Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.26.04.02

Categorie:KPN Box 12
  • June 10, 2026
  • 143 reacties
  • 6665 keer bekeken
Toon eerste bericht

143 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 24, 2026

Update geïnstalleerd en alles lijkt normaal te zijn geen gekke dingen tegen gekomen 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 24, 2026

Door de software update wordt dus de bestaande Gast wifi naam overschreven met de naam van de gewone Wifi met appendix _Gast

En ook hier, net zoals bij ​@Faab1000 is de SSID van een netwerk aangepast. Niet het gastnetwerk, dat heb ik uit staan, maar wel het ‘Extra Wi-Fi network (2.4 GHz)’ 

Zien we soms gebeuren, is inderdaad niet de bedoeling en is iets waar we aan werken :) 

De update is uitgevoerd. Behalve dat ik een paar namen van de extra WiFi netwerken moest corrigeren zie ik geen verschil met de vorige versie. 
Dat wil zeggen dat de weergave van het netwerk in de interface helemaal niet overeenkomt met de werkelijke situatie.

Soms is een extra herstart nadat je een update hebt gekregen handig om wat laatste gekke dingen recht te trekken. Dat zou ik jou in dit geval ook aanraden, ​@KVIS.

Of het in dit topic thuis hoort weet ik niet, maar het blijft deels vreemd dat al is de Box12 de master unit en staat die ingesteld op 40 mhz kanaalbreedte voor 5 ghz dat mijn twee Experiawifi lekker eigenwijs op 80 MHz blijven staan. 

Voor bekabeld aangesloten Wifipunten kun je die instellingen aanpassen. Als je dat een keer gedaan hebt zou dat de sturing vanuit het modem moeten overrulen. Dus als je dat inderdaad een keer gedaan hebt, dan klopt dit. 

Verder geen gekke problemen behalve dat  er in het overzicht maar twee bekabelde apparaten worden aangegeven. Terwijl ik toch echt 3 poorten in gebruik heb. Dit bemerk ik  met de TV uit, die verbonden is via een switch. Zet ik de TV en de TV ontvanger aan dan worden er wel meer bekabelde apparaten aangegeven, echter de Netgear switch wordt om welke reden dan ook niet mee geteld. Waarschijnlijk omdat deze zo is ingesteld dat alleen de box 12 de ip adressen uit deelt.

Ik verwacht dat het inderdaad is omdat de switch alleen doorgeefluik is. Als ik naar mijn eigen netwerk kijk, zie ik beide switches niet (op de een zit de tv en aanverwante apparatuur, op de ander een SW2 en tv) maar wel de apparaten die op de switch zitten.

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • July 24, 2026

Wat mij opgevallen is is dat het ‘Favicon’ in Edge, en ook in Firefox, op mijn Android telefoon nu niet meer het KPN logo is maar iets compleet anders.

Edge op Android

Firefox op Android

Het zijn nu iets van een blauwe pijlen (blijkt een F te zijn, zie hieronder).

Het was hiervoor het KPN logo.

Als ik zoek op dat ‘nieuwe’ logo staat er het volgende:

This image shows the Flutter logo, featuring a stylized blue "F" with layered geometric shapes on a white rounded square background. The logo represents Google's open-source Dart-based UI framework, which enables cross-platform development for mobile, web, and desktop applications.

Iemand iets vergeten aan te passen in de nieuwe firmware? 😉

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • July 24, 2026

Heb nu de update geinstalleerd, zie alleen nog maar 1 van de drie SW2’s er in staan en in dit overzicht is er ook nog niets veranderd..

DIt is wat een van de SW2 laats zien:

Beetje vaag, de gast netwerk is gewoon actief als ik kijk op mijn telefoon… 

Op het modem, laat hij alles gewoon uit zien. Erg vreemd allemaal.

EDIT: Hij laat nu in het thuisnetwerk overzicht alle drie de SW2’s zien en als ik daar kijk, staan ze allemaal in Sync… 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 24, 2026

Klopt het dat bij de laatste versie de V12 geen Rescue  bootloader versie heeft?

• Nieuwkomer
  • July 24, 2026

Heb inmiddels een experiabox 12b , deze heeft helaas geen save en restore mogelijkheid voor de configuratie.

