Skip to main content
Update

KPN Box 14: Update naar KPN Software V14.C.25.08.08

Categorie:KPN Box 14
  • September 8, 2025
  • 74 reacties
  • 6912 keer bekeken
Toon eerste bericht

74 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • September 13, 2025

Ik heb de laatste firmware voor het modem gekregen. V14.C.25.08.08

et lijkt stabiel. Echter mijn sw2 punten draaien op SW2.C.24.03.00

De upgrade knop is grijs en werkt niet.

Hoe kan ik de sw2 punten upgraden?

Eerst reset naar factory settings, daarna werkt de knop bij mij wel.

• Helper
  • September 13, 2025

Hoi ​@Woudenbe ,dat valt hieronder. Als dit het niet oplost kan een reset ook nog een eind helpen

Moet ik zelf verder nog iets doen?

Bij de upgrade van de Box 14 worden in principe alleen modem-only huishoudens gemigreerd. Mocht het voorkomen dat er huishoudens met SW2 punten tussen zitten, dan kan het zijn dat de Wifi prestaties wat minder worden. Dan geldt de volgende werkinstructie:

Log in op de webinterface van het modem: Onder Instellingen -> Herstart thuisnetwerk -> Herstart

Dit brengt de SuperWifi 2 punten naar de laatste firmwareversie.

Hoi Thomas,

Dit werkt helaas niet. Twee keer geprobeerd.

• Helper
  • September 13, 2025

Ik heb de laatste firmware voor het modem gekregen. V14.C.25.08.08

et lijkt stabiel. Echter mijn sw2 punten draaien op SW2.C.24.03.00

De upgrade knop is grijs en werkt niet.

Hoe kan ik de sw2 punten upgraden?

Eerst reset naar factory settings, daarna werkt de knop bij mij wel.

Hoi Marc jes dit werkt. Moest het wel een paar keer doen. Bedankt

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • September 13, 2025

• Bepaalde Android devices die via WiFi lopen (zoals de KPN TV+ boxen, een telefoon en een tablet) maakten wel verbinding met het Wifi netwerk, maar kregen geen contact met het internet. Zodra ik op deze toestellen de instellingen van DHCP naar statisch zet en dus een eigen IP-adres toewijs werkt het wel. Ik vermoed dat de DHCP server in het modem dus in bepaalde gevallen een probleem veroorzaakt en mogelijk niet de juiste DNS-servers doorgeeft. 
  • In de DHCP instellingen kan je de DNS-servers niet aanpassen.

Vooral het DHCP probleem is erg lastig en ik hoop dat de oorzaak en een oplossing gevonden wordt.

Ik heb een oplossing gevonden voor het geïntroduceerde probleem met de onjuiste DNS via DHCP over de Wifi-connecties. Je kan via menu-item Internet connectie naar DNS gaan en daar de Proxy aanzetten. Dat loste bij mij het probleem op.

Hierna zie je onder Thuisnetwerk, DHCP dan ook het juiste IP-adres van de router als primaire DNS-server staan. Voor alle duidelijkheid; mijn ip-range is 192.168.1.x (.1 voor de router) en de DNS stond eerst onaanpasbaar op 192.168.2.254 en nu netjes op 192.168.1.1.

Of de DNS-proxy eerst aanstond en dus door de nieuwe update uitgezet is, of het puur komt dat ik afwijk van de standaard IP-range, durf ik niet te zeggen...

