Skip to main content

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]
Toon eerste bericht

2331 reacties

• Helper
  • 28 reacties
  • 9 februari 2022
Erik_ schreef:

@Henry1969, ik ga jouw bericht even afsplitsen en kom er los bij je op terug. Dat is net wat overzichtelijker dan hier. 

Helemaal goed! Waar kan ik jouw reacties dan terug vinden? Of neem je persoonlijk contact op?

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
Henry1969 schreef:
Erik_ schreef:

@Henry1969, ik ga jouw bericht even afsplitsen en kom er los bij je op terug. Dat is net wat overzichtelijker dan hier. 

Helemaal goed! Waar kan ik jouw reacties dan terug vinden? Of neem je persoonlijk contact op?

In het daarvoor aangemaakte topic heeft mijn collega gereageerd. 

• Helper
  • 33 reacties
  • 10 februari 2022

moet hij dan bedraad aan de modem gezet worden dan voor de update ??

en heb nog iets als ik in mijn modem wil dan log ik in en gooit hij mij er direct vaak uit met de melding wrong pasword   en later lukt het wel 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
ulbert schreef:

moet hij dan bedraad aan de modem gezet worden dan voor de update ??

Nee hoor, dat hoeft niet per sé. Als je SuperWifi maar gewoon aangesloten is en dus verbonden is met internet, dan komt het goed.

ulbert schreef:

en heb nog iets als ik in mijn modem wil dan log ik in en gooit hij mij er direct vaak uit met de melding wrong pasword   en later lukt het wel 

Helpt het als je je cookies en tijdelijke internetbestanden verwijdert? En hoe gaat het als je het in een andere internetbrowser probeert?

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 10 februari 2022

Ik heb een kleine 2 weken geleden deze update ook gekregen, maar voor mij is mijn WIFI nu hele onstabiel (zie Update van modem zorgt ervoor dat SuperWifi-punten geen goede verbinding meer hebben | KPN Community).

Het uitzetten van de WIFI zoals in het artikel staat, kan, maar… Dat zet ook de wifi van de Superwifi punten uit. Is nu een alles of niks. In mijn situatie zijn de Superwifi punten nu eigenlijk niet meer bruikbaar, omdat ze niet apart in te stellen zijn (ander netwerk, primair access point, e.d.). Aangezien de wifi van de modem niet apart uit te zetten is, betekend het dus eigenlijk of wachten tot hopelijk een toekomstige update die de instellingen misschien mogelijk maakt, of de Superwifi punten vervangen door een ander mesh netwerk. Is er beeld wanneer de instellingen bijkomen die het wel mogelijk maken om de wifi van de modem uit te schakelen?

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

@Peter Rhoon Dat klopt inderdaad. Door de mesh-update op de KPN Box 12 wordt het één groot wifi netwerk, waarin het modem samenwerkt met je SuperWifi. Daarom is het niet nodig om de wifi van je modem uit te zetten. 

Ik lees dat jij problemen ervaart met specifieke apparatuur, goed dat je daar een eigen topic voor aangemaakt hebt. In het startbericht bovenin dit topic staat alle informatie over de update. Het is het beste om de situatie bij jou thuis in je eigen topic te bekijken en bespreken. Zo houden we het overzichtelijk en kunnen we je het beste helpen. Mogelijk zijn er al eerder andere forumgebruikers bij je topic, we hebben verschillende behulpzame gebruikers hier :)

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 10 februari 2022
Alexandra schreef:

@Peter Rhoon Dat klopt inderdaad. Door de mesh-update op de KPN Box 12 wordt het één groot wifi netwerk, waarin het modem samenwerkt met je SuperWifi. Daarom is het niet nodig om de wifi van je modem uit te zetten. 

Ik lees dat jij problemen ervaart met specifieke apparatuur, goed dat je daar een eigen topic voor aangemaakt hebt. In het startbericht bovenin dit topic staat alle informatie over de update. Het is het beste om de situatie bij jou thuis in je eigen topic te bekijken en bespreken. Zo houden we het overzichtelijk en kunnen we je het beste helpen. Mogelijk zijn er al eerder andere forumgebruikers bij je topic, we hebben verschillende behulpzame gebruikers hier :)

Hoi Alexandra,

Ik snap het, maar het probleem is in dit geval niet met mijn eigen apparatuur, het zit hem in de KPN modem in combinatie met de KPN Superwifi punten die niet goed het juiste punt pakken na deze update. Daardoor gaat alles naar de wifi van de modem en alleen naar de Superwifi punten wanneer de modem echt helemaal buiten bereik is. Qua apparatuur maakt het niet uit wat, als het via wifi is verbonden is het een probleem. Dus telefoons, tablets, laptops, ip camera’s alles. Probleem is dan ook niet alleen bij mij, maar het is veel breder. Als je dan een mesh netwerk van een andere leverancier neemt dan die van KPN (Ubiquiti ofzo), dan kan je nog een apart netwerk ernaast zetten. Deze combinatie is nu echter problematisch.

