Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.26.04.02

Categorie:KPN Box 12
  • June 10, 2026
  • 143 reacties
  • 6666 keer bekeken
Toon eerste bericht

143 reacties

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 25, 2026

Alles draait goed geen problemen gehad. Kijken of ie nu wel 7 dagen of langer blijft draaien zonder de sw2 punten op paired te zetten. Heb er drie draad loos staan worden goed vermeld. 

En ik zie dat je ook de rescue bootloader hebt , dat is een dingetje welke hier niet vermeld staat

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

We kennen je vooral van je kritische toon ​@ivo46, maar ook mooi dat je het komt melden als het wel redelijk tot goed functioneert. En dan ook verteld wat er precies goed gaat. Heel fijn :) 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 25, 2026

We kennen je vooral van je kritische toon ​@ivo46, maar ook mooi dat je het komt melden als het wel redelijk tot goed functioneert. En dan ook verteld wat er precies goed gaat. Heel fijn :) 

Tja als iets goed gaat vermeld ik dat ook , bedankt voor je bericht 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • July 25, 2026

Hoe worden de SW2's weergegeven in de webinterface van het modem ​@JanAssen? Als ze daar beide op synced staan, dan betreft dit alleen puur een weergavedingetje in de MijnKPN app. 

Daar werd het afgebeeld als een rood sw2 punt.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Ah, dat is niet goed. Dan kun je het beste via de MijnKPN app kiezen voor ‘Thuisnetwerk opnieuw opstarten’ na het klikken op je modem. Daarna zou zich dat weer moeten herstellen. 

• July 25, 2026

Of het in dit topic thuis hoort weet ik niet, maar het blijft deels vreemd dat al is de Box12 de master unit en staat die ingesteld op 40 mhz kanaalbreedte voor 5 ghz dat mijn twee Experiawifi lekker eigenwijs op 80 MHz blijven staan. 

Voor bekabeld aangesloten Wifipunten kun je die instellingen aanpassen. Als je dat een keer gedaan hebt zou dat de sturing vanuit het modem moeten overrulen. Dus als je dat inderdaad een keer gedaan hebt, dan klopt dit. 

Dat is dus het vervelende. Mogelijk heb ik dat al wel eerder benoemd. Als ik dit bij de EW's zelf wil aanpassen wordt het ook niet onthouden.

Aanvulling.

Waarschijnlijk ben ik vergeten dat het verband houd met het gekozen kanaal. Als ik het kanaal en de breedte aanpas wordt wel alles onthouden. Kortom mogelijk hebben de EW een update nodig waar dit onafhankelijk van elkaar kan. Dit is in het EW topic genoemd link

• Helper
  • July 25, 2026

Nog iets wat niet meer lijkt te werken na de update is IPv6.
Het staat aan op mijn Box12 en heb het voor de zekerheid nog een keer uit en aan gezet, meer geen succes.

Hebben meer mensen hier last van na de update of heeft dit toevallig een andere oorzaak?

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • July 25, 2026

Het staat aan op mijn Box12 en heb het voor de zekerheid nog een keer uit en aan gezet, meer geen succes.

Hebben meer mensen hier last van na de update of heeft dit toevallig een andere oorzaak?

Bij mij is hij actief. Dus geen probleem. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 25, 2026

Bij mij is hij actief. Dus geen probleem. 

Hier ook gewoon actief 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Is het nog een mogelijkheid om je modem een fabrieksreset te geven ​@Faab1000

• Helper
  • July 26, 2026

Is het nog een mogelijkheid om je modem een fabrieksreset te geven ​@Faab1000

Durfde dat nog niet aan omdat ik bang was om al mijn instellingen te verliezen. Is dat ook zo?
Wat wordt er wel en niet bewaard aan instellingen na een ‘reset”?

Wat ik wel inmiddels gedaan heb, is het volgende:

1) Herstart van het modem => IPv6 werkte weer alleen mijn 3 SW’2 waren niet meer in Sync
2) Herstart van het netwerk => IPv6 werkte niet meer, maar mijn 3 SW’s waren weer in Sync
3) Herstart van het modem => IPv6 werkte weer en mijn 3 SW’s waren weer in Sync

De aanhouder wint, zeg maar, alleen is het niet allemaal heel erg stabiel en consistent gedrag.

Nu staat alles goed en werkt het, dus afwachten of dit ook zo blijft de komende tijd.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Ah top dat je het voor mekaar gekregen hebt zonder een fabrieksreset!

In principe gaat alles verloren met zo'n reset, behalve dat je SSID en wachtwoord staan opgeslagen op onze servers. Die worden weer teruggezet. En tegenwoordig kun je een back-up maken van enkele instellingen via de MijnKPN app. Daar worden in de toekomst nog meer instellingen aan toegevoegd zoals vaste IP-adressen. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • July 27, 2026

Nu een paar dagen verder en zie in het thuisnetwerk overzicht mijn 3de SW2 nog steeds niet. Als ik op het SW2 AP gaat kijken dan zegt hij dat hij beheerd word door de V12…. Dus dat klopt.. 
Het led lampje op de SW2 brand netjes groen, is een beetje jammer dat ik niet op de SW2 kan zien wie er mee verbonden zijn (Home Nerwork).  Maar hij staat netjes als slave.

