Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.26.04.02

Categorie:KPN Box 12
  • June 10, 2026
  • 318 reacties
  • 11195 keer bekeken
Toon eerste bericht

318 reacties

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 20, 2026

Nou ik was er zojuist erachter gekomen dat vaste telefonie ( ja ouderwets ik weet het) het niet deed, lampje op modem was uit , vervolgens maar weer een herstart gegeven en tada telefonie deed het weer.

Verder ik kan mijn vinger er nog niet opleggen maar met deze versie lijkt wel of de wifi van de box 12 zelf “ minder” goed functioneert.

Bijvoorbeeld mijn P1 meter of watermeter willen om een of andere reden niet connecten  met de Box 12 terwijl genoemde in de meterkast zitten en dat was tot deze update eigenlijk nooit een issue .

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 20, 2026

Dat is dus de reden dat ik het op de V12 heb uitgezet, het signaal van de SW2 is sterker dan de V12. 
Heb al sinds een langere tijd de Wifi op de V12 uitstaan en er naast staat een SW2 en het signaal van die komt verder dan de V12.

JanD
Wijsgeer
  • August 20, 2026

Gisteren, na een melding op de app, dat de update klaar stonf, deze succesvol kunnen installeren.

itshim
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • August 20, 2026

Na de update naar V12.C.26.04.02, in de nacht van dinsdag 18-8 op woensdag 19-9, waren al mijn DHCP-leases verloren gegaan. Hierdoor heeft ieder device dat geen gereserveerd of statisch IP-adres had een nieuw IP-adres gekregen.

Omdat sommige devices (Shelly’s) semi-hardcoded in mijn Home Assistant stonden, klopten deze verwijzingen opeens niet meer.

Gelukkig was dit relatief makkelijk te herstellen, maar bij eerdere updates van mijn V12 heb ik dit nog niet eerder meegemaakt.

Meer ter kennisgeving overigens, omdat dit over het algemeen niet echt een probleem is voor de gemiddelde gebruiker. De meeste mensen die dit willen voorkomen, reserveren natuurlijk IP-adressen in de DHCP-pool en/of stellen een vast IP-adres in. :’)

(Ik had dit zelf eigenlijk niet gedaan omdat ik de V12 maar tijdelijk zou gebruiken totdat ik klaar was met het verbouwen van mijn huis. Maar zoals je weet: niets is zo permanent als iets tijdelijks 🤣)

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 20, 2026

Maar de MijnKPN app doet het nog steeds niet, hij zegt dat ik niet verbonden ben met het Modem. 
Geen idee waarom, ben gewoon verbonden met de Wifi. Dit probleem heb ik sinds ik de V12.C.26.04.x geinstalleerd hebt. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 20, 2026

Goedemorgen.

Net de v12 naar de nieuwste firmware geupdated. De versie staat nu op V12.C.26.04.02.

De update kon ik handmatig binnenhalen en was binnen 5 minuten weer online. Alle instellingen waren in de nieuwe firmware overgenomen. Nu maar weer wachten of de 7 dagen telling weer wordt getriggerd of niet!

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 20, 2026

Maar de MijnKPN app doet het nog steeds niet, hij zegt dat ik niet verbonden ben met het Modem. 
Geen idee waarom, ben gewoon verbonden met de Wifi. Dit probleem heb ik sinds ik de V12.C.26.04.x geinstalleerd hebt. 

Ik heb niet alles terug gelezen, maar ik heb dat “geintje” een 1.5 jaar geleden ook gehad.

Heb je al een keer de cache van de app geleegd? of de app een keer totaal verwijderd en opnieuw geínstalleerd?

En als bovenstaande niet werkt dan ben ik bang dat het een reset van je Modem wordt, maar of je klaar bent met een herstart van modem dat weet ik niet meer precies, maar misschien dat een moderator daar antwoord op kan geven.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 20, 2026

Dat is dus de reden dat ik het op de V12 heb uitgezet, het signaal van de SW2 is sterker dan de V12. 
Heb al sinds een langere tijd de Wifi op de V12 uitstaan en er naast staat een SW2 en het signaal van die komt verder dan de V12.

Ik heb toch nog maar een keer een reset thuisnetwerk gedaan, aangezien vaste telefonie het niet bleek te doen, nu gaat zowel goed met de P1 meter, watermeter en vaste telefonie doet het weer.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 20, 2026

Ik heb niet alles terug gelezen, maar ik heb dat “geintje” een 1.5 jaar geleden ook gehad.

Heb je al een keer de cache van de app geleegd? of de app een keer totaal verwijderd en opnieuw geínstalleerd?

