Skip to main content

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

• October 27, 2021
  • 2331 reacties
  • 144763 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

2331 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 3, 2022

Hallo @RKlaassen , als je over bent naar versie SGEJ10000516 doet de wifi van de Box 12 mee met de ‘mesh’ van de superwifi’s. Plaats dan de eerste superwifi niet meer pal naast de Box 12 om verstoring te voorkomen. Die superwifi kan dan ook draadloos, maar bedraad blijft natuurlijk beter.

• Topper
  • April 3, 2022

Ik heb inmiddels de update ontvangen na een reset met de button.

Echter zie ik geen configuratie menu verschijnen voor het MESH netwerk.

Ik heb een 2e access point dat EasyMesh ondersteund en wil deze graag koppelen met de box 12.

Iemand een idee hoe te doen?

Het is een ZYXEL WAP6807 access point.

• April 3, 2022

De Zyxell ondersteund dan wel easymesh, maar gaat niet werken met de Box12 als mesh systeem, leve de niet standaardisering van het mesh protocol, werkt bij elke fabrikant weer anders.

• Topper
  • April 3, 2022

Dat kan natuurlijk maar waarom zijn de Mesh instellingen dan weer verborgen in de menu's

De ZYXEL ondersteund gewoon het standaard protocol en ik mag verwachten dat de KPN doos dat ook doet. dus waarom gooit KPN dat dicht?

Het zou toch van de zotte zijn dat ik elke keer bij een ander modem nieuwe ap's moet aanschaffen. Beetje niet zo milieu bewust van KPN dan.

wjb
Wijsgeer
  • April 3, 2022

Dat kan natuurlijk maar waarom zijn de Mesh instellingen dan weer verborgen in de menu's

Omdat er geen mesh apparatuur gevonden wordt.

De ZYXEL ondersteund gewoon het standaard protocol en ik mag verwachten dat de KPN doos dat ook doet. dus waarom gooit KPN dat dicht?

Er is helaas geen standaard protocol t.a.v. mesh en iedere leverancier gebruikt zijn eigen dialect. KPN gooit dat gat dan ook helemaal niet dicht.

• Topper
  • April 3, 2022

Er is helaas geen standaard protocol t.a.v. mesh en iedere leverancier gebruikt zijn eigen dialect.

Dat is dus niet juist de IEEE 802.11s is een standaard die gewoon gehanteerd kan worden.

https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11s

Helaas wil KPN daar weer een eigen sausje over gooien maar is echt niet nodig.

Overigens nog steeds geen reden om delen van het menu te verbergen lijkt mij.

• April 3, 2022

Het WiFi protocol is een standaard protocol en dat werkt met de Box12 dan ook gewoon, het inzetten van meerdere accespoint in seamless roaming, of terwijl mesh is een andere protocol, en die is fabrikant afhankelijk, de een spreekt Nederlands, de ander Frans en de derde Duits om het simpel te zeggen.

• Topper
  • April 3, 2022

Dat snap ik maar KPN maakt hier een keuze om een taal te kiezen die alleen KPN apparatuur verstaat.

En dat terwijl er gewoon ook open protocollen zijn waar zij zich bij kunnen aansluiten om zo de boel ook met andere fabrikanten te kunnen laten samen werken. Het is dus een keuze die gemaakt wordt wat er voor zorgd dat er goede apparatuur onbruikbaar wordt en weer op de afvalhoop kan. Dat stoort mij en is ook niet nodig als KPN hier een andere keuze had gemaakt.

wjb
Wijsgeer
  • April 3, 2022

Dat snap ik maar KPN maakt hier een keuze om een taal te kiezen die alleen KPN apparatuur verstaat.

Nee, dat doet kpn dus niet.

Het is helaas volstrekt normaal dat apparatuur van verschillende makelij niet gezamelijk één mesh netwerk kunnen vormen omdat ze allemaal hun eigen proprietary communicatie gebruiken. Zo zal een Deco mesh node ook niet samenwerken met het mesh netwerk van een FRITZ!Box.

Het is juist kpn die, als één van de eerste organisaties, probeert om apparatuur van verschillende makelij met elkaar samen te laten werken en dat blijkt al zeer uitdagend te zijn getuige de problemen die in dit topic besproken worden.

