Skip to main content

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

• October 27, 2021
  • 2331 reacties
  • 144754 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

2331 reacties

Hier ben ik! Ik had er even niet bij stilgestaan dat ik vandaag overdag afwezig zou zijn.

Ik heb wat meer informatie voor jullie. Nog net niet alles al om ook al het startbericht te gaan aanpassen. Daarvoor staat nog wat navraag uit. Dat hoop ik begin volgende week dan te kunnen doen. Maar zo komen jullie het weekend in ieder geval door 😉

De 528 versie, of voluit SGEJ10000528, bevat geen hele grote veranderingen. Belangrijkste dingen:

• Verhelpen van de verbrekende verbindingen
  • Wifi 6 werkt nu in combinatie met SuperWifi 2
  • Wifi 6 instelling blijft behouden na een firmware update / factory reset (gebeurt nu niet altijd)
  • Ondersteuning voor de 4G back-up dongel

We beginnen de uitrol in de week van 13 juni. We hopen dit in ongeveer 5-6 weken te voltooien.

Dank je Erik, maar persoonlijk vind ik het verhelpen van verbrekende verbindingen en dat WiFi6 nu ook werkt met SuperWifi 2 toch wel een grote verandering, want dat speelt bij mij. Er is 1 ding wat ik niet goed begrijp: ik werk ook voor een grote Tech Company en als er een firmware update voor een vulnerability of het verhelpt grote problemen, dan wil je dit zsm uitrollen. Scheelt namelijk veel calls, meldingen op je forum etc. Waarom doen we er dan 5 weken over? Geef de firmware vrij , laat de mensen die meldingen hebben gemaakt het binnenhalen via een reset en je bent klaar. De meeste mensen weten niet eens dat ze storingen hebben, dus die kunnen dan langzaam worden gepushed. 

Maar goed, laat ik je vooral bedanken omdat je dit meld, terwijl je afwezig was.  👍

Mike2165
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • June 3, 2022

wanneer word de nieuwe firmware preferred gezet zodat we met een reset deze kunnen binnenhalen is dat ook vanaf de 13de ?

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Er is 1 ding wat ik niet goed begrijp: ik werk ook voor een grote Tech Company en als er een firmware update voor een vulnerability of het verhelpt grote problemen, dan wil je dit zsm uitrollen. Scheelt namelijk veel calls, meldingen op je forum etc. Waarom doen we er dan 5 weken over? Geef de firmware vrij , laat de mensen die meldingen hebben gemaakt het binnenhalen via een reset en je bent klaar. De meeste mensen weten niet eens dat ze storingen hebben, dus die kunnen dan langzaam worden gepushed. 

@Noway Dude Erik gaat me vast corrigeren als het niet helemaal klopt, maar doorgaans worden dit soort updates altijd in batches gedaan. Ondanks het zorgvuldige testen, kan het zijn dat er onverhoopt toch iets mis gaat. Dan heeft dit niet meteen impact op de hele klantbase. 

wanneer word de nieuwe firmware preferred gezet zodat we met een reset deze kunnen binnenhalen is dat ook vanaf de 13de ?

Goede vraag! Ik vraag dit na en kom erop terug.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • June 6, 2022

Er is 1 ding wat ik niet goed begrijp: ik werk ook voor een grote Tech Company en als er een firmware update voor een vulnerability of het verhelpt grote problemen, dan wil je dit zsm uitrollen. Scheelt namelijk veel calls, meldingen op je forum etc. Waarom doen we er dan 5 weken over? Geef de firmware vrij , laat de mensen die meldingen hebben gemaakt het binnenhalen via een reset en je bent klaar. De meeste mensen weten niet eens dat ze storingen hebben, dus die kunnen dan langzaam worden gepushed. 

@Noway Dude Erik gaat me vast corrigeren als het niet helemaal klopt, maar doorgaans worden dit soort updates altijd in batches gedaan. Ondanks het zorgvuldige testen, kan het zijn dat er onverhoopt toch iets mis gaat. Dan heeft dit niet meteen impact op de hele klantbase. 