Wanneer komt deze functie weer terug?? Mijn oude box (v10A) had deze functie wel.

Gereserveerde IP-adressen worden nl. niet automatisch hersteld na een reset.

Dit is behoorlijk irritant moet ik zeggen, of is er nog iemand die mij daar een oplossing voor kan geven.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 24, 2026

@supernova, hoe is het als je het modem, eventueel de wifipunten, even herstart?

Klopt het dat bij de laatste versie de V12 geen Rescue  bootloader versie heeft?

Bij mij wel:

Heb inmiddels een experiabox 12b , deze heeft helaas geen save en restore mogelijkheid voor de configuratie.

Wanneer komt deze functie weer terug?? Mijn oude box (v10A) had deze functie wel.

Deze functie is geen onderdeel van de KPN Software. Wil zeggen dat geen van onze modems op dit moment die functie heeft, want ze hebben allemaal tegenwoordig KPN Software.

Wel kun je via de MijnKPN app een reset met back-up uitvoeren:

Gereserveerde IP-adressen worden nl. niet automatisch hersteld na een reset.

Enige nadeel is dat juist gereserveerde IP-adressen nog geen onderdeel zijn daarvan :( Komt wel, maar is nog niet klaar. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 24, 2026

Bij mij wel:

Hier is dus de Rescueloader versie leeg, hoe dat op te lossen?

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • July 24, 2026

Volledige netwerk opnieuw gestart, ongeveer 1,5 uur geleden. In het thuisnetwerk laat hij maar 2 van de drie SW2’s zien. Als ik op de SW2 kijkt, dan is hij gewoon in Sync met de V12.

Op de SW2 zie je in het Wifi overzicht wel alle wifi netwerken:

Maar op de V12 zie je dit:

Sorry hoor, maar het blijft een waardeloze modem wat dat betreft….. Hoe veel problemen ik er al mee heb, vaak een herstart van het thuisnetwerk  op de V12 moet doen, omdat de internet verbinding gewoon via Wifi even weg is. Op mijn devices zie je dan gewoon netwerk problemen, bekabeld is geen probleem, Wifi des te meer… Na een herstart Thuisnetwerk via de V12, dan gaat het weer een tijdje goed en zodra je weer die wifi netwerk onderbrekingen krijg, dan moet er weer een herstart gedaan worden. 

EDIT: En voordat ik het vergeet, alle SW2’s zijn bekabeld aangesloten, rechtstreeks op de V12.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 24, 2026

Bij mij wel:

Bijzonder. Geen idee verder, ik moet dit eerst navragen. Kom ik na het weekend op terug, ​@ivo46  :)

Volledige netwerk opnieuw gestart, ongeveer 1,5 uur geleden. In het thuisnetwerk laat hij maar 2 van de drie SW2’s zien. Als ik op de SW2 kijkt, dan is hij gewoon in Sync met de V12.

Dat de topologie soms/vaker niet klopt, dat blijft ook wel een aandachtspunt. Proberen we zo veel mogelijk te optimaliseren, maar is erg afhankelijk van hoe alle apparaten onderling met elkaar praten.

Op de SW2 zie je in het Wifi overzicht wel alle wifi netwerken:
Maar op de V12 zie je dit:

Maar dit. Heb je de wifi op de Box 12 ook daadwerkelijk uitstaan, ​@supernova?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 24, 2026

Mededeling

We zien dat veel mensen gebruik maken van de mogelijkheid om zelf de Box 12 update binnen te halen. Dit is voor ons ook een van de eerste keren dat we al in een zo vroeg stadium van een uitrol de update ook beschikbaar stellen voor zelf updaten. Betekent dat we dit graag in de gaten willen blijven houden. Omdat er in het weekend daarvoor minder mankracht is, betekent dit dat we gedurende het weekend de mogelijkheid tot zelf updaten uitzetten. Na het weekend gaat dit weer aan.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • July 24, 2026

@Erik van KPN : Heb inderdaad de Wifi op de V12 uit staan. Er naast staat een SW2 en die heeft een beter bereik als de V12, als ik het in de keuken aan de andere kant van de woonkamer gaat meten. Als ik de wifi van de V12 gaat gebruiken, dan heb ik 8,5 meter verder een zeer slecht ontvangst.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 24, 2026

@Erik van KPN : Heb inderdaad de Wifi op de V12 uit staan. Er naast staat een SW2 en die heeft een beter bereik als de V12, als ik het in de keuken aan de andere kant van de woonkamer gaat meten. Als ik de wifi van de V12 gaat gebruiken, dan heb ik 8,5 meter verder een zeer slecht ontvangst.

