Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.26.04.02

Categorie:KPN Box 12
  • June 10, 2026
  • 319 reacties
  • 11239 keer bekeken
Toon eerste bericht

319 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 26, 2026

Jazeker. Ook daar zijn ze niet zichtbaar.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 26, 2026

Tja dat is balen, maar dat is dus de reden dat ik preventief om de 6 dagen een herstart thuisnetwerk doe.

Ik heb bij het forum al eens om uitleg gevraagd waarom het steeds rond de 7 dagen eruit vliegt, maar normaal een antwoord heb ik daar nog niet op gekregen, of ik moet iets hebben gemist.

Ik merk wel op dat de moderators hier meer bezig zijn om te kijken of iets op goede plaats wordt gepost , en verder wacht ik privé nog op antwoord van een moderator , maar goed die kan ook niet alla minuut mij een antwoord geven en dat snap ik, maar ik wacht wel op een nette reactie terug

• Helper
  • August 26, 2026

Gelet op de lengte van dit alles (12 pagina’s vol): is het ook mogelijk om deze update NIET te krijgen?

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 26, 2026

Ik ben bang van niet

• Helper
  • August 26, 2026

Ik moet zeggen dat ik het wel knap vind. Ik ben sinds kort KPN klant; ik heb hiervoor 4 of 5 jaar een Asus router + mesh gebruikt en minstens 20 keer een update van de firmware gehad van dat ding. Nooit een centje pijn. 

Ik hou mijn hart vast; heb de bestelling van een Fritzbox klaar staan ...

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 26, 2026

Het geheel is ontstaan door de kpn software, daar is hier genoeg overgeschreven. Voor de kpn software liep het prima , ook met alle modems ik van kpn heb gehad 

• Helper
  • August 26, 2026

Ik durf het bijna niet te vragen: dan is er dus ook originele software van de maker van de box12? Kan die dan niet geinstalleerd worden. Scheelt een hoop gedoe lijkt me zo.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 26, 2026

Zeer legitieme vraag, dat willen alle klanten hier die problemen hebben met de kpn software, maar helaas antwoord is nee.

Het is net als in de serie Little Britain, the computer says no

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 26, 2026

Helaas ook met deze update toch na een week weer een instabiel netwerk, SW2’s hun naam kwijt en offline (terwijl ze volgens mij nog wel gewoon werken) en de via de SW2’s verbonden apparaten niet zichtbaar in de app… Is nu de tweede of derde keer sinds de update, dus geen incident.

Had vandaag ook hetzélfde probleem, fabrieksreset gedaan en meteen problemen met het koppelen van de sw2’sen de vaste telefoon wilde niet registeren. De V12 was niet te benaderen, servicedesk gebeld, moest toen weer een reset doen en ook de Nt1 van de spanning er af. Toen kon hij het modem na het resetten van de lijn uiteindelijk benaderen en de telefoon activeren. Daarna nog heel veel moeite gehad om de sw2 goed te krijgen. 
nu draait het weer, maar hou me hart vast.

Heb een fritzbox liggen, maar in combinatie met de SW2 en de laatste software versie, krijg je ze niet aan de gang. Van de drie die ik er heb, maken ze wel een mest netwerk, maar van beide slave’s komt de wifi niet online, dus maar weer de V12 er tussen. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 26, 2026

Ik heb vandaag weer preventief de herstart uitgevoerd en nu wel gelijk dat vaste telefonie het wel deed, dat was niet zo 6 dagen geleden , daar kwam ik iets later achter , k.. lampje brandde ook niet bij modem en binnen webgui gaf ie iets in trend aan niet actief of iets dergelijks.

Dus toen maar weer een herstart gegeven en toen werkte vaste telefonie weer wel.

Het is toch G geklaag dat je nu ook al moet kijken of vaste telefonie het doet na een herstart.

En ja ik weet het ik kan zelf een modem kopen  , maar waarom????  Ik heb die elllende niet veroorzaakt.

Ja ik ben aan het kijken naar een andere provider maar ik heb zo n spijt dat ik veel dingen heb geregistreerd met mijn kpn mail, want als ik weg ga bij KPN dan verlies ik ook die mail en ik ben aan het inventariseren hoe ik bepaalde registraties moet veranderen.

Want bijvoorbeeld leverancier van thuisbatterij of zonnepanelen kan je dat niet zelf , pfffff lang leven de vooruitgang en de drang van KPN om eigen software te introduceren , die er trouwens ook erg teletubie achtig is, maar goed dat is weer een ander verhaal.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+28

Hi all, ik zie dat er vandaag veel reacties gekomen zijn over de update. Fijn dat iedereen het hier zijn ervaring deelt. Weet dus dat we meelezen en dit ook meenemen om aan de verbeteringen te werken. 