Dat kwam dan toch door de software update. Er wordt bij KPN gewerkt met een een standaard range op 192.168.2.254. In die oudere voorgaande versie waren er ook bugs rondom DNS wijzigingen. Als je dus op de standaard DHCP range zit dan merk je niet zo veel van de software update. Doordat hier dus een afwijkende range op 192168.1.x actief was heeft door te klikken op de functie DNS proxy een stukje scripting opnieuw gelopen die het interface adres 192.168.1.1 heeft uitgelezen en opnieuw de DHCP DNS waarde heeft ingesteld.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • September 13, 2025

Nog een dingetje. IPv6 werkte niet meer correct. Online IPv6 test gaven aan dat er geen IPv6-adres was. Door in de instellingen naar Thuisnetwerk te gaan en daar onder IPv6 de optie ‘Aan met DHCPv6’ (of alleen ‘Aan’) te kiezen voor de IPv6 prefix delegation, werkte het wel weer correct. Ik weet niet of IPv6-delegatie voor de update aan of uit stond.

Om eerlijk te zijn begrijp ik niet goed wat deze optie nu precies doet. Ik zag wel dat het IPv6-adres van mijn PC in plaats van het modem-adres gezien werd. Maar met deze optie aan kwam de router succesvol door een online IPv6 port scan beveiligingstest.

Er gaat wel veel mis met deze update, want eerder werkte IPv6 probleemloos.

Later toegevoegd: Nog een keer de delegatie op ‘Nee’ gezet om te testen en IPv6 tests blijven het nu ook goed doen. Geen idee of het nu zo ook correct blijft werken...

ipv6 prefix delegation is eigenlijk alleen voor als er een ipv6 router apparaat weer achter de v14 wordt aangesloten. Deze kan dan ook een publiek ipv6 subnet krijgen. De meest mensen hebben dit niet in gebruik en het kan dus uitstaan. Het is voldoende om ipv6 onder internetverbinding aan te hebben en een valide (geen oranje ) ipv6 adres op de overzichtspagina te hebben staan.

• Topper
  • September 14, 2025

Nou ik heb netjes de update ontvangen voor de KPN Box 14 en dus alles is gewoon goed bijgewerkt.

Ik heb echter ook gewoon 2x SW2 in gebruik heb (zelf aangeschaft) maar die willen niet echt updaten naar de laatste versie, maar goed heb ook geen problemen met wifi vanaf een draadloos verbonden apparaat.

• Deelnemer
  • September 17, 2025

En ook hier: Modem only, maar geen upgrade knop in de web interface en zacht hard of middels "het gaatje” resetten doet ook niets, blijft gewoon V14.c24.07.02. Beetje jammer dat de instructie bij de upgrade dus blijkbaar in veel gevallen niet klopt en onuitvoerbaar is. Dat er tzt vanzelf een upgrade wordt gepusht doet daar niets aan af.

Dat is jammer om te lezen.  Dan kan het systeem je per ongeluk toch in een andere batch hebben gezet. Daar kunnen wij niks aan doen en is het toch afwachten totdat de update voor iedereen uitgerold wordt.

We zijn inmiddels weer een week verder en nog steeds geen update, ook niet na (harde-) reset. Betekent dat dat sommige gebruikers gewoon erg lang moeten wachten?

Krijg wel een beetje het gevoel dat 4Gb (=Box 14) gebruikers een beetje aan de laatste …. hangen bij KPN.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 17, 2025

Vreemd dat je hem nog niet binnen hebt dan ​@Paefi. Wanneer heb je voor het laatst een factory default doorgevoerd?

• Deelnemer
  • September 17, 2025

Vreemd dat je hem nog niet binnen hebt dan ​@Paefi. Wanneer heb je voor het laatst een factory default doorgevoerd?

Gisteren, vandaag en vrijwel iedere dag. Soms zelfs meer dan 1x per dag. Daarnaast ook harde reset etc. geprobeerd, maar helaas….

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • September 17, 2025

Ik neem aan dat alles nu wel goed functioneert met de huidige firmware, ​@Paefi ?  Het is toch een kwestie van afwachten. De uitrol gaat in fases en als mijn theorie klopt dat je niet in de modem only batch zit, zit er niks anders op dan af te wachten. 

