Skip to main content

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]
Toon eerste bericht

2331 reacties

ik merk voornamelijk een veel langzamere verbinding sinds de update.

• voor de update: op pc via wifi ± 700 Mbps (glas 1 Gbit verbinding; zie screenshot)  (van superwifi punt naar pc met inbouw wifi kaart ( Gigabyte GCWBAX210 )
  • na de update: variabel ± 250-300 Mbps
  • verplaatsen superwifi van modem naar slaapkamer → pc verbindt met slaapkamer → snelheid 90Mbps (zie screenshot)
  • verplaatsen superwifi terug naar modem (ingelogd en wifi op modem uit → harde reset nodig om wifi weer aan te krijgen….  want superwifi heeft ineens wifi van modem nodig
  • Nu situatie weer zoals voor de update dus superwifi naast modem met kabel verbonden. 

Met deze snelheid kan ik net zo goed mijn abonnement downgraden… 

Kortom met huidige situatie echt NIET tevreden.

• Helper
  • 33 reacties
  • 8 februari 2022
Bart_ schreef:
ulbert schreef:

ik heb dus wel een sms  gehad vorige week al nu staat nog steeds op de 312  software  harde resset help niet  wat kan ik doen heb dus ook superwiffi  erop zitten

In principe zul je 'm gewoon binnenkrijgen, @ulbert We kunnen natuurlijk even kijken of vanuit ons ook jouw KPN Box een reset kunnen geven, om de update te forceren? Zou je, als je dat liever hebt, jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? 

Ik heb jou gevraagde gegevens ingevuld 

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 8 februari 2022

Ik heb vorige week de update gehad. Ik had geen problemen en heb nu ook nog steeds een prima performance (200 mbit).

Wat me wel opvalt is dat de webinterface van de/het modem heel langzaam reageert. Gelukkig hoef ik daar niet vaak te zijn...

wjb
Superuser
  • 74609 reacties
  • 8 februari 2022
Thomas van den Berg schreef:

Met deze snelheid kan ik net zo goed mijn abonnement downgraden… 

Dat kan je mijns inziens sowieso beter doen want ik maak me sterk dat je die bandbreedte vrijwel nooit nodig zult hebben. Of ben je wellicht een semi-professionele gamer, download je continue complete films of kijk je de hele dag op 10 schermen naar Netflix 4K titels?

Bart_
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • 12371 reacties
  • 8 februari 2022
ulbert schreef:
Bart_ schreef:

In principe zul je 'm gewoon binnenkrijgen, @ulbert We kunnen natuurlijk even kijken of vanuit ons ook jouw KPN Box een reset kunnen geven, om de update te forceren? Zou je, als je dat liever hebt, jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? 

Dag @ulbert Ik zie inderdaad dat je de oude versie nog hebt, maar om een mij niet helemaal duidelijke reden lukt het niet om je Experia Box van afstand een reset te geven. Zou je het zelf nog eens willen proberen? Zou je het als volgt willen doen? 

Handmatig je modem resetten

1. Druk voorzichtig een paperclip of ander puntig voorwerp in het gaatje ‘reset’. Je vindt het reset gaatje naast de stroomkabel, aan de zij- of achterkant van het modem.
  2. Druk deze in tot het 'Power' lampje rood gaat branden.

Laat de KPN Experia Box 30 minuten aanstaan en onderbreek de procedure niet! Na de reset moeten de lampjes ‘Power’, ‘Services’ en ‘Internet’ weer branden.

• Helper
  • 33 reacties
  • 8 februari 2022
Bart_ schreef:
ulbert schreef:
Bart_ schreef:

Dag @ulbert Ik zie inderdaad dat je de oude versie nog hebt, maar om een mij niet helemaal duidelijke reden lukt het niet om je Experia Box van afstand een reset te geven. Zou je het zelf nog eens willen proberen? Zou je het als volgt willen doen? 

1. Druk voorzichtig een paperclip of ander puntig voorwerp in het gaatje ‘reset’. Je vindt het reset gaatje naast de stroomkabel, aan de zij- of achterkant van het modem.

Laat de KPN Experia Box 30 minuten aanstaan en onderbreek de procedure niet! Na de reset moeten de lampjes ‘Power’, ‘Services’ en ‘Internet’ weer branden.

gedaan maar lukt niet  waar ligt dit aan

• Helper
  • 33 reacties
  • 8 februari 2022
ulbert schreef:
Bart_ schreef:
ulbert schreef:
Bart_ schreef:

Dag @ulbert Ik zie inderdaad dat je de oude versie nog hebt, maar om een mij niet helemaal duidelijke reden lukt het niet om je Experia Box van afstand een reset te geven. Zou je het zelf nog eens willen proberen? Zou je het als volgt willen doen? 

gedaan maar lukt niet  waar ligt dit aan

als ik nu inlog in de modum dan ziet alles er raar uit  , ik weet niet wat er allemaal gebeurt nu  en wat vreemd dat jullie erop afstand niet erin kunnen

