Skip to main content
Beantwoord

Ontevreden over KPN Box 12b en de glasvezelsnelheid

GrandM1961
Helper
Forum|alt.badge.img

Hallo, heb sinds 17 juli KPN internet 1Gb via glasvezel, en eerlijk gezegd ben ik er niet echt tevreden ermee. 
1: ik kan de 2.4ghz ssid niet scheiden van de 5Ghz dus eigenlijk wil ik dat het duidelijk is/wordt op welke frequentie ik dus eigenlijk zit. En na tests blijkt dat het op mij iPhone 14 Pro ik dus telkens op de 2.4Ghz terecht kom dus trage internet.

2: Nu kan ik wel een extra wifi aanmaken die de ssid van 5ghz meegeven en mee verbinden, maar krijg voor wat mij betreft nog steeds een te lage snelheid een kleine 200mb lager dan zou moeten.

3: Zodra ik de kpn app gebruik om mijn internetverbinding te testen ziet die de extra wifi niet, dus alleen de standaard en dus zak ik weer af naar de 2.4 Ghz met bakke trage internet. En dan zit ik nog geen 3 meter van de modem af.

ik zou dus minimaal een snelheid van ruim 600mbs moeten halen op de 5Ghz frequentie maar kom amper op de 400-440 mbps uit.

hoe is dit nu op te lossen en misschien de KPN Box 12b vervangen door KPN Box 14 want eigenlijk wil ik nog meer snelheid, ook al zegt KPN dat het niet mogelijk is. Odido die bied wel hogere snelheden aan en dan leasen ze dezelfde glasvezel van KPN, alleen ondersteunen zij de PTR naar eigen server niet en KPN wel.

waarom ziet de KPN app de extra wifi niet??

waarom schakelt de eigenlijke wifi niet naar 5Ghz en krijg ik alleen de 2.4Ghz??

Beste antwoord door GrandM1961

Update: vannacht schijnbaar een update geweest van de firmware en eindelijk werkt alles nu naar behoren, krijg nu behoorlijke wifi snelheden op mijn iPhone 14pro

Bekijk origineel

14 reacties

• 5926 reacties
  • 27 juli 2025

De KPN Box 14 werkt precies hetzelfde als de KPN Box 12. Want daar staat gewoon dezelfde firmware op.

PeterG
Superuser
  • 64375 reacties
  • 27 juli 2025

Voor Extra wifi niet zelfde ssid gebruiken als de gecombineerde 2,4/5 Ghz wifi.

En na tests blijkt dat het op mij iPhone 14 Pro ik dus telkens op de 2.4Ghz terecht kom dus trage internet

Je zegt dat je dan 200 Mbps krijgt op je phone. Dat is al zwaar over de top voor één telefoon. 

Hoe verder van het modem hoe groter de kans dat je 2,4 Ghz krijgt. Dat reikt nu eenmaal verder.

GrandM1961
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 46 reacties
  • 27 juli 2025
PeterG schreef:

Voor Extra wifi niet zelfde ssid gebruiken als de gecombineerde 2,4/5 Ghz wifi.

Doe ik ook niet, heeft een andere SSID

PeterG schreef:

En na tests blijkt dat het op mij iPhone 14 Pro ik dus telkens op de 2.4Ghz terecht kom dus trage internet

Je zegt dat je dan 200 Mbps krijgt op je phone. Dat is al zwaar over de top voor één telefoon. 

Hoe verder van het modem hoe groter de kans dat je 2,4 Ghz krijgt. Dat reikt nu eenmaal verder.

Ik krijg bij mijn zus op dezelfde afstand op een 1Gb glasvezel 660mbps en ik zit nog geen 3 meter van de modem af dus zou het dus de 5Ghz moeten pakken en niet de 2.4Ghz

GrandM1961
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 46 reacties
  • Antwoord
  • 29 juli 2025

Update: vannacht schijnbaar een update geweest van de firmware en eindelijk werkt alles nu naar behoren, krijg nu behoorlijke wifi snelheden op mijn iPhone 14pro

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19

Fijn dat het probleem zichzelf al heeft verholpen, ​@GrandM1961! Kunnen we je nog ergens anders mee helpen?

