Skip to main content

Sinds kort zijn wij overgestapt op de KPN glasvezel en er valt weinig van het glasvezel te merken. Sinds wij KPN glasvezel hebben moet de modem (kpn box12b) Wegens het glasvezelkastje in de meterkast. Ons huis is nog geen 3 jaar oud en is daarom volledig geisoleerd ( Betonnen vloeren dikke deuren 3 dubbel glas) Nu hebben wij versterkers geplaatst  ( twee superwifi 2) eerst stond er eentje in de woonkamer en eentje boven bij de playstation aangezien die op utp kabel gaat omdat dat natuurlijk sneller is dan WI-FI. Nou hadden we er beneden totaal geen last van soms wel snelheden van 500 mbps op telefoon en de televisie ontvanger ging er ook prima op. Boven was het een ander verhaal aangezien de wifi daar telkens uit viel en niet de gewenste 1gbit behaalde ( Meestal rond de 200 mbps). de versterker ging dan 30 sec groen knipperen en werd toen weer stabiel groen. Nu is dat voor je telefoon geen probleem wel om te gamen omdat je al bij 1 seconde geen internet uit een online spel wordt gezet wat redelijk zonde is. Nu hebben we de 2 versterkers allebij boven staan de van beneden op een andere kamer. Het internet boven is nu zeer stabiel het valt nooit uit alleen de snelheid is wel fors omlaag gegaan nu haal je snelheden van 100 mbps ( Waarschijnlijk wegens minder contact met de modem) 

Nou kunnen we natuurlijk de modem in de woonkamer plaatsen door een kabel maar niet veel mensen zitten te wachten op een kabel door hun woonkamer en kruipruimtes zijn ook niet echt een oplossing

 

Dan komen we bij de vraag zou een 3de superwifi 2 die dus in de woonkamer  komt het probleem verhelpen of verbeteren aangezien die dan beter contact houd met de 2 boven en de modem?

Vroeger hadden wij een andere internet provider en daar hadden we ook 3 versterkers en de modem in de woonkamer het internet was perfect stabiel alleen de snelheid was erg matig daardoor de overstap ( de kopere aansluiting zit natuurlijk in de woonkamer) 

Maar als je huis zo nieuw is zal je vast kabels naar boven hebben of loze leidingen.
In nieuwbouwwoningen is het tegenwoordig standaard (te) goed geïsoleerd waardoor je vaak inderdaad amper tot geen wifi hebt op de andere verdiepingen. Daarom is het advies van KPN om op elke verdieping bekabeld een superwifi aan te sluiten. Ik kom vaak in nieuwbouwwoningen en eigenlijk houden de aannemers en architecten hier altijd wel rekening mee door loze leidingen te aan te leggen en soms al te voorzien van een internet kabel. 
 

Door bovenstaande punten is de meterkast de ideale plek om het glasvezel te plaatsen want dit is ook de locatie waar de loze leidingen uit komen.

edit; toffe forum naam, kpnkrijger


Hey! Heel erg bedankt voor je snelle antwoord  en compliment waar kan ik de uitgang van deze leidingen vinden op bijvoorbeeld de 2de verdieping? want ik zie voorderest geen speciale gaten of uitgangen alleen die van het oude internet in de woonkamer 😁 ( Ik wil gerust de boor erbij pakken hoor 😂)


Allereerst zou ik even naar boven kijken in je meterkast, als alle pvc pijpen daar dicht zijn of het zijn er maar een paar enkel voor Electra heb je ze niet. Maar over het algemeen zie je ze vaker met een zwart 6mm koperdraad er in wat dan in de meterkast uit steekt. Als monteur kunnen we er een signaal op zetten zodat dat draad een geluidje afspeelt en we kunnen achterhalen waar het is maar daar heeft u natuurlijk niet de spullen voor. Meestal zitten ze in een hoek van een kamer en zit er een wit afdekplaatje voor en is er overheen behangen. Zonder gereedschap is het dus enkel te vinden door overal op de muur te tikken en hopen dat je iets hols hoort.

Mochten er loze leidingen zijn en je hebt zelf geen zin in gedoe; voor 70 euro heb je een monteur in huis van KPN, die wilt best de uiteinden lokaliseren,,kabelt door trekken en afwerken met een rj45 inbouwdoos. Voor meer informatie zie betaalde service monteur.


Loze leidingen in meterkast:

Hoe ziet het er in de kamers uit; (meestal achter behang)

 


@Ik_Combineer 

Hoor jij niet om 3.00 te slapen? 🤣Of had je nachtdienst? 😑

 

 


Ja nachtdienst ja 😅 - nee, wel avonddienst tot 2100 en pas om 1300 begonnen.

https://forum.kpn.com/de-huiskamer-5/avondmensen-beste-mensen-wanneer-ben-jij-op-je-best-611931?postid=1926681#post1926681

 

We zitten gewoon weer fris en fruitig in de werkbus te wachten op 07:45 voor me eerste werkbon :)


Als u een nieuw huis van 3 jaar oud heeft, dan heeft u toch utp kabels door het hele huis lopen en netjes afgemonteerd in nette wandcontactdozen? 

Ons huis van 20 jaar oud heeft dat zelfs al.


HaHa, deze ochtendmens was al voor 7.00 aan het werk. Ook fris en fruitig. 😉


@Nick83 dat ligt geheel aan de projectontwikkelaar, maar vaak zijn dit additionele opties die de eerste koper heeft en dan durven ze soms wel €800 per kabel te vragen. Die gasten denken dan dat de klant toch een hypotheek aanvraagt dus ze kunnen alles vragen wat de gek er voor geeft. Als de klant daar niet mee akkoord gaan dan hebben ze wel een loze leiding geplaatst maar dan zonder kabel.


Reageer