Skip to main content
Antwoord

MAC-filtering werkt niet meer op Experia Box v10

• August 20, 2025
  • 23 reacties
  • 302 keer bekeken

Sinds kort werkt MAC-filtering  niet meer op Experia Box v10 modem software.

Onder Beveiliging/WIFI afscherming was tot kort een lijst van toegestane apparaten vermeldt, deze zijn weg. Ik kon mijn nieuwe telefoon MAC adres niet toevoegen. Kortom het menu is er maar knoppen reageren niet en status wordt niet weergegeven.

De functionaliteit van de apparaat blokkade werkt nog steeds, getest door het MAC adres van mijn tablet willekeurig te maken, in dat geval is er geen WIFI voor het apparaat.

Herstarten en modem reset gedaan, deze hebben het probleem niet verholpen.

Detail, na modem reset had ik verwacht dat mijn apparaten geen contact met WIFI zouden hebben als blokkade aanstaat omdat de toegestane lijst verwijderd zou zijn. Dit is niet het geval ze hebben WIFI verbinding.

Ik vraag me af of de reset echt gedaan is.

Beste antwoord door BruisTablet

Nee het zijn geen bewuste veranderingen. KPN heeft net als andere bedrijven te maken met wettelijke EU richtlijnen voor alle apparaten of Apps die een interface kunnen tonen. Die moest medio dit jaar voldoen aan eisen voor gebruikers met beperkingen. Sinds die update zijn er bestaande functionaliteiten (deels) gesneuveld waaronder die MAC filtering en nog wat zaken. Dit staat ergens beschreven bij een van de software update beschrijvingen.

Dit zal dus middels een nieuwe software update weer rechtgetrokken moeten worden.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

23 reacties

• Deelnemer
  • August 21, 2025

Ik heb hetzelfde probleem sinds 21-8 ineens konden apparaten niet meer via de wifi inloggen de mac lijst bleek ineens leeg, ook niet meer te herstellen

• August 21, 2025

Elke update zijn er verbetering. Maar vaak ook dingen die opeens niet meer werken. Helaas. Het lijkt wel alsof die softwareontwikkelaars het expres doen. Ze zorgen er gewoon voor dat het nooit klaar komt.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Jansen MAC adres en welkom bij de KPN Community! Goed dat je dit meldt. 

We hebben een kennisartikel over het instellen van MAC filtering op een modem met KPN Software. Wat als je de stappen daar volgt, lukt het dan wel?
Zo niet, heb je de Experia Box reset dan volgens deze stappen gedaan? 

Ik ben benieuwd! ​@Frank R aan jou dezelfde vragen/tips.

• Deelnemer
  • August 22, 2025

Heb deze stappen gevolgt. Ik kan alleen het veld met een mac adress invullen. Dat is alles. De rest van de knoppen doet niets. Ook een reset levert niets op. Dus knop met alle aangesloten wifi apparaten doet niets. Apparaatnaam kan je niets kiezen of invullen.

• Nieuwkomer
  • August 23, 2025

Bedankt voor de eerdere meldingen. Ik kom net terug van vakantie en loop ook tegen bovenstaand probleem aan. Geconstateerd door via kabel mijn laptop met de experia te verbinden. Eerder genoemde draaiboek doorlopen zonder dat er weer Wifi afscherming mogelijk is. 

Als aanvulling: de gehele portforwarding staat bij mij nu op blanco. 

@KPN, als de functie bewust is veranderd dan vind ik dat een behoorlijke dip in de beveiliging die ik van KPN gewend was.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • Antwoord
  • August 23, 2025

Nee het zijn geen bewuste veranderingen. KPN heeft net als andere bedrijven te maken met wettelijke EU richtlijnen voor alle apparaten of Apps die een interface kunnen tonen. Die moest medio dit jaar voldoen aan eisen voor gebruikers met beperkingen. Sinds die update zijn er bestaande functionaliteiten (deels) gesneuveld waaronder die MAC filtering en nog wat zaken. Dit staat ergens beschreven bij een van de software update beschrijvingen.

Dit zal dus middels een nieuwe software update weer rechtgetrokken moeten worden.

• Deelnemer
  • August 24, 2025

@Sanne van KPN  Hoi Sanne zou jij van dit probleem een ticket kunnen maken bij KPN zodat dit opgelost wordt. Het is echt een beveiliging issue.

Beste Sanne, de situatie is voor mij ongewijzigd. Herstart en reset waren door mij al gedaan in het eerste bericht. De handleiding voor mac filtering is bekend. Net als Frank zou ik graag actie zien om de beveiliging te herstellen. Kan nu geen nieuwe apparaten toevoegen. 

