Skip to main content

@wjb

Vorige week kreeg ik ineens bij inloggen op mijn V10 de melding:

Let op: Jouw apparaat maakt momenteel gebruik van het standaard wachtwoord, je bent verplicht om in te loggen en het wachtwoord te wijzigen. Vul het wachtwoord niet in maar klik op Login.

Nou gebruik ik NOOIT het standaard ww maar had ik al jaren mijn eigen wachtwoord.

Maar ik bleek nu dus VERPLICHT mijn eigen ww te veranderen. Op zich niet verkeerd dat zo nu en dan eens te doen.

MAAR het was niet aangekondigd !! Waarom eigenlijk niet ?

En tegelijkertijd bleek mijn VPN via Wireguard en Open VPN geblokkeerd … Was heel vervelend.

Hangt dit samen?

Zou het kunnen zijn dat jouw V10 een reset gehad heeft waardoor het wachtwoord dus weer leeg gemaakt was en de port-forwardings voor Wireguard en OpenVPN verdwenen waren?


@wjb 

bij nader onderzoek blijkt mijn V10 bijna helemaal leeg gemaakt te zijn !!

1. alle DHCP binding > WEG ..
2 alle Port forwarding - IPv4 > WEG ..
3. alle Application Configuration > WEG ..

wat is dit voor actie van KPN ???


bij nader onderzoek blijkt mijn V10 bijna helemaal leeg gemaakt te zijn !!

1. alle DHCP binding > WEG ..
2 alle Port forwarding - IPv4 > WEG ..
3. alle Application Configuration > WEG ..

Dat vermoeden had ik dus al, die V10 heeft blijkbaar een factory reset gehad.

Ik hoop dat KPN kan uitleggen waarom dit gebeurd is.

Ik ben bang dat een firmware update hier debet aan geweest is.


@wjb 

jouw idee klopt dus !

maar waarom zijn dan de port-forwardings en de Applications Conf weg?


@wjb

jouw idee klopt dus !

maar waarom zijn dan de port-forwardings en de Applications Conf weg?

Ik ben bang dat de V10 een factory reset heeft gehad bij de uitrol van de onderstaande firmware update.

Dat zou natuurlijk niet mogen gebeuren maar helaas blijkt de praktijk weerbarstiger.


@wjb 

ha, was gelijktijdig 😀

maar instellingen en zelf gegeven bijnamen voor Wifi ea + Vaste telefoon wel behouden ..


@wjb

ha, was gelijktijdig 😀

maar instellingen en zelf gegeven bijnamen voor Wifi ea + Vaste telefoon wel behouden ..

Klopt, die worden na een factory reset vanuit het centrale beheerplatform weer teruggezet op de Experia/KPN boxen.


@wjb

ik heb nu idd ©2008-2022 ZTE Corporation. Alle rechten voorbehouden  |   V1.01.00T04.0

NB zag net op Tweakers:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2173480

“Ja de uitrol loopt je krijgt hem vanzelf binnen”

(... op donderdag 9 februari 2023….)

MAAR ZONDER ENIGE AANKONDIGING ...

 


@wjb 

jij in ieder geval bedankt voor de duidelijke uitleg wat er gebeurd is 😀


MAAR ZONDER ENIGE AANKONDIGING ...

KPN is "uitmuntend" in haar communicatie. (Ahum)

Wat ik persoonlijk heel erg vind is dat KPN zonder blikken of blozen zomaar gemaakte instellingen teniet doet bij zo'n firmware update. Waar KPN voor zou moeten zorgen is dat dat nooit gebeurt en dat de overgang naar een nieuwe firmware dus seamless verloopt. Dan is er ook geen echte noodzaak tot "aankondigen".


@wjb

en de TIP van JOPOH gaan we bewaren !!


Als naast telefonie en wifi gegevens nu ook eens dhcp reserveringen en port forwards worden teruggezet na een reset en misschien parental control instellingen als deze functie aanwezig is dan is voor het gros van de mensen een reset actie bedoeld of onbedoeld niet zo’n irritatie. 

Heel vervelend om er bv op vakantie achter te komen dat je je thuissystemen niet meer kan bereiken omdat de router ineens gereset is en geen noodzakelijke port forwards meer heeft.

 

 


@BruisTablet

ja, dat was precies mijn probleem !

Waar blijft KPN met een reactie?


Het helpt niet om alles in hoofdletters te schrijven.

Bron


@wjb 

aangepast 😉