Skip to main content
Vraag

KPN Box 14 Firewall 'aangepast' lijkt extra poorten te sluiten die niet in de lijst staan

• November 24, 2025
  • 3 reacties
  • 36 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedenavond, 

Hierbij de oplossing omtrent een firewall probleem op de box 14. Ik heb dit ook via het feedback formulier doorgegeven op de modem pagina. Wellicht dat anderen die hier tegen aan gaan lopen hier baat van hebben.

Op mijn Box 14 gebruikte ik de Firewall instelling ‘aangepast’, om enkele poorten te openen omtrent het streamen van games vanaf mijn PC naar mijn TV. 

Die poorten gingen prima open en je krijgt ook een lijst te zien van de standaard poorten die geopend en gesloten zijn door KPN om zo een goed overzicht te krijgen van wat de standaard situatie is binnen ‘aangepast’. Een poort voor HTTP, een poort voor HTTPS, oude SNMP poort dichtgegooid, logisch. 

Echter kreeg ik steeds problemen omtrent het gebruiken van sites die gebruik maken van poort 8080 en 5060, waardoor standaard diensten zoals kpn.com/speedtest niet functioneerden. Zelfs als ik deze poorten handmatig toevoegde aan de firewall en opende, bleven ze dicht (bijvoorbeeld via http://portquiz.net:8080/ getest)

Uiteindelijk de firewall helemaal teruggezet naar standaard, en toen gingen de betreffende poorten wel gewoon open en was het probleem opgelost.

Het probleem lijkt dus dat de ‘aangepast’ firewall optie meer poorten blokkeert dan in de aangepaste lijst staat aangegeven, en dat deze poorten ook niet met een handmatige regel te openen zijn. Dit geld sowieso voor poort 8080 en poort 5060 op alle devices en alle browsers.

En de zelf-toegevoegde regels die ik moet missen vanwege de terugval naar ‘standaard’ firewall? Bleken niet nodig te zijn. De standaard firewall optie heeft de benodigde poorten gewoon openstaan.
Het kan zijn dat mijn eerste assumptie was dat ik deze sowieso handmatig open moest zetten omdat het geen ‘standaard’ maar een geavanceerde dienst is in mijn ogen , of het was wel noodzakelijk om deze poorten te openen zodra ik naar aangepast ben gegaan. 

3 reacties

• November 24, 2025

Gewoon op Standaard laten staan. Dan ben je overal vanaf. Dat gedoe met die firewall is nutteloze tijdverspilling. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 24, 2025

Over het algemeen inderdaad de juiste conclusie. 

Idealiter zou het natuurlijk zo moeten zijn dat als je een lijst te zien krijgt van welke poorten open en geblokkeerd zijn, dat je daar op moeten kunnen vertrouwen en dat er geen poorten op de achtergrond geblokkeerd worden die niet getoond worden en ook niet opengezet kunnen worden.

Als je 100% kan uitgaan dat de poorten die in de interface te zien zijn ook daadwerkelijk de poorten zijn die open en dich staan, dan kan je prima de aangepast lijst ook gebruiken als je weet wat je doet.

Zolang je daar niet van uit kan gaan, is het gebruikmaken van ‘aangepast’ niet aan te raden. Dat is een gemiste kans aangezien KPN die optie wel wil leveren.

Natuurlijk is er altijd de mogelijkheid dat dit gewoon N=1 is en dat dit geen probleem is voor andere klanten, maar het is in ieder geval goed om te documenteren hoe het probleem opgelost kan worden als anderen er tegen aanlopen.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Nesteadealer, welkom op onze community! De feedback knop komt direct bij de ontwikkelaars uit dus is zeker een goede plek om dit soort verzoeken in te dienen. De Standaard instelling is bedoeld voor de meeste huishoudens maar als dit niet bij jouw situatie past kun je m natuurlijk altijd aanpassen of zelf poorten openzetten en toewijzen.

De laatste informatie over de software op je Box14 kun je vinden op onze product updates pagina: Product Updates Box 14 | KPN Community