Daar hangt het mee samen. We zien dat dit nog voor onverwachte (en ongewenste) weergave kan zorgen. Ik moet even weer checken wat daarvan de status is, kom ik op terug. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • July 24, 2026

Daar hangt het mee samen. We zien dat dit nog voor onverwachte (en ongewenste) weergave kan zorgen. Ik moet even weer checken wat daarvan de status is, kom ik op terug. 

Wacht het af…. (De V12 laat de 3de SW2 nog steeds niet zien in het overzicht. Lampje op de SW2 is wel groen, is ook voor het eerst dat dat gebeurt..)

• Deelnemer
  • July 24, 2026

Bij mij wel:

Bijzonder. Geen idee verder, ik moet dit eerst navragen. Kom ik na het weekend op terug, ​@ivo46  :)

Bij mij is de rescue bootloader ook leeg.

Ook kan ik bij wifi wpa2/wpa3 beveiligde management frames niet meer op optioneel zetten. Na wijzigen gaat hij weer op uit.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • July 24, 2026

Bij mij wel:

Bij mij is de rescue bootloader ook leeg.

Ook kan ik bij wifi wpa2/wpa3 beveiligde management frames niet meer op optioneel zetten. Na wijzigen gaat hij weer op uit.

Bij mij is de Rescueloader versie ook leeg.

Erwin van KPN
Moderator

Erik is er maandag weer.  Dan duiken we hier dieper in. 

• Helper
  • July 24, 2026

De update is uitgevoerd. Behalve dat ik een paar namen van de extra WiFi netwerken moest corrigeren zie ik geen verschil met de vorige versie. 
Dat wil zeggen dat de weergave van het netwerk in de interface helemaal niet overeenkomt met de werkelijke situatie.

Soms is een extra herstart nadat je een update hebt gekregen handig om wat laatste gekke dingen recht te trekken. Dat zou ik jou in dit geval ook aanraden, ​@KVIS.

Zucht … herstarten is het eerste wat ik gedaan heb na de update. Eerst via de interface, en daarna nog een keer met de netschakelaar op de Box12.
De situatie die ik in de schermafdrukken van de KPN Box12 interface laat zien is al maanden zo.
Herstarten blijkt helemaal niets te helpen. 

Er zit blijkbaar een enorme bug in de interface software, terwijl op de achtergrond alles correct blijft werken. 
Ik vermoed dat het te maken heeft met de instelling van het Gastnetwerk op LAN poort 4.
Want nadat ik dat een aantal maanden geleden gedaan had was de lijst van aangesloten apparaten in de interface ineens leeg. En bleef leeg. Terwijl het netwerk zelf correct werkt.

Blijkbaar raakt de interface software de kluts kwijt als het adresbereik van LAN-poort 4 ineens niet meer gelijk is aan dat van LAN poorten 1, 2 en 3.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 24, 2026

Nou dat er nog steeds een bug of bugs erin zitten is meer dan zeker.

Ik heb zo straks maar eens de stoute schoenen aangetrokken en toch maar een herstart thuisnetwerk gedaan.

Nu heeft de zolder weer een super signaal,  (voor herstart zwaksignaal maar wel apparaten mee verbonden) maar nu geen enkel apparaat zou er mee verbonden zijn

De andere sw2 punten die draadloos zijn hebben goed signaal maar hebben wel apparaten welke daarmee verbonden zijn.

Verder moet zag bij verwijderen apparaten mijn netgear switch staan, maar die stond nu vermeld als een device met een nr en heb de naam maar weer veranderd in Netgear. ( ESEST netwerkscanner heb ik gebruikt om te achterhalen welk ip adres het had gekregen).

