Skip to main content

Moet ik oude koperkabel losmaken van modem, nu ik glasvezel heb aangesloten?

Het lijkt erop dat ik de glasvezelaansluiting goed aangesloten heb. Het functioneert goed als ik afga op de verhoogde snelheid van mijn pc. Maar KNP mailt me met info dat de ik glasvezel nog niet aangesloten zou hebben. Vreemd. Nu willen ze zelfs met een monteur langskomen...

Zou dit komen doordat ik de koperkabel ook nog in het modem heb aangesloten? Daar wordt nergens iets over gezegd...helaas...of dat nodig is. Ik weet niet precies welk kabeltje dat is… nadat ik wat geprobeerd heb, valt (alleen) mijn tv uit… en dat lijkt me ook niet de bedoeling…

Wat nu?

Glasvezel was (nog) niet aangesloten.

Knopje op zwarte glasvezelkastje aangezet en koperkabel uit modem gehaald. Je moet het maar weten 😉 (want instructie-info repte daar niet over….nul).


Zo'n handleiding gaat waarschijnlijk uit van een situatie waarbij er geen enkele kabel aangesloten is. Zo is die handleiding ook geschikt voor nieuwe klanten. 

Ik lees het voor de eerste keer hier op het forum dat er überhaupt een knopje op het glasvezelkastje zit...


Monteur heeft het in vijf minuten opgelost. Hij snapt ook niet waarom bij de levering van het plug&play glasvezelkastje de instructie zo summier is en cruciale info als het knopje om het ding aan te zetten (en lampjes gaan branden) en de koperkabel af te koppelen compleet vergeten wordt. Ongelooflijk, een info-hiaat van jewelste. Het had zo simpel kunnen zijn, dan had die monteur niet hoeven komen.

@Ik_Combineer   is dit herkenbaar voor jou en je collega's? Want het lijkt me dat daar wel een verbetering in te forceren is. 


@Ik_Combineer   is dit herkenbaar voor jou en je collega's? Want het lijkt me dat daar wel een verbetering in te forceren is. 

Toen ik nog als monteur werkte herkende ik deze wel. Kwam niet zo vaak voor omdat veel migraties hier geen doe-het-zelf waren maar toen we eenmaal startten met de DHZ-migraties viel het aantal tickets waarmee dit het geval was wel op. Het zijn nog steeds geen hele hoge aantallen maar het is wel een uitleg die inderdaad mist.


Glasvezel was (nog) niet aangesloten.

Knopje op zwarte glasvezelkastje aangezet en koperkabel uit modem gehaald. Je moet het maar weten 😉 (want instructie-info repte daar niet over….nul).

Eén ding begrijp ik nu niet helemaal. Sinds wanneer is een monteur bij aansluiten van glasvezel niet meer “verplicht”?


Tja, die vraag kan de KNP ongetwijfeld beantwoorden. Ik in elk geval niet.


Glasvezel was (nog) niet aangesloten.

Knopje op zwarte glasvezelkastje aangezet en koperkabel uit modem gehaald. Je moet het maar weten 😉 (want instructie-info repte daar niet over….nul).

Eén ding begrijp ik nu niet helemaal. Sinds wanneer is een monteur bij aansluiten van glasvezel niet meer “verplicht”?

Sinds we doe-het-zelf NT's hebben, @gensnet .   Dat wordt de norm. 
 

https://www.kpn.com/service/televisie/installeren/interactieve-tv/handleidingen.htm#!/device/kpn-box/kpn-box-12/troubleshooter/aansluiten/type-installatie-bij-vervangen-van-modem/1

 


Glasvezel was (nog) niet aangesloten.

Knopje op zwarte glasvezelkastje aangezet en koperkabel uit modem gehaald. Je moet het maar weten 😉 (want instructie-info repte daar niet over….nul).

Eén ding begrijp ik nu niet helemaal. Sinds wanneer is een monteur bij aansluiten van glasvezel niet meer “verplicht”?

