Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.26.04.02

Categorie:KPN Box 12
  • June 10, 2026
  • 319 reacties
  • 11203 keer bekeken
Toon eerste bericht

319 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 20, 2026

Wat betreft de SW2 IP4V adressen, na ruim 3 uur later zie ik ze wel in het overzicht staan.

En het niet kunnen inloggen op een van de SW2 op het IP adres, na even de spanning er af gehaald te hebben, kan ik hem wel benaderen op de web interface…

Dus dat doet het weer. :-)

• Nieuwkomer
  • August 20, 2026

Ik gebruik een eigen modem en gebruik de V12b box als “fallback"” mocht mijn eigen modem defect zijn. 

Kan ik een email krijgen zodra er een nieuwe versie verschijnt dan update ik hem nadien zelf. 
Zo ja waar meld ik mijn email adres of is er een andere mogelijkheid. 

De versie V12.C.26.04.02 kreeg ik op deze wijze goed binnen maar kijk niet wekelijks of er nieuwere firmware is.

mvg

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 20, 2026

Zo even wat bevindingen:

1. Weer staat 1 van mijn SW2 in de MijnKPN app op offline en dat terwijl hij wel zichtbaar was en er waren devices verbonden op de V12.
  2. na een opnieuw starten van de glasvezel module, wekt de MijnKPN app wel.
  3. het netwerk overzicht werkt nog steeds niet op een tablet of telefoon, als je hem openend, dan herstart de browser. Komt hij of met een leeg scherm, of staat weer op de eerste pagina.

eigenlijk dus bij mij geen verbeteringen ten opzichte van de V12.C.26.04.0, blijven problemen met de SW2 devices.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 20, 2026

Het valt mij op dat na de laatste update van de 12 de SW#2 niet meer op het beginscherm bij de afbeelding van de router staat met een IP adres en je dus ook niet kunt zien of deze goed gekoppeld is aan de router.

Alles werkt wel goed.

Daar heb ik hier geen last van, maar misschien dat herstart thuisnetwerk het oplost? 

Zelf had ik het in begin niet in de gaten dat telefonie het helemaal niet deed,  inactief of iets dergelijks.

Na herstart werkte het weer wel.

Dus misschien ergens een hikje gehad?

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 20, 2026

Zo even wat bevindingen:

1. Weer staat 1 van mijn SW2 in de MijnKPN app op offline en dat terwijl hij wel zichtbaar was en er waren devices verbonden op de V12.
  3. het netwerk overzicht werkt nog steeds niet op een tablet of telefoon, als je hem openend, dan herstart de browser. Komt hij of met een leeg scherm, of staat weer op de eerste pagina.

eigenlijk dus bij mij geen verbeteringen ten opzichte van de V12.C.26.04.0, blijven problemen met de SW2 devices.

Dat met offline staan heb ik met het sw2 punt in keuken en zolder gehad na de update.

Even gewacht maar ze vertikte het te gaan werken.

Ik heb die 2 maar even spanningsloos gemaakt en daar huppelde ze weer vrolijk mee.

Op dit moment werkt het zoals ik het wil hebben, maar ja ik hoop dat het een keer langer mee kan gaan dan die beruchte 6 a 7 dagen

Nee dat is wel een feit dat de 02 versie totaal geen verbetering is.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 20, 2026

Bij mij is de update van V12.C.26.04.00 naar V12.C.26.04.02 goed verlopen. En sorry ​@Erik van KPN ik heb het verzoek om het eerst met de MijnKPN app te proberen te laat gezien en had de update al uitgevoerd op de Box 12 zelf. Wel had ik gisteren avond (laat) in de MijnKPN app gezien dat er een update beschikbaar was. Ik had als check gekeken omdat er door andere gemeld werd dat de update zelf te installeren zou zijn.

Mijn SW2’s hebben de door mij gegeven naam onthouden en hebben ook allemaal een IPv4 en IPv6 adres. En ze waren allemaal nog ‘Synced’. 😁

Wat betreft de ‘Rescue bootloader version’, die is bij mij ook leeg. Verder zie ik zo geen gekke dingen.

Geen probleem, blij te horen dat het goed verlopen is, ​@LuToLu!

Lege rescue bootloader zagen we ook gebeuren bij de update naar 04.00, zal bij deze versie dezelfde oorzaak hebben want de 04.02 is niet heel substantieel anders dan de 04.00. Het is in ieder geval al doorgegeven en wordt naar gekeken.

