Skip to main content

Goedemorgen,

Ik wil voor mijn V10 modem een eigen DNS service gebruiken. Hiervoor wil ik gebruik maken van 9.9.9.9.

Nu ben ik op de hoogte dat een eigen secundaire dns opgegeven niet mogelijk is met de V10 en heb ik 9.9.9.9 opgeven als primaire dns en ISP dns uitgezet.

Het probleem is nu dat al mijn devices nogsteeds een secundaire dns server doorkrijgen vanuit het modem, 9.9.9.9 en 192.168.2.254. Ik wil dat alle dns requests via 9.9.9.9 worden behandeld maar de devices pakken continue de secundaire dns van het modem. Hoe kan ik de secundaire dns uitschakelen binnen de V10?

Groet,

Ron

Hoi en van harte welkom @RonTopic!

Ik lees dat het niet wil lukken met de DNS instellingen van jouw Experia Box V10. Aangezien 't niet lekker werkt nu, raad ik je aan om de Experia Box allereerst te resetten. Dan begin je met een schone lei. Stel de gewenste instellingen opnieuw in, en probeer het nog eens. Ik ben benieuwd hoe het daarna gaat.

Je leest overigens alles over de Experia Box V10 in onze Kennisbank, inclusief uitleg over resetten.


Hi Alexandra,

Heb het modem al meerdere malen gereset om te kijken of hij dan wel de primaire DNS pakt voor m’n apparaten maar dit heeft het het niet opgelost.

Zie trouwens dat de V12 wel een optie heeft voor secundaire DNS. Is het mogelijk om het modem om te ruilen?


@RonTopic Sorry voor mijn late reactie, jouw laatste berichtje is me op de een of andere manier ontschoten!

Kan je uitleggen hoe je merkt dat je apparatuur nog de standaard KPN DSN gebruikt? Het is helaas niet mogelijk om een modem om te ruilen voor een specifiek ander type, zoals een KPN Box 12. Alleen als een KPN modem defect is, ruilen we 'm om voor een nieuwe. Ook daarbij kunnen we niet voor een specifiek type kiezen. 

Je kunt ook overwegen om voor een eigen modem te kiezen. Je leest er meer over in ons topic over vrije modemkeuze bij KPN. Ook bieden we de optie om voor een FRITZ!Box te kiezen bij jouw abonnement.


Dat komt misschien omdat die dns servers van quad9 het niet doen? Hun website doet het in iedergeval niet.

 


Dat komt misschien omdat die dns servers van quad9 het niet doen? Hun website doet het in iedergeval niet.

Maar de DNS server doet het wel. 😎

 


@RonTopic als u een andere dns server gebruikt, zoals bijvoorbeeld cloudflare, werkt het dan wel naar behoren?


Het probleem is nu dat al mijn devices nogsteeds een secundaire dns server doorkrijgen vanuit het modem, 9.9.9.9 en 192.168.2.254. Ik wil dat alle dns requests via 9.9.9.9 worden behandeld 

De secundaire DNS uitschakelen is geen goed idee, kans is dat je geen Internet meer hebt. 

Als uw apparaten niet de primaire DNS gebruiken kan het betekenen dat deze niet bereikbaar is.

Afhankelijk van welke organisatie de DNS is, kan het zijn dat het geen publieke DNS is en er mogelijk voor betaald moet worden.

Probeer anders eens 1.1.1.1 voor de DNS. Dit is een publiek DNS en werkt goed.

KPN DNS: 

195.121.97.202

195.121.97.203

 

Misschien is dit een verklaring waarom DNS 9.9.9.9 het niet doet:

https://www.theregister.com/2017/11/20/quad9_secure_private_dns_resolver/


Even nagezocht het DNS wat u gebruikt is van Quad9 deze heeft ook een secundaire DNS:

 

IPv4

  • 9.9.9.9
  • 149.112.112.112

IPv6

  • 2620:fe::fe
  • 2620:fe::9

En hij doet wel:

 


Even nagezocht het DNS wat u gebruikt is van Quad9 deze heeft ook een secundaire DNS:

 

IPv4

  • 9.9.9.9
  • 149.112.112.112

Maar die kun je niet instellen. Volgens mij bij geen enkel model Experiabox. En ook niet bij de KPN Box dacht ik. Zou ook niet nodig moeten zijn. 

Maar aangezien @RonTopic toch tegen problemen aanloopt bij quad4: probeer eens cloudflare ofzo. 


Hoeft niet, in Windows en MAC kun je ze ook instellen!


Hoeft niet, in Windows en MAC kun je ze ook instellen!

Maar dat ga je toch niet per apparaat doen.

Kom op, zoiets regel je centraal op de router en het zou kpn sieren hier "gewoon" wat aan te doen.

En let op, momenteel zij de IPv6 DNS servers zelfs helemaal niet instelbaar op een Experia/KPN Box dus ook daar is nog werk aan de winkel.

 

Op de V12 kan je overigens wel de primaire en secondaire DNS server instellen.. 

...maar mist nog altijd het kunnen instellen van de IPv6 DNS servers.


Volgens een artikel in Klachtenkompas moet het wijzigen van de DNS in de

V10 mogelijk zijn.


Hoeft niet, in Windows en MAC kun je ze ook instellen!

Maar dat ga je toch niet per apparaat doen.

Kom op, zoiets regel je centraal op de router en het zou kpn sieren hier "gewoon" wat aan te doen.

En let op, momenteel zij de IPv6 DNS servers zelfs helemaal niet instelbaar op een Experia/KPN Box dus ook daar is nog werk aan de winkel.

Meeste mensen hebben niet zoveel apparaten, bij grotere netwerken is het vaak niet te doen maar die hebben vaak een server waarop je het dan centraal kunt regelen.


Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!


KPN is zo wie zo laat begonnen met de implementatie van IPv6, XS4ALL had al in 2008 IPv6!

Dat is waarom het een eerste class provider is (was).


KPN is zo wie zo laat begonnen met de implementatie van IPv6, XS4ALL had al in 2008 IPv6!

Ook bij kpn is IPv6 al vele vele jaren actief dus dat kan echt geen argument zijn waarom kpn nog altijd niet de IPv6 DNS server instelbaar heeft gemaakt.

Het is meer het uitgangspunt "one size fits all" dat dergelijke tekortkomingen veroorzaakt.