En als bovenstaande niet werkt dan ben ik bang dat het een reset van je Modem wordt, maar of je klaar bent met een herstart van modem dat weet ik niet meer precies, maar misschien dat een moderator daar antwoord op kan geven.

Het het op all mijn devices en heb op 1 device hem verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar dat werkte dus ook niet.

Om nu het modem een reset te geven, vind ik ook weer wat… Al te vaak moeten doen…. Herstart modem maakt in ieder geval niets uit.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • August 20, 2026

Hier handmatig de update geïnstalleerd en dat was binnen 5 minuten gefikst. 
Het enigste simpel oplosbaar probleem was dat de SuperWifi zijn standaard benaming weer kreeg (SW2-xxxxx), maar deze keurig weer herbenoemd naar SW2-Slaapkamer. 
Alles functioneert naar behoren. 👍

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 20, 2026

Het het op all mijn devices en heb op 1 device hem verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar dat werkte dus ook niet.

Om nu het modem een reset te geven, vind ik ook weer wat… Al te vaak moeten doen…. Herstart modem maakt in ieder geval niets uit.

Dat laatste wat je zegt snap ik goed, dat is ook echt iets wat ik liever niet doe.

Je zou nog contact op kunnen nemen met helpdesk of zei kunnen kijken waarom het is, maar ik ben bang dat je een medewerker / ster aan de lijn krijgt die gelijk wil resetten.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 20, 2026

Dat laatste wat je zegt snap ik goed, dat is ook echt iets wat ik liever niet doe.

Je zou nog contact op kunnen nemen met helpdesk of zei kunnen kijken waarom het is, maar ik ben bang dat je een medewerker / ster aan de lijn krijgt die gelijk wil resetten.

Dat is sowieso mijn ervaring met de meeste van de helpdesk medewerker/ster. Vaak moet ik al aangeven wat ik al gedaan heb en dan vragen ze meestal wat voor werk ik doe. ;-) (Iets met 43 jaar ICT of zo 😎 ). Maar sommige willen zich echt aan het lijstje houden van wat ze moeten vragen en moeten doen. Niet iedereen is echt behulpzaam en willen meedenken… Het is echt afhankelijk van wie je aan de lijn krijgt.. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 20, 2026

Als je denkt dat je verbonden bent met de wifi en de KPN app zegt van niet……

Check of jouw telefoon wel een IP adres (192.168.2.x) van de DHCP gekregen heb. Als je IP adres van de wifin begint met 169…… dan vergeet het maar, dan kom je nergens

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 20, 2026

Als je denkt dat je verbonden bent met de wifi en de KPN app zegt van niet……

Check of jouw telefoon wel een IP adres (192.168.2.x) van de DHCP gekregen heb. Als je IP adres van de wifin begint met 169…… dan vergeet het maar, dan kom je nergens

Dat is het niet, dan zouden al mijn devices geen IP adres krijgen. Telefoon zou dan nog via 5G kunnen gaan, maar mijn tablets hebben geen 4/5G en kunnen dus alleen via de Wifi naar Internet. En dat werkt gewoon… Alles is gewoon verbonden met Wifi, waarom de app het modem niet herkend… Tja, dat is de vraag.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 20, 2026

Zoals jullie gemerkt hebben is gisteren het zelf kunnen updaten van de Box 12 weer aangezet. Onze servers kunnen het ook goed hebben, dus op dat vlak gaat alles goed. 

Het lijkt alleen, van onze kant, alsof updaten via de MijnKPN app niet altijd lukt. Dus daar zouden we graag meer van willen zien.

Dan ook het verzoek: als je zelf wilt updaten, doe dit in eerste instantie via de MijnKPN app. Als je hier de Mijn WIfinetwerk omgeving opent zou je bij je modem hier een melding over moeten zien.

Mocht het op die manier niet lukken, laat het hier even weten. En dan kan je de update alsnog zelf doen via de webinterface onder Instellingen > Systeem.

Ik neem dit op in het startbericht.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 20, 2026

Als de MijnKPN app had gewerkt, dan had ik dat kunnen doen. Maar helaas werkt die niet.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 20, 2026

Dat was bij mij bij de vorige update, V12.C.26.04.00, ook het geval en dat is ook de reden dat ik de update zelf wil kunnen uitvoeren zodat ik meteen eventuele problemen kan oplossen. Mijn IoT netwerk is, als KPN zelf de update doet in de nacht, totaal onbruikbaar en dat is echt niet wenselijk.

Dat kan nu sinds gisteren, ​@LuToLu. Wel verzoek (zie ook mijn bericht hierboven) om dat in eerste instantie via de MijnKPN app te doen.

