Skip to main content

Erg vervelend, zojuist overgestapt op KPN met eigen Fritzbox modem.

Alles werkt echter de KPN tool www.kpn.com/sip om je IP telefoon gebruikersnaam en paswoord te achterhalen werkt niet en zelfs de KPN monteur kan deze gegevens niet achterhalen.

Erg vervelend allemaal. Nu zegt KPN helpdesk ytja, zelf uitzoeken met vrije modemkeuze he?

Dat is iets te simpel door de bocht, vraag enkel en alleen om de IP telefoon login en psw en dat wil en niet vrijgeven.

Bah, denk dat ik de KPN maar weer per direct de deur wijs, erg vervelend allemaal.

Volgens mij werkt die tool al maanden niet...


Volgens mij werkt die tool al maanden niet...

Dus vrije modemkeuze is er bij KPN niet?


Volgens mij werkt die tool al maanden niet...

Dus vrije modemkeuze is er bij KPN niet?

Uiteraard is er een vrije modemkeuze bij KPN en die tool werkt naar mijn weten prima.


Volgens mij werkt die tool al maanden niet...

Dus vrije modemkeuze is er bij KPN niet?

Uiteraard is er een vrije modemkeuze bij KPN en die tool werkt naar mijn weten prima.

Werkt niet, monteur KPN zat hier naast mij thuis en snapte het ook niet meer.

Melding: U bent niet met het KPN netwerk verbonden. Hij heeft via diverse hulpkanalen geprobeerd om het probleem op te lossen maar is niet gelukt. Dus hierzo WERKT DE TOOL NIET!!!


Volgens mij werkt die tool al maanden niet...

Ik heb deze eerder deze week nog succesvol gebruikt voor mijn eigen aansluiting.

 

Allereerst, je punt is duidelijk, dat hoeft niet ook nog eens met hoofdletters uitgedrukt te worden. Komt nogal schreeuwerig over 😉. Dat de monteur het niet helemaal begrijpt kan ik inkomen, wij gebruiken die servicetools doorgaans nooit. Betreft het een nieuwe bestelling of is er recent een aanpassing gedaan in het abonnement? Wanneer was dit monteursbezoek?


Volgens mij werkt die tool al maanden niet...

Ik heb deze eerder deze week nog succesvol gebruikt voor mijn eigen aansluiting.

 

Allereerst, je punt is duidelijk, dat hoeft niet ook nog eens met hoofdletters uitgedrukt te worden. Komt nogal schreeuwerig over 😉. Dat de monteur het niet helemaal begrijpt kan ik inkomen, wij gebruiken die servicetools doorgaans nooit. Betreft het een nieuwe bestelling of is er recent een aanpassing gedaan in het abonnement? Wanneer was dit monteursbezoek?

Monteursbezoek van 13.00 uur tot en met 16.30 uur, het enigste wat ingesteld hoefde te worden waren de gebruikersnaam en paswoord voor VOIP. Maar……. deze gegevens zijn nergens te achterhalen ook niet via de KPN monteur. Zeer slechte zaak. 


Volgens mij werkt die tool al maanden niet...

Dus vrije modemkeuze is er bij KPN niet?

Die is er wel. Maar dat die tool bij sommige mensen niet werkt, daar zie ik wel eens meer topics over voorbij komen.


@MarkoKrabben als je het kpn profiel ingesteld hebt op de fritzbox en de aanbiedersdiensten via TR-069 hebt aan staan zou je telefoon zelfs vanzelf ingesteld moeten zijn. 


Zojuist nog even gechecked. Tool werkt hier gewoon en zit met mn eigen USG3P router verbonden.

(leuk detail, op kantoor kreeg ik ook de melding dat ik niet op een KPN netwerk zat… wat best raar is ;))

Nu weet ik niet waar de servicetool op checked wat een kpn netwerk is of niet, maar ik vermoed dat hij iets van ping achtige check doet naar een of andere server op de KPN omgeving.

Nu zit ik hier thuis wel in de standaard 192.168.2.x reeks maar een check daarop zou te simpel zijn denk ik.

Heeft een Moderator mogelijk iets meer connecties intern om te zien wat er gechecked word door de servicetool?


(leuk detail, op kantoor kreeg ik ook de melding dat ik niet op een KPN netwerk zat… wat best raar is ;))

Maar je moet ook niet op een KPN netwerk zitten maar op jouw thuisnetwerk.


Nu zit ik hier thuis wel in de standaard 192.168.2.x reeks maar een check daarop zou te simpel zijn denk ik.

