Skip to main content

Sinds een paar weken werken de Ethernet Port 1 en 2 niet meer (soms na de reset van de modem port 2 doet het, maar valt vaak uit) Port 3 en 4 werken prima. Ik denk dat de ports kapot zijn en ik een nieuwe modem moet aanvragen, maar ik vraag eerst hier om hulp; misschien dat iemand een tip heeft hoe ik dit kan oplossen(foto van het  probleem bijgevoegd)

 

Harde reset doen, helpt dat niet dan een nieuwe modem vragen. 


Harde reset heb ik al gedaan met hetzelfde resultaat(helaas)


Omruilen 


@Nico_ kan jij mij helpen met het bestellen van een nieuwe modem?


Hallo @Christos , Nico is een oud moderator en al geruime tijd afwezig op het forum. Taggen van een moderator is ook niet de juiste manier om aandacht te krijgen.
Het snelste kan je bellen met klantenservice op 0800-0402, bij storing en problemen 24/7 bereikbaar. Als het niet dringend is, kan je morgen van 8 tot 18 uur weer bellen.


Hoi @Christos, als die poorten het niet doen en na een reset het niet blijven doen is het vervangen van het modem de beste weg inderdaad. Heb je daarover al telefonisch contact gehad zoals Ruud noemde? Is het daarbij gelukt?


Hi @Jasper dankjewel voor je feedback een ik heb nog niet gebeld met de helpline. Ik ga in het weekend doen


@Jasper ter info ik heb vandaag de nieuwe modem geïnstalleerd maar ik krijg precies hetzelfde problem, Port 1 is inactive/down. Ik heb andere kabels gebruikt, resset (soft en hard) maar hetzelfde resultaat. Any advies hoe kan ik dit oplossen is welkom

 

 


Opnieuw bellen, monteur laten komen.


Hallo @Christos 

Dan vraag ik me toch af, welke apparatuur je aansluit en hoe.
Wat voor kabels gebruik je, cat5e, cat6 en hoe lang zijn de kabels?
Kabels gekocht met ‘aangegoten’ stekkers of zelf aangeknepen stekkers?
Wat gebeurt er als je kabel verwisselt van port 1 naar 2 of 3 of 4?
Gaat het probleem mee naar een andere poort?

Als je bijvoorbeeld een laptop met een korte kabel gebruikt om te testen, werken dan alle poorten?


@RBxx ik gebruik 2x Cat 5 en 2x Cat 6 Kabels. Port 1 doet helemaal niets(zo als je kunt zien op de foto Status is Down) Andere Porten werken prima. Ik heb de kabels gewisseld en het netwerk werkt prima (van port 2 naar 3 naar 4 etc) Zelfde kabels. Qua apparatuur de kabels zijn aangesloten naar een iMac, AppleTV, Verwarming apparatuur, Apple Airport Wifi hub etc.


@Christos wanneer je de kabel uit Port 1 haalt en dan kijkt in je box 12 is dan Port 1 nog steeds down?


@Hoopvol Ja en @RBxx 2x kabels zijn met aangegoten’ stekkers en 2x kabels heb ik zelf aangeknepen. Kabels zijn van 6 meter lang(2x ) tot 1,5meter(2x) nog maals ik heb alle combinaties gedaan en netwerk werkt prima bij ports 2,3 en 4


@Christos heel bijzonder dat beide boxen dit hebben. Ik neem aan dat je toen je je nieuwe box haalde/kreeg je oude box direct moest inleveren. Zo niet, toch niet toevallig de oude box weer aangesloten. 🫣
 


​​Als je bijvoorbeeld een laptop met dezelfde korte kabel gebruikt om te testen, werken dan alle poorten?

Had je dit testje nog gedaan? Even alle 4 poorten testen en alle andere factoren uitsluiten.

Dat twee verschillende KPN Box 12 modems dezelfde fout vertonen is wel heel bijzonder.


@RBxx Yup gedaan , zelfde resultaat 


Bijzonder, twee verschillende modems met dezelfde poort ‘stuk’. Ik kan het me bijna niet voorstellen.

Gaan er wel of niet lampjes (geel/groen) branden bij poort Ethernet 1 achter op het modem als de kabel wordt aangesloten? Welk apparaat zit daar normaal aan vast?

Als je het niet aan de praat krijgt, zou ik weer met 0800-0402 bellen. Misschien kan een monteur langs komen om dit op te lossen. Houd er wel rekening mee, dat daarvoor kosten in rekening gebracht worden als het probleem toch bij jou ligt.


Hoi @Christos , weet je wel zeker dat je het modem hebt omgewisseld?

De beide screenshots zien er wel erg hetzelfde uit 😋, tot en met alle getallen.


@RBxx 100000% zeker:-)


De screenshots zijn vrijwel identiek inderdaad. Zelfs het gecensureerde blokje over het IP-adres rechtsboven laat precies evenveel van de 1 nog zien. Zou je voor de zekerheid een nieuw screenshot kunnen maken en het IP op een andere manier kunnen verbergen? Ik heb ook het gevoel dat het onbedoeld toch hetzelfde screenshot is.

Los daarvan is het wel heel gek dat dezelfde poort hetzelfde symptoom vertoont, de kans daarop is heel klein. Je had de apparaten die op de andere poorten zitten ook al eens op de eerste poort aangesloten?


Ik heb nog mals een harde reset gedaan maar ok de glasvezel kabels en connecties naar de modem uitelkaar los gemaakt, wachten voor 5 minuten en daarna ales opnieuw terug gezet en in eens ale ethernet porten werken prima. @Jasper klopt ik heb de zelfde foto op de comments geplaatst (per ongeluk) maar informatie was hetzelfde voor beiden modems. Ik ga monitoren all's te problem terug komt en laat jullie weten


Het klinkt nu in ieder geval beter dan eerder! Ik hoop dat het blijft werken, we wachten je bevindingen af.