• Helper
  • July 27, 2026

Nu een paar dagen verder en zie in het thuisnetwerk overzicht mijn 3de SW2 nog steeds niet. Als ik op het SW2 AP gaat kijken dan zegt hij dat hij beheerd word door de V12…. Dus dat klopt.. 
Het led lampje op de SW2 brand netjes groen, is een beetje jammer dat ik niet op de SW2 kan zien wie er mee verbonden zijn (Home Nerwork).  Maar hij staat netjes als slave.

Zit die SW2 toevallig verbonden via een DLAN (Powerline) adapter? 
Ik heb namelijk ook 3 SW2 waarvan 2 met een directe ethernet kabel, maar 1 via DLAN. Deze zie ik dus ook niet in het netwerk overzicht via de modem GUI. In de MijnKPN app staat deze wel goed in de lijst met Netwerk apparaten als ‘ Bedraad’.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • July 27, 2026

Zit die SW2 toevallig verbonden via een DLAN (Powerline) adapter? 
Ik heb namelijk ook 3 SW2 waarvan 2 met een directe ethernet kabel, maar 1 via DLAN. Deze zie ik dus ook niet in het netwerk overzicht via de modem GUI. In de MijnKPN app staat deze wel goed in de lijst met Netwerk apparaten als ‘ Bedraad’.

Alles is rechtstreeks verbonden met de V12, nu sinds de laatste update en herstart Thuisnetwerk, laat hij hem niet meer zien.

Maar ik zie in de MijnKPN app dat hij op offline staat, selecteer ik hem, dan staat hij op Online…. 
Ga hem nog maar eens herstarten en kijken wat hij dan doet.

EDIT: Het word nog leuker, de V12 zegt nu dat hij alle 3 de SW2 ziet, maar in de MijnKPN app, zie ik er alleen maar 2 staan. Aparte is dat in de V12 een andere niet te zien was als nu in de MijnKPN app. In de V12 was de eerste verdieping niet te zien en in de MijnKPN app zie ik die op Zolder niet.

EDIT2: Na een herstart van de SW2 op zolder ziet de MijnKPN app nu wel alle SW2 Ap’s en netjes alles op bedraad.

Erg vaag allemaal. Ook de V12 geeft hij nu goed aan in de MijnKPN app.

• Nieuwkomer
  • July 27, 2026

Wat kan ik doen als die op de oude versie blijft staan? V12.C.25.08.16

Heb m al een aantal keer herstart, maar gebeurt niets en blijft zeggen dat ie up-to-date is 

Modem SagemcomFast5359_KPN, Hardware versie 3.0

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 27, 2026

Ik heb zo straks maar eens de stoute schoenen aangetrokken en toch maar een herstart thuisnetwerk gedaan.

...

Nu laat ik het netwerk maar weer even zijn werk doen, want ervaring is dat apparaten steeds op een andere sw2 punt komen te staan

In het algemeen nuttig om te weten: dingen starten gefaseerd op. Bij herstart thuisnetwerk gaan eerst draadloos aangesloten wifipunten, dan bekabeld aangesloten, en uiteindelijk het modem. Dus in die zin al is ook niet alles op hetzelfde moment klaar. Maar ook binnen specifiek de wifi is het zo dat 2,4 GHz eerder klaar is dan de 5 GHz. En dat je dan inderdaad gaat hebben dat apparaten eerst op de 2,4 gaan zitten, en pas kunnen gaan switchen als de 5 ook klaar is. Dus in het algemeen: als je de boel herstart, laat het sowieso, nadat je modem weer opgestart is, een kwartier met rust voordat je gaat kijken wat en hoe dingen verbonden zijn.

Verder wordt het sw2 punt op zolder wel als draadloos weergegeven , maar kan ik daar niet meer de gegevens in veranderen ( en dat laatste klopt uiteraard want die gegevens worden gestuurd door de V12 modem)

Je hebt wel de optie om de instellingen voor een wifipunt individueel aan te passen, maar dan wel alleen voor Wifipunten die bekabeld aangesloten zijn.

En nog de opmerking, als een draadloze sw2 punt in de topologie als bedraad wordt weer gegeven dan kan je dus bij het desbetreffende sw2 punt de waardes veranderen.

En van daaruit krijg je dan inderdaad dit. Maar dan is wel de vraag, als het weer correct als draadloos wordt weergegeven, of die aangepaste instelling dan ook behouden blijft. 

