Skip to main content

Ik ben recent overgestapt van Budget-thuis naar KPN. Omdat Budget thuis gebruik maakte van het KPN netwerk kan ik mijn apparatuur blijven gebruiken. Ik had al een eigen Fritzbox en VIP5202 kastje. 

Bij het afsluiten was er echter geen optie om geen modem en tvbox apparatuur erbij te nemen. Ik kon deze wel weer terugbrengen of terug sturen. 

Bij het inleveren van de doos kreeg ik te horen dat deze niet meer wordt gebruikt maar direct naar de recycle straat gaat. 

Moet me even van het hart dat ik dat wel jammer vind dat mooie nieuwe apparaten ongebruikt weer worden afgedankt. Ik kan mij voorstellen dat het moeilijk is om dit logistiek voor elkaar te krijgen, maar dat lijkt me voor het milieu toch wel de moeite waard. "Groen bezig, we willen dat alles steeds groener wordt" staat op de doos, omdat die van gerecycled karton is gemaakt, dat wel, maar is hier geen ruimte voor verbetering?

Bij Budget thuis zul je, net als bij KPN, de apparatuur in bruikleen hebben gehad en bij einde abo willen ze dat ook weer retour, heb je daar (nog) geen brief over gehad? @Ferdie75 

Sommige producten die niet meer actueel gebruikt worden, worden gerecycled, producten die nog wel gebruikt worden, worden nagezien, schoongemaakt, de software bijgewerkt en weer opnieuw in bruikleen uitgegeven aan andere klanten.

Hoe kom je aan een ‘eigen’ 5202 tv-decoder? Die is nooit verkocht, wordt ook alleen in bruikleen gegeven en kan dus niet je eigendom zijn.

De juiste manier in jouw geval had moeten zijn: apparatuur van Budget retour Budget, apparatuur van KPN in gebruik nemen. Als je later weer eens ja abo wijzigt naar een andere provider, wil KPN hun in bruikleen verstrekte apparatuur weer terug en dat gaat dan niet, want dat heb je niet meer.

Je maakt het jezelf op deze manier onnodig moeilijk, alle goede groene bedoelingen ten spijt.


Bij het inleveren van de doos

Waar deed je dit? 

KPN heeft met name de 5202 graag terug. Deze wordt teruggezet naar fabrieksinstellingen en je abonnement ook verwijderd. Gaat dan als “omruil” in het systeem.

Je kunt apparatuur gratis retourneren naar:

http://kpn.com/retouren .

Modems als H220N, v8, v9 gaan naar landen waar ze dit soort apparatuur nog graag hebben.


Ik heb de 5202 nog in gebruik. Deze heb ik ooit zelf aangeschaft en de voorganger daarvan is retour naar Budget. Deze willen we echter in gebruik houden, omdat de tv+ box niet samenwerkt met de Logitech Harmony afstandbediening, en omdat het audio signaal niet meer begrepen wordt door onze versterker uit de jaren 90. Fritzbox  modem ook zelf gekocht.

Heb de spullen ingeleverd bij een kpn winkel. Hopelijk doen ze er toch iets mee dan, want daar gaven ze aan dat ze de recycle bak in gaan.


Ik heb de 5202 nog in gebruik. Deze heb ik ooit zelf aangeschaft...

Dat kan helemaal niet. Want KPN verkoopt die niet. Deze worden alleen in bruikleen uitgegeven en moeten bij opzeggen altijd teruggestuurd worden. Niemand kan dus een 5202 verkopen. 

Bij de eerste keer in gebruik nemen moet altijd het abonnementnummer ingevoerd worden. Zonder abonnementnummer doet het kastje het helemaal niet. En voor zover ik weet kan het abonnementnummer later niet meer door gewijzigd worden.

Als een abonnement opgezegd word, dan word het abonnementnummer voor tv ook afgesloten. En de tv ontvanger is vervolgens "waardeloos" voor de klant. Want die doet het dan niet meer. En een ander abonnementnummer invoeren kan voor zover ik weet niet.


Heb de spullen ingeleverd bij een kpn winkel. Hopelijk doen ze er toch iets mee dan

Hopelijk heb je de tv+ box wel gehouden. Hoort bij je abonnement. 

Het geleverde modem ook. Is nodig bij service. Via een Fritzbox kan kpn niks doormeten. 