Ik zit in een 10.2.1.0/24-subnet en daarmee werkt de tool ook prima.

 

Maar je moet ook niet op een KPN netwerk zitten maar op jouw thuisnetwerk.

Pure speculatie: Volgens mij hoeft het nog niet eens het eigen netwerk te zijn. Het lijkt mij zeer aannemelijk dat op de KPN kantoren niet een simpel CM-lijntje draait maar meer richting de grootzakelijke lijnen. Die hebben weer andere IP-reeksen dan een CM-lijn. Ik heb momenteel geen mogelijkheid om het te testen maar als ik dit weekend bij mijn ouders ben zal ik eens kijken of ik ook daar op de tool kan inloggen.

 

Monteursbezoek van 13.00 uur tot en met 16.30 uur, het enigste wat ingesteld hoefde te worden waren de gebruikersnaam en paswoord voor VOIP. Maar……. deze gegevens zijn nergens te achterhalen ook niet via de KPN monteur. Zeer slechte zaak. 

Dat beantwoord nog niet alle vragen: betreft het een nieuw abonnement? Indien niet, zijn er dan onlangs wijzigingen in het abonnement gedaan? Als er een openstaande order in ons systeem staat dan kunnen die gegevens niet gewijzigd worden. Als het een nieuwe levering betreft dan wordt deze openstaande order pas volledig afgerond als de monteur zijn werkbon in het plansysteem afmeldt. Dan worden de laatste stappen doorlopen en na zo'n 15 minuten is de order gesloten. Dus vandaar mijn vraag.

Over het inzien van gegevens.. De monteur kan wel de SIP-gebruikersnaam achterhalen maar niet het wachtwoord, dit kan niemand binnen KPN. Dit heeft onder andere met privacy te maken en om fraude tegen te gaan, anders zou ik heel gemakkelijk de SIP-gegevens van iemand in een VoIP-telefoon kunnen inladen, het modem van die persoon op afstand herstarten en zelf gebruik maken van dat telefoonnummer terwijl de klant opdraait voor de kosten. Er werken zo'n 1300 monteurs voor KPN en nog eens enkele honderden hebben toegang tot de systemen voor de klantenservice. Als zij allemaal toegang tot deze informatie zouden hebben dan is dat best wel een risico, er kan altijd een rotte appel tussen zitten.


@MarkoKrabben als je het kpn profiel ingesteld hebt op de fritzbox en de aanbiedersdiensten via TR-069 hebt aan staan zou je telefoon zelfs vanzelf ingesteld moeten zijn. 

Eric, heb na aanleiding van jouw tip en enig google werk hierop het volgende extra geactiveerd bij de toegangsgegevens\aanbiederdiensten:


URL van de auto configuration server via DHCP in acht nemen
Leg vast of de FRITZ!Box het adres (URL) van de auto configuration server (ACS) in aanmerking neemt wanneer de internetaanbieder het via DHCP meedeelt.

Hierna de Fritzbox een herstart gegeven en inderdaad staat de dienst TR-069 bij diagnose\beveiliging actief. Hierna 10 minuten gewacht en vola!! Het thuisnummer is gepushed en geconfigureerd vanuit de provider. MOOI MOOI MOOI.

Vraag me alleen af waarom KPN met alle documentatie hier niet op wijst en verwijst naar een tooltje (www.kpn.com/sip) welke (bij mij) niet werkt. Vermoed dat dit tooltje alleen werkt als je bij KPN de +Service (a 5,- p.m.) afneemt? Dit is een aanname van mij, weet niet of het zo is.

 

Probleem opgelost via dit forum, dank voor alle input.

 


Vraag me alleen af waarom KPN met alle documentatie hier niet op wijst en verwijst naar een tooltje

Dat komt omdat we dat onbewerkte Fritzbox-software gebruiken en voor documentatie direct naar AVM verwijzen. Verder is het onmogelijk om het voor alle apparatuur te documenteren, er is namelijk een hele hoop apparatuur wat volgens het TR-069 protocol dergelijke informatie kan ophalen bij de provider en overal zit die functie weer ergens anders verstopt. Het overgrote deel van de apparatuur werkt echter niet met TR-069 (dat is echt een typisch protocol tussen ISP en randapparatuur) en dan is het verwijzen naar de tool het enige wat echt realistisch te doen is. 

 

Vermoed dat dit tooltje alleen werkt als je bij KPN de +Service (a 5,- p.m.) afneemt? Dit is een aanname van mij, weet niet of het zo is?