De samenwerking tussen enerzijds de V12 (Sagemcom) en anderzijds de Experia WiFi's en "super"WiFi's (Arcadyan) verloopt nog verre van soepel.

• Topper
  • April 3, 2022

Oke dat is dan wel zo maar door de instellingen te verbergen als niet een van de eigen producten gevonden wordt ontneemt het mij ook de mogelijkheid om daarmee te experimenteren en te testen of iets wel of niet gaat werken.

Nu kijkt het systeem of het iets herkenbaars ziet en geeft dan het menu vrij waarin ik instellingen zou kunnen maken om ook andere producten te kunnen matchen.

Er is nu helemaal niets mogelijk terwijl daar echt wel mogelijkheden voor zijn door bijvoorbeeld verschillende protocollen te gebruiken die ook door andere fabrikanten worden gebruikt.

Denk dan aan het protocol voor Google apparatuur of FreeBSD of openWrt.

Lijkt me niet zo lastig om dat toe te voegen in een menu.

Wel snap ik dat KPN daar dan geen support over kan geven om dat dit dan met producten werkt buiten hun organisatie vallen maar beschikbaar stellen zou toch minimaal zijn.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • April 3, 2022

Wel snap ik dat KPN daar dan geen support over kan geven om dat dit dan met producten werkt buiten hun organisatie vallen maar beschikbaar stellen zou toch minimaal zijn.

Ze moeten het natuurlijk wel ondersteunen. Ze moeten zorgen dat het werkt. Als het niet werkt terwijl het wel zou moeten werken, en de andere fabrikant zegt dat het niet aan hun ligt, wat doet u dan?

Dan komt u toch weer hier op het forum klagen dat het niet werkt. En dan moet KPN weer aan de slag. Zoiets is voor KPN gewoon extra ballast, het vijfde wiel aan de wagen, wat ze kunnen kunnen als kiespijn. 

wjb
Wijsgeer
  • April 3, 2022

Nu kijkt het systeem of het iets herkenbaars ziet en geeft dan het menu vrij waarin ik instellingen zou kunnen maken om ook andere producten te kunnen matchen.

Maar er is geen andere mesh apparatuur die kan matchen dus snap ik even niet waar je naartoe wilt. Ik ben er juist een enorm voorstander vsn om functionaliteit die je niet kunt gebruiken ook niet zichtbaar te maken.

Ik ontwikkel met mijn bedrijf ook software en ook wij zorgen ervoor dat niet gebruikte functionaliteit ook niet zichtbaar is, dat komt het gebruiksgemak sterk ten goede. 

• Topper
  • April 3, 2022

Nee in dat geval is de melding voldoende dat ze daar geen support op hoeven te leveren.

Nu wordt je min of meer verplicht om bij KPN te shoppen en ik vraag me nu ineens eigenlijk af of dat wel kan volgens de europeze mededingingsregels?

Zou me niets verbazen als daar regelgeving voor gaat komen, Niet geheel onterecht eigenlijk.

Edit reactie op Nick

wjb
Wijsgeer
  • April 3, 2022

Nu wordt je min of meer verplicht om bij KPN te shoppen en ik vraag me nu ineens eigenlijk af of dat wel kan volgens de europeze mededingingsregels?

Hoezo wordt je daar min of meer toe verplicht?

Niemand verplicht jou toch om een Experia/KPN Box te gebruiken?

Zou me niets verbazen als daar regelgeving voor gaat komen, Niet geheel onterecht eigenlijk.

Dan moeten de leveranciers van die apparatuur daar wel aan mee gaan werken en dat zie ik niet gebeuren.

• April 3, 2022

Er is helaas geen standaard protocol t.a.v. mesh en iedere leverancier gebruikt zijn eigen dialect. KPN gooit dat gat dan ook helemaal niet dicht.

Het genoemde Easymesh moet dat probleem dus juist oplossen. De vendors moeten dat dan wel gaan ondersteunen. 

Het zal mij niks verbazen als KPN dit grbruikt om de Sagem met de Arris punten te laten communiceren.

• Topper
  • April 3, 2022

Dat is het doosje dat door KPN geleverd wordt, of moet ik die nu ook al weg gooien om dat KPN gen open standaard wil ondersteunen?