Klopt helemaal 👍🏻 

Goede vraag! Ik vraag dit na en kom erop terug.

Is nog niet bekend. Moment waarop firmware preferred wordt gezet varieert. Hangt af van een aantal factoren om de load balancing op het update- en beheerplatform op norm te houden.

Laat ik allereerst positief beginnen ikzelf een een hoop anderen zijn blij dat de update voor om de wifi punten 2 in combi met box 12 eindelijk na dik 5 maanden word gestart.

Kleine nuancering: De Box 12 werkt met de SuperWifi 2 samen. Het enige wat nog niet werkte was specifiek de Wifi 6. Dit zal na de update naar 528 wel zo zijn.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • June 8, 2022

Hoi allen! We gaan volgende week beginnen met de uitrol van de firmware versie SGEJ10000528.

Vanaf de nacht van 13 op 14 juni beginnen we hiermee. De eerste twee weken zijn testweken waarin we op 4 momenten kleinere groepen klanten de update geven. Als dit volgens plan verloopt doen we daar direct achteraan, verspreid over drie weken, het overgrote deel van de klanten. Dit zijn degenen die nu al op 516 zitten, of de 312 versie hebben zonder Wifipunten, of de 312 hebben met Wifipunten en gelijke SSID's. Daarna doen we dan als afsluiter, verspreid over 7 weken, de laatste kleine groep.

Deze laatste groep zijn klanten met nog de 312 versie met Wifipunten met verschillende SSID's. Voor deze groep is de impact van de update het grootst (zie onder het kopje ‘Wat gebeurt er tijdens de update’). Vandaar dat we dit over meerdere weken verspreiden.

Het startbericht heb ik zojuist ook aangepast met deze informatie.

R Wa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • June 8, 2022

Hoi allen! We gaan volgende week beginnen met de uitrol van de firmware versie SGEJ10000528.

Vanaf de nacht van 13 op 14 juni beginnen we hiermee. De eerste twee weken zijn testweken waarin we op 4 momenten kleinere groepen klanten de update geven.

Gaan jullie na die 2 weken de 528 versie ook op preferred instellen zodat je deze met een modem reset eerder kunt inladen?

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

@R Wa dat is nog niet bekend. We delen het met jullie zodra we het weten!

• Topper
  • June 9, 2022

Ik keek al enige tijd uit naar SGEJ10000528, met name naar de WiFi 6 update voor de superwifi 2 punten. Toch wel gaaf dat dit in deze update wordt toegevoegd.

• June 9, 2022

Wordt met de update naar versie ….528 ook de beveiligingsmodus WPA3 toegevoegd?

• June 9, 2022

Wordt met de update naar versie ….528 ook de beveiligingsmodus WPA3 toegevoegd?

En als dat zo is, blijft dan WPA2 wel beschikbaar(ik neem aan van wel)?Want niet alle apparaten ondersteunen WPA3.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • June 9, 2022

Nee @JanD en @martijn197108 , de WPA3 modus zit er nog niet in. Alleen WPA2 Personal.

• June 9, 2022

Ik lees graag een reactie van KPN inzake mijn vraag over WPA3, desondanks bedankt voor jullie reacties.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • June 9, 2022

Je hoeft me niet op mijn woord te geloven @JanD , daarom wat screenshots van de KPN Box 12 in mijn meterkast 😁. Ik was één van de kleine groep (ongeveer 2000) klanten waar @Erik_ het over heeft in dit bericht. Ik kreeg deze software versie op 27 mei j.l.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • June 9, 2022

Ruud heeft gelijk, @JanD. Zit er in deze versie niet in.  