Ik herken de problemen met het instellen van de IPv6 DNS servers in de KPN box 12 sinds de laatste update. Ik heb een eigen DNS resolver draaien die ik probeer in te stellen. Dat lukt prima voor de IPv4 adressen maar de IPV6 adressen worden niet geaccepteerd en steeds naar een default terug gezet.

Gevolg is dat mijn computers een tijdje goede de interne DNS resolver vinden totdat een keer de IPv6 instelling door de router worden gepusht en ik mijn interne hostnamen niet meer kan gebruiken.

Ik heb nu maar de IPv6 resolutie op bepaalde computers uitgezet, maar dat is natuurlijk een workaround.

En met ‘sinds de laatste update’ bedoel je dan specifiek naar 04.02, of heb je ook de 04.00 gehad en daarmee dit probleem ook ervaren, ​@Ron2026?

​Ik heb hetzelfde probleem wat ​@Ron2026 beschrijft maar dan voor adblocker met een raspberry pi. Kunt u aangeven hoe dit zit? Ik heb ook IPv6 uitstaan als walkaround.

Hoe het zit weet ik op dit moment nog niet, ​@C Claassen, we kijken ernaar.

Ik ga navragen of er nog meer dingen zijn behalve openstaande orders/meerdere vaste abonnementen/eigen modem die dit kunnen veroorzaken, ​@supernova.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 20, 2026

@Erik van KPN: Hij geeft ook aan dat het niet werkt met eigen modem, niet meer dan logisch. Maar heb er een V12 aan hangen en geen eigen modem… Die V12 staat er al langere tijd en eigenlijk geen problemen gehad er mee. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 20, 2026

Misschien rare vraag maar heb je al een keer je nt kastje spanningsloos gemaakt? 

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 20, 2026

Ehm, dat is een goede. Nee nog niet gedaan. Zal ik straks even doen, even wachten tot de thuis baas klaar is met TV kijken. :-)

Laat het weten als dat de oplossing is. :-)

• Nieuwkomer
  • August 20, 2026

En met ‘sinds de laatste update’ bedoel je dan specifiek naar 04.02, of heb je ook de 04.00 gehad en daarmee dit probleem ook ervaren, ​@Ron2026?

Geen idee of de 04.00 hetzelfde probleem had. De issues met de lokale DNS server zijn me pas de laatste dagen opgevallen. Ik weet ook niet precies wanneer ik de 04.02 versie heb gekregen. Ik kijk vrijwel nooit naar de KPN box om aangezien ik er nooit problemen mee heb gehad. Pas toen ik ontdekte dat de IPv6 DNS server niet correct was op mijn computer, kwam ik erachter dat de KPN V12 niet meer de juiste DNS server doorgaf.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 20, 2026

Ehm, dat is een goede. Nee nog niet gedaan. Zal ik straks even doen, even wachten tot de thuis baas klaar is met TV kijken. :-)

Laat het weten als dat de oplossing is. :-)

Hahaaha  geinig het is herkenbaar

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 20, 2026

Geen idee of de 04.00 hetzelfde probleem had. De issues met de lokale DNS server zijn me pas de laatste dagen opgevallen. Ik weet ook niet precies wanneer ik de 04.02 versie heb gekregen. Ik kijk vrijwel nooit naar de KPN box om aangezien ik er nooit problemen mee heb gehad. Pas toen ik ontdekte dat de IPv6 DNS server niet correct was op mijn computer, kwam ik erachter dat de KPN V12 niet meer de juiste DNS server doorgaf.

Merci, ​@Ron2026! Ik kom erop terug. 

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • August 20, 2026

Bij mij is de update van V12.C.26.04.00 naar V12.C.26.04.02 goed verlopen. En sorry ​@Erik van KPN ik heb het verzoek om het eerst met de MijnKPN app te proberen te laat gezien en had de update al uitgevoerd op de Box 12 zelf. Wel had ik gisteren avond (laat) in de MijnKPN app gezien dat er een update beschikbaar was. Ik had als check gekeken omdat er door andere gemeld werd dat de update zelf te installeren zou zijn.

Mijn SW2’s hebben de door mij gegeven naam onthouden en hebben ook allemaal een IPv4 en IPv6 adres. En ze waren allemaal nog ‘Synced’. 😁

Wat betreft de ‘Rescue bootloader version’, die is bij mij ook leeg. Verder zie ik zo geen gekke dingen.

JanD
Wijsgeer
  • August 20, 2026

Het valt mij op dat na de laatste update van de 12 de SW#2 niet meer op het beginscherm bij de afbeelding van de router staat met een IP adres en je dus ook niet kunt zien of deze goed gekoppeld is aan de router.

Alles werkt wel goed.