Nee, dit tooltje werkt gelukkig voor iedereen 😉

 

 

 

Jammer dat mijn vragen verder niet beantwoord werden, dan hadden we namelijk kunnen kijken naar waarom de tool niet werkte. Ik vermoed namelijk dat het toch iets met een openstaande order te maken heeft gehad.


Maar je moet ook niet op een KPN netwerk zitten maar op jouw thuisnetwerk.

Pure speculatie: Volgens mij hoeft het nog niet eens het eigen netwerk te zijn.

De SIP functionaliteit is strikt beveiligd om te voorkomen dat er misbruik gemaakt kan worden van de telefoon. Het instellen van het wachtwoord voor SIP kan echt alleen vanaf het eigen thuisnetwerk en niet via een andere aansluiting, ook niet via een andere KPN aansluiting.

Bron.


@wjb   Klopt uitstekend de gegevens die je geeft m.b.t. de servicetool.

Melding met VPN verbinding naar ander internet adres:



Zonder VPN in het eigen thuis netwerk (met gebruik eigen router).
Waar je dan een eigen  wachtwoord kunt instellen, wat dus "voor jezelf" dan alleen bekend is.
(Plaatje met rechtermuisknop in apart tabblad openen voor grotere weergave).

 


@MarkoKrabben als je het kpn profiel ingesteld hebt op de fritzbox en de aanbiedersdiensten via TR-069 hebt aan staan zou je telefoon zelfs vanzelf ingesteld moeten zijn. 

Dat gaat niet op in ieder geval hier geprobeerd met diverse fritzboxen 

Echter de tool werkt gewoon hier 

http://www.kpn.com/sip 

 


Als de tool werkt, kun je de gegevens handmatig invoeren in de Fritzbox.
(Maar dat heb je wellicht ook op die wijze voor jezelf als zodanig uitgevoerd ?)


Als de tool werkt, kun je de gegevens handmatig invoeren in de Fritzbox.
(Maar dat heb je wellicht ook op die wijze voor jezelf als zodanig uitgevoerd ?)

Ik voer vaak wat tests uit 

Laatst met een fritzbox 5530 

Heb de TR.... Aangezet voor de grap en geen sip ingevuld 

Dag later nog niet toen zelf maar ingevuld

Inmiddels draai ik weer een 7590 

 


Heb de TR.... Aangezet voor de grap en geen sip ingevuld
Dag later nog niet toen zelf maar ingevuld

Maar afgezien dat het "misschien" een mogelijkheid had kunnen zijn.
Zou ik er persoonlijk nooit voor kiezen een TR-069 protocol in te schakelen op een eigen router.

Wordt je nog afhankelijk van de fratsen die een provider achterliggend mogelijk in petto heeft in
"jou router".  Geef je de zeggenschap van beheer en allerlei mogelijke instellingen aan anderen.

Dat lijkt me nu net het laatste wat je zou willen, bij gebruik van een eigen router.


Heb de TR.... Aangezet voor de grap en geen sip ingevuld
Dag later nog niet toen zelf maar ingevuld

Maar afgezien dat het "misschien" een mogelijkheid had kunnen zijn.
Zou ik er persoonlijk nooit voor kiezen een TR-069 protocol in te schakelen op een eigen router.

Wordt je nog afhankelijk van de fratsen die een provider achterliggend mogelijk in petto heeft in
"jou router".  Geef je de zeggenschap van beheer en allerlei mogelijke instellingen aan anderen.

Dat lijkt me nu net het laatste wat je zou willen, bij gebruik van een eigen router.

@Babylonia dit heb ik ook altijd uit staan

maar met een test aan gehad om de sip gegevens proberen op te halen maar werkt niet

staat standaard uit hier  :thumbsup:


Excuus, ik haal dan wel een gedeelte van jou reactie aan, en begrijp ook wel dat het in jou geval alleen een test betrof. Was eigenlijk meer bedoeld als algemene opmerking voor ieder die het onderwerp leest, en dan toch ook wel als kritische kanttekening met wat eerder door @Eric89 werd aangehaald m.b.t. het TR-069 protocol om dat in te zetten.


Excuus, ik haal dan wel een gedeelte van jou reactie aan, en begrijp ook wel dat het in jou geval alleen een test betrof. Was eigenlijk meer bedoeld als algemene opmerking voor ieder die het onderwerp leest, en dan toch ook wel als kritische kanttekening met wat eerder door @Eric89 werd aangehaald m.b.t. het TR-069 protocol om dat in te zetten.

Ik gebruik dat ook alleen de 1e keer dat ik een fritzbox bij iemand instaleer... als alles ingesteld is zet ik het weer uit. Scheelt mij werk:wink: