Skip to main content
Update

KPN Box 14: Update naar KPN Software V14.C.26.04.06

Categorie:KPN Box 14
  • July 17, 2026
  • 60 reacties
  • 1765 keer bekeken
Toon eerste bericht

60 reacties

Ik heb nu ook de update binnen. Download 3952 en upload 3021. Niet helemaal zoals het was maar veel beter dan de afgelopen tijd.

Post update:
ONT heeft ook een update gehad. Nu niet meer klooien en stabiel houden de boel!

Hoe weet je dat / kun je dat zien?

Goede vraag en realiseer me nu dat ik het nu niet kan zien.

Je hebt internet verbinding en modem uptime.
Als je modem gewoon werkt en je ONT een update krijgt (of iets anders in het netwerk eruit ligt) blijft de modem uptime hetzelfde en de internet verbinding uptime is opnieuw begonnen.

Als je modem restart beginnen beide op nul, dus waarschijnlijk niet.
Op jun 3 was er wel een ONT en/of netwerk update waarna hier alles mis ging. Dus dit keer was het fout.

Beide 11 uur 45 nu ongeveer, operational en internet, dus gewoon gelijk aan modem uptime nu

• Topper
  • July 23, 2026

Heb ik te vroeg gejuicht????
Ik heb de update al binnen, maar……

Grappige is:

versus

Dat het modem het niet trekt/haalt, wil niet zeggen dat je client het niet kan halen ;-) (In mijn geval een Macbook Air M4 op een dock met een usb-c 5Gbit adapter op een 10Gbit switch via de 10Gbit uplink poort vanaf het modem in de meterkast beneden)

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • July 23, 2026

Heb ik te vroeg gejuicht????
Ik heb de update al binnen, maar……

De upload test vanuit de modem is te kort. Die moet je niet gebruiken.
Sterker nog deze deed het wel terwijl een aangesloten device 400 Mbps deed.
Dit is al gemeld, met net als met alles, KPN boeit het niet dat alles half werkt.

Gewoon met de speedtest app testen.

• Topper
  • July 23, 2026

5GURU

Het klopt wat je zei. Speedtest app zegt heel iets anders. Ik schrok al :-)

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dat zijn mooie waardes mensen! Bedankt voor het terugkoppelen.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 23, 2026

Je hebt internet verbinding en modem uptime.
Als je modem gewoon werkt en je ONT een update krijgt (of iets anders in het netwerk eruit ligt) blijft de modem uptime hetzelfde en de internet verbinding uptime is opnieuw begonnen.

Op jun 3 was er wel een ONT en/of netwerk update waarna hier alles mis ging. Dus dit keer was het fout.

Houd wel in je achterhoofd dat netwerkonderhoud niet per sé betekent dat we iets met je ONT doen. Negen van de tien keer gaat het om zaken dieper in het netwerk.

Maar zelf DNS servers instellen is nog steeds niet in orde UI geeft niet aan of ook de ipv6 servers meeveranderen

Het klopt dat de UI daar niet heel duidelijk in is. Ik check even hoe dit zit. 

Graag, heb zelf IPv6 uitgezet omdat (Ondanks dat mijn IPv4 eigen DNS) wordt gebruikt, clients nog vaak IPv6 voorkeur geven en dan niet mijn IPv6 eigen DNS server gebruiken maar die van KPN (Waar geen Ad blocking op zit) ondanks dat ik mijn eigen instel. Ik zou graag mijn eigen IPv6 DNS willen gebruiken en die niet gepushed krijgen, maar dit komt door de Delegation?

Even ter check, ​@ftdk ,want ik ben nu thuis aan het werk en kan dan ook makkelijker even meekijken in de webinterface. Ziet jouw interface eruit zoals hier aangegeven? Zo ja, als jij deze stappen volgt, wordt alles dan opgeslagen. Of zie je andere dingen gebeuren? Let daarbij ook vooral even op het oranje infoblokje in het artikel. 

Want ik heb een Box 12, en bij mij ziet alles eruit zoals in het stappenplan en lijkt ook allemaal te werken. 

Als het bij jou anders gaat en het ziet er ook anders uit, dan zijn screenshots handig. 

​​​​​@HarmVeenstra1, DNS staat los van de Prefix Delegation. Prefix Delegation is specifiek voor de interne IPv6 adressering. Meer daarover lees je in dit artikel 

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • July 23, 2026

@Erik van KPN yup daarom ook de en/of.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • July 23, 2026

Hallo ik zie dat er een nieuwe update is voor v14 modem ik heb bij de vorige problemen met de upload een monteur gehad en die heeft het modem omgeruild waar een oude firmware in zat maar wel een hele oude ik denk dat ik deze niet meer geüpdate krijg omdat er meerdere versie verder zijn kan KPN dan een nieuwe pushen 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

@Grotebeer66 Deze versie is inderdaad al oud. Updaten via de webinterface lukt hiermee niet meer, maar via de MijnKPN app zou het wel moeten lukken. Je kunt dit doen door in de MijnKPN App te gaan naar Mijn WIfinetwerk > Apparaten. Tik op je modem, en dan zou je een melding over een update moeten zien. 

