Skip to main content
Vraag

KPN stuurt modem na opzeggen huur Fritz!Box, wat gebeurt er met mijn verbinding?

• September 18, 2026
  • 13 reacties
  • 70 keer bekeken

Zojuist de HUUR van de meer dan 10 jr oude Fritz-box opgezegd. Als AUTOMATISCHE reactie daarop stuurt KPN mij nu het modem van KPN. Een reactie waarop ik NIET kan reageren !!!

Deze actie van KPN is compleet zinloos, daar ik zelf een nieuwere versie van de Fritz-box heb aangeschaft, een modem dat ik al MAANDEN in gebruik heb. (“vrije modem keuze”)

Waar ik nu bang voor ben, is dat de Technische Dienst van KPN  aan “mijn verbinding” gaat “sleutelen”, omdat er -- volgens de volkomen IRREALISTISCHE verwachting van KPN -- gebruik gaat worden gemaakt van het KPN modem.

Hoe voorkom ik dat de KPN “aan het sleutelen” slaat aan “mijn verbinding” ? (afblijven! Het werkt!)

KPN ???

13 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 18, 2026

Als je ondersteuning nodig hebt vanuit kpn om wat voor rede dan ook dan heb je een modem van kpn nodig. Zonder modem van kpn geen service. Je kunt het modem dus gerust in de kast leggen. 

rvk01
Slimmerik
  • September 18, 2026

Je 'behoort' een router van KPN in huis te hebben in geval van problemen op de lijn. Die router hoort gewoon bij je abonnement (en is dus de reden dat je die opgestuurd hebt gekregen na de opzegging van de Fritzbox). Wanneer je problemen hebt met de verbinding dan vragen ze nl om die router aan te sluiten zodat ze die ook technisch uit kunnen lezen (wat ze bij jouw eigen hardware niet kunnen). Het is dus een automatische actie geweest voor je abonnement.

Je mag deze router gewoon in de doos op de zolder opbergen.

Bij een wisseling van router gaan ze verder niet sleutelen aan jouw aansluiting. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 18, 2026

KPN is verplicht een modem te sturen. Ook deze KPN modem is een huurmodem, maar de huur is inbegrepen bij abonnementskosten. Veel beter is natuurlijk deze huur af te trekken bij mensen met eigenmodem. In Duitsland is gebruikelijk bij internet modem met of zonder te huren. De huurkosten is tot 10€.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • September 18, 2026

Zojuist de HUUR van de meer dan 10 jr oude Fritz-box opgezegd. Als AUTOMATISCHE reactie daarop stuurt KPN mij nu het modem van KPN. Een reactie waarop ik NIET kan reageren !!!

Deze actie van KPN is compleet zinloos, daar ik zelf een nieuwere versie van de Fritz-box heb aangeschaft, een modem dat ik al MAANDEN in gebruik heb. (“vrije modem keuze”)

Waar ik nu bang voor ben, is dat de Technische Dienst van KPN  aan “mijn verbinding” gaat “sleutelen”, omdat er -- volgens de volkomen IRREALISTISCHE verwachting van KPN -- gebruik gaat worden gemaakt van het KPN modem.

Hoe voorkom ik dat de KPN “aan het sleutelen” slaat aan “mijn verbinding” ? (afblijven! Het werkt!)

KPN ???

Er zit wel enige logica in de reactie van KPN, een provider levert altijd een modem/router. Maar als je verbinding al werkt hoef je je niet druk te maken en kan je het KPN modem innde doos houden en ooit weer inleveren als er om gevraagd wordt.

rvk01
Slimmerik
  • September 18, 2026

In Duitsland is gebruikelijk bij internet modem met of zonder te huren. De huurkosten is tot 10€.

En aangezien die provider-routers maar €30 tot €70 per stuk kosten, is dat elke maand lekker verdiend voor een provider 😉

(Maar goed, ze hebben ook onderhoud, vervanging en opsturen e.d.)

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 18, 2026

Aan allen: Ja, de reactie van KPN is begrijpelijk (en logisch gezien de invulling van het abonnement en de eisen die support stelt). Wat ik met mijn vraag op dit forum hoop te voorkomen (immers KPN kijkt mee), is dat de Technische Dienst van KPN ONnodig aan het sleutelen slaat ...

