Skip to main content
Antwoord

MAC filtering werkt niet

• October 10, 2025
  • 5 reacties
  • 30 keer bekeken

Hallo, mijn MAC filtering werkt niet en weet niet of het überhaubt ooit heeft gewerkt…?! Ook de wifi naam is zichtbaar terwijl het op onzichtbaar staat. Ik krijg nu al enkele keren verschillende apparaten te zien op mijn wifi en wil graag dat de mac filtering werkt. Ik heb al van alles geprobeerd, harde reset via de reset knop, stekker eruit, alle resets geprobeerd via de instellingen maar niets werkt. Ik zit op de laatste update en hoop dat dit probleem kan worden opgelost. 

In afwachting van u reactie verblijf ik. 

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@Tijgerpakkie . Welkom hier.

Je wilt dus gebruik maken van MAC Filtering om de draadloze verbinding per apparaat toe te wijzen in je netwerk en dat lukt niet.  Helaas heeft ​@Marlon92 volledig gelijk.  We zijn in fases bezig om onze routers allemaal naar een universele firmware te krijgen.  Helaas is hierbij de MAC filter functionaliteit nog niet goed ingebouwd.  De oorzaak verschilt een beetje per modem type maar onder de streep werkt het gewoon niet.

Uiteraard willen we dit herstellen end dat staat al wel in de steigers.  Ik kan alleen niet zeggen wanneer die update precies uitgerold wordt.  Tot die tijd adviseer ik je om periodiek de kennisbank updates in de gaten te houden.  

Mocht ik zelf meer weten over een toekomstige update, laat ik het jou uiteraard in dit topic weten. 

5 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • October 10, 2025

Welk modem heb je?

• October 11, 2025

Het is bekend dat MAC filtering niet werkt. Welk model modem je hebt maakt denk ik niet zoveel uit. KPN gebruikt tegenwoordig op alle modellen dezelfde firmware. Dus de bug kan daardoor in potentie op alle modellen voorkomen. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 11, 2025

Nutteloosheid van MAC-filtering volgens Apple, citaat:

MAC-adresfiltering, authenticatie of toegangscontrole

Ingesteld op Uitgeschakeld.

Als deze functie is ingeschakeld, kan je router zo worden ingesteld dat alleen apparaten met opgegeven MAC-adressen (Media Access Control) toegang krijgen tot het netwerk. Er zijn verschillende redenen waarom je niet moet vertrouwen op deze functie om ongeoorloofde toegang tot je netwerk te voorkomen:

Als je de toegang tot het netwerk veilig wilt afschermen, moet je in plaats daarvan de juiste beveiligingsinstelling gebruiken.

• October 11, 2025

Het zijn ook altijd consumenten die met MAC filtering bezig zijn. Bij bedrijfsnetwerken zie je het (bijna) nooit. Dat zegt ook genoeg denk ik.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 13, 2025

Hoi ​@Tijgerpakkie . Welkom hier.

Je wilt dus gebruik maken van MAC Filtering om de draadloze verbinding per apparaat toe te wijzen in je netwerk en dat lukt niet.  Helaas heeft ​@Marlon92 volledig gelijk.  We zijn in fases bezig om onze routers allemaal naar een universele firmware te krijgen.  Helaas is hierbij de MAC filter functionaliteit nog niet goed ingebouwd.  De oorzaak verschilt een beetje per modem type maar onder de streep werkt het gewoon niet.

Uiteraard willen we dit herstellen end dat staat al wel in de steigers.  Ik kan alleen niet zeggen wanneer die update precies uitgerold wordt.  Tot die tijd adviseer ik je om periodiek de kennisbank updates in de gaten te houden.  

Mocht ik zelf meer weten over een toekomstige update, laat ik het jou uiteraard in dit topic weten.