Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.26.04.02

Categorie:KPN Box 12
  • June 10, 2026
  • 314 reacties
  • 11250 keer bekeken
Toon eerste bericht

314 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 27, 2026

In het algemeen, ​voor de meeste klanten, @okkehel, is er niet zoveel aan de hand. Er is echter nog een relatief kleine, maar hier erg vocale, groep met klanten die issues ervaart met hun KPN modem in combinatie met KPN Wifipunten. En het is ook goed dat zij hun problemen hier melden, daar wil ik duidelijk over zijn. Maar dat wil niet zeggen dat dit dan ook representatief is voor wat de grootste groep met klanten ervaart.

goed dat je dit meldt Erik. Ik lees hier geregeld mee omdat ook ik problemen ervaar na 6-7 dagen, maar post eigenlijk nooit. Wat zou de toegevoegde waarde zijn? “Hier hetzelfde probleem”?

nu ik constateer dat jullie de groep proberen te kwantificeren (“relatief kleine groep”), meld ik me graag. Ik hoop dat meer mensen die problemen hebben maar het niet melden, dat nu doen. 

Elke melding is een datapunt, ​@Hans van L, en dus waardevol. 

Vanuit onze systemen monitoren wij het netwerk. Daarin kunnen we veel problemen ook zien. Daarnaast kijken we wat er aan meldingen binnenkomt via de verschillende manieren waarop klanten ons kunnen bereiken. Dus via de telefonische klantenservice, klachtenformulieren, social media kanalen, en via de Community. Vanuit dat alles zien wij dat het gros van de klanten prima verbinding ervaart. 

Wat niet wegneemt dat er klanten zijn die wél problemen ervaren.

En dat het feit dat het om een relatief kleine groep gaat wil ook niet zeggen dat deze groep niet belangrijk is. 

Juist het tegenovergestelde. Want onze doelstelling is om, idealiter, al onze klanten een prima verbinding te laten ervaren. 

Strak plan, vraag aan vrienden, familie leden weet ik whatever meld het hier collectief , hoe een " kleine groep" groot kan worden 

Prima, als jij inderdaad mensen in je omgeving hebt, ​@ivo46, die hier ook last van hebben, laat ze het hier melden!

Dat is waardevoller voor ons dan dat jij in elk topic herhaalt dat je elke week moet herstarten. Want dat weten we inmiddels wel. En dat herhaaldelijk plaatsen van diezelfde meldingen maakt het juist onoverzichtelijker om aanvullende meldingen eruit te kunnen halen.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 27, 2026

Prima, als jij inderdaad mensen in je omgeving hebt, ​@ivo46, die hier ook last van hebben, laat ze het hier melden!

Dat is waardevoller voor ons dan dat jij in elk topic herhaalt dat je elke week moet herstarten. Want dat weten we inmiddels wel. En dat herhaaldelijk plaatsen van diezelfde meldingen maakt het juist onoverzichtelijker om aanvullende meldingen eruit te kunnen halen.

Tja het is niet gratis toch?

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • August 27, 2026

Hier waren de SW2 punten weer offline na een week. Thuiswerk via de Box12 weer gereset en ze werken weer.

Wat ik wel vreemd vind is dat de topologie laat zien dat mijn tv ontvanger, die gewoon beneden staat bedraad aangesloten zou zijn met het SW2 punt boven? Hij dit toch echt ingeplugd op de Box12.…

Ook mijn Eufy camera's werken niet meer sinds een week. De zijn verbonden met de Homebase die bedraad is aangesloten op de Box 12. 

Mijn draadloze printer werkt al jaren niet meer, sinds de KPN software er op staat 

Maar wordt het niet eens tijd om de klanten, die al jaren zoveel problemen ervaren eens te compenseren of tegemoet te komen?

• August 27, 2026

Mede dankzij de uitleg van Erik die ik eerder blijkbaar niet heb gelezen. Snap ik wel waarom mijn wifi scan app alle 3 de accespunten laat zien en werken, terwijl volgens de inlog pagina van de modem 1 EW een probleem zou hebben. Het is dat ik in de gui ben wezen kijken anders had ik het niet eens gemerkt. 

Dat onbekabelde wifi punten een probleem geven kan ik nog begrijpen, maar bekabelde Experiawifi ontgaat mij deels. Deze hebben enkel bandsteering verder niks bijzonders. Mogelijk nog het roaming protocol.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 27, 2026

Mede dankzij de uitleg van Erik die ik eerder blijkbaar niet heb gelezen. Snap ik wel waarom mijn wifi scan app alle 3 de accespunten laat zien en werken, terwijl volgens de inlog pagina van de modem 1 EW een probleem zou hebben. Het is dat ik in de gui ben wezen kijken anders had ik het niet eens gemerkt. 

Ik heb via de Webgui een "" spook"  sw1 punt , ik kan dat lastig uitleggen, het werkt hier nu .

Maar Webgui geeft 7 extenders aan , maar heb er 6.

Het sw 1 punt heeft een andere naam gehad en onthoud box 12 die oude naam .