Zo even wat bevindingen:

Zal zo ook wel vermeld worden dat het maar een hotfix t.a.v. de .0 versie is

Het is inderdaad een hotfix, dat staat ook letterlijk in het startbericht:

Van 26.04.00 naar 26.04.02

De oplettende lezer ziet misschien dat het versienummer iets is aangepast. Dat klopt. We hebben een kleine hotfix toegevoegd die verbetering brengt in de communicatieverbinding tussen ons beheersysteem en het modem. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 20, 2026

Zal zo ook wel vermeld worden dat het maar een hotfix t.a.v. de .0 versie is

Het is inderdaad een hotfix, dat staat ook letterlijk in het startbericht:

Van 26.04.00 naar 26.04.02

De oplettende lezer ziet misschien dat het versienummer iets is aangepast. Dat klopt. We hebben een kleine hotfix toegevoegd die verbetering brengt in de communicatieverbinding tussen ons beheersysteem en het modem. 

Fijn nu nog een algehele verbetering werking van het modem, waar de gebruiker happy van wordt.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 20, 2026

Het valt mij op dat na de laatste update van de 12 de SW#2 niet meer op het beginscherm bij de afbeelding van de router staat met een IP adres en je dus ook niet kunt zien of deze goed gekoppeld is aan de router.

Alles werkt wel goed.

Dan zijn ze niet goed gekoppeld, anders zouden ze daar staan. Meestal herstelt dit zich vanzelf. Als het te lang duurt, dan kun je de boel even herstarten met de Herstart Thuisnetwerk optie, ​@JanD.

Ik gebruik een eigen modem en gebruik de V12b box als “fallback"” mocht mijn eigen modem defect zijn. 

Kan ik een email krijgen zodra er een nieuwe versie verschijnt dan update ik hem nadien zelf. 
Zo ja waar meld ik mijn email adres of is er een andere mogelijkheid. 

De versie V12.C.26.04.02 kreeg ik op deze wijze goed binnen maar kijk niet wekelijks of er nieuwere firmware is.

Er wordt niet algemeen geïnformeerd, op klantniveau, als er een nieuwe update is. Updates worden in de basis in eerste instantie door ons uitgerold. En gedurende of direct na die uitrol wordt het ook beschikbaar voor zelf updaten via de MijnKPN app en de webinterface. In de app krijg je daar dan een melding over, maar dat werkt alleen als je de KPN Box ook aangesloten hebt. Dus dat is voor jou ook niet handig, ​@1749.

We schrijven wel voor elke update hier op de community een Product Update. Voor modems publiceren we die in de categorie ‘Modems

Je kunt je abonneren op die categorie. Dan krijg je een e-mail als er een nieuw topic wordt geopend in die categorie. Maar, op het moment is dat nog niet verder te specificeren, waardoor je dan wel bericht krijgt van elk nieuw topic. Ook als het geen Product Update is.

Onze software leverancier van dit forumplatform werkt aan een verbeterde module voor dat soort berichten. Dan kun je veel specifieker aangeven waar je wel en niet mail over wilt. Maar het is nog niet bekend wanneer dit klaar is. Dus dan zou je voor jezelf moeten bedenken of je dat de moeite waard vindt. Je kunt je ook altijd weer uitschrijven voor dat soort berichten.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 20, 2026

Zo even wat bevindingen:

Spanningsloos maken helpt dus niet, vreemde is dat de V12 in het thuisnetwerk overzicht hem wel vind en de MijnKPN app zegt offline. Als je op de sw2 kijkt, dan is hij in sync en brand gewoon groen.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 20, 2026

Ja maar die app is onderhand ook al een drama, ik zelf log in op mijn box 12 via laptop want dat is tot heden het meest betrouwbare 

JanD
Wijsgeer
  • August 21, 2026

JanD schreef:

Alles werkt wel goed.

Dan zijn ze niet goed gekoppeld, anders zouden ze daar staan. Meestal herstelt dit zich vanzelf. Als het te lang duurt, dan kun je de boel even herstarten met de Herstart Thuisnetwerk optie, ​@JanD.

Hallo ​@Erik van KPN , de SW#2 wil niet op de voorpagina verschijnen, zie screendump, maar staat wel goed in de thuisnetwerkpagina en werkt ook goed, zie screendump:

Thuisnetwerkpagina

Voorpagina router zonder SW#2

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 21, 2026

Ja en de opmerking die ik ook al had aangegeven van een herstart,heb je dat dan nu wel of niet ondertussen gedaan?

Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • August 21, 2026

Goedemorgen, kpn,

Ik wil even een compliment geven ivm de nieuwe firmware van kpn router v12, 

Bij mij werkt nu alles weer super goed..

