Skip to main content
Vraag

Na update Experia Box V10 met witte SuperWifi is wifisnelheid boven gehalveerd

• October 15, 2025
  • 16 reacties
  • 166 keer bekeken

Ik heb een update gekregen van de V10  mijn abonnement is voor 200 mbps.  Voor de update had ik op 1e etage tussen de 150 190 mbps . Na de update is die gedaald tot 80 de situatie in huis is exact het zelf de  als voor de update. Beneden haalt het wel de 200. Van alles geprobeerd ook met de wifi manager maar zonder resultaat. Het mag toch niet zo zijn dat een update een achteruitgang is.

Er zijn twee witte Super wifi punten hoe kan ik dit verbeteren

16 reacties

• October 15, 2025

Is de SuperWiFi boven draadloos aangesloten?

• Auteur
  • Topper
  • October 15, 2025

het wifi punt beneden is bedraad en boven niet

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@snoekbaars12, goed dat je jouw vraag hier neer legt. Van een update mag je inderdaad verwachten dat dit een verbetering is. Jammer dat dit bij jou niet het geval is geweest.

Het SuperWifi punt dat boven staat, is dus draadloos verbonden met de rest. Ik denk dat na de update de afstand tussen de SuperWifi punten te groot is geworden. Ik hoor wat je zegt: maar er is in huis niks veranderd. Nee, maar in de SuperWifi wel, waardoor ze nu dichterbij elkaar moeten staan dan voorheen. Daarom het advies om eens te kijken wat er gebeurt als je de SuperWifi dichterbij elkaar zet.

• Auteur
  • Topper
  • October 18, 2025

Mijn Super Wifi punten staan redelijk dicht bij elkaar Beneden in de entree ongeveer 20 cm van het plafond dan een open trapgat naar een hoog en 3 meter naar Wifi punt 2. Dat lijkt mij toch niet ver van elkaar. Als ze nog dichter naar elkaar moeten dan werkt het toch niet erg goed. Zou de punten vervangen door Wifi 2 Verbetering kunnen geven ? 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Die afstand zou in principe geen probleem moeten zijn. In dat geval zou ik je een schone installatie willen aanraden. Hoe je dat doet, lees je hier: KPN SuperWifi: installatie en gebruik. Ik ben benieuwd of dit voor verbetering zorgt.

• Auteur
  • Topper
  • October 21, 2025

Ik heb alles geprobeerd ook alles opnieuw geïnstalleerd volgens het tien stappenplan van de KPN,en mijn wifi punt boven  op allerlei plekken gezet niets geeft enige verbetering. Wel geeft het iets verbetering als ik het punt bedraad aansluit op mijn computer,wat mij ook op valt is dat voor de update sprong het lichtje af en toe op oranje maar de snelheid leed daar nauwelijks onder tussen de 150 en 190 mbps, nu blijft het lampje constant groen en haal ik de 80 als ik het punt bedraad anders nog lager terwijl het lampje constant groen is

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Een oranje lampje op de SuperWifi betekent dat deze via 2.4 GHz communiceert met het modem. Dat je dit oranje lampje niet meer ziet, is niet heel gek. Want de SuperWifi communiceert nu alleen nog via 5 GHz met het modem. Dus logisch dat deze altijd groen is.

Wat betreft de snelheid: Als een schone installatie niet helpt, dan ben ik bang dat ik op dit moment niet direct een oplossing. We nemen het signaal in ieder geval mee!

• Auteur
  • Topper
  • October 22, 2025

Als ik het goed begrijp komt het dus dat er geen communicatie meer is via 2.4 als het dus alleen via 5 Ghz moet geeft de Box 12 een krachtige signaal en een wat groter bereik.

Misschien kan ik op die grond in aanmerking komen voor een nieuw modem 

• October 22, 2025

... geeft de Box 12 een krachtige signaal en een wat groter bereik.

Nee. Dat maakt niets uit.

En al zou dat wel zo wezen, dan nog ruilt KPN het modem niet om. 

Het enige wat je kan doen is een kabel naar boven leggen.

• Auteur
  • Topper
  • October 22, 2025

Waarom krijg ik als ik het vraag dan het antwoord dat de box12 beter is voor zowel bereik als snelheid. misschien toch niet helemaal juist

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 22, 2025

Waarom krijg ik als ik het vraag dan het antwoord dat de box12 beter is voor zowel bereik als snelheid. misschien toch niet helemaal juist

Ik kan dat antwoord over de KPN Box 12 nergens vinden binnen dit topic, of lees ik er overheen? ​@snoekbaars12 

In principe is de wifisterkte wettelijk bepaald en voor alle wifipunten gelijk.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Niet geschoten is altijd mis, maar nee, een nieuw modem is hier niet aan de orde. Bovendien zou het ook niet echt uit moeten maken welk modem je hebt. Al onze modems kunnen doen wat ze moeten doen.

• Auteur
  • Topper
  • October 23, 2025

Ik had liever helemaal geen update gehad als het gewoon goed werkt en als ik het zo lees zijn er heel wat mensen die problemen met de update hebben dus wat is het nut daar dan van Dus ik zit helemaal niet te wachten op een nieuw modem

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik snap je, hoor. Over het algemeen gaat het ook gewoon goed, maar soms niet, helaas. Ik had je hiervoor graag een oplossing gegeven, maar die heb ik helaas niet. Het signaal is doorgegeven.

• Auteur
  • Topper
  • October 24, 2025

Kunt u mij misschien ook uitleggen wat de verbetering na de update zou moeten zijn ten opzichte van er voor. Ik ben misschien erg nieuwsgierig maar ik heb zoveel klachten gelezen dat ik daar toch wel benieuwd naar ben.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik weet niet welke versie je nu hebt, maar in onze Product Updates kan je alles lezen over de updates die zijn geweest en gaan komen. In SuperWifi 1: Update naar SW1.C.25.12.04 lees je bijvoorbeeld alles wat er verbeterd is met de meeste recente update ten opzichte van de update ervoor: SuperWifi 1: Update naar SW1.C.25.07.02.