• Deelnemer
  • September 17, 2025

Ik neem aan dat alles nu wel goed functioneert met de huidige firmware, ​@Paefi ?  Het is toch een kwestie van afwachten. De uitrol gaat in fases en als mijn theorie klopt dat je niet in de modem only batch zit, zit er niks anders op dan af te wachten. 

Tja, alles functioneert voor zover… maar met name vanwege het uni- multicast issue bij WiFi zou ik de upgrade graag geïnstalleerd zien. Dat ik dan blijkbaar in “een andere batch” zit kan zijn, maar bevestigd mijn eerdere conclusie dat Box 14 gebruikers blijkbaar achteraan komen als ze om oplossingen vragen.

• Topper
  • December 8, 2025

Hallo,

Hier in het bezit van een KPN Box 14 (overgenomen van een Tweaker die deze heeft mogen testen) voorheen had ik een KPN Box 12

Momenteel zit ik nog op Firmwareversie: V14.C.24.04.06

Ik heb al van alles geprobeerd, factory reset, meerdere keren herstart naar ik krijg de update niet binnen?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 8, 2025

Hier in het bezit van een KPN Box 14 (overgenomen van een Tweaker die deze heeft mogen testen) voorheen had ik een KPN Box 12

Je had deze Box V14 niet mogen overnemen.

Modem is eigendom van KPN en mag niet worden verhandeld, dit is gewoon heling.
Heling is het illegaal kopen en verkopen van 'gestolen' goederen.
Heling is strafbaar, er staat een gevangenisstraf en/of een boete op

Waar is je V12 gebleven? Officieel moet je nu de V14 naar KPN sturen, maar ik denk niet dat ze hierom zullen vragen. Een moderator zal je hierover informeren. Als je de V14 mag houden, wees dan eerlijk en stuur je V12 kosteloos terug naar KPN. Adres staat op de sticker achter op het modem, naast het stukje tekst waar staat dat het modem eigendam is van KPN.

Betreft je vraag, heb je SuperWiFi thuis?
Zo ja, dan is dit de reden dat je vast blijft zitten voor nu op de oude versie denk ik.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 8, 2025

Hier in het bezit van een KPN Box 14 (overgenomen van een Tweaker die deze heeft mogen testen)

Je had deze Box V14 niet mogen overnemen.
Modem is eigendom van KPN en mag niet worden verhandeld, dit is gewoon heling.

Ik zou niet zo hard roepen. Als tester mag men heel vaak het apparaat houden. Maar wat staat in de overeenkomst kan je en ik niet weten. De tester kan het apparaat wel verkopen tegen de test voorwaarden maar dit maakt hem nog niet tot een dief en de koper tot een heler.

Ik heb al van alles geprobeerd, factory reset, meerdere keren herstart naar ik krijg de update niet binnen?

De updates worden via klantennummer verspreid, als in de administratie van KPN staat, dat je een V12 hebt, kan je een update niet krijgen.

• Topper
  • December 8, 2025

Zie onderstaande quote uit het artikel van Tweakers.net, er is geen sprake van heling.

“De deelnemende communityleden ontvangen tevens de Box 14 en twee SuperWifi-punten. Deze apparatuur mogen ze na de testperiode houden.”

Maar om je vraag te beantwoorden, het is alleen het modem, er zitten geen SuperWiFi punten op. De V12 heb ik uiteraard gewoon nog.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 8, 2025

Als tester bij KPN moet je altijd je modem of testproduct terugsturen wanneer je abonnement eindigt @TDN.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 8, 2025

“De deelnemende communityleden ontvangen tevens de Box 14 en twee SuperWifi-punten. Deze apparatuur mogen ze na de testperiode houden.”

Houden als in de zin van bruikleen, je wordt er geen eigenaar van.
Staat in de testvoorwaarden.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 8, 2025

Als tester bij KPN moet je altijd je modem of testproduct terugsturen ​@TDN.