Nu laat ik het netwerk maar weer even zijn werk doen, want ervaring is dat apparaten steeds op een andere sw2 punt komen te staan, want zoals gezegd sw2 punt werkt synched , maar geen apparaten verbonden en dat zelfde geldt ook voor sw2 punt in de schuur.

Verder wordt het sw2 punt op zolder wel als draadloos weergegeven , maar kan ik daar niet meer de gegevens in veranderen ( en dat laatste klopt uiteraard want die gegevens worden gestuurd door de V12 modem)

En als laatste na de herstart van thuisnetwerk kloppen de kleur lijntjes totaal niet meer, daar zijn we dus 2 oude software versies mee terug in gegooid, maar goed het dat is iets optisch en kan ik wel meeleven, maar wel raar dat die bug er weer erin geslopen is.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 25, 2026

Wat ik in het V10 update topic al heb geschreven geldt hier ook. De topologie is een nutteloze slecht werkende feature die ze er net zo goed uit kunnen slopen om zich vervolgens op het verbinden apparaten scherm te gaan concentreren, zorg eerst maar eens dat dat goed werkt en ga daarna aan de slag met de kraaltjes en spiegeltjes. Ik snap wel dat developers het een leuke en stoere uitdaging vinden om het te maken, maar val de klant er niet mee lastig zolang je niks hebt wat een beetje fatsoenlijk werkt. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit voldoet aan de definition of done van de product owner en als dat wel zo is dan zou ik me toch ernstig zorgen gaan maken.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 25, 2026

Bij mij is het ook niet oké. Gisteren stond alles op bedraad aangesloten en zo hoort het ook. Nu is de status echter. Gekoppeld en bedraad…

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 25, 2026

Alles draait goed geen problemen gehad. Kijken of ie nu wel 7 dagen of langer blijft draaien zonder de sw2 punten op paired te zetten. Heb er drie draad loos staan worden goed vermeld. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoe worden de SW2's weergegeven in de webinterface van het modem ​@JanAssen? Als ze daar beide op synced staan, dan betreft dit alleen puur een weergavedingetje in de MijnKPN app. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 25, 2026

Update is zojuist handmatig uitgevoerd via de MijnKPN-app. 

Na de update bleek dat bij één van mijn SW-1-punten het signaal was veranderd naar zwak. Ook waren de verbonden apparaten daarvan verdwenen. Zelfs op een meter afstand van het modem bleef het signaal zwak. Uiteindelijk maar weer eens het SW-1-punt een reset gegeven en nu werkt het weer.

Ik vraag mij weleens af hoe de gemiddelde klant dit soort problemen opmerkt en oplost. Niet iedereen is hier dagelijks actief. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 25, 2026

Nou weer een update, zoals gezegd : gisteren avond toch nog maar een keer herstart thuisnetwerk gedaan en dat gaf daarna toch nog wat oneffenheden mbt de sw2 punten en apparaten die daarmee moeten verbinden.

Maar zoals gezegd zou ik het netwerk met rust laten .

En dat heeft hier goed uitgewerkt , de sw2 punten worden goed weergegeven en op alle sw2 punten  zit wel een of meerdere apparaten , wat dat betreft is het echt lang geleden dat dat goed gewerkt heeft .

Verder nog wel paar zaken die verkeerd in de topologie worden weer gegeven, maar eerlijk gezegd is dat voor mij niet echt een probleem , wel raar dat die bug terug gekomen is bij de V12.

En nog de opmerking, als een draadloze sw2 punt in de topologie als bedraad wordt weer gegeven dan kan je dus bij het desbetreffende sw2 punt de waardes veranderen.

En voor degene die toch nog problemen hebben, bijvoorbeeld zwak sw2 signaal of gekoppeld in plaats van bedraad ( die dingen heb ik hier ook voorbij zien komen) een herstart van je thuis netwerk kan een oplossing zijn, ik heb het hier zoals gezegd dat uitgevoerd en daarna het netwerk 8 uur met rust gelaten en hier werkt het nu 

Al met al is het wel weer een stapke vooruit , en mocht een en ander veranderen meld ik hier dat wel weer