Maar ik zal het over paar dagen wel via screen shots laten zien

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • August 27, 2026

Heb een fritzbox liggen, maar in combinatie met de SW2 en de laatste software versie, krijg je ze niet aan de gang. Van de drie die ik er heb, maken ze wel een mest netwerk, maar van beide slave’s komt de wifi niet online, dus maar weer de V12 er tussen. 

Hmmm, dat zou wel gewoon moeten werken, ​@supernova. Voor de volledigheid: reset in dat geval alle SW2. Sluit dan de eerste aan die hoofdapparaat moet worden en wacht tot die volledig is opgestart. Log dan eerst in op die SW2, en stel je Wifi in zoals je dat hebben wilt. Daarna kun je het installatieproces herhalen met de andere twee. Zorg ervoor dat je die installatie in eerste instantie even bekabeld doet. En als je ze dan in de topologie van de SW2 webinterface goed ziet staan, dan kun je ze eventueel los ergens neerzetten. Mocht je dit willen gaan proberen, en het levert wel problemen op, maak er dan een eigen topic voor aan. Dan kunnen we troubleshooten en/of het doorzetten richting modemteam

Ik ga kijken of het van het weekend wil lukken, had al veel geprobeerd.

mocht het niet gaan, dan zal ik een aparte topic aanmaken. Maar misschien ​@Erik van KPN, dat je het kan navragen of het überhaupt zou moeten werken. Ben 80% van mijn werktijd, thuis aan het werk, dus stabiel netwerk is belangrijker.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 27, 2026

@supernova Dit zou gewoon moeten werken. Maar begin met één zodat die de master wordt en voeg daarna de rest één voor één toe.

Enige rare wat ik heb mee gemaakt is met de twee die ik heb dat ze ineens van rol gewisseld hadden.  De master was slave geworden en andersom. Geen idee waarom.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 27, 2026

Volgens mij is dit nog steeds een cosmetisch issue, ik zie beide sw2 offline, maar ik weet dat mijn P1 meter nog steeds contact heeft met 1 van de SW2 (welke weet ik niet), hij is niet zichtbaar in mijn box 12, maar kan hem nog steeds benaderen via internet.
Ik heb alleen geen idee of mesh hopping nog werkt.

[edit]Ik zie nu de uitstekende uitleg van KPN, je raakt dan idd je mesh hopping kwijt.

Hoelang na een netwerk reset zie je de SW2 punten weer in je router? Want nu zie ik ze pas weer na een reset van de SW2 punten, in de config van mijn SW2 onder mijn ingestelde naam, op de router weer onder de standaard naam.

Ik zal het zo even een tijdje laten kijken of de namen ook weer worden hersteld.

Ik doe ook na ongeveer 6 dagen een thuisnetwerk herstart. Vorige maand toen ik terug kwam van vakantie 14 dagen, alles paired en SW2 namen naar default. (Heb 3 SW2’s draadloos).

Ik zag wel vorige week dat een SW2 punt helemaal uit zichzelf ging “resetten”, ging uit en startte weer op. Mijn modem draait op versie V12.C.26.04.02

Peterpiwi
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • August 28, 2026

Hier is het soms gewoon zo elke 3 a 4 dagen kan ik de modem opnieuw opstarten anders wifi problemen. Of het is heel sloom na deze update ! 

Heb de super wifi 2 bekabeld aangesloten boven dat gaat voor nu veder wel oké hij blijft zichtbaar  in het systeem !

En toch ben ik ook van mening dat de modem kleine problemen op de tv ontvanger geef de kpn + tv ontvanger  maar goed ik zal het wel mis hebben,

hier word altijd gezegd ja start alles even op nieuw op ja dat werk meschien 1 a 2 dagen maar niet langer resetten dat kan je wel 100 x doen maar dat werk gewoon niet ! 

kpn los het op alsjeblieft is een keer zowel tv als modem blijven probleem geven zorg dat jullie systeem is goed werkt ,

er zijn wel 500 klachten denk maar er word nul ondernomen lijkt het wel ! 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 28, 2026

Wat voor kleine problemen doen er bij jou op op de tv ontvanger. Hier bekabeld aangesloten en boven een draadloos mij vallen geen problemen op 

• Nieuwkomer
  • August 28, 2026

Ook hier sinds de update C26.04.02 om de week een reset noodzakelijk. Daarvoor nooit noodzakelijk. Vanwege de oproep van Eric om het te melden om zoveel mogelijk "klachten" te verzamelen nu deze melding.  Als eindgebruiker heb ik nu te maken met een ondeugdelijke firmware, waarvan bekend was dat deze niet deugde in juni 2026, welke nu zorgd voor een onbetrouwbaar systeem. Het wekelijks resetten is een by pass maar gezien de vele resets aantoonbaar dat we als eindgebruiker een door de uitrol van deze firmware onbetrouwbaar systeem hebben. Als eindgebruiker verwacht ik dat de geleverde modem/router is voorzien van software die deugdelijk, stabiel en geschikt is voor normaal gebruik. Wanneer essentiële functionaliteiten niet correct werken als gevolg van softwareproblemen, vind ik het niet redelijk dat de klant daar zelf voortdurend oplossingen voor moet zoeken. De problemen zijn niet incidenteel van aard, gezien de vele meldingen, maar hebben betrekking op de werking en stabiliteit van van de Box 12 in samenwerking met de 2 bedraden sw2 punten. Hierdoor kan ik op dit moment niet op een normale en betrouwbare wijze gebruikmaken van mijn internetverbinding en de mogelijkheden die de Box 12 behoort te bieden. Graag ontvang ik een inhoudelijke reactie waarin concreet wordt aangegeven wat KPN aan dit probleem gaat doen en binnen welke termijn.
Bij voorbaat dank voor uw inhoudelijke behandeling.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • August 28, 2026

