Skip to main content

KPN Experia Box V10 memory leak

• 15 februari 2025
  • 13 reacties
  • 338 keer bekeken

• Deelnemer
  • 8 reacties

Sinds de grote firmware upgrade (najaar 2024) heeft mijn Experia Box v10 last traagheid en hoge latency op onvoorspelbare momenten. Paar keer per dag. TV stream en internet haperen op zo'n moment. Het modem heeft nu firmware versie V10.C.24.12.15

Ik ben op onderzoek uitgegaan en kwam tot de conclusie dat de problemen zijn gerelateerd aan het geheugengebruik van het modem.

• Geheugengebruik na reboot modem: 79%
  • Geheugengebruik na circa 7 dagen: 93 - 97 %

Memory leak in de software van het modem als je het mij vraag. Het lijkt dat zodra het geheugengebruik boven de 93% komt er problemen ontstaan met de snelheid van de verbinding:

• Downloadsnelheid zakt terug van 930Mb/s naar 50Mb/s
  • Ping verdubbeld
  • Jitter schiet omhoog

Zijn er meer KPN klanten die deze problemen ervaren sinds de grote firmware upgrade?

Screenshot:

13 reacties

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27536 reacties
  • 19 februari 2025

Hoi ​@Rutg . Ik heb eigenlijk wat meer info nodig.  Je download, neem ik aan via een kabel?  Hoe ziet je netwerk er uit?  Heb je alleen de v10 of zijn er ook andere apparaten aangesloten?  

• 369 reacties
  • 19 februari 2025

​@Rutg, ik zie het oplopen van geheugengebruik hier ook op de v10 met firmware versie V10.C.24.12.15. Na restart net onder de 80%, na 5 dagen net onder de 90%. Vanwege KPN onderhoud vannacht heb ik het modem herstart en ben dus niet boven de 93% gekomen.

Of jouw terugval in snelheid daardoor komt kan ik dus niet zeggen maar wel dat het geheugen lijkt vol te lopen.
​@Erwin van KPN, netwerk hier bestaat uit de v10, 2 switches, 2 bekabelde tv kastjes, 1 bekabeld tp-link access point en 2 Sonos boxen waarvan 1 bekabeld.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 19 februari 2025

Ik heb vannacht toevallig hetzelfde geconstateerd. Na een volledige reboot met bijna geen actieve internet verkeer zat die meteen al op 80%.

Enige wat op aangesloten was op dat moment was mijn iPhone waar ik niets mee deed, Philips Hue, Tado en een paar van dat soort apparaten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 21 februari 2025

​@Erwin van KPN Om het probleem te reproduceren is het handig om iets over het achterliggende netwerk te weten, maar dit zal bij alle klanten anders zijn. In mijn geval is het modem alleen voor het internet verkeer (incl iptv). Het lokale netwerk en wifi wordt door andere apparatuur (een managed switch en een aantal wifi AP's) afgehandeld. 

Feit blijft dat er een proces in het modem draait dat het geheugen niet (tijdig) vrijgeeft.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27536 reacties
  • 26 februari 2025

Ja, ik wil dus eigenlijk even zeker weten dat dit fenomeen zich voordoet als jij alles zo sober mogelijk hebt aangesloten. Dus geen eigen apparatuur maar alleen het modem en een laptop/pc om het monitoren. Ik begrijp uit jouw woorden dat dát het geval is.   Dan zal ik het doorspelen naar de ontwikkelaars in de hoop dat zij het kunnen reproduceren en we een oplossing kunnen vinden. 

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 26 februari 2025
Erwin van KPN schreef:

Ja, ik wil dus eigenlijk even zeker weten dat dit fenomeen zich voordoet als jij alles zo sober mogelijk hebt aangesloten. Dus geen eigen apparatuur maar alleen het modem en een laptop/pc om het monitoren. Ik begrijp uit jouw woorden dat dát het geval is.   Dan zal ik het doorspelen naar de ontwikkelaars in de hoop dat zij het kunnen reproduceren en we een oplossing kunnen vinden. 

Zoals ik al wel had verwacht maakt het dus niet veel uit.

