Skip to main content

Mobiele telefoons verliezen vaak verbinding met de Experia Box V10a

  • 6 August 2024
  • 11 reacties
  • 123 keer bekeken

Wij hebben een Experia Box V10A modem en glasvezel. Sinds een paar weken verliezen mobiele telefoons meerdere keren per dag hun internet toegang via de WIFI. Het gaat om Android telefoons van verschillende merken, Android 11 enĀ 14. Laptops blijven dan (meestal) wel verbonden met internet.

Ik heb de MijnKPN Thuis App. Als het internet wegvalt, dan detecteert deze app de Experia Box niet meer.

Het probleem is niet de sterkte of stabiliteit van het WIFI-signaal. Afgaande op andere berichten in dit forum, en elders op internet, gaat het om de IPv6 instellingen. Maar als ik op de Experia Box inlog, dan heb ik daar maar zeer beperkt toegang toe.

Tot nu heb ik twee manieren gevonden om internet weer voor een paar uur werkend te krijgen:

  • Heel het modem herstarten;
  • Inloggen op de Experia Box vanaf een laptop en bij de Network / IPv6 instellingen de keuze ULA support uitzetten en daarna weer aanzetten.

De online support tools van KPN vinden geen probleem, en komen niet met andere oplossingen dan het modem herstarten. Maar dat helpt maar tijdelijk.

Ik zoek een structurele oplossing.

Hoi @marcuithouten, welkom op de community. Dat klinkt vervelend inderdaad, een wegvallende verbinding is niet handig. Op het moment dat de verbinding wegvalt, wat doen apparaten die met een kabel zijn aangesloten dan? Vallen die ook weg, of houden die wel verbinding? Als die ook wegvallen kan er meer spelen dan alleen de Wifi verbinding. Dan kan je ons het beste bellen op 0800-0402, zodat de verbinding samen met jou kan worden nagekeken.

Als die bekabelde apparaten wel blijven werken kan het wel de Wifi zelf zijn. In onze Kennisbank hebben we een artikel die je meerdere tips geeft voor een wegvallende verbinding:Ā 

Ā 


Beste Jasper,

Bedankt voor je reactie. Het probleem is niet de WIFI-verbinding zelf. Mijn laptop die via WIFI verbonden is vanaf een andere verdieping heeft geen enkel probleem, terwijl een telefoon vlak bij de modem geen internet meer heeft. Die telefoon is dan wel verbonden over WIFI, en het wisselen van WIFI-band (2,4GHz/5GHz) maakt dan ook niet uit.

EerderĀ verdenk ik de DNS en DHCP instellingen, en dan met name die van IPv6. Die van IPv4 kan ik bewerken en dat maakt niet structureel iets uit. Die van IPv6 zijn afgeschermd.


Dat maakt het een specifieker probleem inderdaad. Op de V10a kan je ook een gastennetwerk of Extra Wifi netwerk gebruiken, gebeurt het ook als je daarmee verbonden bent, of alleen met het primaire netwerk?


Ik gebruik soms een Extra Wifi Netwerk, maar dat maakt niet uit


Heel gek, zou je de modem ook eens een reset kunnen geven? Daarmee wordt die helemaal opnieuw ingesteld, ik ben benieuwd of het daarmee veranderd

Ā 


Ik heb het modem een reset gegeven en daarna leek het eerst een paar dagen goed te gaan. Maar daarna kwamen de problemen weer terug. Het leek zelfs ernstiger dan eerst, omdat ook mijnĀ  laptop nu geraakt werd. Daarna afgelopen vrijdag een nieuwe reset gedaan en op zaterdag opnieuw uitvallend internet.

Het valt mij op dat na iedereĀ reset de IPv6 op disabled staat. In de syslog zie ik dan IPv6-gerelateerde foutmeldingen. Als ik daarnaĀ zelf IPv6 aan zet, dan gaat het wel werken maar dus niet stabiel.


Blijven de bekabeld aangesloten apparaten na de reset nog werken zoals voorheen? Of merk je daar nu ook dat de verbinding wegvalt? Als er IPv6 meldingen zijn zou het de hele verbinding moeten treffen, niet alleen de Wifi verbinding.


Het enige bekabeld aangesloten apparaat is de televisie-ontvanger. Die blijft gewoon werken. Verder gaan alle verbindingen over de WIFI.


Duidelijk, dan is het wel meer de Wifi verbinding dus. Heb je de Wifi Manager na de herstart ook al eens opnieuw gedaan om te kijken of dat nu een verbetering kan geven? Als het daarmee niet beter wordt kan je ons het beste toch even bellen op 0800-0402.


Vanavond kreeg een laptop bij het opstarten geen internet over de WIFI. Die laptop heb ik toen met een kabel aan de Experiabox gehangen. Dat hielp niet. De laptop kreeg over het LAN geen ip-adres toegewezen. Vervolgens de Experiabox herstart, terwijl de laptop er nog bekabeld aan hing. Na het opstarten ging het LAN automatisch werken en was er ook weer een bruikbare WIFI-verbinding.

Ā 

Wat mij betreft is het duidelijk dat de WIFI het probleem niet is. Dat zit in de DHCP of een verwante service.


Dat geeft inderdaad een ander beeld. Dan kan je ons, zoals ik in mijn vorige bericht noemde, het beste bellen op 0800-0402. Dan kan er direct samen met jou meegekeken worden.


Reageer