Sinds we doe-het-zelf NT's hebben, @gensnet .   Dat wordt de norm. 
 

https://www.kpn.com/service/televisie/installeren/interactieve-tv/handleidingen.htm#!/device/kpn-box/kpn-box-12/troubleshooter/aansluiten/type-installatie-bij-vervangen-van-modem/1

 

Nou dan is de kpn wel heel snel van hun geloof gevallen dat er geen monteur MOET langskomen;-) Waarom eigenlijk? Het gaat weliswaar ietsepiets anders dan bij (V)ADSL) maar niet zo veel anders dat een gemiddelde klant dit zelf niet kan doen. En natuurlijk is dit een proces van gewenning.

Het is overigens met glasvezel een NTU en géén met (V)ADSL NT. Wanneer de kpn het “doe-het-zelf” van het Modem-id gaat automatiseren, ben ik helemaal blij :-)


Nou dan is de kpn wel heel snel van hun geloof gevallen dat er geen monteur MOET langskomen;-) Waarom eigenlijk? Het gaat weliswaar ietsepiets anders dan bij (V)ADSL) maar niet zo veel anders dat een gemiddelde klant dit zelf niet kan doen. En natuurlijk is dit een proces van gewenning.

Valt wel mee hoor, er is ook wel over nagedacht bij de ontwikkeling van de huidige FTU's. Destijds toen KPN de DHZ op glas afschafte hadden we enkel nog de GN02 en TY01 FTU's, beiden niet echt geschikt voor doe-het-zelf. De TK01 is wat dat betreft vele malen gemakkelijker en daarmee is DHZ goed te doen. Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is dit ook een besluit wat genomen moest worden om de benodigde monteurscapaciteit te verlagen. Op deze manier is de enige handeling die de monteur moet doen het plaatsen van een aansluiting in de wijkcentrale en dit kan al weken van te voren waardoor dergelijke orders gebundeld kunnen worden om reisbewegingen te verlagen. Klanten kunnen op deze manier veel sneller genieten van diensten, een volledig nieuwe levering kan op deze manier in sommige gevallen al binnen enkele werkdagen gereed zijn terwijl het met wachten op monteurs misschien wel een maand kan zijn.

DHZ is nu de standaard in gebieden waar een TK01 hangt, zowel op GoF-verbindingen als PON. Als het installeren niet lukt dan wordt er alsnog kosteloos een monteur gestuurd.

 

Het is overigens met glasvezel een NTU en géén met (V)ADSL NT.

NTU en NT kunnen door elkaar gebruikt worden, Network Termination Unit of Network Terminator betekenen beiden hetzelfde. KPN kiest voor de term ‘NT’ en in alle communicatie wordt deze term gebruikt. NTU is een term die ik hier op het forum ooit voor het eerste gezien heb. Nou doet KPN wel meer dingen anders, zo kiest het bedrijf ervoor om alles waar ‘the last mile’ qua verbinding van een klant uit komt een DSLAM te noemen, zowel op xDSL als glasvezel om het gemakkelijker te houden en omdat ‘OLT’ en ‘ONT’ aan de telefoon vrijwel hetzelfde klinken. Met de term ‘DSLAM’ is het gelijk duidelijk. Misschien ook omdat er tegenwoordig zowel DSL als P2P-glasvezel uit zo'n apparaat kunnen komen en de lijnkaart echt bepaald wat voor drager het is.


Nou dan is de kpn wel heel snel van hun geloof gevallen dat er geen monteur MOET langskomen;-) Waarom eigenlijk? Het gaat weliswaar ietsepiets anders dan bij (V)ADSL) maar niet zo veel anders dat een gemiddelde klant dit zelf niet kan doen. En natuurlijk is dit een proces van gewenning.