Edit reactie op wjb

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • April 3, 2022

U bent niets verplicht. Uw Zyxel apparatuur kunt u gewoon gebruiken. Dat sluit u bekabeld aan en u zet WiFi op de KPN router uit.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • April 3, 2022

Nee in dat geval is de melding voldoende dat ze daar geen support op hoeven te leveren.

Dat is onzin natuurlijk. Daar zult u geen genoegen mee nemen op dat moment. De meeste andere mensen in ieder geval niet.

• Topper
  • April 3, 2022

Nee dat werkt niet om dat dan alleen de wifi op zolder het doet en beneden niet.

Maar het roamen over verschillende ap's is juist de reden waarom je mesh wil gebruiken.

Door de wifi uit te schakelen op het ap zal er namelijk als nog een doosje bij gekocht moeten worden wat eigenlijk dus niet nodig zou moeten zijn.

wjb
Wijsgeer
  • April 3, 2022

Dat is het doosje dat door KPN geleverd wordt, of moet ik die nu ook al weg gooien om dat KPN gen open standaard wil ondersteunen?

Als jij andere mesh nodes wilt gebruiken dan zet je toch gewoon één extra mesh node in en zet je de wifi van de Experia/KPN Box uit. Iedereen even goede vrienden.

Als de leveranciers van hardware (Sagemcom / Arcadyan) die open standaard (EasyMesh) niet ondersteunen dan houdt het toch echt op. 

• Topper
  • April 3, 2022

En dat vind je acceptabel??

Ik vind het van de zotte dat er fabrikanten zijn die zich denken te kunnen permitteren er een eigen standaard er op na te kunnen houden. 

Ik ben werkzaam in de telecom en ontwerp en bouw communicatienetwerken en heb destijds ook voor KPN meegewerkt aan het 4G netwerk. het zou dan toch te gek zijn als je alleen met Ericsson telefoons het netwerk op kan.

wjb
Wijsgeer
  • April 3, 2022

Maar het roamen over verschillende ap's is juist de reden waarom je mesh wil gebruiken.

Dat is een veelgehoord misverstand. Roaming en mesh zijn twee verschillende dingen. De protocollen t.a.v. roaming (802.11 k/r/v) zijn ook beschikbaar op de betere gewone accesspoints. Mesh staat voor een netwerk waarbij de nodes onderling draadloos met elkaar in verbinding staan en waarbij getracht wordt altijd het snelste pad naar het doel te gebruiken.

Een netwerk van bekabeld aangesloten wifi accesspoints voorzien van 802.11 k/r/v is mijns inziens beter dan een mesh netwerk.

wjb
Wijsgeer
  • April 3, 2022

Ik vind het van de zotte dat er fabrikanten zijn die zich denken te kunnen permitteren er een eigen standaard er op na te kunnen houden. 

Tja, dat is wel de praktijk en persoonlijk heb ik daar ook geen bezwaar tegen.

Als je daar bezwaar tegen hebt, dan neem ik aan dat je ook bezwaar hebt tegen Apple die toch ook andere standaarden hanteert dan al die andere leveranciers die op Android draaien.

• Topper
  • April 3, 2022

Tja, dat is wel de praktijk en persoonlijk heb ik daar ook geen bezwaar tegen.

Als je daar bezwaar tegen hebt, dsn neem ik aan dat je ook bezwaar hebt tegen Apple die toch ook andere standaarden hanteert dan al die andere leverancier die op Android draaien.

Zeker, ik zal dan ook nooit apple producten gebruiken, behalve dan als daar netjes een linux distro op draaid.

• Topper
  • April 3, 2022

Dat is een veelgehoord misverstand. Roaming en mesh zijn twee verschillende dingen. De protocollen t.a.v. roaming (802.11 k/r/v) zijn ook beschikbaar op de betere gewone accesspoints. Mesh staat voor een netwerk waarbij de nodes onderling draadloos met elkaar in verbinding staan en waarbij getracht wordt altijd het snelste pad naar het doel te gebruiken.

Een netwerk van bekabeld aangesloten wifi accesspoints voorzien van 802.11 k/r/v is mijns inziens beter dan een mesh netwerk.

Ja en inderdaad ik gebruik het 2e ap bedraad maar door eerst te koppelen via mesh weten de systemen dat ze er zijn.