Skip to main content

Hoi, een tijdje geleden heb ik een KPN-monteur op bezoek gehad (steekproef voor het testen van de naar binnen doorgetrokken glasvezelverbinding). Toevallig zag deze dat ik nog een oude Experiabox 8 had staan i.c.m. Superwifi 1 punten. Ik vertelde hem dat mij al een paar keer geadviseerd was de Box 8 om te ruilen naar een Box 12. De monteur zei daarop (ik citeer): “Lekker laten staan zo”. Voorlopig doe ik dat ook, het werkt allemaal perfect.

Nu weet ik dat er ooit een dag komt dat hetzij het ding kapot gaat hetzij dat je gedwongen wordt te wisselen. Ik probeer me daarop wat voor te bereiden en in te lezen. Nu lees ik links en rechts in het forum dat de Box 12 out-of-the-box niet lekker samenwerkt met (oudere) 2,4 GHz-apparatuur. Ik heb thuis nog twee van zulke apparaten staan: een blu ray speler en een IP-camera.

Om deze te laten werken met de Box 12 moet je eigenlijk de mogelijkheid inschakelen van “extra wifi”. In zulk gedoe heb ik eigenlijk t.z.t. geen zin.

Is de enige optie die dan overblijft: de twee 2,4 GHz apparaten dan maar een keer vervangen voor 5 GHz toestellen? Werkt dan alles zonder poespas?

Hallo @Alex_1968 , extra wifi activeren is een fluitje van een cent, hoef je niet ingewikkeld voor te doen.

Wifi 2.4 heeft een groter bereik en is langzamer, wifi 5.0 is sneller en heeft een korter bereik, het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat.

 

 


@Alex_1968 op dit forum vind je alle informatie over de KPN Box 12. Zie deze link

Lees je alvast in en maak dan je afweging. 


@Alex_1968 De box 12 werkte een tijdje goed, maar door de nieuwe update lijken er weer problemen te zijn.

De V8 is nagenoeg probleemloos en zal ook geen updates meer krijgen waardoor problemen ontstaan.Maar dat neemt op ten duur wel een veiligheidsrisico met zich mee.

De V8 zal niet zo snel kapot gaan hoor, de KS ruilt modems behoorlijk vaak onnodig om.


Dank voor de supersnelle reactie allemaal.

Het is idd. een afweging die je moet maken. Voorlopig werkt alles nog op rolletjes maar t.z.t. zullen er zeker veiligheidsrisico’s ontstaan bij de V8.

Als ik me goed voorbereid zal Extra WiFi niet zo spannend zijn om te installeren, het zal echter wel ten koste gaan van je bandbreedte op je “hoofdkanaal” toch?

Nieuwe apparaten aanschaffen blijft echter ook gewoon een optie, zo duur zijn ze nou ook weer niet. Fijne zondag allen!


Hallo @Alex_1968 de extra wifi is een verlengstuk van je hoofdaccount  heeft niets met bandbreedte te maken, bandbreedte is je maximum beschikbare internetcapaciteit en deel je met het aantal gebruikers binnen je huishouden. Er wordt dus niet een stuk bandbreedte gereserveerd voor de extra wifi.

 


Hallo @Alex_1968 ,

Mocht je in de toekomst kiezen voor een omruil? 
 

Dat kan nu via deze link: 

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/modemcheck.htm


Hallo @Alex_1968 ,

Mocht je in de toekomst kiezen voor een omruil? 
 

Dat kan nu via deze link: 

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/modemcheck.htm

Handige link!

Die tool ruilt net als de Wifimanager gewoon alle modellen ouder dan de V10 om denk ik?

 


Klopt @martijn197108 , De V7, de V8 en de V9 worden nu allemaal omgeruild.