GrandM1961
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 46 reacties
  • 31 juli 2025
Denise van KPN schreef:

Fijn dat het probleem zichzelf al heeft verholpen, ​@GrandM1961! Kunnen we je nog ergens anders mee helpen?

Helaas, vandaag weer hetzelfde liedje. Nu wil de 5G niet hoger dan 600/600 terwijl gisteren het 1.2/1.2gbs was. En wat ik ook probeer ik krijg die hoge snelheid weer niet. Heb alles gereset alles opnieuw nagelopen zit zelfs bovenop met mijn mobiel waarbij ik gisteren 3 meter eraf zat en met VPN aan.

trouwens op mobiel werkt het zijmenu helemaal niet en ook de tab instellingen niet. Dus als ik in instellingen wat wil veranderen dan kan niet op mobiel.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19

Wifi is helaas lastig te garanderen, ​@GrandM1961. Het ene moment kan je een hogere snelheid halen dan de andere. Dat komt omdat wifi heel erg afhankelijk is van omgevingsfactoren. Als jouw woning goed geïsoleerd is, zal dit invloed hebben op de verspreiding van het wifi signaal. Ook ander storingsbronnen, zoals een magnetron, babyfoon of ledlampen, hebben invloed op het wifi signaal. Maar ook het wifi signaal van de buren kan de kwaliteit van jouw wifi verbinding beïnvloeden.

En ik moet eerlijk zeggen dat 600 Mbit/s via de wifi een erg mooie snelheid is. Alleen via de bekabelde verbinding kunnen we 1 Gbit/s garanderen.

GrandM1961
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 46 reacties
  • 31 juli 2025
Denise van KPN schreef:

Wifi is helaas lastig te garanderen, ​@GrandM1961. Het ene moment kan je een hogere snelheid halen dan de andere. Dat komt omdat wifi heel erg afhankelijk is van omgevingsfactoren. Als jouw woning goed geïsoleerd is, zal dit invloed hebben op de verspreiding van het wifi signaal. Ook ander storingsbronnen, zoals een magnetron, babyfoon of ledlampen, hebben invloed op het wifi signaal. Maar ook het wifi signaal van de buren kan de kwaliteit van jouw wifi verbinding beïnvloeden.

En ik moet eerlijk zeggen dat 600 Mbit/s via de wifi een erg mooie snelheid is. Alleen via de bekabelde verbinding kunnen we 1 Gbit/s garanderen.

Zoals gezegd ik zit 3 mtr van de modem af, geen enkele stoorzender, en mijn zus heeft een iPhone 13 en die had vandaag wel de hige snelheid en ik niet. Trouwens 600/600mb betekent niet automatisch 600mb downloadsnelheid die snelheid krijg je pas bij 1.2/1.2gb. Je mag verwachten dat als je een extra 5G wifi aanmaakt op ax dat je dan wel de hogere range haalt en niet die van 600/600. En zoals gisteren had ik dus wel tussen de 600-750 download snelheid icm VPN maar vannacht is er iets gebeurd waardoor ik dat nu niet meer krijg, er is geen led, geen magnetron niets dat tot een storing kan leiden. Toch wel vreemd dat de iPhone 13 het wel krijgt en de iPhone 14 niet op exact dezelfde plek.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • 2099 reacties
  • 31 juli 2025

Zoals Denise al aangeeft zijn er veel factoren die de mobiele snelheid kunnen beïnvloeden. Ook de client, je telefoon, speelt hier een rol in. Met mijn iPhone 13 mini haal ik structureel ook hogere snelheden als met nieuwe iPad Air Ik heb ook niet altijd dezelfde snelheid, dat kan per dag verschillen. Dat heeft simpelweg te maken met de omgeving.

