Skip to main content

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]
Toon eerste bericht

2331 reacties

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 4 februari 2022

Het kan zijn dat ik er overheen heb gelezen, daarvoor dan alvast excuses. :)
Maar werkt de Mesh ook met andere Mesh oplossingen zoals de TP-Link Deco series? Of is het beperkt tot alleen de SuperWiFi van KPN?
Ik ben net overgestapt naar KPN en zou het wel zonde vinden als ik alsnog mijn oude Mesh opstelling zou moeten aanpassen om het optimaal te laten werken. (Nu 3 TP-Link Deco M5's)

• 0 reacties
  • 4 februari 2022

Hallo @William_NL De Mesh-toepassingen werken vooralsnog alleen per merk, de verschillende merken werken nog niet samen door de afwijkende mesh-technieken.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 4 februari 2022
William_NL schreef:

...werkt de Mesh ook met andere Mesh oplossingen zoals de TP-Link Deco series? Of is het beperkt tot alleen de SuperWiFi van KPN?

Helaas is er geen standaardisatie t.a.v. mesh en ontwikkeld elke leverancier wel zijn eigen dialect die niet door anderen begrepen wordt. De Deco's van TP-Link zullen dus niet samenwerken met de V12 maar je kunt uiteraard wel gewoon de.wifi van de V12 uitzetten en jouw Deco's blijven gebruiken.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 4 februari 2022
JanD schreef:

Hallo @William_NL De Mesh-toepassingen werken vooralsnog alleen per merk, de verschillende merken werken nog niet samen door de afwijkende mesh-technieken.

wjb schreef:
William_NL schreef:

...werkt de Mesh ook met andere Mesh oplossingen zoals de TP-Link Deco series? Of is het beperkt tot alleen de SuperWiFi van KPN?

Helaas is er geen standaardisatie t.a.v. mesh en ontwikkeld elke leverancier wel zijn eigen dialect die niet door anderen begrepen wordt. De Deco's van TP-Link zullen dus niet samenwerken met de V12 maar je kunt uiteraard wel gewoon de.wifi van de V12 uitzetten en jouw Deco's blijven gebruiken.

Dank voor jullie snelle reacties. hier kan ik wel wat mee 

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 4 februari 2022

De softwareupdate SGEJ10000448/516 ging niet onopgemerkt. In de nacht van woensdag om ca 04.00uur werd de update uitgevoerd. Daarbij werd bij de super wifi blauw en geel licht uitgestraald en veel ether ruislawaai. Het was zo hevig dat echtgenote wakker werd en dacht het apparaat in brand stond. Ik heb nergens kunnen vinden dat dit kon plaatsvinden. Alleen dat we van ‘s-nachts update weinig zouden merken. Hebben meer gebruikers hier ook wat van gemerkt? Ik hoor het graag.

Zeelandenaar
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 212 reacties
  • 4 februari 2022

Ik heb een box 12 met de 516 versie.

Is de bug waarbij een herstart van de modem zorgt voor het herstellen van de Extra WiFi SSID naar standaard opgelost?

Als je de netwerken splits met Extra WiFi dan blijft het originele netwerk 2,4 en 5 GHz bestaan, kan deze uit of komt daar een optie voor?

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • 1357 reacties
  • 4 februari 2022
Zeelandenaar schreef:

Ik heb een box 12 met de 516 versie.

Is de bug waarbij een herstart van de modem zorgt voor het herstellen van de Extra WiFi SSID naar standaard opgelost?

Als je de netwerken splits met Extra WiFi dan blijft het originele netwerk 2,4 en 5 GHz bestaan, kan deze uit of komt daar een optie voor?

Nee dit probleem is door mensen gemeld in de 516 versie. Dus dit moet nog gefixt worden naast het andere probleem dat alle superwifis uitgaan als de V12 wifi interface wordt uitgezet.

Zeelandenaar
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 212 reacties
  • 4 februari 2022

Daarvoor komt dan weer een nieuwe versie of wordt het opgelost in de huidige versie?