Op de modem heb ik WIFI uitgezet, MacBook aangesloten via UTP. Dat is dan ook het enige apparaat wat op de modem aangesloten is voor deze test. Restart gedaan via webinterface. Op de MacBook was niets open behalve dat webinterface in 1 tabblad in Chrome. Vanzelfsprekend zal er vast iets op de achtergrond draaien maar dat zou verwaarloosbaar moeten zijn.

Memory is van 80% naar welgeteld 75% gegaan. Dus op de WIFI: robotstofzuiger, iPhone, MacBook, Tado en een soundbar en op LAN: Philips Hue en een PC is dus goed voor slechts 5% maar ik ga dat niet ook individueel testen met verschillende configuraties. Nadat ik WIFI weer had aangezet is het in ieder geval van 75% naar 76% gegaan…

Het probleem ligt dus echt niet aan wat er precies op aangesloten is. Met slechts 1 apparaat wat ook nog eens bijna niets dus qua verkeer verbruikt op 75% uitkomen is veel te hoog.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27536 reacties
  • 5 maart 2025

Het zou best kunnen dat je v10 issues heeft. We zijn als moderator geen helpdesk. Dus ik kan je helaas niet aan een nieuwe router helpen.

Mijn advies is om een terugbel afspraak in te plannen.  

De vragen die je ongetwijfeld gaat krijgen zijn hier al wel zo'n beetje besproken:

• Welke firmware zit er op
  • hoe is het aangesloten
  • sluit het zo sober mogelijk aan
  • heb je al een reset gedaan

Desnoods verwijs je naar dit topic. Dan is het aan de helpdesk medewerker om hier adequaat naar te handelen. Dat zou dan een monteur (gratis) kunnen worden of een nieuwe modem.

De terugbel afspraak kun je het gemakkelijkst hier in plannen (zie onderaan de pagina)

Contact en klantenservice | KPN

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 5 maart 2025

Dankjewel voor jouw reactie, dat jij niet kan helpen begrijp ik wel. Hoe dan ook, ik heb gebeld. Zij kunnen ook niet helpen.

Vreemde gang van zaken van een bedrijf wat het letterlijk zelf levert/verhuurt. 

• 3453 reacties
  • 5 maart 2025

Het is bij mij ook zo.

Het zit in de software, niet in de hardware uiteraard. Het modem omruilen heeft dus geen zin. Hoogstwaarschijnlijk krijg je gewoon weer hetzelfde model.

En het is maar de vraag of het echt een serieus probleem is. Misschien zit het gewoon in de weergave. 

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 9 maart 2025

Ik heb hetzelfde probleem. Sinds eind december regelmatig zeer traag internet, zowel bekabeld als draadloos. Opvallend is dat een speedtest erg lang duurt voor hij start, maar hierna wel goede snelheden weergeeft. Na een herstart van het modem is het weer (tijdelijk) in orde.

Na herstart (of fabrieksreset, maakt niet uit) is geheugenverbruik bijna 80%, en op het moment dat de problemen opspelen is die boven de 95%.

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 10 maart 2025

Idem, zelfde probleem. Heb al maanden geleden aangegeven dat het m.i. een memory leak is. Speelt nu al een hele tijd maar geen verbetering. 

JacqyB
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 44 reacties
  • 4 april 2025

Hier  hetzelfde probleem!

JacqyB
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 44 reacties
  • 4 april 2025
Erwin van KPN schreef:

Het zou best kunnen dat je v10 issues heeft. We zijn als moderator geen helpdesk. Dus ik kan je helaas niet aan een nieuwe router helpen.

Mijn advies is om een terugbel afspraak in te plannen.  

De vragen die je ongetwijfeld gaat krijgen zijn hier al wel zo'n beetje besproken:

• Welke firmware zit er op
  • hoe is het aangesloten
  • sluit het zo sober mogelijk aan
  • heb je al een reset gedaan

Desnoods verwijs je naar dit topic. Dan is het aan de helpdesk medewerker om hier adequaat naar te handelen. Dat zou dan een monteur (gratis) kunnen worden of een nieuwe modem.

De terugbel afspraak kun je het gemakkelijkst hier in plannen (zie onderaan de pagina)

Contact en klantenservice | KPN

Als ik probeer een belafspraak in te plannen moet ik de probleemoplosser doorlopen. Die vindt geen probleem, omdat het niet continue is, en dan wordt er geen afspraak ingepland.

niet handig.

Reageer