Je kunt in een Box12 met KPN software ook zien met welke band een apparaat is verbonden. Je bent steeds met 5GHz verbonden?
Naast de protocol versie speelt ook het gekozen kanaal (frequentieband) en bandbreedte een rol. Een grote bandbreedte kan voordeliger lijken maar er is dan ook meer kans op interferentie en bovendien moet het zendvermogen over meer frequenties worden gedeeld. Ik kies daarom voor een kleinere bandbreedte en daar krijg ik een zeer stabiel netwerk voor terug. Het is een beetje spelen met de parameters en de optimale settings zijn plaatsgebonden en ook niet perse altijd het meest optimaal.

Ik persoonlijk denk dat je best een mooie snelheid haalt.

GrandM1961
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 46 reacties
  • 31 juli 2025
Roy74 schreef:

Zoals Denise al aangeeft zijn er veel factoren die de mobiele snelheid kunnen beïnvloeden. Ook de client, je telefoon, speelt hier een rol in. Met mijn iPhone 13 mini haal ik structureel ook hogere snelheden als met nieuwe iPad Air Ik heb ook niet altijd dezelfde snelheid, dat kan per dag verschillen. Dat heeft simpelweg te maken met de omgeving.

Je kunt in een Box12 met KPN software ook zien met welke band een apparaat is verbonden. Je bent steeds met 5GHz verbonden?
Naast de protocol versie speelt ook het gekozen kanaal (frequentieband) en bandbreedte een rol. Een grote bandbreedte kan voordeliger lijken maar er is dan ook meer kans op interferentie en bovendien moet het zendvermogen over meer frequenties worden gedeeld. Ik kies daarom voor een kleinere bandbreedte en daar krijg ik een zeer stabiel netwerk voor terug. Het is een beetje spelen met de parameters en de optimale settings zijn plaatsgebonden en ook niet perse altijd het meest optimaal.

Ik persoonlijk denk dat je best een mooie snelheid haalt.

Allemaal ruis, er is hier geen enkele interferentie en ik houd alles echt in de gaten, en dat spelen met de parameters helpt helemaal niets, steeds dezelfde uitkomst en ik zit er echt bovenop.

en wat iemand vind waar ze zelf tevreden mee zijn moeten zij weten, ik wil met alles het maximaal haalbare. En om het anders te zeggen, zodra ik bij mijn zis ben krijg ik meteen die hoge snelheid.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • 2099 reacties
  • 31 juli 2025

Geen enkele interferentie? Je woont ergens op het platteland?

Ik zeg niet dat je tevreden moet zijn maar denk dat je een hele mooie mobiele snelheid haalt.

GrandM1961
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 46 reacties
  • 31 juli 2025
Roy74 schreef:

Geen enkele interferentie? Je woont ergens op het platteland?

Ik zeg niet dat je tevreden moet zijn maar denk dat je een hele mooie mobiele snelheid haalt.

Vind jij, en ik vind van niet

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19

En toch denk ik dat hier weinig meer uit te halen valt, ​@GrandM1961. Het zal per dag, per moment, per apparaat verschillen. 

• 13758 reacties
  • 1 augustus 2025

Ik (Superfiber 500, V10) haal op m'n Galaxy A54 soms bijna de maximale snelheid en nog geen kwartier later plotseling niet meer dan zo'n 100 Mb/s. Bij de slimfoon van m'n vrouw (OnePlus 9 Pro) ligt dat dan weer heel anders. Dat is helaas inherent aan het gebruik van Wi-Fi en echt niet alleen bij kpn. Voor een min of meer gegarandeerde snelheid moet je een bekabeld apparaat gebruiken, maar voor slimfoons en tabletten is dat natuurlijk wat lastig 🤔😇.

Wat ik ook ervaar is dat de Ookla Speedtest soms een (veel) lagere meting oplevert dan de speedtest functie van de kpn Thuis app (ik heb nog de klassieke firmware). Dus er blijken ook nog wel wat verschillen in de gebruikte testmethode te zitten 🤔. 

Reageer