Valt wel mee hoor, er is ook wel over nagedacht bij de ontwikkeling van de huidige FTU's. Destijds toen KPN de DHZ op glas afschafte hadden we enkel nog de GN02 en TY01 FTU's, beiden niet echt geschikt voor doe-het-zelf. De TK01 is wat dat betreft vele malen gemakkelijker en daarmee is DHZ goed te doen. Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is dit ook een besluit wat genomen moest worden om de benodigde monteurscapaciteit te verlagen. Op deze manier is de enige handeling die de monteur moet doen het plaatsen van een aansluiting in de wijkcentrale en dit kan al weken van te voren waardoor dergelijke orders gebundeld kunnen worden om reisbewegingen te verlagen. Klanten kunnen op deze manier veel sneller genieten van diensten, een volledig nieuwe levering kan op deze manier in sommige gevallen al binnen enkele werkdagen gereed zijn terwijl het met wachten op monteurs misschien wel een maand kan zijn.

DHZ is nu de standaard in gebieden waar een TK01 hangt, zowel op GoF-verbindingen als PON. Als het installeren niet lukt dan wordt er alsnog kosteloos een monteur gestuurd.

 

Het is overigens met glasvezel een NTU en géén met (V)ADSL NT.

NTU en NT kunnen door elkaar gebruikt worden, Network Termination Unit of Network Terminator betekenen beiden hetzelfde. KPN kiest voor de term ‘NT’ en in alle communicatie wordt deze term gebruikt. NTU is een term die ik hier op het forum ooit voor het eerste gezien heb. Nou doet KPN wel meer dingen anders, zo kiest het bedrijf ervoor om alles waar ‘the last mile’ qua verbinding van een klant uit komt een DSLAM te noemen, zowel op xDSL als glasvezel om het gemakkelijker te houden en omdat ‘OLT’ en ‘ONT’ aan de telefoon vrijwel hetzelfde klinken. Met de term ‘DSLAM’ is het gelijk duidelijk. Misschien ook omdat er tegenwoordig zowel DSL als P2P-glasvezel uit zo'n apparaat kunnen komen en de lijnkaart echt bepaald wat voor drager het is.

Ik geef toe dat zelfs de kpn niet de goede benaming voor apparaten weet. Ze halen zelf een modem met een router door elkaar. Een modem gebruik je met (V)ADSL en met glasvezel is het dan een router. Het apparaat ziet er hetzelfde uit, maar de werking is echt anders.

Zo ben ik bijna één week bezig geweest om het modem-id te veranderen (een werkje van een paar seconden) omdat ik een nieuwe router had. Je wilt niet weten hoeveel moeite dit heeft gekost om bij de juiste afdeling/persoon terecht te komen. Modem-id? Nog nooit van gehoord! Een moderator heeft uiteindelijk iemand gevonden die wist waar ik het over had. Maar als ik niet op de hoogte zou zijn van dit forum, laat de kpn je goed in de steek……..


Ik geef toe dat zelfs de kpn niet de goede benaming voor apparaten weet. Ze halen zelf een modem met een router door elkaar. Een modem gebruik je met (V)ADSL en met glasvezel is het dan een router. Het apparaat ziet er hetzelfde uit, maar de werking is echt anders.

KPN weet de namen echt wel. Officieel zijn de CPE's die wij bij klanten plaatsen ‘modemrouters’ maar de term modem komt nog uit een ver verleden uit de tijd van het inbellen en het is voor de klant gemakkelijker om daarop voort te borduren en ook al wordt bij glasvezel het modem-deel niet gebruikt, het zit er nog wel in dus in feite is de benaming niet verkeerd.

 

Zo ben ik bijna één week bezig geweest om het modem-id te veranderen (een werkje van een paar seconden) omdat ik een nieuwe router had. Je wilt niet weten hoeveel moeite dit heeft gekost om bij de juiste afdeling/persoon terecht te komen. Modem-id? Nog nooit van gehoord! Een moderator heeft uiteindelijk iemand gevonden die wist waar ik het over had. Maar als ik niet op de hoogte zou zijn van dit forum, laat de kpn je goed in de steek……..

 Dat heeft niets met de benamingen van apparatuur te maken en dit punt is al meermaals gezien, begrepen en ik neem aan ook meegenomen. Ik vind het overigens ook niet nodig om dit erbij te halen aangezien dit echt 100% irrelevant is.


NHendriks schrijft:

> Ik vind het overigens ook niet nodig om dit erbij te halen aangezien dit echt 100% irrelevant is.

Ja, dat geloof ik graag. Omdat je dus helemaal niet weet waar ik het hier over heb. Het mag dan in jouw ogen 100% irrelevant zijn maar dat is het niet. Iemand die dit 100% irrelevant vindt laat merken dat hij er totaal geen verstand van heeft en probeert dat op die manier mooi te verbergen.

> en dit punt is al meermaals gezien, begrepen en ik neem aan ook meegenomen.

Dat dit punt meerdere keren “gezien” is maar duidelijk niet begrepen is waaraan je kunt merken dat er tot op heden niets aan gedaan is. We zijn nu al bijna één maand verder en er is nog steeds niets aan dat https://servicetools.kpn.com/v2/#/ veranderd cq verbeterd :-(


NHendriks schrijft:

> Ik vind het overigens ook niet nodig om dit erbij te halen aangezien dit echt 100% irrelevant is.

Ja, dat geloof ik graag. Omdat je dus helemaal niet weet waar ik het hier over heb. Het mag dan in jouw ogen 100% irrelevant zijn maar dat is het niet. Iemand die dit 100% irrelevant vindt laat merken dat hij er totaal geen verstand van heeft en probeert dat op die manier mooi te verbergen.

Ik weet precies waar het over gaat, namelijk het aanmelden van een eigen ONT ná het al eerder aanmelden van een eigen ONT. Hoe is in jouw ogen het geval met deze servicetool dan relevant aan het feit dat er bepaalde namen dubbel gebruikt worden voor hardware? Ik zie de relevantie hier echt niet.

 

> en dit punt is al meermaals gezien, begrepen en ik neem aan ook meegenomen.

Dat dit punt meerdere keren “gezien” is maar duidelijk niet begrepen is waaraan je kunt merken dat er tot op heden niets aan gedaan is. We zijn nu al bijna één maand verder en er is nog steeds niets aan dat https://servicetools.kpn.com/v2/#/ veranderd cq verbeterd :-(

Dat kun je roepen maar zo'n servicetool aanpassen is niet zomaar gedaan en er zijn ook andere prioriteiten die voorrang krijgen. Een casus zoals deze is schijnbaar de eerste in het jaar dat de vrije ONT-keuze er is, die krijgt dan uiteraard een lagere prioriteit dan een geplande ontwikkeling voor bijvoorbeeld de Box12. Andere teams, snap ik ook wel maar mijn boodschap is dat als er een signaal binnenkomt deze niet altijd direct opgepakt kan worden, al helemaal niet in zo'n grote organisatie als KPN.


Het blijkt ook nu weer uit eigen ervaringen dat zo'n “grote” organisatie hun zaakjes niet goed op orde hebben. Dat is inherent aan een GROTE organisatie of GROOT bedrijf :-(

Maar dat weten ze bij de kpn drommels goed, maar zijn niet meer in staat om daar iets aan te doen of dit bijtijds bij te sturen. Een heleboel dingen loopt hun dus nu over de schoenen en de klanten zijn daarvan het slachtoffer……...


@gensnet  Waarom moet je nou weer iemand anders topic gebruiken om je gal te spuwen?  Graag on topic blijven. 


@gensnet  Waarom moet je nou weer iemand anders topic gebruiken om je gal te spuwen?  Graag on topic blijven. 

Omdat er in dit onderwerp iemand is die daarom vraagt of daar aanleiding toe geeft. Heel eenvoudig. Dat heeft namelijk niets met een “vreemd” onderwerp van iemand anders te maken……..