Skip to main content

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

• October 27, 2021
  • 2331 reacties
  • 144763 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

2331 reacties

• Topper
  • February 24, 2022

Sind begin van de week er bij mij ook nieuwe de firmware/software op box12 gezet. Password admin was weer teruggezet naar default waarde en nu ook de security begint op te spelen met waarschuwing oven mijn wifi ssid benaming die ook niet meer default mag zijn.

Van dat moment nu weer hoop ellende met resetten van tv-ontvanger,  box12 en glasvezelmodem om spul weer werkend te krijgen vanwege wegvallende verbinding e.d. En ja mijn netwerk, bekabeling is niet veranderd of gewijzigd voor de duidelijkheid.

In december ook al de firmware laten terugzetten vanwege dit soort problemen. Ik ben destijds bij ziggo weggegaan, maar ik krijg nu wel enorme spijt want bij kan Bij KPN dus nog erger.

Kortom, draai die  aanpassing  maar weer terug KPN !

groet Piet

*admin: verplaatst naar verzameltopic

• Topper
  • February 24, 2022

Telefonisch contact gehad met KPN-er over dit issue. Naar allerlei suggesties  van herstart en zo wat ik allang gedaan had zou het plotseling in de moca (signal over coax) kunnen  liggen. Ja na een update er KPN is mijn moca mogelijk de oorzaak. Terwijl dit altijd goed heeft gewerkt. In het modem kunnen niets vinden en terug zetten naar fabriekinstelling is ook lekker want dan ben ik mijn reserved ip-adressen kwijt. Zelf eerst een backup maken kan ook niet.

Software/firmware  terugzetten gaat niet terwijl dit in december wel is gelukt. 

Maar waar ik mij kwaad om maak is dat er geen nieuw modem kan komen. Dat ik wel van de KPN-er te horen krijg dat het een fantastisch modem heeft dit hij zelf ook thuis heeft. Lekkere verkooppraat. En waarom zijn er dan zoveel klachten?.

Overigens slaat om de haverklap het modem in zijn menu vast en moet ik opnieuw inloggen om andere menukeuze te kunne maken. Goed product hoor!

*admin: verplaatst naar verzameltopic

Francoix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • February 24, 2022

De mijne is vanmiddag ook om gegaan naar 516. Voor nu werkt het nog stabiel maar tijd moet het leren

• Topper
  • February 24, 2022

Na een paar jaar tobben met de V10a / V12 zelf de Frits!box aangeschaft .

Nu week een Frits!box , wat een verschil !!

Makkelijk in te stellen , vrije keus in de instellingen , goede wifi , iedereen kan dat.

Niet meer resetten / stekker trekken / software terug en weer erop 312/448/516 , geen verbinding , extra router voor de wifi , ruzie thuis , en nog veel meer gedonder.

Even naar de concurrenten gekeken , maar daar zijn ook veel problemen.

Gek genoeg met de V8 en V9 jaren lang goed netwerk gehad , dus het kan wel @KPN .

Dus iedereen met veel uitval / traag internet / wifi gedonder / koop een Frits!box.

En @KPN misschien in gesprek met AVM voor een nieuwe modem ?

Veel goede/snelle verbindingen allemaal.

Marcel

Francoix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • February 25, 2022

De mijne is vanmiddag ook om gegaan naar 516. Voor nu werkt het nog stabiel maar tijd moet het leren

Hij is zowaar de nacht doorgekomen. Maar qua settings... Nee het is niet mijn ding. Ik wil die 2,4 en 5g voor dat hoofdnetwerk uit kunnen zetten. En extrawifi... Hoe dronken was die programmeur toen ie dat verzon? De band steering issues zijn er overigens ook nog steeds. Fix dat gewoon en schaf extrawifi af.

wjb
Wijsgeer
  • February 25, 2022

En extrawifi... Hoe dronken was die programmeur toen ie dat verzon? De band steering issues zijn er overigens ook nog steeds. Fix dat gewoon en schaf extrawifi af.

Helemaal eens, de extra wifi functionaliteit is een blijk van zwakheid en architectonische ontwetendheid.

Ik wil die 2,4 en 5g voor dat hoofdnetwerk uit kunnen zetten.

