Skip to main content
Beantwoord

Moet IPv6 uitschakelen voor werk, hoe doe ik dat?

  • 18 December 2021
  • 8 reacties
  • 5400 keer bekeken

De vraag is vorig jaar al eerder gesteld, maar ik kom er niet uit.
Voor mijn werk moet ik IPv6 uitschakelen. De link voor de Experia V10 werkt niet en via mijn laptop kan ik IPv6 ook niet uitschakelen.

Wie kan mij helpen?

Hallo @annelise777 bij de netwerkinstellingen, zowel wifi als bekabeld, kun je IPv6 uitschakelen in de PC/laptop in Windows 10/11

 


Waarom moet je voor jouw werk IPv6 uitschakelen?

Waarschijnlijk is dat omdat hun VPN server niet met IPv6 overweg kan.

Gebruiken jullie soms Cisco AnyConnect voor het opzetten van een VPN verbinding?

Zo nee, wet je dan wel welke VPN tool er gebruikt wordt?

Wat @JanD zegt is volstrekt juist maar toch zou jouw werkgever er eigenlijk voor moeten zorgen dat zij hun IT op orde krijgen en IPv6 gewoon moeten ondersteunen.


Dank je wel voor jullie reactie. Ik heb inmiddels het ww van de Experiabox weten te achterhalen en heb IPv6 daar uitgeschakeld. Ik hoop dat dit niet al te veel gevolgen zal hebben? 
 

WJB, ik heb geen idee waarom de werkgever dit vraagt. Het is een van de eisen om aan de slag te kunnen. 
 

 


Dank je wel voor jullie reactie. Ik heb inmiddels het ww van de Experiabox weten te achterhalen en heb IPv6 daar uitgeschakeld. Ik hoop dat dit niet al te veel gevolgen zal hebben? 

Voorlopig heeft dat nog weinig consequenties maar toch is het beter om IPv6 op de Experia Box aan te laten staan en op de werk laptop uit te zetten.

 

WJB, ik heb geen idee waarom de werkgever dit vraagt. Het is een van de eisen om aan de slag te kunnen. 

En jouw werkgever zou daar dus eigenlijk iets aan moeten doen want het is ondertussen wel bijna 2022.


Geen ipv6 ondersteuning betekent oude software en/of heel veel onkunde. De kans is groot dat voor het gebruikte systeem inmiddels wel beveiligingsgaten ontdekt zijn.


Fijn dat het gelukt is! Nog even voor de meelezer. IPv6 kan uitgeschakeld worden door in te loggen op de Experia Box. Ga naar https://192.168.2.254 en log in. Log je voor het eerst in op je Experia Box V10 of V9 laat dan het wachtwoordveld leeg. Je stelt na het inloggen dan zelf een wachtwoord in. Hierna navigeer je naar ‘Instellingen (V10)’ of 'Netwerk(V9)’ bovenin en klik vervolgens links op ‘IPv6’. Zet de optie daar ‘Uit’ en kies ‘Toepassen’.

 

EDIT 22-12: Tekst verbeterd


De eerste keer dat je inlogt op de Experia Box laat je het wachtwoordveld leeg. Je stelt na het inloggen dan zelf een wachtwoord in. 

Dit is alleen met de V10 zo.


Dit is alleen met de V10 zo.

Ook bij de v9:wink: