ac only
    • hier is dus de vraag waarom er geen n+ac te zien is en dus of welke radio setting hier nu actief is?
  • 802.11a+n+ac   in het mesh netwerk als   a+n+ac
  • 802.11ax   in het mesh netwerk als   a+n+ac
    • dit is dus omdat de SuperWifi geen AX aan kan

En ik vergelijk dus de Thuis app met de webinterface settings.

• February 3, 2022

Hallo @Chip , ik heb bij de wifi gewoon alles op AUTO staan, werkt, voor mij, het best.

Chip
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • February 3, 2022

Hallo @Chip , ik heb bij de wifi gewoon alles op AUTO staan, werkt, voor mij, het best.

Ok, ga ik  eens proberen, gewoon op 80Mhz?

• February 3, 2022

Hallo @Chip , ik heb bij de wifi gewoon alles op AUTO staan, werkt, voor mij, het best.

Hallo @Chip, ik schreef op AUTO, niet op op 80Mhz

Chip
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • February 3, 2022

Hallo @Chip, ik schreef op AUTO, niet op op 80Mhz

Oef, zie het. Ga ik ff proberen.

Aanvullende vraag: op welke wireless mode sta jij?

• February 3, 2022

Hallo @Chip , ik heb alles dus ook op AUTO staan, de meeste apparaten pakken AC, maar mijn Chromebook pakt de AX-verbinding, omdat deze de hardware er voor heeft.

Chip
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • February 3, 2022

Hallo @Chip , ik heb alles dus ook op AUTO staan, de meeste apparaten pakken AC, maar mijn Chromebook pakt de AX-verbinding, omdat deze de hardware er voor heeft.

Bij mij is er voor de wireless mode geen auto stand

Zeelandenaar
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 3, 2022

Hallo, ik heb een KPN box 12 met versie 516.

Is de bug verholpen waarbij een gewijzigde extra wifi SSID weer naar standaard gaat bij modem herstarten?

De extra wifi neemt het kanaal en frequentie van het originele netwerk over nu, krijgen ze nog opties om een eigen kanaal en frequentie te selecteren?

• February 3, 2022

Hallo @Chip, je hebt gelijk, dat is met de laatste update veranderd. Je kunt nu kiezen welke mode jouw apparatuur ondersteunt, is dat maximaal AC voor de 5.0-band dan kies je voor A/N/AC en is bij de 2.4-band N de hoogste styand, dan kies je voor alléén N als je geen oudere specificaties meer gebruikt alnders kies je voor G/N of B/G/N

Succes.

• Slimmerik
  • February 3, 2022

ik heb wifi uitstaan op KPN12 modem en heb al het internet verbonden via 3 TP-Link Deco Mesh Torentjes. Die hebben ook ethernet punten, handig voor ITV, 1 Netgear Switch hangen en alles draait soepel met 3 ITV ontvangers bekabeld. Het is goed dat KPN die Firmware Update van het modem heeft teruggedraaid want sinds een aantal maanden heb ik die blauwe schermen/storingen  niet meer.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 3, 2022

@dwiersma1 Super wifi's ondersteunen nog geen Wifi 6. Maar dat gaat binnenkort veranderen wacht maar af :wink:

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • February 3, 2022

@dwiersma1 Super wifi's ondersteunen nog geen Wifi 6. Maar dat gaat binnenkort veranderen wacht maar af :wink:

De huidige SuperWiFi's gaan dat nooit doen. Er komt een nieuwe versie die wel WiFi 6 zal ondersteunen. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 3, 2022

De huidige SuperWiFi's gaan dat nooit doen. Er komt een nieuwe versie die wel WiFi 6 zal ondersteunen. 

En het gerucht gaat dat die nieuwe versie binnenkort beschikbaar komt

• Slimmerik
  • February 4, 2022

En het gerucht gaat dat die nieuwe versie binnenkort beschikbaar komt

Dat klopt! Op Tweakers had ik de verwijzing naar een pagina van KPN gezien waarin KPN de nieuwe SuperWifi punten PremiumWifi noemt en de kleur heeft veranderd naar zwart (net zoals de Box 12). Echter kan ik die verwijzing nergens meer vinden.