Skip to main content
Vraag

Mijn thuisnetwerk met SuperWifi punten is niet volledig te zien in mijn V10

• August 14, 2025
  • 9 reacties
  • 141 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedemorgen,

Ik kijk al een tijdje rond op dit forum maar heb nu even een aantal vragen die ik graag zou willen stellen met betrekking tot mijn Experia Box v10 in combinatie met de nieuwste firmware update C.25.08.03 en Superwifi 1 punten met de nieuwste software C 25.07.02

Ik ben zelf werkzaam in de IT en ken dus wel redelijk mijn weg in IT infrastructuren.

Ik heb een uitgebreid thuisnetwerk met gemiddeld 80 actieve IP adressen in het netwerk.

In het netwerk fungeert de Experia box als Gateway. De internetverbinding is een VDSL verbinding, het wachten is al jaren op glasvezel in het deel van Amsterdam waar ik woon.

Brieven dat het komt ontvangen we wel maar de voortgang is erg traag. Maar goed daar gaat dit topic niet over.

Gelijk na de Experiabox is er een Cisco SG300 Layer 3 switch actief die de routering verzorgt tussen 2 verschillende netwerksegmenten, 1 achter de Experiabox zelf en 1 achter een Fortinet FG60E firewall.

De fortinet hangt niet in de DMZ van de Experiabox omdat ik die omgeving als testomgeving gebruik en voor gasten toegang tot het internet. Deze omgeving heeft zijn eigen Fortinet accesspoint en maakt dus geen gebruik van de Superwifi punten.

Beide apparaten voorzien de omgevingen van hun eigen DHCP adressen in beide netwerksegementen.

Via statische routeringen op de layer 3 switch is er connectiviteit tussen de twee netwerken.

Via de Layer 3 switch komen deze samen en is er 1 netwerk kabel tussen de Experiabox (die als gateway dient voor beide netwerken) en de Internet verbinding.

Een tweede kabel is aangesloten op een superwifi punt.

Alle superwifi punten zijn bekabeld aangesloten op het netwerk.

Achter de layer 3 switch hangen er nog 7 managed switches (alles Cisco) en daar zit de apparatuur op aangesloten.

De vragen gaan allemaal over de webinterface van de Experiabox:

Vraag 1:

Als ik op de homepage van de Experiabox kom meldt deze dat er een Superwifi accespoint niet bereikbaar is.

Echter is dit accespoint gewoon te pingen op zijn IP adress en als ik eenmaal ingelogd ben meldt de Experiabox ook gewoon dat het accespoint beschikbaar is.

het lampje op het accespoint brand ook gewoon groen (zonder knipperen) en dus lijkt het gewoon te functioneren.

Is dit een cosmetische beperking van de software van de Experiabox? Wat is de waarheid, de status op de inlog pagina of de status als je eenmaal ingelogd bent?

Vraag 2

Ingelogd in de Experiabox zijn alleen de apparaten die aangesloten zijn via Wi-Fi zichtbaar.

Het bekabeld netwerk meld dat er 0 apparaten zijn aangesloten terwijl er 55 apparaten bekabeld zijn aangesloten. Echter zitten deze achter een switch. Alles apparaten functioneren normaal.

Is dit een beperking van de Experiabox software?

Vraag 3

Ik heb meerdere Superwifipunten (7 stuks, elke ruimte heeft zijn eigen accespoint) vanwege de complexe situatie van de woning.

Bij de inlog pagina zijn ze allemaal zichtbaar als ik op de status icon klik, eenmaal ingelogd zie ik er maar 4.

Is dit een issue met de Experiabox software?

Alvast bedankt voor jullie reacties, ik ben erg benieuwd of mijn denk richting klopt dat dit wordt veroorzaakt door de experiabox software. 

Dit is ook geen kritiek trouwens, ik wil alleen begrijpen waarom ik zie wat ik zie.

9 reacties

• August 14, 2025

Hen je dit en dit topic al gelezen? Daarin vind je oa antwoord op vraag twee: alles wat achter een switch zit kan niet of verkeerd worden weergegeven maar zou wel goed moeten werken.