Heb een fritzbox liggen, maar in combinatie met de SW2 en de laatste software versie, krijg je ze niet aan de gang. Van de drie die ik er heb, maken ze wel een mest netwerk, maar van beide slave’s komt de wifi niet online, dus maar weer de V12 er tussen. 

Hmmm, dat zou wel gewoon moeten werken, ​@supernova. Voor de volledigheid: reset in dat geval alle SW2. Sluit dan de eerste aan die hoofdapparaat moet worden en wacht tot die volledig is opgestart. Log dan eerst in op die SW2, en stel je Wifi in zoals je dat hebben wilt. Daarna kun je het installatieproces herhalen met de andere twee. Zorg ervoor dat je die installatie in eerste instantie even bekabeld doet. En als je ze dan in de topologie van de SW2 webinterface goed ziet staan, dan kun je ze eventueel los ergens neerzetten. Mocht je dit willen gaan proberen, en het levert wel problemen op, maak er dan een eigen topic voor aan. Dan kunnen we troubleshooten en/of het doorzetten richting modemteam

Ik ga kijken of het van het weekend wil lukken, had al veel geprobeerd.

mocht het niet gaan, dan zal ik een aparte topic aanmaken. Maar misschien ​@Erik van KPN, dat je het kan navragen of het überhaupt zou moeten werken. Ben 80% van mijn werktijd, thuis aan het werk, dus stabiel netwerk is belangrijker.

Aparte topic gemaakt, SW2 willen dus in standalone mode niet werken, van de 2de en 3de is Wifi gewoon uitgeschakeld. Eh misschien had ik toch meer geduld moeten hebben, zie nu dat de 2de in sync is en Wifi staat aan. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 28, 2026

Ik heb de zijconversatie over welke FRITZ!Box verborgen. Eigenlijk past een conversatie over SW2 op een FRITZ!Box hier ook niet, maar daar heeft Supernova nu een apart topic voor aangemaakt, dus dat scheelt.

Dat onbekabelde wifi punten een probleem geven kan ik nog begrijpen, maar bekabelde Experiawifi ontgaat mij deels. Deze hebben enkel bandsteering verder niks bijzonders. Mogelijk nog het roaming protocol.

Het gaat echt om de sturingscommunicatie tussen modem en wifipunten. Die communicatie sterft dan op bepaald moment af. En daarbij maakt het niet uit of zo'n wifipunt bekabeld of draadloos verbonden is met het modem. Dat is alleen de verbinding waarover die communicatie loopt.

Hoelang na een netwerk reset zie je de SW2 punten weer in je router? Want nu zie ik ze pas weer na een reset van de SW2 punten, in de config van mijn SW2 onder mijn ingestelde naam, op de router weer onder de standaard naam.

Ik zal het zo even een tijdje laten kijken of de namen ook weer worden hersteld.

Paar minuten zou voldoende moeten zijn, ​@MeNTaL_TOv2. Vanuit het modemteam wordt aangegeven dat alleen je modem herstarten voldoende zou moeten zijn. Kost ook net wat minder tijd. Dus dat zou je de volgende  

Ook hier sinds de update C26.04.02 om de week een reset noodzakelijk. Daarvoor nooit noodzakelijk.

Dat is op zich wel gek, ​@2026Henk. Want her issue waar we het hier voornamelijk over hebben is een al langer spelend probleem. 

een ondeugdelijke firmware, waarvan bekend was dat deze niet deugde in juni 2026, welke nu zorgd voor een onbetrouwbaar systeem.

En dit is niet aan de orde. Wij rollen geen software uit als we weten dat er een probleem in zit. Deze versie brengt juist verbeteringen op allerlei vlakken, wat we ook zien.

Maar daarnaast geven ook mensen die het langer spelende issue ervaren aan hier helaas nog steeds last van te hebben.

Dat is dan ook een iets andere situatie dan wat jij ervaart. Ik ben dan ook benieuwd naar hoe jouw thuisnetwerk eruit ziet (naast je 2 bedraad aangesloten SW2 wat je al noemde). Plus wat voor problemen je precies hebt waarvoor een reset nodig is. En hoe je die reset dan doet. Dan kunnen we aan de hand daarvan kijken of dit inderdaad iets is dat vanuit deze software komt (en dan nemen we het mee naar het modemteam) of dat er toch wat anders aan de hand is.