• Helper
  • 33 reacties
  • 8 februari 2022

hallo  ik zie dat de nieuwe versie erop staat   SGEJ10000516    dus ik ga ervan uit dat het gelukt is .

klopt het dat ik nu de superwiffi los kan koppelen of moet je daar ook nog andere handelingen mee uitvoeren

• Helper
  • 33 reacties
  • 8 februari 2022

heb een vraag nu de update er is heb ik 1 wffi punt los gekoppeld van de modem , nu geefft de supperwiffi  boven plotseling  een geel lampje dus slechte verbinding wiffibooster weer aan de modum gekoppeld  nu weer het lampje groen , betekend dat de supperwiffi    sterker signaal hebben dat de modem ?

*Admin: verplaatst naar algemeen topic

• Helper
  • 27 reacties
  • 8 februari 2022

Is er ook een manier om de 516 update te voorkomen? 

Ik heb nu de 312 versie op box12 met 2 superwifi. 

Snelheid conform ingekocht abonnement en stabiel als een rots.

Hoewel mogelijk niet representatief zie ik hier nogal wat vergelijkbare configuraties die na de update een verslechtering melden.

Volgens het adagio: als het niet stuk is moet je het niet repareren dus de vraag: kan update voorkomen worden ? Zoja, hoe ?

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17599 reacties
  • 8 februari 2022

Nee @Ed P , dat kan je niet voorkomen. Op een zeker moment kom je “aan de beurt”, alleen gedurende de Olympische spelen ligt de uitrol tijdelijk stil.

Op het forum zie je vooral de klachten voorbij komen. Ik ben vorige week ge-update en ervaar geen problemen. Nu de Box 12 meedoet met de “mesh” kon ik de eerste SuperWifi ook draadloos plaatsen.

• Helper
  • 33 reacties
  • 8 februari 2022
RBxx schreef:

Nee @Ed P , dat kan je niet voorkomen. Op een zeker moment kom je “aan de beurt”, alleen gedurende de Olympische spelen ligt de uitrol tijdelijk stil.

Op het forum zie je vooral de klachten voorbij komen. Ik ben vorige week ge-update en ervaar geen problemen. Nu de Box 12 meedoet met de “mesh” kon ik de eerste SuperWifi ook draadloos plaatsen.

hallo

waarom wordt mijn berichtje niet beantwoord maar wel van iemand die later heeft gepost ? 

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+24
  • Wijsgeer
  • 39483 reacties
  • 8 februari 2022
ulbert schreef:

heb een vraag nu de update er is heb ik 1 wffi punt los gekoppeld van de modem , nu geefft de supperwiffi  boven plotseling  een geel lampje dus slechte verbinding wiffibooster weer aan de modum gekoppeld  nu weer het lampje groen , betekend dat de supperwiffi    sterker signaal hebben dat de modem ?

Heeft u de KPN Box of Experiabox 12? Weet u zeker dat zowel de SuperWiFi's als ook de KPN Box/Experiabox v10a geüpdate zijn?

• Helper
  • 33 reacties
  • 8 februari 2022
Nick83 schreef:
ulbert schreef:

Heeft u de KPN Box of Experiabox 12? Weet u zeker dat zowel de SuperWiFi's als ook de KPN Box/Experiabox v10a geüpdate zijn?

Ja dat weet ik zeker  kan ok zien aan de software van de modem  staat nu op 516 opv 312 het is de v12

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+24
  • Wijsgeer
  • 39483 reacties
  • 8 februari 2022
ulbert schreef:

Ja dat weet ik zeker  kan ok zien aan de software van de modem  staat nu op 516 opv 312 het is de v12

En de firmware van de SuperWiFi's is ook de nieuwste?

• Helper
  • 33 reacties
  • 8 februari 2022
Nick83 schreef:
ulbert schreef:

En de firmware van de SuperWiFi's is ook de nieuwste?

Uhm waar kun je dat zien  dan ??

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 8 februari 2022

Hey Guys! Hierbij een vraag voor de uitrol van de toekomstige update en implementatie van WPA3 voor Box 12;  Mocht hier meer over bekend zijn @Erik_ , ik houd mij aanbevolen!

• Helper
  • 27 reacties
  • 8 februari 2022

Softwareversie van de superwifi kun je controleren in de kpn thuis app. Klik op de superwifi..