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • August 27, 2025

Hi ​@Jansen MAC adres en welkom bij de KPN Community! Goed dat je dit meldt. 

We hebben een kennisartikel over het instellen van MAC filtering op een modem met KPN Software. Wat als je de stappen daar volgt, lukt het dan wel?
Zo niet, heb je de Experia Box reset dan volgens deze stappen gedaan? 

Ik ben benieuwd! ​@Frank R aan jou dezelfde vragen/tips.

Hoi Sanne, ik heb exact hetzelfde op de v12, alle adressen er uit, kan er ook geen meer toevoegen. Uiteindelijk alleen nog via de kabel in het modem kunnen komen. Is hier al een oplossing voor? Heb modem al een volledige reset gegeven maar ook dat hielp niet.

• August 27, 2025

Uiteindelijk alleen nog via de kabel in het modem kunnen komen. 

En na een fabrieks-reset was dat nog steeds zo?

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • August 27, 2025

Uiteindelijk alleen nog via de kabel in het modem kunnen komen. 

En na een fabrieks-reset was dat nog steeds zo?

Klopt na de factory reset nog steeds, net als bij de andere hier in dit topic.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Check, en helder. Dan moet dit inderdaad opgelost worden door midden van een update, zoals Vulpen ook aangeeft. Ik zet jullie meldingen door! 
Houd onze Product Updates in de gaten. Zodra er een nieuwe update is waarin dit opgelost is zullen we het daar melden. 

• Deelnemer
  • September 3, 2025

Terug van vakantie. Geconstateerd dat MAC FILTERING niet meer werkt.  Mijn mac filter lijst is weg en ik kan hem niet meer invoeren.  Alle denkbare modem resets uitgevoerd.. Ik heb versie V10.C.25.08.03. Dit schijnt de laaste update te zijn.  In deze update zijn er wijzigingen in de MAC FILTERING  angebracht. Dit heeft een averechts effect gehad. MAC FILTERING werkt niet meer. 

• Topper
  • September 4, 2025

Hier hetzelfde probleem. Voor de volledigheid meld ik nog dat het (iig bij mij) de Experiabox v10 met firmware V10.C.25.08.03 betreft.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • September 9, 2025

Ik heb zelfde problemen. Eerste probleem met laptop van vriendin die opeens gisteren niet meer verbinding kon maken met wifi, zonder dat ik iets bewust heb aangepast op mijn router. Ook geen melding ontvangen van KPN dat er een patch is uitgerold naar mijn Experiabox V10.

Na mijn eigen onderzoek bleek, dat mijn lijst met mac adressen die gebruik kunnen maken van mijn wifi netwerk leeg was. Onduidelijk waarom deze is gewist. Ik heb het niet gedaan.

Ook is niet mogelijk om mac adressen toe te voegen in de lijst en de mac filtering weer aan te zetten, waardoor ik het mac adress van de laptop die geen verbinding kan maken met de wifi niet kon toevoegen.

De situatie was, dat alle apparaten een verbinding konden maken met de Wifi behalve de ene genoemde laptop.

Vervolgens vanavond conact gehad met een mevrouw van kpn support om het probleem op te lossen.

Melding gemaakt wan deze posts van het probleem, waarna de mevrouw aangaf deze meldingen niet door te krijgen en dat zij niet op de hoogte was van dit probleem. Ze kon alleen maar aangegeven dat alles er bij haar goed uitzag. Op advies van deze mevrouw heb ik mijn router hard gereset. Echter het probleem werd door de reset niet opgelost. Het probleem werd alleen maar erger. Na de reset konden alle apparaten geen verbindingen meer maken met de wifi.  Vervolgens bleek dat bepaald zaken tgv de reset uitgezet waren.

Vervolgens kunnen de apparten weer op de wifi (inclusief de laptgop die gisteren probleem had), maar ik krijg de mac filtering niet aan. Het is ook niet mogelijk om nieuwe mac adressen toe te voegen.

Kortom het probleem is steeds niet opgelost. Zoals FrankR aangeeft, tgv dit probleem is er een beveiligings issue !!!!!

Omdat de mevrouw mij verder niet kon helpen, heb ik voor morgen een nieuwe afspraak gemaakt in de hoop een collega aan de lijn te krijgen die mij kan wel helpen of dat er voor probleem bij KPN in middels wel een een oplossing bekend is, of dat deze collega kan vaststellen dat mijn modem stuk is.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • September 10, 2025

In aanvulling van vorig bericht. Vandaag beter contact gehad met de klantenservice van KPN. Afgesproken om obv van een nieuwe afspraak vanavond uit te testen (obv sticker/reset hardere/reset) te bepalen om het mac filtering probleem op te lossen. Verwachting is of de reset lost het probleem op of het modem is stuk. Er wordt voor deze oplossingsrichting gekozen om dat bij KPN geen specieke problemen bekend is met mac filtering. Het komt namelijk moment even niet uit als er veranderingen worden gemaakt waarbij alleerlij nieuwe instelingen gedan moeten worden.