Ook is de 'hoofd SSID' wel overbodig als je gebruik maakt van Extra WiFi, nu heeft Extra WiFi geen extra instellingen zoals kanaal en frequentie, dat mis ik ook wel.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14828 reacties
  • 4 februari 2022
DickJacq schreef:

De softwareupdate SGEJ10000448/516 ging niet onopgemerkt. In de nacht van woensdag om ca 04.00uur werd de update uitgevoerd. Daarbij werd bij de super wifi blauw en geel licht uitgestraald en veel ether ruislawaai. Het was zo hevig dat echtgenote wakker werd en dacht het apparaat in brand stond. Ik heb nergens kunnen vinden dat dit kon plaatsvinden. Alleen dat we van ‘s-nachts update weinig zouden merken. Hebben meer gebruikers hier ook wat van gemerkt? Ik hoor het graag.

Hi @DickJacq, ik heb je bericht verplaatst naar dit algemene topic over de update. Ik ben benieuwd of meer mensen dit zo hebben ervaren!

Zeelandenaar
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 212 reacties
  • 4 februari 2022

@Maja_

De modem was hier muisstil, een herstart en de eerste LED bleef even knipperen en hij was weer online 😉

Heb je ook antwoord op mijn vragen?

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+24
  • Wijsgeer
  • 39483 reacties
  • 4 februari 2022
Zeelandenaar schreef:

Daarvoor komt dan weer een nieuwe versie of wordt het opgelost in de huidige versie?

Ook is de 'hoofd SSID' wel overbodig als je gebruik maakt van Extra WiFi, nu heeft Extra WiFi geen extra instellingen zoals kanaal en frequentie, dat mis ik ook wel.

Extra WiFi is alleen bedoelt voor bijvoorbeeld een WiFi printer of smart lampen ofzo. Met de laptop en mobiel kunt u gewoon gebruik maken van het hoofd SSID. Deze apparaten werken daar doorgaans prima op.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17629 reacties
  • 4 februari 2022

Bij mij is de Box 12 in de nacht van woensdag op donderdag rond 01:00 uur ge-update. Ik heb er niets van gehoord. Toen ik ‘s ochtends opstond was de ‘mesh’ van Box 12 (primair) met 2 SuperWiFi’s online.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • 1357 reacties
  • 4 februari 2022
Zeelandenaar schreef:

Zal een opvolgversie worden met een nieuw volgnummer. Extra wifi is gepresenteerd precies zoals het woord zegt “extra” in de uitlegsectie van KPN. Voornamelijk voor wifi apparaten die overhoop liggen met het mesh gebeuren. Als je apparaten wel prima werken is er dus geen noodzaak om extra wifi te gebruiken.

Daarnaast kan je extra wifi natuurlijk wel bewust voor andere doeleinden gebruiken. Ik heb iemand gezien die de hoofdwifi een andere naam heeft gegeven en de extra wifi functie voor de apparaten van de kinderen gebruikt. Als het dan s,avonds bv 23:00 uur is dan kan je de extra wifi los uitzetten en zelf de hoofdwifi nog blijven gebruiken.

Zeelandenaar
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 212 reacties
  • 4 februari 2022

Ik ga Extra WiFi weer uitzetten en het originele netwerk gebruiken, ik wou liever de netwerken splitsen omdat de bandsteering ook niet echt beter is geworden.

We houden het voorlopig bij het originele netwerk, alle apparaten werken wel gelukkig.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+24
  • Wijsgeer
  • 39483 reacties
  • 4 februari 2022
BruisTablet schreef:

Ik heb iemand gezien die de hoofdwifi een andere naam heeft gegeven en de extra wifi functie voor de apparaten van de kinderen gebruikt. Als het dan s,avonds bv 23:00 uur is dan kan je de extra wifi los uitzetten en zelf de hoofdwifi nog blijven gebruiken.

Handmatig zou dat kunnen. Maar kan dat ook automatisch? Heb er nog niet naar gekeken...

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 4 februari 2022

Ondanks de SMS van KPN over de upgrade, is mijn box12 nog niet geupgrade, zit nog steeds op versie 312. Een van mijn Superwifi punten is geupgrade naar versie 14v2, de andere is nog 11v1.