• Topper
  • 10 reacties
  • 11 februari 2022

Wifi stabiliteit is ook hier een drama geworden na de software update. Factory reset heeft niet geholpen. Ik ben liever een extra wifipunt kwijt die bij het modem moet blijven staan. Is er geen mogelijkheid tot firmware rollback voor degene die problemen ondervinden?

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 83 reacties
  • 11 februari 2022

Hier het zelfde probleem. De superwifi moet nu zo dicht bij de modem staan dat ik er nog eerder WiFi punten bij moet dan zoals het voor de update met 2 was. 

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 11 februari 2022

bestaat er een mogelijkheid binnen KPN om je aan te melden voor feature release updates om zo updates te mogen testen alvorens ze in productie gaan?

Bart_
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • 12371 reacties
  • 11 februari 2022
Claydough schreef:

Wifi stabiliteit is ook hier een drama geworden na de software update. Factory reset heeft niet geholpen. Ik ben liever een extra wifipunt kwijt die bij het modem moet blijven staan. Is er geen mogelijkheid tot firmware rollback voor degene die problemen ondervinden?

Bassman77 schreef:

Hier het zelfde probleem. De superwifi moet nu zo dicht bij de modem staan dat ik er nog eerder WiFi punten bij moet dan zoals het voor de update met 2 was. 

Een rollback-mogelijk is er niet. Wel leggen we al deze en vergelijkbare meldingen over de stabiliteit van wifi voor aan de experts. Zodra er voldoende gegevens zijn verzameld en we er terugkoppeling over hebben, laten we dat hier weten.  

mvdgraaf51 schreef:

bestaat er een mogelijkheid binnen KPN om je aan te melden voor feature release updates om zo updates te mogen testen alvorens ze in productie gaan?

Die mogelijkheid is er niet, ben ik bang. 

• Helper
  • 27 reacties
  • 11 februari 2022
Bart_ schreef:
Claydough schreef:

Bassman77 schreef:

Een rollback-mogelijk is er niet. Wel leggen we al deze en vergelijkbare meldingen over de stabiliteit van wifi voor aan de experts. Zodra er voldoende gegevens zijn verzameld en we er terugkoppeling over hebben, laten we dat hier weten.  

mvdgraaf51 schreef:

Die mogelijkheid is er niet, ben ik bang. 

Er is ongetwijfeld iets niet in orde met deze update icm superwifi. Ondanks dat er ook meldingen zijn dat het wel goed ging pleit ik er voor verdere uitrol van deze update te staken. In ieder geval stoppen met push updates. Ook na de Olympische spelen. Eerst eens goed uitzoeken wat er aan schort. 

(Gelukkig heb ik de update nog niet. Voorlopig ben ik een tevreden 312 gebruiker. En dat houdt ik graag zo totdat de issues zijn verholpen.)

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 13 februari 2022

Beste KPN, 

Het zou zo mooi zijn geweest wanneer jullie eens zouden leren van de reeds eerder gemaakte fouten. In november werd er met veel geroffel een nieuwe software aangekondigd wat heel veel ellende veroorzaakte bij heel veel gebruikers. Dit is toen bij mij hersteld door het terug te draaien. Nu enkele maanden later wordt er weer een poging gedaan en ondanks dat ik maanden weer een perfecte verbinding had (zowel qua snelheid als stabiliteit) is het sindsdien weer ellende. Alles opnieuw installeren, bellen naar de helpdesk, nog een keer bellen.. het heeft allemaal niet geholpen. Het ene moment zit ik op 198 mb en denk YES het probleem is verholpen, terwijl een paar minuten later de verbinding weer wegvalt en ik snelheden haal tussen de 7 mb en 80 mb.

Wat er aan de hand is interesseert mij eigenlijk niet, vraag is wanneer krijg ik weer een snelle en stabiele internet verbinding. De helpdesk bellen heeft ook weinig tot geen zin als je tot 3 keer toe iemand anders aan de lijn krijgt waarbij je bij de eerste 2 het gevoel hebt van YES die willen helpen en meneer 3 doodleuk zegt dat hetgeen zijn voorgangers heeft gezegd niet klopt en dat ik een nieuwe modem krijg versie 10 ipv 12, weliswaar met beperkte functionaliteit, maar dat is het enige wat ze konden doen. En een monteur langssturen zou altijd op eigen kosten zijn, aangezien het hier om WIFI gaat die traag is. 

Is er behalve overstappen naar een andere provider wellicht nog een andere optie denkbaar zodat ik wel bij KPN kan blijven?

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 13 februari 2022

@Raymond75, Heb je al de "extra wifi" functie gevonden?