En @martijn197108, ik ga ervan uit dat als WPA3 nog wel toegevoegd wordt, dit verder niet ten koste gaat van WPA2. Want precies wat jij ook al aangeeft, er zijn apparaten die niet hoger dan WPA 2 ondersteunen.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • June 11, 2022

Er zijn enorm veel apparaten die geen WPA3 ondersteunen en dat nooit gaan doen ook. Omdat de fabrikant er geen update voor uit zal brengen. WiFi printers bijvoorbeeld. En heel veel domotica apparaten. Slimme lampen bijvoorbeeld. Heb je die in huis, dan kun je WPA3 wel vergeten.

Misschien word het mogelijk om het Extra WiFi netwerk op WPA2 te laten staan. Zodat het hoofdnetwerk wel op WPA3 kan. Maar ik moet jet nog zien. Je kunt nu volgens mij voor het Extra WiFi netwerk ook geen ander kanaal instellen ten opzichte van het hoofdnetwerk. 

• Topper
  • June 15, 2022

@Erik_ zou je kunnen verzoeken dat de nieuwe update na de eerste twee test weken ook op ‘preferred’ komt te staan zodat we het kunnen forceren met een reset?

Ik begin een beetje flauw te worden van de wegvallende verbinding namelijk - andere mensen in mijn huishouden hebben zelfs al lopen klagen dat ze over willen stappen hierdoor. Ik wil gewoon bij KPN blijven, maar ik wacht liever niet nog weken en weken. Als de update op preferred zou kunnen komen zou dat echt geweldig zijn.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

We kunnen de 528 pas preferred zetten als iedereen van de 312 af is @Freighter. Het is niet mogelijk om in 1 keer van 312 naar 528 te gaan, vandaar dat alle modems met 312 eerst omgezet moeten worden naar 516. Ik had graag wat leuker nieuws voor je gehad, maar we kunnen dit niet leuker maken dan het is 😬

• June 15, 2022

Hoe gebeurt dat dan met klanten zoals ik @Maja_ , Mijn box 12 zit netjes in de doos, loopt al een poosje achter met updates, maar ik moet hem bewaren voor als er problemen zijn met de lijn zodat ik hem voor jullie kan terug plaatsen en de lijn kan worden uitgelezen, dan doet die het niet en moet er eerst omgeruild worden of pakt die wel de update.

R Wa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • June 15, 2022

We kunnen de 528 pas preferred zetten als iedereen van de 312 af is @Freighter. Het is niet mogelijk om in 1 keer van 312 naar 528 te gaan, vandaar dat alle modems met 312 eerst omgezet moeten worden naar 516. Ik had graag wat leuker nieuws voor je gehad, maar we kunnen dit niet leuker maken dan het is 😬

Aangezien KPN de Box 12 in beheer heeft dan zorg je toch dat iedereen minimaal op 516 zit? Het kan toch niet zo zijn dat je een product aanprijst met Wifi 6 maar dat helemaal niet zo is omdat de Box 12 modem dat niet ondersteund je een update tegenhoudt die dat moet verhelpen. Ik snap deze werkwijze niet.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoe gebeurt dat dan met klanten zoals ik @Maja_ , Mijn box 12 zit netjes in de doos, loopt al een poosje achter met updates, maar ik moet hem bewaren voor als er problemen zijn met de lijn zodat ik hem voor jullie kan terug plaatsen en de lijn kan worden uitgelezen, dan doet die het niet en moet er eerst omgeruild worden of pakt die wel de update.

Goede vraag @Doornekamp33, vraag ik even na!

Aangezien KPN de Box 12 in beheer heeft dan zorg je toch dat iedereen minimaal op 516 zit? 

Het is niet eerder mogelijk geweest om iedereen om te zetten van 312 naar 516, nu kunnen we gelukkig wel verder met het updaten!

• Topper
  • June 15, 2022

We kunnen de 528 pas preferred zetten als iedereen van de 312 af is @Freighter. Het is niet mogelijk om in 1 keer van 312 naar 528 te gaan, vandaar dat alle modems met 312 eerst omgezet moeten worden naar 516. Ik had graag wat leuker nieuws voor je gehad, maar we kunnen dit niet leuker maken dan het is 😬

Leuker maken kan natuurlijk altijd! Een ‘check for software updates’ en een ‘update now’ knop in de web interface zou het bijvoorbeeld een stuk leuker maken. Dat is ook een functie die min of meer elk ander apparaat op de markt heeft.