Het lukt me ook niet om deze handmatig te updaten naar 14v2, systeem geeft aan dat 11v1 de laatste versie is. Ook na herstarten en de 14v2  versie even stroomloos te maken wordt de 11v1 punt niet geupdate.

Ik neem aan dat ik nu moet wachten tot na de OS voor de upgrade, maar snap dan niet waarom de SMS het heeft over een van de aankomende nachten, noem dan een datum of datum reeks.

Weet je wat grappig is? Ik heb al maanden last van de DNS-bug in firmware SGEJ10000312. Uiteraard heb ik de update naar SGEJ10000448 destijds niet gekregen. En KPN heeft ook beloofd dat vrijwel iedereen de update naar SGEJ100000516 krijgt voor de Olympische Spelen. Ik behoor blijkbaar tot de groep waarvoor dat weer niet geldt. En om het nog af te maken, kan iedereen de update forceren door een hard reset te doen. Ik heb dit al vijf maal geprobeerd, maar ik ben uiteraard elke keer mijn gegevens kwijt, maar geen update. Dankjewel KPN, super service allemaal. En mijn setup is heel simpel, ik heb alleen een KPN Box 12, niets meer.

Ik vind het echt not done om mensen aan te sporen om de boel een factory reset te geven, met verlies van alle instellingen en gegevens, om vervolgens geen update te geven terwijl dit wel is beloofd.

• Topper
  • 10 reacties
  • 4 februari 2022
MeNTaL_TOv2 schreef:

Ondanks de SMS van KPN over de upgrade, is mijn box12 nog niet geupgrade, zit nog steeds op versie 312. Een van mijn Superwifi punten is geupgrade naar versie 14v2, de andere is nog 11v1.

Het lukt me ook niet om deze handmatig te updaten naar 14v2, systeem geeft aan dat 11v1 de laatste versie is. Ook na herstarten en de 14v2  versie even stroomloos te maken wordt de 11v1 punt niet geupdate.

Ik neem aan dat ik nu moet wachten tot na de OS voor de upgrade, maar snap dan niet waarom de SMS het heeft over een van de aankomende nachten, noem dan een datum of datum reeks.

Zelfde hier (312+14v2+11v1), maar ook nog geen sms gezien. De Olympische spelen lijken te beginnen.

Gaat het soms anders voor (klein)zakelijke gebruikers?

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 4 februari 2022
Nick83 schreef:

Extra WiFi is alleen bedoelt voor bijvoorbeeld een WiFi printer of smart lampen ofzo. Met de laptop en mobiel kunt u gewoon gebruik maken van het hoofd SSID. Deze apparaten werken daar doorgaans prima op.

Maar lang niet altijd. Ook ik heb in mijn testopstelling met de V12 en twee Experia WiFi's apparaten die doodleuk met 2.4GHz verbonden worden terwijl er geen enkele reden is om niet gewoon een verbinding op 5GHz te maken.

Bart van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • 12863 reacties
  • 4 februari 2022
MeNTaL_TOv2 schreef:

Dat 2e punt die de update nog niet gehad heeft, dat is niet de master toch? Want als dat het geval is kun je deze resetten en koppelen, dan moet deze de nieuwe firmware hebben. Daarna kun je eventueel ook de nieuwe firmware forceren voor de Box12 door deze te resetten. 

Grandmaster_E schreef:

Weet je wat grappig is? Ik heb al maanden last van de DNS-bug in firmware SGEJ10000312. Uiteraard heb ik de update naar SGEJ10000448 destijds niet gekregen. En KPN heeft ook beloofd dat vrijwel iedereen de update naar SGEJ100000516 krijgt voor de Olympische Spelen. Ik behoor blijkbaar tot de groep waarvoor dat weer niet geldt. En om het nog af te maken, kan iedereen de update forceren door een hard reset te doen. Ik heb dit al vijf maal geprobeerd, maar ik ben uiteraard elke keer mijn gegevens kwijt, maar geen update. Dankjewel KPN, super service allemaal. En mijn setup is heel simpel, ik heb alleen een KPN Box 12, niets meer.

