Skip to main content
Vraag

KPN IPv6-bug onbekend bij klantenservice

• 19 maart 2025
  • 8 reacties
  • 86 keer bekeken

Ik heb vanmiddag contact gehad met 0800-0402 ivm een storing, ik ben een gepensioneerde systeembeheerder en heb haar dat ook verteld toen ze me van alles wilde laten resetten op mijn pc , ik heb haar ook verteld dat het daar niet aan lag en dat ik een Enphase envoy met een kabel van 1 meter heb aangesloten aan mijn modem en dat die ook geen verbinding kon maken met mijn modem, daar reageerde ze helemaal niet op en ging door met haar script.

Ik heb haar ook verteld dat ik google wel kon gebruiken en bol.com, x.com. KPN,de websites van mijn pv systemen en vele andere niet, en dat het leek op een IPV4/IPV6 probleem, maar dat kon volgens haar niet het probleem zijn en maakte een ticket aan en ik kreeg de boodschap dat het 5 werkdagen kon duren voordat het probleem was opgelost (7 dagen dus met een probleem ivm weekend) ik was alles behalve blij met dat antwoord want dat betekende dat ik ook de F1 race van China moest missen GRRR.

Maar ik ben zelf heel eigenwijs toch in het modem de instellingen gaan nakijken (wat volgens haar niets zou opleveren)en heb bij de instellingen IPV6 uitgezet en alles werkt nu weer ik kan weer elke site bezoeken ook dit KPN forum kon ik weer openen en nu lees ik hier in het forum een bericht dat dit 7/8 maanden geleden ook al speelde en dat het een software bug is!!!!

ik vind het raar dat KPN haar medewerkers niet heeft verteld over dit probleem want dit had die dame van vanmiddag kunnen oplossen door het uit te schakelen en mijn modem te herstarten en daarna eventueel weer aan te zetten en nogmaals te herstarten dan had ze ook geen ticket aan hoeven te maken!!!!!

Maar dat dit probleem na 8 maanden nog niet is opgelost is schandalig en KPN noemt zich HET netwerk van Nederland, dan moeten ze toch wel gaan zorgen dat dit niet meer kan gebeuren.

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

8 reacties

Forum|alt.badge.img+2

Een voordeel: de race van China moet nog plaatsvinden 😀.

Bij mij werkt mijn Envoy gewoon met IPV6 ingeschakeld. Zowel bedraad als via WiFi.

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 20 maart 2025
WalkerOfTheDay schreef:

Een voordeel: de race van China moet nog plaatsvinden 😀.

Bij mij werkt mijn Envoy gewoon met IPV6 ingeschakeld. Zowel bedraad als via WiFi.

Klopt bij mij nu ook weer maar de IPv6 bug in het modem schakelt bijna alle websites uit ook Netflix en door in het modem even IPv6 uit te zetten het modem te herstarten en dan IPv6 weer aanzetten dan werkt alles weer gewoon.

En kan ik idd dit weekend genieten van de race in China en van Netflix 😄

• 386 reacties
  • 20 maart 2025

Welk KPN modem/router heeft dit probleem? De V10, V10A, BOX12 of de BOX14
Welke firmware heeft de KPN modem/router?

​@RienvH  schreef
      “nu lees ik hier in het forum een bericht dat dit 7/8 maanden geleden 
       ook al speelde en dat het een software bug is!!!!”
Welk bericht bedoel je? 

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 20 maart 2025
VwDt schreef:

Welk KPN modem/router heeft dit probleem? De V10, V10A, BOX12 of de BOX14
Welke firmware heeft de KPN modem/router?

Het gaat over BOX V12

model SagemcomFast5359_KPN

Hardware versie 3.0

Firmware versie  V12.C.24.05.08

https://community.kpn.com/modems%2D123/na%2Dde%2Dupdate%2Dvan%2Dmijn%2Dmodem%2Dkrijg%2Dik%2Dgeen%2Dipv6%2Dadres%2D617688?postid=1973909#post1973909

• 386 reacties
  • 20 maart 2025

De BOX12 met firmware V12.C.24.05.08 is al over op de nieuwe KPN software.
Er is een mini-update V12.C24.05.14 die in kleine groepen word uitgerold.
Bedankt voor de links met meer informatie over dit probleem.
Hopelijk komt dit probleem hiermee meer onder de aandacht en word er een oplossing toegepast in de volgende update.

@Erik van KPN Zie dit probleem nog niet staat in het 1e bericht van
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.24.05.08.