Dat kan maar dan moet je wel eerst de "gewone" wifi uitzetten en daarna de extra wifi aanzetten. :confounded:

Of bedoel je dat je alleen Experia WiFi's en/of "super"WiFi's voor jouw wifi netwerk wilt gebruiken?

Francoix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • February 25, 2022

Ik wil gewoon volledige controle hebben over elk aspect in het modem.

Ik wil bijvoorbeeld niet dat kpn voor mij bepaalt hoe de frequentieruimte in mijn huis gebruikt wordt of welke range extenders ik moet gebruiken.

En ik wil gewoon controle hebben over de IP reeks van MIJN thuis netwerk. Ook die is niet aanpasbaar.

En dat zijn alleen nog maar de 2 dingen die gewoon grote impact hebben.

Het antwoord is dat je dan maar eigen apparatuur moet kopen. Dat kan je ook omdraaien. Een product wat meegeleverd wordt moet feilloos werken out of the box.

Dat doet dit niet.

Het hangt met pleisters aan elkaar.

Dat de super vectoring lijn up blijft verbaast me. Dat is het enige waar ik blij mee ben.

Voor nu verder aankijken of de tv niet blijft zorgen de issues met de in elkaar stortende snelheid op het lan... Maar heb nog niet gekeken.

Morgen tijdens de Mol merk ik het wel.

En anders van de week tijdens het nieuws

• February 25, 2022

De standaard modems werken voor 99,99% van de klanten prima. Diegenen die extra mogelijkheden willen kunnen aanvullende hardware kopen.

Als KPN meteen standaard modems uit gaat leveren met de mogelijkheden die jij en een aantal anderen willen, zal de inkoop van die modems duurder worden en dat vertaalt zich weer in hogere abo-kosten.

Ik heb geen zin om hogere abo kosten voor een ander zijn gerief te betalen.

wjb
Wijsgeer
  • February 25, 2022

Als KPN meteen standaard modems uit gaat leveren met de mogelijkheden die jij en een aantal anderen willen, zal de inkoop van die modems duurder worden en dat vertaalt zich weer in hogere abo-kosten.

Dat is niet zo immers de functionaliteit waar @Francoix om vraagt zit gewoon in de standaard firmware van de V12 en is er door KPN bewust uit gesloopt.

Francoix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • February 25, 2022

Nog iets aparts: de nieuwe firmware is meer IPv6 aware als de oude en dat is heel fijn.

MAAR

Je ziet op ETH1 waar de router achter hangt o.a. de Surface en + 6 more ETH devices.

Deze hebben een IPv4 vanaf de tp-link router en krijgen IPv6. Nu staan de mac adressen verder als je op +6 more klikt:

Degene met een IPv4 adres hangen daadwerkelijk aan de box 12, de rest zonder IPv4 niet. Deze zitten achter de TP-Link AX-10 en zijn daadwerkelijk ook de enige IPv6-enabled devices.
maar het IPv6 adres is dan weer niet zichtbaar in het overzicht.

De box 12 is wel de verdeler van IPv6 in dit geval. deze komen via de PPPOE verbinding die de box op zet. Dat is by design van KPN, SLAAC IPv6, en komt dus ook van KPN
IPv6 wordt om die reden dus letterlijk door de router gebridged en dus niet gerouteerd door zowel de box 12 als de tp-link. 

De setting van de router.

Alleen… wat zijn nu de IPv6 adressen van de apparatuur? Die missen compleet in dit overzicht.

Nu kan ik SLAAC laten routeren door de router… maar dat doe ik nu bewust niet als de box 12 er tussen hangt…

En gelijk komt weer de vraag op waarom IPv6 wel door gebridged mag worden, maar IPv4 niet.

• Deelnemer
  • February 25, 2022

Ik heb het een tijdje aangekeken en van alles geprobeerd maar de wifi van de box 12 is te slecht.

Ik heb de wifi volledig uitgezet en een accespoint aangesloten. Nu blijft alles goed werken.

Ik zit met een 1 gig abbo op glas.

ook hier de laatste dagen instabiliteit van de wifi :(

dan zie je ineens je google nest hub connectie kwijt zijn en seconde later de pc … 

En voor thuiswerken is dat echt EXTREEM irritant.