Dat is wel bijzonder. Want na een harde reset, dus minimaal 15 seconden met een puntig voorwerkp moet deze voorzien zijn van firmwareversie 516.

Uranus85 schreef:
MeNTaL_TOv2 schreef:

Zelfde hier (312+14v2+11v1), maar ook nog geen sms gezien. De Olympische spelen lijken te beginnen.

Kan zo zijn dat klein zakelijk bij de laatste batch zit, daar heb ik zo het antwoord niet op. Ik heb geen inzicht in de planning. 

Grandmaster_E schreef:

Dat is wel bijzonder. Want na een harde reset, dus minimaal 15 seconden met een puntig voorwerkp moet deze voorzien zijn van firmwareversie 516.

Ja, heel bijzonder. De klantenservice kwam ook niet verder dan dat.

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 4 februari 2022
Bart_Z schreef:
MeNTaL_TOv2 schreef:

Dat 2e punt die de update nog niet gehad heeft, dat is niet de master toch? Want als dat het geval is kun je deze resetten en koppelen, dan moet deze de nieuwe firmware hebben. Daarna kun je eventueel ook de nieuwe firmware forceren voor de Box12 door deze te resetten. 

Bart_Z schreef:

Uranus85 schreef:
MeNTaL_TOv2 schreef:

Kan zo zijn dat klein zakelijk bij de laatste batch zit, daar heb ik zo het antwoord niet op. Ik heb geen inzicht in de planning. 

Ik ben gewoon particulier, geen zakelijk account. De tweede is geen master, maar ik krijg deze momenteel ook niet als master, als ik de master uit- en aanzet, dan komt de geupgrade ook weer als master terug.  Ik kan deze wel resetten, maar wil dan wel zeker weten dat deze geupgrade wordt. Immers als ik handmatig laat zoeken, krijg ik te zien dat 11v1 de meest recente versie is.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17629 reacties
  • 4 februari 2022

Hoi @MeNTaL_TOv2 

Bij mij bleef nummer 2 ook op 11v1 staan, terwijl nummer 1 (master) wel ge-update was naar 14v2. Ik heb toen de SuperWiFi met de resetknop (lang vasthouden!) gereset. Daarna moet die unit wel opnieuw gekoppeld worden door hem tijdelijk weer via kabel te verbinden met de Box 12. Na zo'n 10-15 min. (led: blauw-paars-groen) is de update klaar en kan nummer 2 ook weer draadloos werken.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 5 februari 2022

Als je op de V12 de "Extra WiFi" aan hebt gezet dan wordt deze actief op de V12, de Experia WiFi's en de "super"WiFi's

Zet je vervolgens op de V12 de "gewone WiFi" uit, dan wordt de "Extra WiFi" op de V12 ook uit gezet. Dit lijkt mij niet de bedoeling en gelukkig blijft het "Extra WiFi" netwerk wel actief op de Experia WiFi's en "super"WiFi's want anders zou je dus volledig verstoten raken van wifi en moet je een apparaat bekabeld aan gaan sluiten om dit te herstellen. :confounded:

Pas als je daarna de "Extra WiFi" weer aan zet op de V12 blijft hij ook actief.

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 5 februari 2022
RBxx schreef:

Hoi @MeNTaL_TOv2 

Bij mij bleef nummer 2 ook op 11v1 staan, terwijl nummer 1 (master) wel ge-update was naar 14v2. Ik heb toen de SuperWiFi met de resetknop (lang vasthouden!) gereset. Daarna moet die unit wel opnieuw gekoppeld worden door hem tijdelijk weer via kabel te verbinden met de Box 12. Na zo'n 10-15 min. (led: blauw-paars-groen) is de update klaar en kan nummer 2 ook weer draadloos werken.

Zojuist punt gereset, naam is inderdaad weer gereset, maar firmware blijft 11v1.

Is 14v2 misschien weer teruggetrokken?

[edit] Heb de andere punt lang van het stroom afgehaald zodat ik zeker wist dat het andere punt primairy zou worden, en zie dat deze nu ook geupdate is naar 14v2.

Reageer