Dank dusver voor de genomen moeite, hier hebben we veel aan. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 26, 2026

Charme offensief?  

Maar goed bedankt voor de terugkoppeling

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 27, 2026

Vandaag d.d. 27-08-2026 precies 7 dagen is de nieuwe firmware in de lucht.

Direct als de 7 dagen in het overzicht verschijnt is de topografie weer een puinhoop. Wel een overzichtelijke puinhoop want de beide extenders (superwifi2) zijn niet meer zichtbaar.

Een reboot door de tab “herstart dit apparaat” komt de zaak weer langzaam op gang. De bekabelde extender wordt gelijk weer groen maar de online extender moet een zetje hebben dus 220 eruit en er weer in. Na 2 minuten komt het groen in stabiele vorm tevoorschijn.

Beide extenders zijn hun toevoeging kwijtgeraakt deze moet weer worden aangevuld.

Afijn ik ga dus weer elke 6 dagen rebooten werkt het snelst. Vraag mij niet waarom alsmede waarom de firmware op deze “7 dagen klok” triggert…...geen idee…...ik denk dat de sotware ontwikkelaars van KPN dat ook hebben…..geen idee…….

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 27, 2026

Kijk , de zevende dag is een rustdag , misschien dat dat er iet mee te maken heeft?

Maar alle gekheid op een stokje die onzin is sinds een na laatste update erin geslopen , je zou denken dat het snel opgelost kan worden, maar ja tussen denken en werkelijkheid zit veel verschil.

En ja om de 6 dagen een preventieve herstart thuisnetwerk is momenteel echt het enige waar mee je netwerk normaal werkende houdt.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • August 27, 2026

Hier is mijn SW2 na een week vandaag offline gegaan en is de naam van SW2-Slaapkamer weer naar de standaard naam SW2-7Fxxxx veranderd. 
De SW2 even stroomloos gemaakt en na een minuutje was die weer online.
Aangezien ik maar 1 SW2 bezit laat ik de standaard naam nu maar gewoon zo als die is. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 27, 2026

Hier is mijn SW2 na een week vandaag offline gegaan en is de naam van SW2-Slaapkamer weer naar de standaard naam SW2-7Fxxxx veranderd. 
De SW2 even stroomloos gemaakt en na een minuutje was die weer online.
Aangezien ik maar 1 SW2 bezit laat ik de standaard naam nu maar gewoon zo als die is. 

ja  maar als je nu gewoon eens een keer herstart thuisnetwerk gebruikt heb je al wat rare fratsen minder.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 27, 2026

Hier ook is gewoon een Olympische sport geworden om de 7 dagen het modem opnieuw opstarten. Word toch eens tijd dat ​@Erwin van KPN dat is aan gaat kaarten en de update voor de sw2 online zet. Dit gaat niet meer leuk worden kpn 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 27, 2026

Denk dat het probleem allang bekend is, alleen nu de oplossing nog , dat schijnt nogal een lastige te zijn voor de software heren van kpn.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • August 27, 2026

De SW2 die op de slaapkamer bedraad is aangesloten heb ik toentertijd speciaal enkel alleen aangeschaft ter ondersteuning voor een stabiel wifi ontvangst op zolder t.b.v. de Goodwe omvormer.  Gelukkig dat de omvormer zonder SW2 signaal wel contact houdt met het 12b modem in de meterkast, maar een stabiel wifi signaal aldaar is dan wel op het randje. Meestal herstelt de omvormer het contact met de wifi wel weer,  maar als die dat niet meer doet dan is het vervelend dat een Goodwe omvormer erg omslachtig werkt in het menu om de wifi weer ter herstellen. 

• Nieuwkomer
  • August 27, 2026

Ik ben kennelijk gisteren pas overgegaan naar versie V12.C.26.04.02 en heb nu dus ook de problemen met DNSv6. Daar is al veel over gezegd in dit topic en het enige wat ik lees is ‘ik kom er op terug’ ​ 

@Erik van KPN ​@Erwin van KPN  
Is hier al wat meer over bekend? Het is echt een vervelend probleem. Als workaround heb ik geprobeerd op het DNSv6 adres simpelweg leeg te maken. Dat lijkt wel opgeslagen te worden; als ik naar een andere pagina van de router navigeer en weer terug naar DNS is het veld nog steeds leeg. Maar de Box blijft gewoon het DNSv6 naar de clients spugen alsof er niets aan de hand is. En om er zeker van te zijn dat iedere client het krijgt, doet hij dat iedere 60 seconde…

Ik heb als tijdelijke workaround IPv6 nu maar uitgezet op de KPN Box. Niet wat ik wil, maar een heel stuk eenvoudiger dan op wie weet hoeveel clients op het netwerk IPv6 uit te zetten...

