Skip to main content
Vraag

Mijn oplossing voor Experia Box V10 en SuperWifi 1 issues

• November 16, 2025
  • 3 reacties
  • 141 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb een 7 jaar oude Experia Box v10 en 2x 5 jaar oude Super Wifi 1. Hoewel technisch wellicht iets verouderd en beperkte mogelijkheden, de internetverbinding (glasvezel) was zeer stabiel, ook via wifi werkte het allemaal volgens verwachting.

Paar weken geleden ontvang ik een update voor modem en SW1 apparaten, en heb sindsdien veel stabiliteitsissues gehad. Op dit KPN forum zijn er (te) veel meldingen hierover te lezen. Mijn ervaringen: oorspronkelijke instellingen deels niet overgenomen, verbindingen verdwenen of traag, apparatuur herstarten of terug naar fabrieksinstellingen en domotica met ~50 apparaten deels opnieuw configureren doordat vast IP-adressen natuurlijk niet meer bekend waren. Tussentijdse extra updates van afgelopen week gaven niet de jarenlange stabiele werking terug. Ik was de ergernissen van de matige werking en de vele testuren meer dan zat.

Er is geen mogelijkheid mijn KPN modem te updaten naar een modernere/stabielere versie. KPN adviseert als alternatief om voor mijn 1 Gb glasvezel aansluiting de FritzBox 7590 AX in te zetten. Deze is te huur voor €7,50 per maand extra of gewoon in de winkel te koop; huren langer dan 2,5 jaar is duurder dan kopen.

KPN prijst dit modem aan als modem voor de Pro en "dé alleskunner". Doordat Fritzbox van een installatiewizard gebruik maakt, kan ook de gewone gebruiker eenvoudig hiervan gebruik maken, maar als je wilt kun je ook meer zien en instellen. Na selectie van land, KPN als provider en type verbinding (glas of iets anders), wordt alles automatisch voor je ingesteld.

Ik heb dit modem gekocht samen met een bijbehorende repeater (type 3000), die een mesh netwerk met het Wifi 6 modem opbouwt. Voor up- en downverbinding via wifi haal ik nu 900 Mbps hetgeen ik nog nooit eerder had gezien. Nadat ik aanvullende zaken had geconfigureerd, zag ik dat er van het modem een grote update was van versie 7.x naar 8.x. Update was in 5 minuten klaar met behoud van alle instellingen.

Ja, het kost dus extra geld, maar het is stabieler en sneller. Indien gewenst kan de liefhebber meer instellen, maar is niet noodzakelijk voor goede werking.

Mijn vertrouwen in KPN heeft afgelopen weken een flinke knauw gekregen, maar jullie netwerk is zeer stabiel gebleken. Daarom mijn vraag: is het achteraf (altijd makkelijker) niet slimmer geweest om de verouderde apparatuur langzaam uit te faseren en te vervangen door nieuwe met daarop gestandaardiseerde software? Nu heb je een hoop tevreden klanten de laatste tijd een stuk minder tevreden gemaakt. Alternatief: alle nieuwe klanten en bestaande klanten met verouderde hardware voorzien van een Fritzbox in plaats van de standaard Experia boxen.

En nog een vraag voor KPN. Wat is nu de belangrijkste oorzaak van deze issues?

• software te weinig getest (en dus te snel vrijgegeven). Door de beperkte mogelijkheden van v10 en SW1 lijkt mij dat redelijk overzichtelijk te testen
  • de verouderde apparatuur kan eigenlijk niet meer de vernieuwde software goed aan
  • combinatie van 2 bovenstaande redenen.

3 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 19, 2025

Hoi ​@marcvdw, hier ben ik :) Kan zijn dat ik wat dingen zeg en vraag die ook in de Product Updates al voorbij zijn gekomen. Maar op die manier krijgen we hier een zo compleet mogelijk beeld, wat ook relevant is voor meelezers in dit topic. 

Jij hebt ongeveer twee weken geleden de update gekregen voor je V10 naar de 08.15 versie. En een dag of wat later ook de update voor je SuperWifi 1 naar de 14.02 versie. 

Het enige wat ik zo niet direct kan terugvinden is of dit voor jou een migratie was van oude firmware naar KPN Software, of dat je daarvoor ook al een eerdere versie van de KPN Software hebt gehad. Een migratie of een update heeft namelijk een verschillend effect op bepaalde dingen.