Bart van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • February 26, 2022

@Thomas van den Berg, dat is zeker irritant. Wat heb je al gedaan om het op te lossen? Heb je de tips voor wegvallende wifi al doorlopen?

@Thomas van den Berg, dat is zeker irritant. Wat heb je al gedaan om het op te lossen? Heb je de tips voor wegvallende wifi al doorlopen?

ik had eerder problemen na de update, zelfs met meerdere resets kwam de modem niet standaard op 802.AX… na veel gepuzzel het handmatig erop gezet en dat werkt. Daardoor haal ik via de wifi nu snelheden van 800mbit… dus als ik verbinding heb is het prima, zeer prima zelfs. Maar het lijkt alsof er 1 a 2x per dag een restart van een superwifi punt (heb er 2) of van modem gedaan wordt waardoor net een aantal seconden het wegvalt…  Sowieso als ik kijk naar wat er waar connected is, is het heel raar… de deurbel connect met de slaapkamer… ipv met modem (die in woonkamer staat)… 

Jose_
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+11
  • Oud Moderator
  • February 27, 2022

Dank voor je uitleg @Thomas van den Berg. Ben wel benieuwd naar het antwoord op de vragen van @Bart_Z:

Wat heb je al gedaan om het op te lossen? Heb je de tips voor wegvallende wifi al doorlopen?

Heb je naast jouw modem de SuperWifi punten al eens een reset gegeven?

Dank voor je uitleg @Thomas van den Berg. Ben wel benieuwd naar het antwoord op de vragen van @Bart_Z:

Wat heb je al gedaan om het op te lossen? Heb je de tips voor wegvallende wifi al doorlopen?

Heb je naast jouw modem de SuperWifi punten al eens een reset gegeven?

Ik heb net na die update dus de manager doorlopen (keer of 5, zeer wisselende resultaten, werd soms slechter) , de modem en het kastje waar het binnenkomt meerdere keren gereset, de superwifi punten meerdere keren gereset … hielp een tijdje, misschien moet ik het opnieuw doen…

de helpdesk toen gesproken, die zeiden doodleuk dat als je wifi snelheid boven de 30mbit is je niet moet klagen… en ze dan niets doen…  dus de telefonische helpdesk ben ik erg ontevreden over. Zeker omdat ik voor de update 750-800mbit had. 

Een superwifi punt (versie 1 die witte) staat nu verplaats (stond in woonkamer naast modem, nu verplaatst naar slaapkamer (achterkant huis tussenverdieping), wisselt van geel naar groen lampje… de andere superwifi stond en staat in de schuur (voor bereik bij garage) en ook die lijkt van groen naar geel te flippen….

• Nieuwkomer
  • February 27, 2022

Ik heb mijn modem gereset omdat ik er niet meer in kwam (terwijl ik het wachtwoord opgeslagen heb) na de reset was de naam en ww van de wifi niet veranderd, maar het wachtwoord van het modem wel. Toen begonnen de problemen pas... ik heb 5 google schakelaars (2,5ghz) waarvan er 3 uitvielen. 2 heb ik met een omweg, oude telefoon en wifi extra weer aan de gang, maar ze vallen geregeld weg. Is hier een oplossing voor?

Ben al 2 dagen aan het klooien, wordt er niet goed van. 

Heeft iemand nog een goede tip?

Is er een byvoorbeeld een goede router die ik na de box aan kan sluiten, zodat de instellingen niet telkens veranderen? 

Bart van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • February 27, 2022

@Thomas van den Berg, als de lampjes op de SuperWifi van groen naar geel gaan is dat niet goed. Zeg ik het goed als beide punten draadloos aangesloten zijn? Want ik zou ze resetten en wat dichterbij het modem proberen. Lijkt wel alsof de afstand te groot is waardoor deze moeite heeft het signaal te houden.

@Suuske343, heb je de schakelaars gereset en als nieuw aangesloten? Vallen ze daarna nog weg? 

Het klopt inderdaad dat je wifi gelijk blijft. Dit haalt het modem bij ons uit de database. Makkelijk bij bijvoorbeeld een reset of modemwissel. 

Anders kan je zeker kiezen voor een eigen router in plaats van de Experia Box of een eigen router achter de Experia Box. 