Zover ik weet, heeft wjb zijn tv+ontvanger na het testen mogen houden en naast zijn oude interactieve tv ontvanger gebruiken.

Voor zover ik weet, laat KPN modems nooit extern testen door andere bedrijven / platformen.

https://tweakers.net/plan/4108/zes-maanden-4-gigabit-internet-meld-je-aan-voor-het-kpn-superfiber-4-testpanel.html

Houden als in de zin van bruikleen, je wordt er geen eigenaar van.
Staat in de testvoorwaarden.

Ik vind heel knap dat je de testvoorwaarden kent, ben je een van de deelnemers van tweakers testpanel of iemand van KPN?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 8, 2025

De updates worden via klantennummer verspreid, als in de administratie van KPN staat, dat je een V12 hebt, kan je een update niet krijgen.

Soms lees ik hier dingen die als feit de lucht in worden geslingerd maar echt van geen kant klopt. Dit is er 1 van TDN. Alle ondersteunde KPN modems komen online en worden geupdate als ze aan een actieve internetverbinding van KPN worden gehangen. Wel is het zo dat het soms even kan duren of een harde reset nodig is.

Verder begeeft ​@MxM zich ontzettend op glad ijs. Bnh heeft namelijk gelijk wat betreft eigendom van het modem en daarbij komt kijken dat KPN heel goed weet welk modem bij welke klant staat aan de hand van serienummers. Persoonlijk zou ik het modem zo snel mogelijk er af halen en terug sturen naar de verkoper / KPN. Dit is niet de bedoeling en kan op worden gehandhaafd.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 8, 2025

Als tester bij KPN moet je altijd je modem of testproduct terugsturen ​@TDN.

Zover ik weet, heeft wjb zijn tv+ontvanger na het testen mogen houden en naast zijn oude interactieve tv ontvanger gebruiken.

Voor zover ik weet, laat KPN modems nooit extern testen door andere bedrijven / platformen.

https://tweakers.net/plan/4108/zes-maanden-4-gigabit-internet-meld-je-aan-voor-het-kpn-superfiber-4-testpanel.html

Voor sommige mensen konden natuurlijk uitzonderingen gemaakt zijn. Maar dit is zeker niet de norm. Bij iemand met een status zoals WJB had is natuurlijk wat meer mogelijk dan een willekeurige tester op het tweakers forum.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 8, 2025

Soms lees ik hier dingen die als feit de lucht in worden geslingerd maar echt van geen kant klopt. Dit is er 1 van TDN. Alle ondersteunde KPN modems komen online en worden geupdate als ze aan een actieve internetverbinding van KPN worden gehangen. Wel is het zo dat het soms even kan duren of een harde reset nodig is.

Dit schrijf ik uit eigen ervaring. Mijn buurman heeft een V12 met SG-firmware en kan na 2 jaren geen nieuwe KPN-firmware krijgen. Ik liet zijn V12 bij me 1 dag staan en de nieuwe firmware voor hem gekregen.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 8, 2025

Wjb mocht de TV+ decoder thuis houden voor het onderhoud van zijn topic en was ook doorlopend tester hiervoor. Maar ook daar geldt: bij beëindiging moet deze gewoon retour naar KPN. Hun blijven altijd eigenaar van het product. 

• Topper
  • December 8, 2025

Als het allemaal zo is zoals wordt aangegeven, dan prik ik de V12 wel weer terug totdat ik andere oplossing heb gevonden voor alle KPN problemen.

Zoals een TV die vastloopt wanneer een 2e wordt aangezet, internet dat weg valt. Al een nieuwe stekker ontvangen voor de V12, reset gedaan wat ook niets uithaalt.

Dus puur om te testen dit gedaan, alles werkt nu eindelijk stabiel en daar ging het mij om.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Die problemen zouden zonder een Box14 ook wel op te lossen moeten zijn ​@MxM, zou je hier eens een topic voor aan willen maken? Denken we daar graag even mee!