Ik heb de 5202 nog in gebruik. Deze heb ik ooit zelf aangeschaft

Die aankoop was illegaal. Via marktplaats neem ik aan?

Kpn verhuurt ze alleen. Volgens de voorwaarden blijven ze eigendom van kpn. Tegenwoordig is aankoop van dat soort spullen ook illegaal met terugwerkende kracht. 


Hopelijk gaat de 5202 ook niet werken binnen het KPN-abo.


Hopelijk gaat de 5202 ook niet werken binnen het KPN-abo.

Waarschijnlijk niet. Als je van Budget naar kpn gaat krijg je een ander itv abonnementsnummer. 

Het Budget nummer in de 5202 kan niet meer verandert indien eenmaal ingesteld. 


Ik vraag me af waar @Ferdie75 de 5202 gekocht heeft. Als die van marktplaats af komt ofzo, dan was die misschien al geactiveerd. Dan heeft gewoon iemand zijn 2de ontvanger verkocht die hij/zij wel eerst geactiveerd had. Zolang die persoon z'n abonnement niet wijzigt blijft het kastje werken 🤡


Ik vraag me af waar @Ferdie75 de 5202 gekocht heeft. Als die van marktplaats af komt ofzo, dan was die misschien al geactiveerd. Dan heeft gewoon iemand zijn 2de ontvanger verkocht die hij/zij wel eerst geactiveerd had. Zolang die persoon z'n abonnement niet wijzigt blijft het kastje werken 🤡

De 5202 kan dus binnen Budget gewerkt hebben, maar zoals @PeterG ook schreef, gaat deze via KPN dus niet werken voor @Ferdie75  @Nick83 


Ugh.. inderdaad van marktplaats. Geen idee dat dat illegaal was, heb hem al een paar jaar in gebruik. Het kastje werkt echter goed, en ik kon er na de overstap het huidige abonnementsnummer gewoon invoeren. Iemand van KPN hier ?

Fritzbox werkt natuurlijk, het is dezelfde als KPN zelf aanbiedt als upgrade. Dus wat dat betreft blijft het jammer dat ik een modem kreeg die vervolgens in de recycle bak gaat. Ze mochten de doos niet aannemen, maar die kon wel buiten in de vuilnisbak.


Bij kpn is het geleverde modem belangrijk om te houden. Anders kan je niet geholpen worden bij problemen met de lijn.

Alleen met het kpn modem kunnen ze die doormeten. Je hebt dat bij je abonnement behorende modem toch niet weg gedaan??? Als je een eigen modem gebruikt zet je die van kpn gewoon in de kast.

En anders terug toch terug sturen. Als nieuwe klant krijg je een splinternieuwe Box12! Die wil kpn dan graag inzetten voor een andere nieuwe klant. 

Die 5202 gewoon gebruiken. Daar kan je alleengeenserviceop krijgen, want volgenshetabonnementhebje de TV+ box. En als de 5202 stuk gaat zul je toch de TV+ box moeten gaan gebruiken. Die heb je toch hopelijk wel in de kast gezet????? Hoort ook bij je abonnement. Vervanging alleen bij inlevering van die bij het omruilpunt…

De TV + box kan overigens wel werken met de LOGITECH HARMONY. Via HDMI CEC en dan de tv ir codes gebruiken. 

Met de Logitech Harmony HUB werkt ie ook.

En die TV+ box is eigendom van kpn. In huur. Zelfde verhaal als de 5202. Weggeven of verkopen is niet de bedoeling. Ook afvoeren niet. Zou jij ook niet leuk vinden als iemand dat met jouw uitgeleende spullen deed. 

Er is maar één adres voor ongebruikte kpn apparaten. Het antwoordnummer. 

Zie http://kpn.com/retouren


Op onder andere Marktplaats, maar ook op vrijmarkten en een bekende markt in een Noord Hollandse stad wordt druk gehandeld in nieuwe, ongebruikte kpn apparatuur. Er is hier op het forum ook al een topic aan gewijd, maar kennelijk is kpn niet bij machte hier tegen op te treden. Of heet het geen prioriteit. 

Een tijd terug zijn bekenden, een paar huizen verderop, overgestapt van kpn naar Budget Thuis. In de doos met apparatuur die zij van Budget Thuis ontvingen, zat exact het zelfde modem en TV ontvanger, die ze van kpn in bruikleen hadden. 