Groetjes Hvg,

JanD
Wijsgeer
  • August 21, 2026

Ja en de opmerking die ik ook al had aangegeven van een herstart,heb je dat dan nu wel of niet ondertussen gedaan?

Uiteraard ​@ivo46 en ​@Erik van KPN anders had ik niet op deze wijze gereageerd met de screenshots.

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • August 21, 2026

@JanD ik heb op de plek van het plaatje van jouw voorpagina ook geen SW2’s staan, bedoel je onderstaande plek?

Bij mij zijn ze daar, als ik erop klik, wel zichtbaar.

JanD
Wijsgeer
  • August 21, 2026

@JanD ik heb op de plek van het plaatje van jouw voorpagina ook geen SW2’s staan, bedoel je onderstaande plek?

Inderdaad, dat vierkant omcircelde mis ik na de nieuwste update ​@LuToLu en dat lichtsymbool ernaast ook.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 21, 2026

Inderdaad, dat vierkant omcircelde mis ik na de nieuwste update ​@LuToLu en dat lichtsymbool ernaast ook.

Inderdaad werkt het bij ook gewoon:

En het lampje:

En van Wifi klopt, die staat op de V12 uit. :-)

Gebruikt trouwens de Brave browser. :-)

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • August 21, 2026

@JanD bij mij blijven de ‘knopjes’ voor de lampjes en extenders zichtbaar in zowel Edge als Firefox. Heb jij de mogelijkheid het eens te proberen in een andere browser? En misschien ook de cache van de browser te legen?

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 21, 2026

Uiteraard ​@ivo46 en ​@Erik van KPN anders had ik niet op deze wijze gereageerd met de screenshots.

Hmm Tja dan is hier de truckendoos leeg , misschien dat Erik nog wat weet?

JanD
Wijsgeer
  • August 21, 2026

@JanD bij mij blijven de ‘knopjes’ voor de lampjes en extenders zichtbaar in zowel Edge als Firefox. Heb jij de mogelijkheid het eens te proberen in een andere browser? En misschien ook de cache van de browser te legen?

Beste ​@LuToLu , bedankt voor het meedenken, ik gebruik standaard Chrome browser en wacht verder de reactie van een moderator af 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 21, 2026

Heb je extensies geïnstalleerd in jouw Chrome, ​@JanD? Een ad-blocker of iets dergelijks? Zou je voor de zekerheid eens een andere browser willen proberen? Ik gebruik zelf ook Chrome en zie het icoon wel. Maar dan hebben we het in ieder geval even getest.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • August 21, 2026

Ook hier via Chrome browser op zowel de tablet (iPad) als de PC (Windows) geen probleem en zijn de iconen gewoon zichtbaar.

JanD
Wijsgeer
  • August 21, 2026

Heb je extensies geïnstalleerd in jouw Chrome, ​@JanD? Een ad-blocker of iets dergelijks? Zou je voor de zekerheid eens een andere browser willen proberen? Ik gebruik zelf ook Chrome en zie het icoon wel. Maar dan hebben we het in ieder geval even getest.

Beste ​@Erik van KPN ik heb Chrome gereset naar de standaard instellingen, dus o.a. zonder extensies en de nieuwste software, 151.0.7922.174, geïnstalleerd, helaas zonder resultaat.

Ik ga Opera installeren en laat weer van me horen.

Via Opera is het wel te zien, dus het ligt aan een instelling binnen Chrome, maar ik weet niet welke.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 21, 2026

Beste ​@Erik van KPN ik heb Chrome gereset naar de standaard instellingen, dus o.a. zonder extensies en de nieuwste software, 151.0.7922.174, geïnstalleerd, helaas zonder resultaat.

Ik ga Opera installeren en laat weer van me horen.

Via Opera is het wel te zien, dus het ligt aan een instelling binnen Chrome, maar ik weet niet welke.

En binnen Edge dan? Want beiden zijn gebaseerd op chromium 

Jasper van KPN
Moderator

Dat wijst inderdaad wel in een specifieke richting Jan. Ik weet ook niet welke instelling dat zou kunnen beïnvloeden. Het zou mogelijk ook een extensie binnen Chrome kunnen zijn die iets tegenhoudt, als je een incognito venster opent (Ctrl + Shift + N in Chrome) en daarin naar die pagina gaat, is het er dan wel? Als het icoontje er dan wel is zou het een extensie kunnen zijn want die worden in een incognito venster niet gebruikt.