Skip to main content
Vraag

Omzetten CGNAT mode naar publiek IPv4‑adres op Box 12

• May 26, 2026
  • 6 reacties
  • 55 keer bekeken

Ik heb een publiek IPv4‑adres nodig voor port forwarding. Mijn aansluiting zit achter CGNAT. Kunnen jullie CGNAT voor mijn aansluiting uitschakelen en mij een publiek IPv4‑adres geven?

Ik gebruik de Box 12

6 reacties

• May 26, 2026

KPN maakt geen gebruik van CGNAT op het vaste netwerk. Op het mobiele netwerk wordt CGNAT toegepast maar daar is het afhankelijk van de APN die gebruikt wordt.  bron en extra info

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Heb je je problemen aan chatGPT gesteld, die kwam met een antwoord dat je achter CGNAT zit en vraag je dat nu aan te passen hier? Want AI is helaas nog niet foutloos. Beter kan je hier aangeven wat voor issues je ervaart. Dan kunnen we je daar mee helpen in plaats van deze onmogelijke vraag. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 26, 2026

Hoe kan men zien of men achter CGNAT zit? De kans is microscopisch klein bij vaste aansluiting maar:

• Log in KPN modem, staat het WAN ip-adres in CGNAT range 100.64.0.0/10?
  • Maak een traceroute naar een bekend adres, b.v. kpn.com, is de eerste hop na modem ip adres (192.168.2.254) een 100.64.0.0/10?
  • Heeft men verschillende ip adressen tussen WAN ip-adres in KPN modem en https://www.whatismyip.com/?

Indien geen van de bovengenoemde waar is, is CGNAT uitgesloten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 26, 2026

Ik zal mijn vraag anders stellen.

Ik draai op een lokale server HomeAssistant en wil ook buiten mijn lokale huisnetwerk HomeAssistant kunnen bereiken. Daarvoor heb ik DuckDNS en Nginx  Proxy Manager op HomeAssistant geïnstalleerd. Bij testen die ik gedaan heb blijkt dat als ik van buiten af, dus via het internet vraag welk IP-adres mijn modem (Box 12) heeft dan krijg ik IP-adres A (opgevraagd met www.whatismyip.com) en als ik het vanuit mijn lokale netwerk opvraag met www.duckdns.org dan krijg ik IP-adres B. Wat ik begrepen heb moeten deze hetzelfde zijn. Ik zie trouwens ook geen WAN ip-adres in de modem. En ja dan vraag je eens aan AI of dat klopt en krijg je de suggestie dat er mogelijk een dubbele router in het spel is en dat de Box 12 modem daarvan wel de oorzaak zou kunnen zijn. Je moet tenslotte ergens beginnen met je probleem.

Maar als mijn observatie fout is dan zou het prettig zijn als iemand mijn in de juiste richting zou kunnen duwen.

Ik heb trouwens mijn probleem ook geprobeerd uit te leggen aan de mij KPN chat maar die konden na lang heen een weer praten er ook niets mee en stelde naar voor dat ik het op het KPN forum moest proberen. Dus bij deze.

Heeft iemand een KPN Box 12 modem en gebruik die iemand HomeAssistant en heeft die iemand het met de twee apps in HomeAssistant zodanig aan de praat dat die iemand ook vanaf de internet zijde bij HomeAssistant kan komen dan zou ik het fijn vinden om met die iemand in contact te komen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 26, 2026

@HenkQuast Als je verschillende ip-adressen tussen whatismyip en duckdns hebt, is jouw publiek IP adres nog niet geüpdatet. Log in by duckdns.org en klik op update IP

Jasper van KPN
Moderator

Welkom op de community ​@HenkQuast. Ik heb zelf toevallig ook een Box 12 en Home Assistant, maar met een andere opstelling (op dit moment nog in een VM) en ik ben nog niet zo ver dat ik het vanaf buitenshuis wil benaderen. Ik twijfel daarvoor nog of ik dat met Tailscale ga proberen of dat ik voor Nabu Casa ga.

Dat terzijde, want daar heb jij minder aan op dit moment 🙂 De IP-adressen zouden inderdaad gelijk moeten zijn, heb je de tip van TDN daarvoor al kunnen proberen?