De apparatuur van kpn hebben ze aangesloten gelaten en toen het internet en de televisie het niet meer deed, was een reset van het modem voldoende om alles weer te laten werken. 

De ontvangen apparatuur van Budget Thuis is in de daarvoor bestemde retourdoos naar kpn gestuurd.


-knip-

De apparatuur van kpn hebben ze aangesloten gelaten en toen het internet en de televisie het niet meer deed, was een reset van het modem voldoende om alles weer te laten werken. 

De ontvangen apparatuur van Budget Thuis is in de daarvoor bestemde retourdoos naar kpn gestuurd.

Lijkt mij dat het hier helemaal fout gaat. Uw 'bekenden' sturen apparatuur van een andere club retour naar KPN en gebruikt Budget Thuis apparatuur op een KPN abonnement. Technisch zal het mischien werken,  administratief loopt het spaak, zeker wanneer er technische problemen ontstaan en de helpdesk nodig is. Dan komt men 'niet bestaande' apparatuur tegen. 


Gewoon lekker je Fritz!box gebruiken, deze kan je met elke provider gebruiken tegenwoordig dankzij de vrijemodem keuze!
Betreft je TV kastje, gewoon proberen! Werkt het, dan heb je geluk en werkt het niet dan gebruik je de gene die KPN verstuurd!

De originele spullen van KPN bewaar je in de kast, deze heb je nodig bij storing of je moet ze bij beëindiging van je contract retour sturen. KPN zal nooit de klant vragen om dit naar de recyclestraat te brengen. Dit wordt gewoon weer hergebruikt of gerecycled door KPN zelf.

Hoe je verder aan je andere spullen bent gekomen, doet er voor ons of KPN niet toe, dus maak je daar maar geen zorgen over!
Alleen, nooit maar dan ook nooit spullen weggooien simpelweg omdat dit eigendom van KPN is.


Wat een puinhoop kunnen sommige mensen er van maken...


Wat een puinhoop kunnen sommige mensen er van maken...

In welk opzicht bedoel je dit ? 


Tja, spullen al ingeleverd wel bij KPN. Werd me te ingewikkeld met de de Harmony HUB: werkte bij mij niet zo direct, en vond het nogal een klus om de instellingen weer aan te passen terwijl we gewoon dik tevreden zijn met de huidige setup.

Blijft het punt onderbelicht dat het zonde is om werkende apparatuur niet te blijven gebruiken en perse een nieuwe modem te sturen die ik niet wil. Dat vindt niemand anders hier een probleem kennelijk :-) maar het rijmt niet echt met het "groen bezig” op de doos. 

 


Modems/tv ontvangers worden wel hergebruikt bij KPN. Zoals eerder hier in dit topic al vermeld is. Die winkelmedewerker heeft u gewoon onzin verteld. Zo simpel is dat.

Of de winkelmedewerker bedoelde met "recyclen" gewoon hergebruik. Maar sowieso gaat vanuit de winkel wel alles terug naar het distributiecentrum uiteraard. Vanuit de winkel word teruggebrachte apparatuur niet meteen weer aan andere klanten uitgegeven. Dat zou onacceptabel zijn. Je weet nooit wat de vorige klant er mee uitgespookt heeft. In het distributiecentrum word alles nagekeken en gereset.

Maar u had sowieso de apparatuur helemaal niet naar de winkel moeten brengen. Als u over een paar jaar weer overstapt naar een andere provider, dan moet u de apparatuur retour sturen. U krijgt daar dan een paar herinneringen van als u dat niet doet. En daarna een factuur. Staat gewoon in de voorwaarden waar u akkoord mee bent gegaan:

 


Verder is het zo dat je met 2 providers te maken hebt @Ferdie75 , ga je bij de een weg, wil die zijn spullen terug en krijg je van de ander weer nieuwe spullen. Dat beide providers van het KPN-netwerk gebruik maken doet niet ter zake, je hebt met 2 verschillende bedrijven te maken die elk hun eigen spullen hebben en ook weer terug willen bij einde abo.

Als je nu als bestaande klant bij een provider apparatuur hebt die naar jouw volle tevredenheid werkt en diezelfde provider biedt jou nieuwere apparatuur aan, kan ik me jouw denkwijze voorstellen.

Maar dat gebeurt in de regel alleen als verouderde apparatuur niet meer door de provider ondersteunt wordt i.v.m. technische veroudering of veiligheidsrisico's.