Mastermovie
Topper
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 115 reacties
  • 20 maart 2025

KPN is wel op de hoogte van de IPv6 issues, echter kan het zijn dat de desbetreffende medewerker dit niet in het hoofd had tijdens heg gesprek. Of het simpelweg niet wist. 

Bij de klantenservice werken allemaal verschillende type mensen met verschillende achtergronden. Het is niet te verwachten dat iedereen alles weet.

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28362 reacties
  • 21 maart 2025
RienvH schreef:

Ik heb haar ook verteld dat ik google wel kon gebruiken en bol.com, x.com. KPN,de websites van mijn pv systemen en vele andere niet, en dat het leek op een IPV4/IPV6 probleem, maar dat kon volgens haar niet het probleem zijn en maakte een ticket aan en ik kreeg de boodschap dat het 5 werkdagen kon duren voordat het probleem was opgelost (7 dagen dus met een probleem ivm weekend) ik was alles behalve blij met dat antwoord want dat betekende dat ik ook de F1 race van China moest missen GRRR.

Maar ik ben zelf heel eigenwijs toch in het modem de instellingen gaan nakijken (wat volgens haar niets zou opleveren)en heb bij de instellingen IPV6 uitgezet en alles werkt nu weer ik kan weer elke site bezoeken ook dit KPN forum kon ik weer openen en nu lees ik hier in het forum een bericht dat dit 7/8 maanden geleden ook al speelde en dat het een software bug is!!!!

ik vind het raar dat KPN haar medewerkers niet heeft verteld over dit probleem want dit had die dame van vanmiddag kunnen oplossen door het uit te schakelen en mijn modem te herstarten en daarna eventueel weer aan te zetten en nogmaals te herstarten dan had ze ook geen ticket aan hoeven te maken!!!!!

Maar dat dit probleem na 8 maanden nog niet is opgelost is schandalig en KPN noemt zich HET netwerk van Nederland, dan moeten ze toch wel gaan zorgen dat dit niet meer kan gebeuren.

Er kan op de Box 12 inderdaad een bug voorkomen specifiek rondom IPv6. Wat er dan gebeurt is het volgende:

Elk eindapparaat krijgt een IPv6 modemadres en via dat adres gaat hij het internet op. Maar wat er kan gebeuren is dat de Box 12 twee van die IPv6 adressen uitdeelt. Eentje ervan is dan niet valide, en werkt niet. Als een eindapparaat dan via dat niet-valide IPv6 adres een internetpagina of app probeert te openen, dan werkt dat niet. Sommige eindapparaten zijn slim genoeg dat ze merken dat het IPv6 adres niet klopt en switchen naar de andere. Dan is de verbinding gewoon traag. Maar als je eindapparaat niet kan switchen, dan kun je de site niet bereiken of heeft de app geen verbinding. De oplossing, voor nu, is om dan IPv6 uit te zetten in je modem.

Onze medewerkers worden geïnformeerd over wat er speelt met onze apparaten. Maar we hebben van alles veel. Veel verschillende apparaten (niet alleen voor internet), met verschillende sofwareversies, die niet in alle gevallen dezelfde dingen doen. En we hebben ook veel medewerkers. Dus dan kan het gebeuren, zoals Mastermovie al benoemt, dat een medewerker het toevallig niet wist, of het even zo gauw niet voor de geest had, of de connectie niet legde tussen jouw ervaring en deze bug.

De bug wordt opgelost in de volgende versie van de Software voor de Box 12. Het is alleen nog niet bekend wanneer die beschikbaar is voor uitrollen.

VwDt schreef:

@Erik van KPN Zie dit probleem nog niet staat in het 1e bericht van
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.24.05.08.

Ik zie inderdaad dat we dit daar niet noemen. Ik denk dat de bug nog niet bekend was op het moment dat ik die update schreef, en dat ik later vergeten ben hem toe te voegen. Ik vermeld het even onder het IPv6 stuk.

• 386 reacties
  • 21 maart 2025

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.24.05.08 Vermeld nu:
“De oplossing, voor nu, is om dan IPv6 uit te zetten in je modem.”

In dit bericht van ​@Erik van KPN staat als oplossing:
“Oplossing hiervoor is je Box 12 herstarten. Maar, met de kanttekening dat je dit dan soms wel meerdere keren moet doen. Check na elke herstart de webinterface om te zien of je nu wel de IPv6 verbinding hebt.“

De 1e oplossing is makkelijker en heeft als nadeel geen IPv6.

De 2e oplossing duurt langer en heeft als voordeel uiteindelijk wel IPv6 of gaat de 2e oplossing over een ander probleem?
Deze oplossing zie ik niet staan in KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.24.05.08.

Reageer