Deze vraag stel ik hier, omdat een reactie-mogelijkheid, na wijziging van het abonnement (huuropzegging van modem) NIET mogelijk is. Ergerlijk !!

De enige mogelijkheden die dan overblijven, zijn: dit forum of KPN bellen (in de hoop dat degene die mij te woord staat, mijn zorg begrijpt. Ha!).

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 18, 2026

In Duitsland is gebruikelijk bij internet modem met of zonder te huren. De huurkosten is tot 10€.

En aangezien die provider-routers maar €30 tot €70 per stuk kosten, is dat elke maand lekker verdiend voor een provider

Daar kan men ook router extern huren, de huurprijs is ook duidelijk lager dan KPN (ook zonder basistoeslag van KPN router)

Huur Fritz!box 7690

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 18, 2026

Off-topic: wie heeft de titel van mijn vraag aangepast (nee, ik heb daar geen moeite mee). Zelf koos ik, op advies van Gemini, voor een korte titel … :-)

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 18, 2026

Je hebt gewoon vrije modemkeuze als klant bij KPN, en dat geldt ook bij andere providers. 

Echter als je ondersteuningsvragen hebt kan je provider natuurlijk vragen of je even hun eigen modem aan de lijn kan hangen. Op die manier kan je bij storingen ook eenvoudig isoleren of de storing in je eigen gekochte modem zit, of dat er iets mis is met de lijn of verbinding van KPN. 

Ikzelf heb overigens een FritzBox bij KPN gehuurd. Maar ik kan me indenken dat sommige mensen liever eentje kopen die net iets geavanceerder is dan wat KPN aanbiedt. Eerder had ik een FritzBox 7590 gekocht, maar die DSL was vermoedelijk defect. De FritzBox van KPN werkt verder perfect. 

• September 18, 2026

Had je dan bij aanvang van de abonnement alleen de FB “gekregen” en geen EB ?
Als je naderhand een FB was gaan huren dan had je de EB al.

Ten overvloede, je kan het configuratie bestand uit een FB opslaan, en in een andere FB plaatsen.

Deze vraag stel ik hier, omdat een reactie-mogelijkheid, na wijziging van het abonnement (huuropzegging van modem) NIET mogelijk is. Ergerlijk !!

De enige mogelijkheden die dan overblijven, zijn: dit forum of KPN bellen (in de hoop dat degene die mij te woord staat, mijn zorg begrijpt. Ha!).

Dat is een veel geziene klacht hier.
Dat is de tactiek van te grote bedrijven.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 18, 2026

Als voormalige klant van XS4ALL heb ik (uiteraard) een Fritz!box (FB7590). Na de overstap naar KPN met TV+ is daar niets aan veranderd, de FB is gewoon in de meterkast blijven hangen en heb nooit een KPN modem of router ontvangen. Maar met glasvezel is dat toch ook niet nodig? De ONT (het glasvezel kastje) is toch het modem en deze is van KPN. De FB fungeert alleen als router.  

rvk01
Slimmerik
  • September 18, 2026

Off-topic: wie heeft de titel van mijn vraag aangepast (nee, ik heb daar geen moeite mee). Zelf koos ik, op advies van Gemini, voor een korte titel … :-)

Waarschijnlijk aangepast door een moderator om direct op de overzichtspagina duidelijk inzicht te hebben waarover het topic gaat. Alleen niet netjes dat ze niet even onder de post gemarkeerd hebben dat de titel aangepast is door de moderator. Dat horen ze normaal wel te doen (vind ik).

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 18, 2026

@rvk01: bedankt voor je reactie! Ja, ik vond het vreemd, dat “iemand” (in de veronderstelling, dat een van reageerders die actie had ondernomen) de titel van het bericht had aangepast, ZONDER daar melding van te maken. Daarom verbaasde het mij.

Zoals ik al schreef, heb ik geen moeite met de aanpassing, maar ik begrijp graag “hoe de vork in de steel zit” (aard van het beestje, zeg maar).