Zo nee, zet de 5GHz extra wifi eens aan, laat een mobiel apparaat jouw gewone wifi netwerk vergeten en verbindt deze met het 5GHz extra wifi netwerk.

Heb je dan geen problemen meer met het terugvallen van de snelheid?

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 13 februari 2022

En hoe doe ik dat, want ik heb 1 KPN modem en 3 Super Wifi punten waarbij als ik kijk naar de applicaties, sommige de 2.4 als voorkeur hebben en de andere de 5GHz. Dat zie je dus ook terug in de snelheid.

• Helper
  • 27 reacties
  • 13 februari 2022
wjb schreef:

@Raymond75, Heb je al de "extra wifi" functie gevonden?

Zo nee, zet de 5GHz extra wifi eens aan, laat een mobiel apparaat jouw gewone wifi netwerk vergeten en verbindt deze met het 5GHz extra wifi netwerk.

Heb je dan geen problemen meer met het terugvallen van de snelheid?

Blijkt natuurlijk een lapmiddel. Een extra network aanzetten met eigen SID. Gebruik ook de beoogde mesh niet. Snap wel dat dit mogelijk een klant kan helpen waarvan de configuratie al verziekt is door de 'upgrade'..... maar toch... kpn had dit zo nooit mogen uitrollen 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 13 februari 2022
Ed P schreef:

Blijkt natuurlijk een lapmiddel. Een extra network aanzetten met eigen SID. 

Ik ben het volledig met je eens dat de oplossingrichting die kpn gekozen heeft (het introduceren van "extra wifi") een lapmiddel is. Ze hadden mijns inziens gewoon moeten kiezen om de "gewone" wifi te kunnen splitsen in 2.4GHz en 5GHz.

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 14 februari 2022

Hoi KPN,

Fijn dat jullie weer een update hebben gedaan zonder vooraankondiging! Ik vroeg me al af waarom mijn dochter de laatste 1 a 2 weken op 5 meter van het modem, constant zit te vloeken en tieren over het feit dat “het WIFI k*t is”. En dit is in dezelfde ruimte nota bene.

Na de vorige update was het al waardeloos dus maken jullie gewoon weer dezelfde fout! Wellicht dat de afdeling communicatie i.p.v. films adviseren die geen hond hier wil zien eens wat nuttigs kan sturen.

Nou was ik al van plan om maar een eigen router te gaan plaatsen, maar ik had nog net even dit extra zetje nodig.

Top QA, ga zo door!
/rant

• Topper
  • 11 reacties
  • 14 februari 2022

Ik will ook graag een rollback naar de 312-versie op mijn experia box 12

• Topper
  • 11 reacties
  • 14 februari 2022

ik wil bij deze graag per ommegaande een rollback naar de 312-versie aanvragen. echt slecht dat dit zomaar gedaan is.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
Robv1313 schreef:

ik wil bij deze graag per ommegaande een rollback naar de 312-versie aanvragen. echt slecht dat dit zomaar gedaan is.

Helaas is dat niet mogelijk, zoals mijn collega Bart hierboven al aangeeft. We hebben de meldingen over de stabiliteit van wifi doorgegeven aan onze experts. Zodra we een terugkoppeling ontvangen laten we dat hier weten.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 14 februari 2022

Ik moet eerlijk bekennen dat na de laatste update ik geen wegvallend internet meer heb. De KPN modem staat de wifi uit en mijn Netgear Orbi staat op wifi punt. Ik ben dik tevreden.

• Helper
  • 27 reacties
  • 14 februari 2022
haroldso schreef:

Ik moet eerlijk bekennen dat na de laatste update ik geen wegvallend internet meer heb. De KPN modem staat de wifi uit en mijn Netgear Orbi staat op wifi punt. Ik ben dik tevreden.

Ja, maar niet iedereen heeft een extra router beschikbaar. Ook zonder extra router achter de kpn router zou wifi stabiel moeten zijn ! Dat hele plan van kpn om een mesh oplossing te creëren met hardware van twee fabrikanten lijkt te falen. 

Ook ik heb een extra router bekabeld achter de box12. Maar dat is voornamelijk omdat ik die toch nog had staan en vanwege extra lan poorten. 

Forum|alt.badge.img+2

@Marcia_ 

Helaas na enkele tijd is de interface weer ontzettend traag.

Ik ben een beetje klaar met de Box 12 en heb een Fritz!Box besteld.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+31

@PanaromicTiger wat jammer zeg :-(. Ik zie dat ik je de week vóór de vorige gevraagd had om het 24 uur in de gaten te houden, maar het is dus niet beter geworden? Wil je dat ik de feedback doorgeef of heb je zoiets van: ik ben er wel klaar mee, ik heb toch een FritzBox besteld?

Reageer