Mijn ervaringen: oorspronkelijke instellingen deels niet overgenomen, verbindingen verdwenen of traag, apparatuur herstarten of terug naar fabrieksinstellingen en domotica met ~50 apparaten deels opnieuw configureren doordat vast IP-adressen natuurlijk niet meer bekend waren.

Bij een migratie gaan er, helaas, eigen instellingen verloren. We herstellen wat we kunnen, maar dat is gelimiteerd tot die instellingen die ook in ons beheersysteem worden opgeslagen zoals wifigegevens. Vaste IP-adressen, port forwards, etc. zijn instellingen die we niet kunnen bewaren. Na een migratie zul je die dan ook opnieuw moeten instellen.

Bij een update behoren dat soort instellingen te blijven bestaan. Wel kan het gebeuren dat de namen van de wifinetwerken terugvallen op de fabriekswaarde. 

Wat betreft werking en stabiliteit. Bij vorige versies van de KPN Software zagen we dat er instabiliteit kon optreden in de combinatie met SuperWifi. Voor de stabiliteit van de wifi en de sturing binnen het mesh netwerk zijn deze beide updates juist grote verbeteringen. Iets wat we ook duidelijk terugzien in feedback en reacties over al onze kanalen heen. 

Wat niet wil zeggen dat jij geen problemen ervaarde. Maar juist omdat je nu de overstap naar FRITZ!Box hebt gemaakt (wat je eigen keuze is, en ook geen enkel probleem) kunnen we ook niet verder kijken waarom er in jouw situatie problemen begonnen (als jij vanuit oude firmware kwam) of niet verholpen werden (als jij van een vorige versie KPN Software kwam).

Relevante links

De huidige V10 update:

De huidige SW1 update:

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 19, 2025

​@Erik van KPN Bedankt voor je reactie. Ik kwam van de oude originele Box 10 firmware 1.x. Na 2 weken flinke instabiliteit, vele uren testen en nog meer uren opnieuw instellen, kun je je denk ik wel voorstellen dat het op een gegeven moment wel genoeg is. Ook met de SW1 14.02 versie met herhaaldelijk wegvallende draadloze wifi verbinding na Speedtest, wat ook geen vertrouwen geeft.

Geluk bij een ongeluk: Fritzbox lijkt mij een prima modem en een goede mesh wifi: stabiel en snel. Alleen de extra aanschafkosten van €350 zijn een domper. Dit zijn onvoorziene kosten, die voor mij niet nodig waren als jarenlange tevreden glasvezel gebruiker (zonder over te stappen gestart als XMSNet, later Telfort en tenslotte KPN).

Helaas geef je geen antwoorden op mijn beide vragen: wat is nu eigenlijk de oorzaak van al die problemen, en had dit (achteraf gezien) niet anders gekund? 

Ik hoop dat KPN deze ervaringen meeneemt in haar toekomstige releasebeleid. De consument als eindgebruiker en niet als systeembeheerder bezig zijn met herstarts, resets en handmatig nieuwe configuraties instellen. Voor KPN zijn de voordelen van standaardisatie van modem/wifi software te begrijpen, maar niet met deze gevolgen voor de eindgebruikers.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 21, 2025

Ik weet niet wat de oorzaak van de issues is, dat kunnen we niet meer uitzoeken nu jij een ander modem gebruikt. De problemen die jij met deze versies had zien we niet bij anderen met deze versies. Zonder aanvullend onderzoek is dan niet te zeggen waar het probleem zit en of dat dan iets is waar wij van tevoren wat aan hadden kunnen doen.

Het feit dat jij de een migratie gehad hebt van de oude firmware naar de nieuwe kan ook meespelen. Migratie is een ingrijpend proces waarbij de hele firmware wordt gewijzigd. Vandaar dat we ook bepaalde instellingen niet kunnen meenemen. Die zijn niet compatibel tussen de oude firmware en de nieuwe Software. Waardoor je die na de migratie zelf weer moet toepassen. Soms kan het zijn dat er onder water bij de migratie dan toch een paar dingen niet helemaal gladgestreken eruit komen. Veelal is dat op te lossen door de boel een extra keer te herstarten of uiteindelijk te resetten en opnieuw op te bouwen. Als er daarna dan nog problemen zijn, dan is dat iets waar we op zo'n moment dan verder in kunnen duiken.