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 27, 2026

Wat is nu eigenlijk precies de reden / oorzaak dat ik hier om de 6 a 7 dagen preventief een herstart thuisnetwerk moet uitvoeren, omdat anders de boel weer in de soep gaat lopen?

Welk tijds bestek moet ik gaan aanhouden voordat dit probleem eindelijk een keer wordt opgelost?

Daar ben ik ook best benieuwd naar hier op dat gebied nog geen problemen. Nu zie ik wel zojuist 1 week en 12 uur actief, zonder dat ik zelfs iets heb gedaan. Dat kan verband houden met een update naar .02

Dat heb ik al wel vaker benoemd, in Product Updates en losse topics. Paired-not-synced is een afsterven van de communicatie tussen modem en Wifipunten op het gebied van de sturing. Er zijn veel factoren op van invloed. Dat is ook waarom het niet zo simpel is om volledig op te lossen. We hebben al een aardig deel kunnen aanpakken, maar zoals je zelf ook merkt, ​@ivo46, niet alles. Bij degenen die hier nog last van hebben is het vaak ongeveer een week dat het duurt. Er zijn er ook die hier last van hebben waarbij het tot een week of twee goed gaat, ​@Rowi..

In de basis werken de Wifipunten nog wel als er sprake is van paired-not-synced. Maar het modem kan geen sturing meer geven. Dus de seamless roaming werkt niet meer. Het is dan volledig jouw eigen apparaten die bepalen of en wanneer ze willen overgaan naar een ander Wifipunt. En in de praktijk kan dit er dan voor zorgen dat je eigen apparaten te lang blijven hangen op een niet ideaal Wifipunt. Of helemaal niet overspringen tenzij je zelf actief op het apparaat even de verbinding verbreekt en weer opnieuw opbouwt.

Het herstarten van het thuisnetwerk, zorgt ervoor dat die sturingsverbinding ook weer opnieuw wordt opgebouwd. Het zou, geeft ons modemteam aan, inmiddels ook wel voldoende moeten zijn om alleen je modem te herstarten in zo'n geval. Dus dat zou je nog kunnen proberen bij de volgende keer. Dat scheelt dan toch weer een poosje wachten.

Helaas ook met deze update toch na een week weer een instabiel netwerk, SW2’s hun naam kwijt en offline (terwijl ze volgens mij nog wel gewoon werken) en de via de SW2’s verbonden apparaten niet zichtbaar in de app… Is nu de tweede of derde keer sinds de update, dus geen incident.

En dat is dan ook waarom de app ze dan als offline ziet, ​@WhiteKnight , terwijl dat niet daadwerkelijk zo is. Want de app kijkt naar de onderlinge sturingsverbinding tussen modem en Wifipunten.

Gelet op de lengte van dit alles (12 pagina’s vol): is het ook mogelijk om deze update NIET te krijgen?

Nee. Maar een groot deel van dit topic gaat ook meer over wanneer we verder gaan met de uitrol. Omdat we deze gestart zijn voor het WK, en tijdens het WK in pauze hebben gezet. 

Ik moet zeggen dat ik het wel knap vind. Ik ben sinds kort KPN klant; ik heb hiervoor 4 of 5 jaar een Asus router + mesh gebruikt en minstens 20 keer een update van de firmware gehad van dat ding. Nooit een centje pijn. 

Ik hou mijn hart vast; heb de bestelling van een Fritzbox klaar staan ...

In het algemeen, ​voor de meeste klanten, @okkehel, is er niet zoveel aan de hand. Er is echter nog een relatief kleine, maar hier erg vocale, groep met klanten die issues ervaart met hun KPN modem in combinatie met KPN Wifipunten. En het is ook goed dat zij hun problemen hier melden, daar wil ik duidelijk over zijn. Maar dat wil niet zeggen dat dit dan ook representatief is voor wat de grootste groep met klanten ervaart.

Heb een fritzbox liggen, maar in combinatie met de SW2 en de laatste software versie, krijg je ze niet aan de gang. Van de drie die ik er heb, maken ze wel een mest netwerk, maar van beide slave’s komt de wifi niet online, dus maar weer de V12 er tussen. 