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • July 23, 2026

@Grotebeer66 Deze versie is inderdaad al oud. Updaten via de webinterface lukt hiermee niet meer, maar via de MijnKPN app zou het wel moeten lukken. Je kunt dit doen door in de MijnKPN App te gaan naar Mijn WIfinetwerk > Apparaten. Tik op je modem, en dan zou je een melding over een update moeten zien. 

Bedankt voor de info geluk de laatste komt later wel 

• Deelnemer
  • July 24, 2026

Ik heb ook de C24 versie maar ik gebruik een access point i.p.v. wifi via het modem. Betekent dat dan dat ik op deze manier helemaal niet kan bijwerken naar versie C25?

​​​​​@HarmVeenstra1, DNS staat los van de Prefix Delegation. Prefix Delegation is specifiek voor de interne IPv6 adressering. Meer daarover lees je in dit artikel 

SLAAC bedoel ik dan, krijg automatisch op mijn clients de IPv6 DNS servers gepushed van KPN ondanks dat ik zelf bij de DNS de IPv4 (Die werkt) en IPv6 (werkt niet) mijn eigen servers opgeef. Zal dan nog wel voor mijn interne DHCP server iets moeten instellen? RDNSS kan ik niet uitzetten

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 24, 2026

Ik heb ook de C24 versie maar ik gebruik een access point i.p.v. wifi via het modem. Betekent dat dan dat ik op deze manier helemaal niet kan bijwerken naar versie C25?

Nee, het gebruik van access points staat los van het wel of niet kunnen updaten van je modem, ​@Bijdehans. Het is alleen zo dat deze hele oude versies niet meer kunnen updaten via de webinterface van het modem. Dit kan alleen via de MijnKPN app. Je gaat dan naar de 25.08.08 versie omdat de 26.04.06 van dit topic op het moment alleen is uitgebracht bij die mensen die de uploadbug hadden. De 26.04.06 krijg jij dan over een paar weken automatisch, of je kunt hem zelf installeren zodra we hem daarvoor beschikbaar hebben gesteld. 

SLAAC bedoel ik dan, krijg automatisch op mijn clients de IPv6 DNS servers gepushed van KPN ondanks dat ik zelf bij de DNS de IPv4 (Die werkt) en IPv6 (werkt niet) mijn eigen servers opgeef. Zal dan nog wel voor mijn interne DHCP server iets moeten instellen? RDNSS kan ik niet uitzetten

Ik zag een ander topic binnenkomen van iemand die volgens mij hetzelfde zegt, ​@HarmVeenstra1. Dus wellicht is er wat stuk. Even heel expliciet, zodat ik dit goed duidelijk heb en kan meenemen:

Je gaat in de webinterface naar Thuisnetwerk > DNS. Daar vink je de DNS proxy uit, en je vult bij IPv4 én IPv6 je eigen servers in. Je drukt op opslaan. En dan zie je in de interface, ook als je naar een andere pagina gaat en dan terugkomt, dat daar je eigen servers wél staan. Maar in de praktijk merk je dan dat er voor IPv6 alsnog de KPN servers gebruikt worden? Kun je aangeven hoe je dat test?

Ik zag een ander topic binnenkomen van iemand die volgens mij hetzelfde zegt, ​@HarmVeenstra1. Dus wellicht is er wat stuk. Even heel expliciet, zodat ik dit goed duidelijk heb en kan meenemen:

Je gaat in de webinterface naar Thuisnetwerk > DNS. Daar vink je de DNS proxy uit, en je vult bij IPv4 én IPv6 je eigen servers in. Je drukt op opslaan. En dan zie je in de interface, ook als je naar een andere pagina gaat en dan terugkomt, dat daar je eigen servers wél staan. Maar in de praktijk merk je dan dat er voor IPv6 alsnog de KPN servers gebruikt worden? Kun je aangeven hoe je dat test?

Ja, dat inderdaad. Stel alles,eigen DNS voor zowel IPv4 als IPv6, opslaan, staat er, maar clients pakken toch dan de DNS servers van KPN voor IPv6 ondanks dat ik een DHCPv6 scope op mijn server heb staan die het uit zou moeten delen. (Zie het gewoon in ipconfig staan zeg maar, bij het ophalen van IPv6 adres via modem krijg ik automatisch dan ook de DNS ervan mee) 

Dus nu IPv6 intern uit staan omdat de resolving nu via KPN gaat voor veel moderne clients die daar voorkeur aan geven. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 24, 2026

Check, dank je, ​@HarmVeenstra1. Dan neem ik dit, na het weekend, even mee in de feedback zodat het modemteam hiernaar kan gaan kijken. 