• Topper
  • February 27, 2022

Nadat de box12 een update kreeg viel steeds de wifi -verbinding weg met Nest-cams. Zowel camera's als box12 gereset en veel instellingen geprobeerd, het mocht helaas niet baten. Nu sinds enkele dagen een oudere modem te leen, een witte V10, en alles werkt weer prima. Voor de zekerheid nog even de box12 weer aangesloten; direct weer problemen. Omdat er voor de update geen problemen waren lijkt het me toch dat er iets aan de hand is met de nieuwe software. De problemen begonnen de dag nadat ik de melding via sms kreeg dat er een update zou plaats vinden in de nacht. 's Morgens meteen alle drie de Nest-cams niet meer op de Wifi te zien, Het probleem is nu opgelost, maar het lijkt me niet de bedoeling om met oudere modems te gaan werken en de nieuwe in de doos terug te doen. Ik hoop dat er een verbetering komt. Vr.gr.

Bart van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • February 27, 2022

Hoi @R.E.Burger, heb je ook de functie Extra Wifi geprobeerd? En daar de Nest cams op aangesloten? Die functie is speciaal ontwikkeld voor smartapparatuur. Juist omdat deze nog vaak het beste werkt op de 2.4GHz band. 

• Nieuwkomer
  • February 27, 2022

Ook ik heb problemen met mijn eufy camera's. Voor de update werkte alles perfect. Nu gaan de camera's regelmatig off line. Heel irritant. Ik heb 4 wifi versterkers en had een uitstekende en stabiele dekking. Ik heb niks aan een signaal in de meterkast en nu regelmatig uitval. Kan ik ook weer de witte V10 krijgen. Dagen klooien en niks helpt, erg irritant. 

• Topper
  • February 27, 2022

Hoi @R.E.Burger, heb je ook de functie Extra Wifi geprobeerd? En daar de Nest cams op aangesloten? Die functie is speciaal ontwikkeld voor smartapparatuur. Juist omdat deze nog vaak het beste werkt op de 2.4GHz band. 

Hallo, dat heb ik ook geprobeerd maar geen verschil. Ik startte voor de zekerheid de modem even op, extra wifi was weer terug naar standaard, de naam en instellingen waren na de herstart verdwenen. Ik heb 5 GHz ook uitgezet, zonder blijvend resultaat. Heeft trouwens altijd goed gewerkt op 5 GHz, die Nest-cams werken daar prima op als ze dichtbij de modem zijn. Anders gaan ze vanzelf terug op 2,4GHZ. Ik heb met de box12 alle kanalen, frequenties en bandbreedtes uitgeprobeerd, auto en handmatig. Werd er gek van :)  Nou ja, werkt nu goed maar inderdaad met oudere modem.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ook ik heb problemen met mijn eufy camera's. Voor de update werkte alles perfect. Nu gaan de camera's regelmatig off line. Heel irritant. Ik heb 4 wifi versterkers en had een uitstekende en stabiele dekking. Ik heb niks aan een signaal in de meterkast en nu regelmatig uitval. Kan ik ook weer de witte V10 krijgen. Dagen klooien en niks helpt, erg irritant. 

@JanAlbert wat vervelend! Voor jou ook het advies om de functie ‘Extra Wifi’ te proberen. In het startbericht van dit topic wordt uitgelegd hoe je dat in kunt stellen. 

• Nieuwkomer
  • February 28, 2022

Beste Marcia. 

Ik heb al de functie extra wifi uitgeprobeerd. Dat lost echter niks op. Bovendien ben je na een restart van je modem veel instellingen weer kwijt.

Vanmorgen ontbrak alweer een wifi versterker in het netwerk. Dan moet je deze aan en uitzetten. Dat komt regelmatig voor. Na deze update alleen maar problemen.

De experiabox 10 schijnt dit dus niet te hebben. Kan ik de box12 hiervoor omruilen? 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Nee, we kunnen hiervoor niet de Box 12 omruilen voor de V10. Mocht je willen dat de community met je meedenkt voor wat betreft de instellingen, zou je een eigen topic aan kunnen maken. Wij kunnen jouw berichten ook naar een nieuw topic verplaatsen, als je dat wilt. Het zou namelijk gewoon naar behoren moeten werken, dus ik ben dan benieuwd hoe je jouw netwerk precies hebt ingericht.