Hmmm, dat zou wel gewoon moeten werken, ​@supernova. Voor de volledigheid: reset in dat geval alle SW2. Sluit dan de eerste aan die hoofdapparaat moet worden en wacht tot die volledig is opgestart. Log dan eerst in op die SW2, en stel je Wifi in zoals je dat hebben wilt. Daarna kun je het installatieproces herhalen met de andere twee. Zorg ervoor dat je die installatie in eerste instantie even bekabeld doet. En als je ze dan in de topologie van de SW2 webinterface goed ziet staan, dan kun je ze eventueel los ergens neerzetten. Mocht je dit willen gaan proberen, en het levert wel problemen op, maak er dan een eigen topic voor aan. Dan kunnen we troubleshooten en/of het doorzetten richting modemteam.

Hier ook is gewoon een Olympische sport geworden om de 7 dagen het modem opnieuw opstarten. Word toch eens tijd dat ​@Erwin van KPN dat is aan gaat kaarten en de update voor de sw2 online zet. Dit gaat niet meer leuk worden kpn 

Het zou leuk zijn als wij moderators daadwerkelijk degenen waren die op knopjes drukten en updates live konden zetten 😁 Maar, zonder gekheid, de update voor de SW2 is nabij.

Ik ben kennelijk gisteren pas overgegaan naar versie V12.C.26.04.02 en heb nu dus ook de problemen met DNSv6. Daar is al veel over gezegd in dit topic en het enige wat ik lees is ‘ik kom er op terug’ ​ 

Is hier al wat meer over bekend? Het is echt een vervelend probleem. Als workaround heb ik geprobeerd op het DNSv6 adres simpelweg leeg te maken. Dat lijkt wel opgeslagen te worden; als ik naar een andere pagina van de router navigeer en weer terug naar DNS is het veld nog steeds leeg. Maar de Box blijft gewoon het DNSv6 naar de clients spugen alsof er niets aan de hand is. En om er zeker van te zijn dat iedere client het krijgt, doet hij dat iedere 60 seconde…

Ik heb als tijdelijke workaround IPv6 nu maar uitgezet op de KPN Box. Niet wat ik wil, maar een heel stuk eenvoudiger dan op wie weet hoeveel clients op het netwerk IPv6 uit te zetten...

Er is op dit moment nog niet meer bekend. De verschillende feedback die we hebben binnengekregen hierover is doorgezet en wordt naar gekeken. Van daaruit volgt dan verdere informatie, en zodra ik die heb kom ik erop terug. Ik kan je op dit moment dan ook alleen nog vragen af te wachten, ​@RvL001

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 27, 2026

Ik ben langer dan een week online met de SW2 punten. Lijkt goed te gaan, blij mee!

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • August 27, 2026

Nog steeds de DNS problemen helaas. Voor IPv6 worden de DNS servers niet opgeslagen.

• Nieuwkomer
  • August 27, 2026

In het algemeen, ​voor de meeste klanten, @okkehel, is er niet zoveel aan de hand. Er is echter nog een relatief kleine, maar hier erg vocale, groep met klanten die issues ervaart met hun KPN modem in combinatie met KPN Wifipunten. En het is ook goed dat zij hun problemen hier melden, daar wil ik duidelijk over zijn. Maar dat wil niet zeggen dat dit dan ook representatief is voor wat de grootste groep met klanten ervaart.

goed dat je dit meldt Erik. Ik lees hier geregeld mee omdat ook ik problemen ervaar na 6-7 dagen, maar post eigenlijk nooit. Wat zou de toegevoegde waarde zijn? “Hier hetzelfde probleem”?

nu ik constateer dat jullie de groep proberen te kwantificeren (“relatief kleine groep”), meld ik me graag. Ik hoop dat meer mensen die problemen hebben maar het niet melden, dat nu doen. 

Admin: quote verduidelijkt

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 27, 2026

goed dat je dit meldt Erik. Ik lees hier geregeld mee omdat ook ik problemen ervaar na 6-7 dagen, maar post eigenlijk nooit. Wat zou de toegevoegde waarde zijn? “Hier hetzelfde probleem”?

nu ik constateer dat jullie de groep proberen te kwantificeren (“relatief kleine groep”), meld ik me graag. Ik hoop dat meer mensen die problemen hebben maar het niet melden, dat nu doen. 

Strak plan, vraag aan vrienden, familie leden weet ik whatever meld het hier collectief , hoe een " kleine groep" groot kan worden