Dus ben in volle verwachting naar het resultaat van vanavond.

• Nieuwkomer
  • September 10, 2025

Precies hetzelfde probleem. Ineens geen MAC filtering meer mogelijk. De bestaande lijst was leeg. Apparaten konden niet meer verbinden met de Wifi. In het kader van aanscherpen van privacy een nalatige zet. Aan de ene kant vraagt KPN om met Tweestaps-authenticatie de beveiliging te vergroten; aan de andere kant gaat blijkbaar er een “luikje’ open op het modem door een foutje in de software van een werkende optie naar een niet-werkende optie. Enfin, ik hoop dat dit snel opgelost gaat worden. 

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • September 10, 2025

Zoals in mijn laatste post aangegeven, dat ik vanavond weer  contact zou hebben met de klantenservice van KPN om een hardere reset uit te voeren. Echter dit heeft toch niet het gewenste resultaat opgeleverd. Hiermee is nog steeds niet het genoemde mac-filtering probleem opgelost. Blijkbaar worden de oplossingen van de problemen binnen klantenservice niet gedeeld, waardoor niet met 1 mond wordt gesproken. Eerder was afgesproken als de laatste harde rest geen resultaat zou opleveren dat dan de conclusie zou zijn dat het modem stuk zou zijn. Echter de  medewerker die mij zojuist had geholpen, gaf aan obv van haar ervaring met dit probleem, dat dit probleem (zoals ook al eerdere op dit forum was aangegeven), dat dit probleem alleen maar opgelost kan worden, door te wachten op een nieuwe patch, die het dit probleem gaat oplossen. Het vervelende hiervan is alleen, dat er dus nu een beveiligingsrisico is ontstaan. Het is nu onduidelijk wanneer dit probleem zal worden opgelost. De laatste medewerker was ook niet in staat nogmaals intern aan te gegeven dat dit een urgentprobleem is. Dus dit geeft mijn een zeer ongemakkelijk gevoel , doordat cybersecurity issues frequent in het nieuws zijn. Rest mij nu dus alleen maar afwachten :(

• Nieuwkomer
  • September 28, 2025

Ik heb precies hetzelfde probleem als hierboven beschreven. Een firmware-update is dringend nodig. Mocht dat niet het geval zijn, laat het ons dan weten. Nieuwe hardware zal de oplossing bieden.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • October 2, 2025

Heb, omdat er helemaal geen vooruitgang zit in een oplossing voor het probleem (na meerdere keren contact met de klantenservice) de bevestiging gekregen dat het probleem nog steeds niet is opgelost. Obv van het contact met klantenservice heb ik begrepen dat er waarschijnlijk deze maand weer een patch uitgerold gaat wordendie het probleem gaat oplossen. Na meerdere keren aandringen, kon niet aangegeven worden wanneer deze maand gepland is wanneer deze patch wordt uitgerold. Ook was het niet mogelijk om het probleem meer prioreiteit te geven zodat de patch zo snel mogelijk op korte termijn uitgerold kan worden.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 2, 2025

Beste ​@clf zie onderstaand citaat uit ‘aanbevolen routerinstellingen van Apple’:

MAC-adresfiltering, authenticatie of toegangscontrole

Ingesteld op Uitgeschakeld.

Als deze functie is ingeschakeld, kan je router zo worden ingesteld dat alleen apparaten met opgegeven MAC-adressen (Media Access Control) toegang krijgen tot het netwerk. Er zijn verschillende redenen waarom je niet moet vertrouwen op deze functie om ongeoorloofde toegang tot je netwerk te voorkomen:

Als je de toegang tot het netwerk veilig wilt afschermen, moet je in plaats daarvan de juiste beveiligingsinstelling gebruiken.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • November 6, 2025

Ik kan ook geen IP-filtering instellen met V10.C.25.08.03  de dropdown blijft leeg maar ik kan wel een macadres invullen maar met toevoegen gebeurd er niets en dat was tig versies terug ook al heb ik hier ontdekt. Ook bedraad geen succes.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • November 6, 2025

Ik kan ook geen IP-filtering instellen met V10.C.25.08.03  de dropdown blijft leeg maar ik kan wel een macadres invullen maar met toevoegen gebeurd er niets en dat was tig versies terug ook al heb ik hier ontdekt. Ook bedraad geen succes

Ik bedoelde natuurlijk MAC-adresfiltering.