Dit probleem speelt al sinds de Box 12 uitgekomen is, op een gegeven moment is het onacceptabel hoe lang een oplossing op zit laat wachten.

Mike2165
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • June 15, 2022

Ach wat maakt kpn het uit zolang iedereen maar netjes de rekening betaald wacht al sinds februari op een update omdat die klote dingen niet werken zoals die in de markt worden gezet en geprezen 

• Topper
  • June 16, 2022

Heb de draadjes gelezen over BOX 12 , en ook Super Wifi2.
Het wordt op de 23-ste geinstalleerd (inmiddels al 2 weken glasvezel aan de muur).
Ik heb de doos van KPN net binnen vandaag, Box 12 en de zwarte doxen Super Wifi 2.
Ik hoop dat alles goed gaat , ben van Ziggo / Vodafoon overgestapt naar KPN.
Hopelijk krijg ik geen spijt , want met Ziggo geen noemenswaardige problemen , de laatste update van Ziggo met 2 Mesh Wifi punten bevielen heel goed. Met Ziggo wel wat snelheids onstabiliteit mogelijk wegens de belasting via de verouderde koper netwerk , nu van KPN via glasvezel, waar de download even snel is als de upload. We zullen het ervaren.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 16, 2022

Heb de draadjes gelezen over BOX 12 , en ook Super Wifi2.
Het wordt op de 23-ste geinstalleerd (inmiddels al 2 weken glasvezel aan de muur).
Ik heb de doos van KPN net binnen vandaag, Box 12 en de zwarte doxen Super Wifi 2.
Ik hoop dat alles goed gaat , ben van Ziggo / Vodafoon overgestapt naar KPN.
Hopelijk krijg ik geen spijt , want met Ziggo geen noemenswaardige problemen , de laatste update van Ziggo met 2 Mesh Wifi punten bevielen heel goed. Met Ziggo wel wat snelheids onstabiliteit mogelijk wegens de belasting via de verouderde koper netwerk , nu van KPN via glasvezel, waar de download even snel is als de upload. We zullen het ervaren.

Hoi @Just25 en welkom bij KPN en welkom hier op ons forum:)

Leuk om te lezen dat je voor KPN hebt gekozen! Uiteraard hopen wij ook dat je geen spijt gaat krijgen en mocht het onverhoopt toch die kant op gaan, laat het ons dan vooral weten zodat we met je mee kunnen denken! 

Okay, ik zou graag wat duidelijkheid willen krijgen:

• Kan 1 van jullie een schematische tijdslijn schetsen waarin duidelijk komt te staan wanneer je wat kunt verwachten. Als ik de berichten lees, spreken ze op enkele punten elkaar tegen. Hoeft niet op de dag nauwkeurig, natuurlijk, maar nu is het naast dat het elkaar af en toe tegenspreekt ook erg wazig.
  • Ik zou graag wat gebruikerservaringen willen horen van mensen die naar 528 zijn gegaan en bijv. van 516 gekomen zijn. Zijn de verbindingen issues nu opgelost of minder geworden? Dat SuperWifi2 ook Wifi6 krijgt is een functionaliteit die er eigenlijk al vanaf dag 1 had moeten zijn, maar goed. Verbinding issues is veel ernstiger en zorgt ervoor dat ik KPN zowel privé als zakelijk als minder betrouwbaar acht. Ik zou graag vernemen dat dit met  528 is verholpen, maar het is erg stil qua gebruikerservaring.
  • Daarnaast zou ik ook graag willen weten of er bij de SuperWifi punten (1 of 2) ook iets veranderd. Krijgen die ook (verschillende) firmware updates?

hoor graag van jullie, forumleden.