Zo is KPN nu actief bezig modems om te ruilen die ouder zijn dan de V10 en Motorola tv-decoders om te ruilen voor nieuwere versies.

 


Dank voor de zorgen, maar bij beide providers is de apparatuur netjes terug gegeven en dat is geregistreerd! Enige ding is dat ik een kennelijk illegaal verkregen VIP5202 gebruik, maar het werkt goed vooralsnog.


Dank voor de zorgen, maar bij beide providers is de apparatuur netjes terug gegeven en dat is geregistreerd! Enige ding is dat ik een kennelijk illegaal verkregen VIP5202 gebruik, maar het werkt goed vooralsnog.

Verkopen is tegen de voorwaarden, maar het kopen van via marktplaats wordt niet benoemt in de voorwaarden. Tevens zal de verkoper de kosten hebben betaald van het apparaat, omdat die niet retour is gestuurd.

Daarom denk ik niet dat u 'illegaal’ bezig bent.
Of het slim is zo apparatuur te kopen van een provider via Marktplaats, is een andere discussie ;)



 


Dank voor de zorgen, maar bij beide providers is de apparatuur netjes terug gegeven en dat is geregistreerd! 

De nieuw gekregen apparatuur van KPN die u meteen bij de KPN winkel teruggebracht heeft is denk ik niet geregistreerd. Het is namelijk helemaal niet de bedoeling dat een klant de apparatuur meteen terug brengt voordat het abonnementopgezegd is. Dus daar is in het systeem ook geen rekening mee gehouden. Sowieso is de KPN winkel eigenlijk niet de juiste manier om apparatuur te retourneren. Dat hoort naar een bepaald postadres gestuurd te worden.


Dat laatste is veranderd @Nick83 

De doos geef je af bij een PostNL locatie of in een KPN winkel bij jou in de buurt. In de winkel kunnen we gelijk registreren dat je onze spullen hebt teruggebracht.  

Terugsturen (huur of bruikleen) | KPN.com


Modems/tv ontvangers worden wel hergebruikt bij KPN. Zoals eerder hier in dit topic al vermeld is. Die winkelmedewerker heeft u gewoon onzin verteld. Zo simpel is dat.

Of de winkelmedewerker bedoelde met "recyclen" gewoon hergebruik. Maar sowieso gaat vanuit de winkel wel alles terug naar het distributiecentrum uiteraard. Vanuit de winkel word teruggebrachte apparatuur niet meteen weer aan andere klanten uitgegeven. Dat zou onacceptabel zijn. Je weet nooit wat de vorige klant er mee uitgespookt heeft. In het distributiecentrum word alles nagekeken en gereset.

 

Ik hoop dat dat waar is! Klinkt ook aannemelijker. De winkelbediende deed er wel verontschuldigend over, en het gebaar van de doos in de vuilnisbak staat ook weer in contrast met het FSC-papier en recycling. Maar ze wisten ook niet van de hoed en de rand waarschijnlijk.


Hoi @Ferdie75, welkom! Ik zie dat de anderen je al uitgebreid van informatie hebben voorzien. Daar heb ik inhoudelijk dan ook niet echt wat aan toe te voegen. Het was handiger geweest om vooraf te komen vragen in plaats van achteraf 😄

Nieuwe klanten krijgen een Box 12 geleverd, en in hele specifieke gevallen een V10 of V10A. Alle drie zijn modems die wij actief gebruiken. Als deze worden teruggestuurd, dan worden ze inderdaad nagekeken, schoongemaakt, gereset, geüpdatet, etc… en dan klaargemaakt voor hergebruik. Wellicht was deze medewerker nieuw, en nog niet volledig op de hoogte van de werkwijze. Het is ook nog niet zo heel erg lang mogelijk om spullen in de winkel te retourneren. 

Wat betreft die 5202. Die hoor je niet te hebben, je hebt een TV+ abonnement. Betekent dat als je tegen problemen aanloopt met de ontvanger, we je daarmee eigenlijk niet kunnen helpen. Je hoort immers een andere ontvanger te hebben. Het kan ook zijn dat hij op een bepaald moment niet meer werkt. Neem in dat geval contact met ons op. We kunnen je dan opnieuw een TV+ Box opsturen. Je kunt dan de 5202 naar ons retourneren. 


Reageer