Heb alles weer ingesteld op IPv6, maar bij het invullen van mijn eigen IPv6 interne DNS servers… Verdwijnen deze na opslaan en switchen van tabs naar alleen maar het 202a adres van het modem zelf als primary dns. Heb zowel de fdc2 adressen van mijn interne DNS severs geteste als de 202a (publieke) adressen, het wordt gewoon gereset zodra je de pagina verlaat. Let wel: Ik heb DHCP van het modem uitstaan, dat doet mijn Windows server en ik laat al mijn machines verder DHCP krijgen van het modem voor IPv6 en ik had verwacht/gehoopt dat het handmatig uitzetten van DNS proxy op het Internet connection menu ervoor zou zorgen dat ik mijn eigen IPv6 dns servers zou kunnen opgeven…

Heb in Home network IPv6 op On staan en ook weer even de interne DHCP getest. Hij lijkt dan beter te gaan, maar hij drukt elke keer het modem als IPv6 DNS ertussen en als eerste… En de gegevens van de DNS servers worden dan ook weer gereset, IPv4 blijft staan en IPv6 zet hij weer naar het modem… 

En ook als ik de secundaire alleen invul, en primaire laat staan (het modem) dan reset hij het vrolijk weer… Tergend :-D

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 26, 2026

@HarmVeenstra1 Zie dit topic voor de bug met DNSv6 van KPN modems (niet alleen v14)

ftdk
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • July 26, 2026

Zo, gisteren met een ‘schone lei’ begonnen. Gemankeerde box 14 retour KPN, nieuwe box 12b ontvangen inclusief 2 nieuwe SW punten…😇 Box 12b is schijnbaar een verandering, maar geen verbetering t.o.v. mijn oude box 12…😔 Ik heb het serieus een kans gegeven maar na een avondje TV kijken, audio uitvallers op de Belg + achteruitgang in algehele beeldkwaliteit, definitief besloten om mijn onlangs aangeschafte ASUS RT-BE92U modem te blijven gebruiken. Geen enkele zin meer om te blijven tobben met de KPN spullen. Misschien uit coulance de koopsom van de 2 ‘superwifipunten’ te restitueren…? Kan alle meuk wat mij betreft retour afzender…Rest me weinig anders dan iedereen een fijne zondag te wensen…! 👋🏻

• Deelnemer
  • July 28, 2026

Ik heb een downgrade gehad en draai dus nog steeds op V14.C.26.04.04. Gaat mijn fix gepusht worden of moet ik deze zelf ophalen (in week 33)?

Be my guest om mij als proefkonijn te gebruiken in de groep “teruggezette gebruikers”.

• Deelnemer
  • August 1, 2026

Ik heb een downgrade gehad en draai dus nog steeds op V14.C.26.04.04. Gaat mijn fix gepusht worden of moet ik deze zelf ophalen (in week 33)?

Be my guest om mij als proefkonijn te gebruiken in de groep “teruggezette gebruikers”.

Ik schrijf V14.C.26.04.04 maar ik bedoel natuurlijk dat ik door de back office ben teruggezet naar V14.C.25.08.08. Daar draai ik nu nog op en dus benieuwd wanneer ik de kans krijg om de versie met de bug fix te downloaden of dat ik deze gepusht krijg, en zo ja wanneer. 

blijft wel lang stil vind ik eigenlijk. Lijkt me een simpele vraag …

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Excuus ​@Spindocter, jouw vraag is even aan de aandacht ontschoten. De verwachting is dat je de nieuwe versie gepusht krijgt ergens vanaf week 33. Voor mij is het nu in het weekend helaas niet na te gaan of de mogelijkheid voor handmatige update komt open te staan vanaf dan. Dat moet in die week dan blijken of onze servers dat aan kunnen. 

• Deelnemer
  • August 2, 2026

Excuus ​@Spindocter, jouw vraag is even aan de aandacht ontschoten. De verwachting is dat je de nieuwe versie gepusht krijgt ergens vanaf week 33. Voor mij is het nu in het weekend helaas niet na te gaan of de mogelijkheid voor handmatige update komt open te staan vanaf dan. Dat moet in die week dan blijken of onze servers dat aan kunnen. 

Dank. Ik wacht even af. 

• Deelnemer
  • August 6, 2026

Vannacht de fix met update ontvangen. Deze is gepusht. Ook keurig een berichtje in mijn App dat dit was gedaan. 

Snelheid is goed, up en down. Even de Wifi-versterkers gereset en alles lijkt nu te werken. 

Wat mij betreft opgelost. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dat is goed om te lezen ​@Spindocter! Fijn dat het beter werkt nu en bedankt voor het terugkoppelen!