Nog even een rare situatie na deze update:

situatie 1: modem → kabel naar superwifi punt 1 (50cm van modem af) → wifi naar pc (300 Mbps, gechecked via app: connect via superwifi niet de modem)

situatie 2: modem → wifi naar superwifi → kabel naar pc → 90 Mbps  (afstand superwifi tot pc 30cm)

situatie 3: modem → wifi naar superwifi → wifi naar pc → 150 Mbps (afstand superwifi tot pc 30 cm)

situatie 4: modem → wifi naar pc → superwifi uitgeschakeld → 300 Mbps

is de superwifi gewoon kapot? Of is door de update iets raars gebeurd? Als de superwifi kapot is, is daar garantie op? Kan ik die dingen testen? Heb er nu dus 1 ver weg staan (schuur voor net aan bereik in garage, degene die tussen pc en modem zat er nu dus tussenuit gehaald?. Kan die ook niet op de slaapkamer gebruiken want dan connect de pc daarmee en dus weer situatie 2 met snelheden (90 Mbps, gister getest)

• Helper
  • 33 reacties
  • 9 februari 2022
Ed P schreef:

Softwareversie van de superwifi kun je controleren in de kpn thuis app. Klik op de superwifi..

Dit is 1 van de SuperWiFi's  fimware 1.00.14v2  deze zit nog gekoppeld aan de modem  

De andere heeft deze fimware  1.00.11v1 

-79 dBm signaal sterkte 

1733Mbps snelheid   , deze WiFi punt staat op de bovenverdieping 

Hoe kun je updates dan ?

• 0 reacties
  • 9 februari 2022
Maja_ schreef:

Balen dat de nieuwe firmware niet zo goed bevalt @Thom_90 en @R Wa :confused:

Zouden jullie het modem een reset willen geven. zodat de firmware opnieuw ingeladen wordt? Hopelijk zijn de problemen daarna verleden tijd! 

Ik heb sinds het resetten van het modem geen uitval van de DSL verbinding meer gehad. :-) Heel erg bedankt voor de snelle hulp.

Thomas van den Berg schreef:

Nog even een rare situatie na deze update:

situatie 1: modem → kabel naar superwifi punt 1 (50cm van modem af) → wifi naar pc (300 Mbps, gechecked via app: connect via superwifi niet de modem)

situatie 2: modem → wifi naar superwifi → kabel naar pc → 90 Mbps  (afstand superwifi tot pc 30cm)

situatie 3: modem → wifi naar superwifi → wifi naar pc → 150 Mbps (afstand superwifi tot pc 30 cm)

situatie 4: modem → wifi naar pc → superwifi uitgeschakeld → 300 Mbps

is de superwifi gewoon kapot? Of is door de update iets raars gebeurd? Als de superwifi kapot is, is daar garantie op? Kan ik die dingen testen? Heb er nu dus 1 ver weg staan (schuur voor net aan bereik in garage, degene die tussen pc en modem zat er nu dus tussenuit gehaald?. Kan die ook niet op de slaapkamer gebruiken want dan connect de pc daarmee en dus weer situatie 2 met snelheden (90 Mbps, gister getest)

Bij mij lijken de problemen weer opgelost: 

stap 1: inloggen op modem, wifi settings → iets aanpassen → daarna apply 

stap 2: load wifi defaults op modem via de website (onder aan pagina blauwe knop)

stap 3: klik de irritante waarschuwing weg over default ww en ssid en test verbinding.. Grote verschil (hij staat nu vast bovenin bij de wifi settings op 802.11ax zowel bij 2,4Ghz als bij 5Ghz band)

snelheid nu zonder superwifi (dus modem → pc naar 800 Mbps!)

Ook hier trage WiFi en wegvallende WiFi na de update. Harde reset reeds uitgevoerd, dit maakt geen verschil. Verbindingen met ring apparaten valt ook steeds weg. Hoe is het op te lossen naar de constante WiFi verbinding van voor de update?

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28392 reacties
  • 9 februari 2022
Armin1 schreef:

Hey Guys! Hierbij een vraag voor de uitrol van de toekomstige update en implementatie van WPA3 voor Box 12;  Mocht hier meer over bekend zijn @Erik_ , ik houd mij aanbevolen!

Neem ik mee in het volgende rondje navraag/feedback, @Armin1  :thumbsup_tone2:

ulbert schreef:
Ed P schreef:

Dit is 1 van de SuperWiFi's  fimware 1.00.14v2  deze zit nog gekoppeld aan de modem  

De andere heeft deze fimware  1.00.11v1 

Hoe kun je updates dan ?

Reset je SuperWifi punt eens, @ulbert. Dat zou de update moeten forceren.

@Markhendriks, welkom! Kun je iets meer vertellen over wat je aan apparaten hebt en hoe ze met elkaar verbonden zijn? Als het alleen wifi is wat niet lekker gaat, gebruik dan ook vooral de Wifi Manager om de boel na te kijken/aan te passen.

@Henry1969, ik ga jouw bericht even afsplitsen en kom er los bij je op terug. Dat is net wat overzichtelijker dan hier. 

@Erik_ Ik heb de Box 12 van KPN in gebruik en 2 super wifi punten (1 bekabeld en 1 draadloos). Ik heb de wifi manager al een aantal keer gebruikt, maar het mag niet baten. Daarom een harde rest uitgevoerd, maar mag nog steeds niet baten. Nog steeds trage wifi en wegvallende wifi.