Wat mij opvalt is dat je bent gemigreerd naar de nieuwe software ondanks dat je SuperWifi's 1 hebt. Uit de door mij aangehaalde topics blijkt dat de combinatie V10 met SW1 nog niet gemigreerd zou worden. Dit zou nog apart aangekondigd worden, ja toch ​@Erik van KPN? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 14, 2025

Hallo Henk, 

Ik heb inderdaad al het nodige gelezen ( en ook de update topics inderdaad)  en vandaar ook mijn aannames dat hetgeen ik zie te maken heeft met de Web interface van de Experiabox.

Die migratie heeft inderdaad wel al plaatsgevonden bij mijn systeem in de nacht van zondag 10 op maandag 11 augustus.

Ik heb er verder ook geen issues mee maar ik wil toetsen of mijn gedachtengang klopt 😊

• August 14, 2025

Zie je alles wel met de MijnKPN app? En met accesspoints/switches achter de V10 is het met deze versie van de KPN Software inderdaad maar afwachten wat je allemaal te zien krijgt en mag je al blij zijn dat alles, ondanks de bij jou vrij omvangrijke migratie, nog steeds goed werkt: daar zie ik ook wel andere berichten over.

En nogmaals: ik had nog niet begrepen dat V10/SW1 combinaties al gemigreerd worden. Ik heb die combinatie ook, dus ik houd m'n hart vast. Maar als dát bij jouw opzich wel goed is verlopen, afgezien van wat weergave issues, heb ik er toch weer wat meer vertrouwen in. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 14, 2025

Hallo Henk, 

Ik zal vanavond eens kijken wat de MijnKPN app te vertellen heeft, daar kan ik op dit moment niet mee controleren omdat ik ergens anders ben.

Ik had de migratie zelf ook niet verwacht, mede ook omdat er inderdaad is gezegd dat deze nog niet gepland zouden zijn.

Uiteindelijk heeft het modem in de nacht van zondag op maandag 2 minuten downtime gehad (volgens de logging op de interface naar de Experiabox in de switch) en dat vindt ik wel weer erg meevallen voor een firmware update. Ik heb ze erger meegemaakt dat dat. 

Ik heb de volgende dag 1 accespoint opnieuw moeten opstarten, de overige 6 zijn zonder problemen meegegaan en hebben ook keurig de instellingen van het netwerk meegenomen. Bij deze upgrade heb ik in de V10 geen enkel missend stukje configuratie aangetroffen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 14, 2025

Hallo Henk, 

Net even via de app gekeken, daar zijn wel alle accesspoints zichtbaar met de nieuwe software versie. Die upgrade is dus prima verlopen ook al was hij nog niet gepland😎

Maar geen bedrade aansluitingen in het overzicht zoals ook via de webinterface deze niet zichtbaar zijn.

• August 14, 2025

Ja, dat schijnt nog een probleempje te zijn in deze versie van de V10 software. Het schijnt dat er aan gewerkt wordt: in een volgende versie hopelijk. 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • August 29, 2025

Zie je alles wel met de MijnKPN app? En met accesspoints/switches achter de V10 is het met deze versie van de KPN Software inderdaad maar afwachten wat je allemaal te zien krijgt en mag je al blij zijn dat alles, ondanks de bij jou vrij omvangrijke migratie, nog steeds goed werkt: daar zie ik ook wel andere berichten over.

En nogmaals: ik had nog niet begrepen dat V10/SW1 combinaties al gemigreerd worden. Ik heb die combinatie ook, dus ik houd m'n hart vast. Maar als dát bij jouw opzich wel goed is verlopen, afgezien van wat weergave issues, heb ik er toch weer wat meer vertrouwen in. 

Goedendag, ik ervaar hetzelfde met de V12 box tot gisteren zag ik alle actieve apperaten en gisteren ineens zie ik wel dat ze verbonden zijn het aantal maar ik zie ze niet.

Advies opgevolgd Modem min. 1 minuut uit hierna weer opstarten maar het probleem blijft.

V12 met firmware: V12.C.25.06.06

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 1, 2025

Het probleem zit in de software van de KPN modems ( Zowel V10 als ook de v12). Daar kan je zelf niet heel veel aan doen of herstellen, het is gewoon afwachten of dit in een volgende release weer is opgelost.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 1, 2025

Bedankt Tom

dit vermoeden had ik ook  maar het bevreemd wel   Dat ze eerst wel zichtbaar waren  en na een opstart van het netwerk ivm wifipunten die geen apparatuur verbonden het weg was