Wat kan ik doen als die op de oude versie blijft staan? V12.C.25.08.16

Heb m al een aantal keer herstart, maar gebeurt niets en blijft zeggen dat ie up-to-date is 

De update wordt niet automatisch uitgevoerd, ​@MaVers. Je kunt hem zelf installeren via de MijnKPN app of de webinterface. Mits dat alweer aangezet is. We hebben die optie voor het weekend namelijk uitgezet omdat we het in het weekend niet kunnen monitoren. Het zou in de loop van vandaag weer aan moeten gaan, maar ik heb daar nog geen bericht van ontvangen.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 27, 2026

In het algemeen nuttig om te weten: dingen starten gefaseerd op. Bij herstart thuisnetwerk gaan eerst draadloos aangesloten wifipunten, dan bekabeld aangesloten, en uiteindelijk het modem. Dus in die zin al is ook niet alles op hetzelfde moment klaar. Maar ook binnen specifiek de wifi is het zo dat 2,4 GHz eerder klaar is dan de 5 GHz. En dat je dan inderdaad gaat hebben dat apparaten eerst op de 2,4 gaan zitten, en pas kunnen gaan switchen als de 5 ook klaar is. Dus in het algemeen: als je de boel herstart, laat het sowieso, nadat je modem weer opgestart is, een kwartier met rust voordat je gaat kijken wat en hoe dingen verbonden zijn.

Dat is mij ook geheel duidelijk

En van daaruit krijg je dan inderdaad dit. Maar dan is wel de vraag, als het weer correct als draadloos wordt weergegeven, of die aangepaste instelling dan ook behouden blijft. 

Dat was dan reden , later het nog maar een keer opnieuw op te laten starten.

Tja kan er verder ook geen sjus van maken, maar wel irritant dat als iets totaal niet bedraad wordt aangesloten het wel dus volgens de topologie het wel zo is en dat je dan dat sw2 kan veranderen en nee ik zelf vind dat niet logisch, wel of niet als het goed zou komen dan nog maar de vraag is of sw2 punt gegevens weer van V12 overnemen. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 27, 2026

Is er eigenlijk al iets bekend mbt de Rescue bootloader versie?, want zoals gemeld is die hier blanco

• Nieuwkomer
  • July 28, 2026

zelf updaten…….Na het weekend gaat dit weer aan.

afwijkingen in dit proces…...Waar mogelijk informeren we jullie hierover.

Weekend (zelfs) hier toch al ruim achter ons maar wat ik ook probeer: Geen nieuwe softwareversie beschikbaar. Ligt dit dit aan mij(n V12) of is het (extra) lang weekend bij KPN ?

• July 28, 2026

Weekend (zelfs) hier toch al ruim achter ons maar wat ik ook probeer: Geen nieuwe softwareversie beschikbaar. Ligt dit dit aan mij(n V12) of is het (extra) lang weekend bij KPN ?

Mogelijk is jouw Box12 nog niet eens over naar de nieuwe software.

• Topper
  • July 28, 2026

Mijn Box12 toont bij opening: V12.C.25.08.16. Bij instellingen, systeem: op dit moment is er geen nieuwere versie voor het apparaat beschikbaar.

Toch zie ik allemaal berichten over updates, WK’s die afgelopen zijn net als weekenden.

Ik ben nog niet zo heel erg lang KPN klant en had hiervoor een eigen router in gebruik (ASUS). Update was update daarbij en niet de voorstelling die KPN er van maakt.

Hoe zit het nou?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 28, 2026

Is er eigenlijk al iets bekend mbt de Rescue bootloader versie?, want zoals gemeld is die hier blanco

Navraag staat uit, nog geen uitsluitsel.

We houden extra lang weekend :D

Er is op grote schaal gebruik gemaakt van het zelf kunnen downloaden van de update, zowel voor de Box 12 als de V10. We zien dat ons platform dat niet altijd even leuk vindt. Dus we zijn nu aan het kijken wat handig is qua of en wanneer we zelf updaten weer heractiveren, en of we dat dan ook voor beide modemtypes doen. Ik geef een update zodra er meer over bekend is.

Mogelijk is jouw Box12 nog niet eens over naar de nieuwe software.

Dat is het sowieso niet, want we zijn klaar met migreren. Als er hier en daar in het veld nog een modem rondzwerft met oude firmware, dan is dit een model dat jaren in een kast gelegen heeft en er net weer uit is gehaald. En die gaan dan ook niet meer over, en zullen dus via de klantenservice vervangen moeten worden.

• Nieuwkomer
  • July 29, 2026

Goedemorgen, volgens mij staat de functie om de update aan te vragen nog steeds uit. Na herstart van de kpn box zit ik nog steeds op v12.c.25.08.16 met de melding dat de laatste software is geinstalleerd.
Wanneer zetten jullie dit weer open? 
Volgens mij zit ik al bijna een jaar te wachten op een update met portforwaring fixes op IPv6, maar begrijp dat dit hoogstwaarschijnlijk weer niet gefixt is. Kunnen we dit nog verwachten?

Mvg,

Xander

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Zodra daar duidelijkheid over is dan laten we het weten ​@BlackVeined