Skip to main content
Antwoord

Nog geen FRITZ!OS 8.x voor FRITZ!Box 7590AX?

• October 7, 2025
  • 7 reacties
  • 143 keer bekeken

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11

Ik ben ik bezit van een Fritzbox 7590AX van KPN, maar deze staat momenteel nog op de oude 7.81 versie van de FritzOS Firmware. Als ik via de webinterface zoek naar nieuwe firmware's blijft hij zeggen dat er geen nieuwe firmware beschikbaar is.

Hoe kan dit? Is het zo dat KPN deze voorlopig tegenhoudt vanwege bepaalde redenen?
Voor zover ik weet is versie 8.20 uitgekomen.

Ik kan het image-bestand ook handmatig downloaden en aan mijn Fritzbox voeren, maar ik heb bij voorkeur liever dat het via de automatische weg gaat.

Hoe zit dit?

Beste antwoord door Jeroen van KPN

Hallo ​@AriënC, als ik kijk bij FRITZ!OS 8.20 – nieuwe functies voor je FRITZ!-apparaten dan staat jouw Fritzbox er wel tussen. Apart dat dan bij jou de software niet gevonden wordt als zijnde beschikbaar. Als KPN zijnde regelen wij naar mijn weten verder niet de updates van deze modems. 

Mocht die update optie er niet zijn en het niet automatisch updaten, dan adviseer ik om contact op te nemen met AVM. 

7 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 7, 2025

KPN gebruikt geen TR069 protocol meer, als je de nieuwe firmware handmatig installeert, wordt misschien het nieuwe protocol in KPN profielen geactualiseerd.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 7, 2025

Ik heb de updates vanaf het begin dat ik de KPN FritzBox kreeg even on-hold gezet omdat ik eerder DSL-problemen had met een eigen Fritzbox. Maar deze werkt gelukkig als een tierelier 😀.

Ik zie wel dat hij gisteren automatisch heeft gezocht de laatste update-versie. Nu ik in de settings heb aangegeven dat ik een bericht wil krijgen voor de nieuwe versie, zie ik nog steeds staan dat de laatste zoektocht naar de recente versie gisteren was. Ook al als ik handmatig op de zoeken-knop druk.

Ik wacht nog even een dagje af, misschien is er glorie dat er morgen bovenstaat staat dat versie 8.x te installeren is, En anders gooi ik hem er wel handmatig op.

Ik kan mij overigens vaag herinneren dat er vroeger een bug was, dat handmatig zoeken niks uithaalde, totdat je hem automatisch afwacht. We gaan het zien.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 7, 2025

Beste ​@AriënC ooit las ik binnen dit forum dat firmware voor de FB niet door KPN verzorgd wordt, maar door de leverancier van de FB, AVM volgens mij.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 7, 2025

Maar volgens mij kan een provider deze wel blokkeren.

Simpele vraag; Zijn er mensen met een KPN-Fritzbox met een hogere versie dan 7.81  op de 7590AX?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 7, 2025

@AriënC 

Zekers. de 8.20 versie is al uit voor deze fritxbox.

je hem ook zelf downloaden en updaten.

https://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-7590-ax/other/fritz.os/

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 7, 2025

FYI: Eind augustus heb ik de fabrieksinstellingen en een update naar binnen gehaald voor de 7590, stond meteen op 8.20

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 9, 2025

Hallo ​@AriënC, als ik kijk bij FRITZ!OS 8.20 – nieuwe functies voor je FRITZ!-apparaten dan staat jouw Fritzbox er wel tussen. Apart dat dan bij jou de software niet gevonden wordt als zijnde beschikbaar. Als KPN zijnde regelen wij naar mijn weten verder niet de updates van deze modems. 

Mocht die update optie er niet zijn en het niet automatisch updaten, dan adviseer ik om contact op te nemen met AVM.